شناسهٔ خبر: 67222272 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

دکتر زاکانی در میزگرد فرهنگی؛

من همین الان یک کشور به نام تهران را اداره می‌کنم/ برای ریاست جمهوری احساس مسئولیت می کنم؛ ایده‌ها و نظراتی که دارم کشور را اصلاح می‌کند/ مسئولان را در معرض بازخواست مردم قرار می‌دهیم/ اصلاح طلبان مدیران زن شهرداری را از ۷.۵ درصد به ۶ درصد کاهش دادند، در دوره ما به ۱۰ درصد رسید/ ما حجاب بان نداریم

علیرضا زاکانی گفت: زمینه‌ای فراهم می‌کنیم تا مردم با انتخاب یک هیات منصفانه و معتمدین از خودشان، از مسئولان بازخواست کنند.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه امروز - یکشنبه ۲۷ خرداد - مهمان برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دو سیما است. وی در این برنامه به سوالات کارشناسان در حوزه مسائل فرهنگی پاسخ می‌دهد.
 
حسین انتظامی مدرس ارتباطات، قائم مقام سابق وزارت ارشاد و رئیس سابق سازمان سینمایی؛ الهام یاوری مدیر سابق بنیاد ملی نخبگان، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان؛ و شهاب اسفندیاری، رئیس دانشکده صداوسیما از کارشناسان این برنامه هستند.
 
در این برنامه همچنین علیرضا نادعلی عضو شورای شهر و صغری یکه زارع به عنوان مشاور در کنار زاکانی قرار دارند.
 
علیرضا زاکانی در این میزگرد، ابتدا به تشریح برنامه‌ها و رویکردهای خود در حوزه فرهنگ می‌پردازد، سپس به سوالات کارشناسان پاسخ می‌دهد.
 
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:‌ هسته و ایده مرکزی بنده در تمامی حوزه ها اجرای قانون اساسی است و در حوزه فرهنگ، اجتماع و اقتصاد مردم باید سالار و محور قرار بگیرند.
 
زاکانی با اشاره به اینکه نظارت مردم بر مسئولان و آزادی بازخواست کردن آنها مورد غفلت قرار گرفته است، بیان کرد: آزادی در چهارچوب قانون پذیرفته شده است از این رو زمینه‌ای را فراهم خواهیم کرد تا مردم بتوانند با انتخاب یک هیات منصفانه و معتمدین از خودشان، مسئولان را مورد بازخواست قرار بدهند.
 
وی خاطرنشان کرد: در حوزه سیاسی عمق‌بخشی نکردیم. مردم تا پای صندوق مردم هستند، بعد از آن سالاری مردم گم شده باید به آنها برگردد.
 
در غرب،‌ اقتصاد و در انقلاب اسلامی، فرهنگ ایده مرکزی است
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نظامات ما مبتنی بر نظامات رقیب نیست؛ در غرب ایده محوری مدنظر اقتصاد است و در انقلاب اسلامی ایده مرکزی، فرهنگ است و همه چیز بر مبنای فرهنگ سنجیده می‌شود.
 
زاکانی با اشاره به اینکه فرهنگ اولویت قطعی است؛ گرچه امروز اقتصاد فوریت قطعی ما است، تصریح کرد: تعلیم و تربیت در فرهنگ، پیشران متحول‌کننده است و در میان همه شقوقات (بخش‌های مختلف)، آموزش و پرورش رکنی‌ترین وزارتخانه دولت خدمت است.
 
وی وزیر آموزش و پرورش را قوی‌ترین عنصر کابینه دانست و بیان داشت: جمهوری اسلامی باید متکفل آزادی و استقلال باشد و در کنار آن، عدالت، معنویت، پیشرفت و رفاه را به جامعه عرضه کند.
 
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اصل ۳ و ۹ قانون اساسی در موضوع آزادی تکلیف را روشن کرده و گفته که آزادی تعارضی با تمامیت ارضی ندارد.
 
زاکانی با بیان اینکه خانواده نباید دغدغه معیشت و سلامت داشته باشد و این موضوع بر عهده دولت است و ما برای همه اینها برنامه داریم، گفت: خانواده، محور است و باید بیشترین نقش را در جامعه داشته باشد.
 
وی با تاکید بر اینکه در حوزه آزادی، نهادسازی جدیدی درخصوص سالارکردن مردم بعد از صندوق رای در کشور داریم،‌ اظهار داشت: در تمام سطوح امکانی را فراهم می‌کنیم که مردم بتوانند با انتخاب هیات منصفه‌ای اگر در محلی اتفاقی افتاد مسئولان را بازخواست کنند.
 
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آزادی که بعضی‌ها ممکن است به شیوه غربی توصیه کنند آزادی مطلوب نیست. آزادی حقی است که همه انسان ها دارند و انقلاب اسلامی این آزادی را برای ما خلق کرد.
 
زاکانی با اشاره به اینکه قومیت‌ها همه نقطه قوت جامعه هستند، اضافه کرد: قومیت‌ها مثل دسته گلی هستند که در یک بوستان گل به جامعه طراوت می‌دهند. مذاهب و ادیان حق دارند، مطابق قانون اساسی اگر جایی غلبه دارند مدیریت های محلی را هم می‌توانند به‌دست گیرند.
 
وی صیانت از حقوق مردم در حوزه اجتماعی از سایر موضوعات قانون اساسی است، بیان داشت: ریاست جمهوری مجری قانون اساسی و مسئول صیانت از اجرای آن است. حتی مجرمین نیز حقوق دارند، حق تعدی به مجرمین وجود ندارد. اصل ۳۹ هتک حرمت و حیثیت به مجرمین را هم ممنوع کرده و اگر جایی اتفاق بیفتد، خلاف قانون اساسی است.
 
عدالت، معنویت و پیشرفت باید به جامعه عرضه شود
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: هیچ‌کس حق ندارد به واسطه احقاق حق خود، به دیگری یا اجتماع ضرر برساند، در حوزه اجتماع شعار انقلاب اسلامی استقلال، آزادی و جمهوری است. عدالت و معنویت، پیشرفت و رفاه باید به جامعه عرضه شود.
 
زاکانی با اشاره به اینکه در اصل هشتم قانون اساسی، تفتیش عقاید ممنوع است و روی آزادی مطبوعات تاکید شده است، ادامه داد: انقلاب اسلامی این آزادی را برای ما خلق کرده است. آزادی به شیوه غربی مطلوب ما نیست. این آزادی مثل کسی است که در یک جای شلوغ به او تنه می زنند و پس از آن جیبش را خواهند زد. بعد از این آزادی فساد اقتصادی خواهد آمد. این چیزی است که می خواهند به ما القا کنند.
 
وی با بیان اینکه بعضی مواقع کج سلیقگی صورت می گیرد، اظهار کرد: به عنوان مثال در کردستان ده ها سال مسئولان اصرار داشتند اذان اهل سنت از ماذنه ها پخش نشود. رهبر معظم انقلاب دستور دادند که پخش شود. قبل از فرمایش رهبری یک عده خلاف قانون اساسی را اعمال می کردند.
 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: زن و مرد هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. اما در مقابل قانون از یک تساوی برخوردار هستند. در گذشته و قبل از انقلاب اجحاف تاریخی در حوزه زنان و دختران صورت گرفته است. روز به روز باید این وضع را درست کرد.
 
پیوستگی خانواده، مسجد و مدرسه نهاد تربیت را شکل می‌دهد
زاکانی یادآور شد: آموزش در سطح قاعده هرم اجتماعی در خانواده، مسجد و مدرسه شکل می‌گیرد و پیوستگی این سه نهاد تربیت را شکل می‌دهد و سطح دوم آموزش در دانشگاه، حوزه و رسانه‌ها رقم می‌خورد. سطح عالی‌تر آن آموزش بر مبنای «الناس علی دین ملوکه» است که مردم از رفتار مسئولان آموزش می‌بینند.
 
وی افزود: مسئولی که ساده زیست باشد ساده‌زیستی را یاد می‌دهد، مسئولی که اشرافی باشد اشرافی‌گری را، مسئولی که تبعیض را نهادینه کند همانا اسباب دوگانگی و شکاف را فراهم می‌کند و مسئولی که در مسیر درست حرکت کند، الگو می‌شود.
 
۵۲ حکم قانونی را شفاف کردیم/ ما حجاب بان نداریم
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به انتظامی از کارشناسان این برنامه در باره حجاب بان ها در برخی ایستگاه های مترو سوال کرد، گفت: حرفی که در مورد حجاب‌بان‌ها می‌زنید خلاف واقع است. در مورد سامانه شفافیت هم درست نمی‌گویید در شروع کار ما ۵۵ حکم قانونی بود که باید آن را شفاف می‌کردیم در حال حاضر سه حکم قانونی ما غیرشفاف است یعنی ۵۲ حکم شفاف شده و چیزی تعطیل نشده است.
 
زاکانی ادامه داد: دختران مساله نیستند، بلکه امید ما هستند به عنوان پدری که ۳ دختر دارم، می‌دانم که دختر چقدر شیرین است و چقدر می‌تواند موثر باشد و خانواده در جامعه محور و مهم‌ترین سلول است و زن در جامعه نقش اساسی دارد.
 
اجحاف تاریخی در مورد زنان باید جبران شود
وی در ادامه با اشاره به اینکه در مورد زنان باید اجحاف تاریخی را جبران کرد و حتی می‌توان به سمت تبعیض مثبت پیش رفت، گفت: زن و مرد هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند که مبتنی بر جایگاه الهی و اساس خلقت، رشد و کمالشان مبتنی بر عمل به آن ویژگی هاست.
 
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: زنان در حوزه اجتماع از یک تساوی‌ برخوردارند که به صورت مثبت می‌توان مدنظر قرار داد و اجحاف تاریخی که در گذشته در مورد دختران و زنان روا شده را می‌توان جبران کرد و به سمت کارکردهای جدی رفت و حتی تبعیض مثبت داشت.
 
زاکانی با تاکید بر اینکه در مترو حجاب بان نداریم و در مورد قطع درختان در حق ما ظلم کردند و حرف نادرست زدند؛ گفت: در پارک قیطریه نه درختی قطع شده نه قرار است قطع شود. ما در مترو حجاب‌بان نداریم برخی فعالیت‌های مردمی در مترو درخصوص امر به معروف و نهی از منکر انجام می شود و از فعالیت‌های مردمی در مترو استقبال کردیم.

وی یادآورشد: در ۷۰ ایستگاه مترو کار ایجابی می‌کنیم دختر خود من هم کار ایجابی می‌کرد و توانستند نمایشگاهی را در موضوع حجاب راه انداختند، برخی از عناصر بودند که برای خود وجوهی را شکل داده بودند و لباسهای خاصی داشتند؛ تا عکس آنها را دیدم گفتم اینها حق ندارند وارد مترو شوند. برخی عناصر با لباس یک شکل به مترو آمده بودند که از حضور آنها جلوگیری شد. فعالیتی که مخل دیگران نباشد را انجام می‌دهیم. از فعالیت‌های مردمی در مترو استقبال کردیم و در ۷۰ ایستگاه مترو کار ایجابی می‌کنیم دختر خود من هم کار ایجابی می‌کردند تا بتوانند نمایشگاهی را در موضوع حجاب راه انداختند.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: برخی از عناصر بودند که برای خود وجوهی را شکل داده بودند و لباس های خاصی داشتند؛ تا عکس آنها را دیدم گفتم اینها حق ندارند وارد مترو شوند البته حق ندارند وارد مترو شوند الا اینکه از طریق ایجابی وارد شوند، عده‌ای علاقه دارند آنگونه که خودشان فکر می‌کنند منتسب به امثال ما کنند. برخی‌ها سر این موضوع اعتراض کردند و ما پیگیری کردیم. مترو جایی نیست که بشود در آن عده‌ای بخواهند خودمختاری انجام دهند.
 
مدارس دولتی مانند دانشگاه‌های دولتی مورد اقبال خانواده‌ها قرار بگیرد
زاکانی یادآورشد: مدارس دولتی باید مانند دانشگاه‌های دولتی مورد اقبال خانواده‌ها قرار بگیرد. رکن مهم در مدارس معلم است، معلم منزلت، معیشت و جایگاه خود را می‌خواهد. معلم نقش اساسی و تحول‌آفرین دارد که باید نسبت به آموزش و ابعاد او تحول را دنبال کرد و میدان را باید به نخبگان داد تا محور تحولات کشور شوند.
 
وی اضافه کرد: فضای مجازی و اینترنت یک موهبت و گردشگری برای کشور یک رکن است. در سفری که به چین رفتیم تفاهم‌نامه‌ای نوشتیم که بتوانیم سالانه یک میلیون گردشگر چینی برای تهران و از تهران به سایر نقاط کشور داشته باشیم.
 
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درخصوص هنر نیز عنوان کرد: هنر بهترین امکان برای انتقال و ماندگاری پیام است و به بهترین نحو می‌توان از آن استفاده کرد.
 
مسئولان باید به جوانان اعتقاد و اعتماد داشته باشند
زاکانی ادامه داد: به واسطه سبقه خودم از سال ۶۸ تا ۸۲ در جریان جنبش دانشجویی نقش داشتم و معتقد به ظرفیت بزرگ جوانان هستم. اساس اشکال موجود، عدم شناخت است و نمی‌دانیم چه پتانسیل بزرگی در جوانان وجود دارد مسئولان اول باید به جوانان اعتقاد و بعد اعتماد پیدا کنند.
 
وی افزود: اگر جایی بناست مسئولیت و کاری داده شود، نه دچار افراط شوند و نه دچار تفریط. افراط و تفریط هر دو بد است یعنی اگر کسی به عنوان جوانگرایی بیاید و دنبال کند و پیرامون خودش یک شخص خامی را در جایی قرار بگمارد هم خود آن جوان، هم جوانگرایی و هم آن مکان را خراب کرده است. این موضوع نیازمند این است که مسئولان ما تربیت شوند و بتوانند از این ظرفیت بزرگ استفاده کنند.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: ما سعی کردیم در همین نشست دو فرهیخته را بیاوریم که از بطن جوانان هستند و کسانی که می‌توانند در حوزه جوانان به بهترین نحو این مسیر را بروند. می‌توان هم در مسیر رشد در مدارس و دانشگاه‌ها امکانی برای رشد را تربیت بدهند، و بعد مسئولان هم باید امکان انتقال به سطوح بالاتر را برای اینها فراهم کنند.

زاکانی درباره تفاوت خود با دیگر نامزدها هم گفت: تفاوت من با نامزدهای دیگر این است که من همین الان یک کشور به نام تهران را اداره می‌کنم. 
 
وی در ادامه در خصوص مهمترین فعالیت های خود در شهرداری تهران نیز اظهار داشت: ما امکان حضور مردم را در فعالیت ها فراهم کردیم. سال ۱۴۰۱ با طرح "من شهردارم" از مردم خواستیم از بین ۲۰۸۰ پروژه انتخاب کنند کدام را بیشتر می‌خواهند؟ ۳۴۲ هزار نفر شرکت کردند.
 
این نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اضافه کرد: همیشه از مسئولیت گرفتن استنکاف داشتم؛ وقتی دانشگاه تهران مسئول بودم، به اجبار مرا مسئول بسیج دانشجویی استان تهران کردند، بعد از ۷ ماه اصرار کردند مسئول بسیج دانشجویی کشور شوم، قبول نکردم. 
 
زاکانی تصریح کرد: در مجلس سال اول هم عضو هیأت رئیسه بودم، هم هیأت رئیسه کمیسیون آموزش؛ بعد از سه ماه طرحی نوشتیم که ابعاد مختلف داشت. گفتند خودت این طرح را اجرا کن. به آقای حداد گفتم سال بعد به هیأت رئیسه نمی‌آیم، روزی که این را گفتم از چپ و راست به من فشار آورند که باید به هیأت رئیسه بیایی. گفتم من می‌خواهم کار اجرایی کنم و به صحن برگشتم.
 
ایده‌ها و نظراتی دارم که کشور را اصلاح می‌کند
وی در پاسخ به سوال اسفندیاری یکی دیگر از کارشناسان حاضر در نشست که پرسید شما دائم پست عوض می‌کنید، آیا این الگویی نادرست برای جوانان نمی‌سازد؟ گفت: سال ۸۶ و سال ۹۰ برای نمایندگی مجلس داوطلب حذف از لیست تهران بودم؛ هیچ وقت مشتاق نبودم و در نمایندگی قم هم از مردم پوزش خواستم؛ تصمیم آقای قالیباف و آقای رئیسی بود آقای قالیباف علاقه داشت من در دولت باشم نه در شهرداری؛ وقتی دیدم علاقه آقای رئیسی برای حضور من در شهرداری است وقتی از مجلس بیرون آمدم نمی توانستم در مرکز پژوهش‌ها بمانم.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: من برای ریاست جمهوری احساس مسئولیت می کنم؛ ایده‌ها و نظراتی که دارم کشور را اصلاح می‌کند سال ۱۴۰۰ کسی به من نگفت نباش؛ آقای رئیسی را شایسته دیدم و از او حمایت کردم کسی مانع ماندنم در عرصه انتخابات سال ۱۴۰۰ نبود.
 
زاکانی در پاسخ به سوال یاوری یکی دیگر از کارشناسان که درباره برنامه وی برای مهارت آموزی سوال کرد، هم گفت: در حوزه آموزش و پروش نظام آموزشی ما نظام حفظ محور است.
 
وی با بیان اینکه طرحی را در تهران دنبال می کنیم به نام هر خانه یک کارخانه و مولد، خاطرنشان کرد: موضوع مهارت امری قطعی است که باید دنبال شود.
 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: منابع ما محدود است نمی توانیم خودمان را رها کنیم.
 
اصلاح طلبان مدیران زن شهرداری را از ۷.۵ درصد به ۶ درصد کاهش دادند
زاکانی اظهار داشت: زمان آقای قالیباف مدیران زن در شهرداری حدود ۷.۵ درصد بودند، اصلاح‌طلب‌ها با اینکه زیاد شعار می‌دهند آن را به زیر ۶ درصد رساندند.در دوره ما مدیران زن به حدود ۱۰ درصد رسیدند که افتخاری برای ماست.
 
وی یادآورشد: فصل دوم و سوم قانون اساسی و قسمت‌های عمده‌ای از بخش یک، بر زمین مانده است نمی خوام سیاه نمایی کنم، انجام شده اما اگر انتخاب شوم، حق شما را ادا و قانون اساسی را در حق شما اجرا می‌کنم تا تحول بزرگی در زندگی شما و آبادانی کشور ایجاد شود چیزی که دیگران شعارش را می‌دهند من عمل کردم طبق زمان بندی در ۶ ماهه اول سال، کل پروژه های مناطق را تمام خواهیم کرد.

نظر شما