شناسهٔ خبر: 67221991 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

زاکانی: سالاری مردم بعد از ریخته شدن آراء به صندوق‌ها کمرنگ می‌شود/ همیشه از مسوولیت گرفتن استنکاف داشته‌ام

صاحب‌خبر -

شفقنا- یک نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سالاری مردم بعد از ریخته شدن رای‌ها به صندوق‌ها کمرنگ می‌شود. در حوزه آزادی، اولین کاری که می‌کنم نهادسازی جدیدی را در خصوص سالار کردن مردم بعد از صندوق رای، خواهم داشت. در تمام سطوح امکانی را فراهم می‌کند با انتخاب هیات منصفه از معتمدان محله خودشان، مسوولان را مورد بازخواست قرار دهند.

به گزارش شفقنا از ایسنا، علیرضا زاکانی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ در میزگرد فرهنگی شبکه دو سیما با تبریک عید قربان به تشریح دیدگاه‌های فرهنگی خود پرداخت و گفت: ایرانیان خارج از کشور پاره‌های تن ایران در اقصی نقاط جهان هستند.

وی ادامه داد: ایده مرکزی بنده در همه زمینه‌ها اجرای قانون اساسی است. تغییرات اساسی در حوزه فرهنگ، اجتماع و اقتصاد هنوز رخ نداده است. سالاری مردم بعد از ریخته شدن رای‌ها به صندوق‌ها کمرنگ می‌شود و این روند باید اصلاح شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: فرهنگ دیدگاه مرکزی در انقلاب اسلامی است. توجه به این مسئله موجب می‌شود حتی تا ۷۰ درصد بخش اقتصاد هم رشد کند. اگرچه اقتصاد فوریت امروز کشور است اما فرهنگ اولویت بنده است. آموزش و پرورش اساسی‌ترین وزارتخانه دولت خدمت خواهد بود و وزیر آموزش و پرورش هم قوی‌ترین وزارتخانه دولت خواهد بود.

وی ادامه داد: شعار انقلاب اسلامی در حوزه اجتماع آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی باید متکلف آزادی و استقلال باشد و در کنار آن آزادی و امنیت را به جامعه هدیه کند. اصول ۳ و ۹ قانون اساسی هرگونه تعارض بین استقلال و آزادی را از بین برده است. در اصل ۸ که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است، باید از سوی مردم به سوی دولتمردان به اجرا درآید یعنی نظارت مردم بر مسوولان باید احیا شود.

زاکانی با اشاره به دیگر اصول قانون اساسی، خاطرنشان کرد: در حوزه آزادی، اولین کاری که می‌کنم نهادسازی جدیدی را در خصوص سالار کردن مردم بعد از صندوق رای، خواهم داشت. در تمام سطوح امکانی را فراهم می‌کند با انتخاب هیات منصفه از معتمدان محله خودشان، مسوولان را مورد بازخواست قرار دهند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آزادی به شیوه غربی را مطلوب نمی‌دانم. آزادی غربی نوعی تله برای خالی کردن جیب مردم و سلب آزادی واقعی جامعه است.

ممنوعیت پخش نشدن اذان اهل سنت در کردستان، کج سلیقی بود

وی تنوع قومی، دینی و مذهبی کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: قومیت‌های ایرانی مثل بوستان گل هستند که به جامعه طراوت داده است. مذاهب و ادیان نیز در ایران از حقوق مختلف در اصول قانون اساسی برخوردار هستند. مینیاتوری زیبا در مقابل خودمان از ادیان، اقوام و مذاهب ایرانی داریم. آنان فرصتی داخلی هستند. ممنوعیت پخش نشدن اذان اهل سنت در کردستان، کج سلیقی بود که در سفر رهبری به این استان این ممنوعیت بی‌جا برداشته شد.

زاکانی افزود: نکته بعد زن و مرد هستند که براساس خلقت الهی، رشد و کمال‌شان متکی بر عمل خلقت منحصر به فردشان است. اجحافی که نسبت به زنان و دختران در قبل از انقلاب بود را باید جبران کرد و زمینه رشد و شکوفایی آنان را متناسب با استعدادهای‌شان دنبال کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  خاطرنشان کرد: آموزش در سطح قاعده هرم اجتماعی در خانواده، مدرسه و مسجد شکل می‌گیرد بعد از آن در سطح عالی‌تر در دانشگاه، حوزه و رسانه شکل می‌گیرد و بالاتر از اینها در سطح مدیران، بسط پیدا می‌کند. مسوولی را که تبعیض را در رفتار و عملکردش نهادینه کند، شکاف اجتماعی را به وجود می‌آورد.

وی صیانت از حقوق مردم در حوزه اجتماعی از دیگر اولویت‌های برنامه اجتماعیش برشمرد و گفت: اصل برائت آحاد مردم حتی مجرمان در اصل ۳۹ قانون اساسی به روشنی تعیین شده است. باید به این قاعده اسلامی برگردیم. کسی حق ندارد برای رای خودش به حیطه حقوق اجتماعی تجاوز کند.

زاکانی ادامه داد: خانواده مولد، فرزندان زنده و خلاق را تربیت می‌کند. در چنین خانه‌ای ما در مرکز و محور است که نه در خانه حبس می‌شود و نه در اجتماع حذف و هضم می‌شود. احیای این مسئله را در دولت خدمت احیا می‌کنم.

برنامه‌ام برای ورزش، مسکن، اشتغال و ازدواج خانواده را در میزگرد اقتصادی تشریح می‌کنم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت به حل مسائل دختران توجه ویژه خواهد کرد. دختران ایرانی، مسئله اساسی هستند و تکالیف مختلفی نیز به آنان داریم. خانواده را محور جامعه و مهمترین سلول جامعه می‌دانم. این خانواده نباید در حوزه‌های سلامت، تامین اجتماعی و معیشتش مشکل داشته باشد. بنده برای آن برنامه‌های مفصلی دارم. برای ورزش، مسکن، اشتغال و ازدواج خانواده برنامه دارم که در میزگرد اقتصادی تشریح خواهم کرد.

وی از اعمال اصلاحاتی در وزارت آموزش و پرورش سخن گفت و افزود: معلم معیشت و توجه می‌خواهد. حوزه‌های آموزش عالی و علم و فناوری نیز رکن رکین توسعه انقلاب اسلامی هستند. در این حوزه جایگاه را باید به نخبگان سپرد. حوزه فضای مجازی را موهبت می‌دانم. ایجاد تسهیلات، توجه به تولید محتوا برای دولت بنده اهمیت زیادی دارد. در حوزه گردشگری نیز برنامه داریم و با طرف چینی توافق کردیم که سالیانه تا یک میلیون گردشگر بین دو کشور داشته باشیم.

زاکانی تصریح کرد: به بهترین شکل می‌توان از هنر استفاده کرد تا رشد انسان و ابعاد آن در جامعه مورد توجه قرار بگیرد. در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز برنامه دارم. پدر، مادر، دختر و پسر ما اگر درگیر آسیب‌های اجتماعی شوند باید احیا شده و به جامعه برگردند. کودکان کار و معتادان متجاهر را باید به آموزش خانواده‌ها و جامعه برگردانیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: به واسطه سابقه‌ام از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۲، معتقد به ظرفیت بزرگ جوانان هستم. نشناختن ظرفیت جوانان مشکل بزرگی برای برخی مدیران است. این مسوولان باید به این ظرفیت اعتقاد و اعتماد پیدا کنند تا در ارتباط با جوانان دچار افراط و تفریط نشویم.

وی سپردن مسوولیت به جوانان خام را لطمه به جوانان دانست و افزود: مسوولان کشور باید به گونه‌ای تربیت شوند که بدانند به چه جوانی چه مسوولیتی بدهند که نه به خودشان لطمه بزنند و نه به مدیرانی که آنان را به کارهای مختلف منصوب می‌کنند. در مسیر رشد در مدارس و دانشگاه‌ها تشکل‌های دانش‌آموزی و دانشجویی وجود دارد. از طریق این تشکل‌ها می‌توان بستر و زمینه رشد جوانان را به وجود آورد.

زاکانی ادامه داد: تجربه‌ای در دوره نوجوانی در مدارس و بعد در جبهه‌های رزم بود. بعد از برگشتن به دانشگاه علوم پزشکی در سال ۱۳۶۸ تمام دغدغه‌ام ایجاد بستر و ظرفیت رشد برای دانشجویان دانشگاه بود. منیت‌ها کنار رفته بود و کار تشکلی انجام می‌گرفت. اگر اجازه دهیم چنین ترکیب‌بندی‌هایی در دانشگاه‌ها توسعه یابد، می‌توان بستر کنشگری‌های اجتماعی برای دختران و پسران جامعه ایجاد کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: موضوعات کلان شهر تهران به کل کشور قابل تعمیم است. بسترهایی وجود دارد اما نیازمند بسترهای جدید، اعتماد و اعتقاد به جوانان است.

ما حجاب‌بان نداریم

وی در پاسخ به سوال حسین انتظامی  که پرسید «عیار اندیشه، نگاه و عملکرد شما در شهرداری تهران روشن است اما در صورتی که رییس‌جمهور شوید سبک زندگی مردم، الگوی رفتاری حجاب‌بان‌های شما، نحوه چینش مدیران و الگوی رفتار شما با مجلس را چگونه تعریف خواهید کرد و با شفافیت چگونه رفتار خواهید کرد؟» گفت: عاشق سوالات صریح هستم. ما حجاب‌بان نداریم. آنچه که در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، حقیقت ندارد. شما هم در رسانه خودتان به اشتباه تبلیغ می‌کنید. عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی در این زمینه درست نیست. سامانه شفافیت در زمان شروع کارم ۵۵ حکم  بود که ۵۲ حکم آن در دوره بنده شفاف شد. بقیه آن نیز باید برای اجرا زمینه‌سازی شود.

در خصوص موضوع حجاب‌بانها و قطع درختان به بنده اجحاف شد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در خصوص موضوع حجاب‌بانها و قطع درختان به بنده اجحاف شد. عکس‌های قطع درختان سال ۱۳۹۷ را جای درختان قیطریه جا زدند. درباره حجاب‌بانها نیز بگویم دسته اول عضو فاتب هستند که مسوولیت‌شان مشخص است و دسته دوم یگان انتظامات است و لباس فرم دارند و وظیفه نظم‌بخشی و انظباط در مترو را دارند.
کوچکترین اتفاقی در مترو منجر به حادثه ملی می‌شود.

زاکانی ادامه داد: در کنار این دو دسته، دسته سومی نیز توسط مردم انجام می‌شود و بر اساس امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود. ما اجازه می‌دهیم فعالیتی که مخل دیگران نباشد، انجام شود. آنان کار ایجابی انجام می‌دهد که دختر خودم نیز جزو آنان است اما برخی عناصر هستند که برای خودشان لباس و آرم درست کرده بودند وقتی عکس آنها را برای بنده آوردند اجازه ندادم وارد مترو شوند. آنان در مترو انقلاب می‌خواستند وارد شوند البته اگر به صورت ایجابی وارد مترو شوند، مشکل نخواهند داشت. مترو جای خودمختاری برخی نیست. کوچکترین اتفاقی در مترو منجر به حادثه ملی می‌شود.

تفاوت بنده با ۵ نامزد دیگر …

وی در پاسخ به این پرسش که «همه مسوولان در شعار معتقد به افزایش نقش مردم هستند، اگر شما رییس‌جمهور شوید در این زمینه با چه مدلی با مردم رفتار خواهید کرد؟»، گفت: تفاوت بنده با ۵ نامزد دیگر این است که در تهران، یک کشور کوچک را اداره می‌کنم. در سال ۱۴۰۱ طرح «من شهردارم» را که ۲۰۸۰ پروژه بود به مردم عرضه کردیم و ۳۴۲ هزار نفر شرکت کردند و ۱۴۶۲ پروژه توسط مردم انتخاب شد و با نظارت مردم این پروژه‌ها را با ۴۰۰۰ میلیارد تومان انجام دادیم. در سال ۱۴۰۲ با ۸۰۰۰ میلیارد تومان وارد شدیم و با انتخاب بیش از یک میلیون و ۳۰۰ نفر از مردم  تهران، ۶۰۰ پروژه را اجرا کردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  ادامه داد:  ۳۵۳ محله داریم و ۳۴۷ سرای محله داریم. شورای شهر دستورالعملی را در این حوزه تصویب کرد و بنده هم آن را اجرا کردم. برای سیاسی نشدن مسئله، به چمران گفتم اجازه دهید دو هفته عقب بیفتد تا به اصل موضوع به دلیل رقابت‌های انتخابات آسیب نخورد. ستاد محلات با حضور معتمدان و مسوولان محلی تشکیل خواهد شد. این قانون،‌ سند رفتار حق بنده است.

زاکانی در تشریح دلایل توسعه ساختار مرکز پژوهش‌های مجلس در زمان تصدی این نهاد قانونگذاری، گفت: قبل از نمایندگی مجلس سابقه اداره ۲۱ اندیشکده را داشتم وقتی به مرکز پژوهش‌ها رفتم، دفاتر مرکز را از یکدیگر جدا کردم. چهار معاونت هم داشت اما اقتضائات مرکز پژوهش‌ها را نداشت. ما در آنجا دفاتر را تبدیل به معاونت کردیم به همین دلیل تعداد معاونت‌های مرکز پژوهش‌ها افزایش یافت. این تصمیم  بر اساس طی شدن فرآیند قانونی انجام شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  ادامه داد: بعد از خروج بنده از مرکز پژوهش‌ها به روال قبل از بنده برگشتند اما ترتیب اجرایی را نگهداشتند و این خوب نیست؛ به بیان روشن‌تر این آقایان با همان مدل کاری ما، کار را پیش می‌برند اما اسم و رسم دیگری بر آن گذاشتند. خوب است دوستانی که اینچنین رفتار کردند، توضیح دهند.

همیشه از مسوولیت گرفتن استنکاف داشته‌ام

وی در واکنش به این پرسش که «استقرار نداشتن شما در مسوولیت‌های محوله و تغییرهای مدیریتی پی‌درپی آیا آثار آسیب‌زایی‌ها برای نسل جوان نخواهد داشت»، گفت: همیشه از مسوولیت گرفتن استنکاف داشته‌ام. از دوران دانشجویی در دانشگاه تهران به اجبار مسوول دانشجویی استان تهران شدم. بعد از ۷ ماه کار کردن در این مجموعه، بنده را با اصرار به مسوول دانشجویی کشور منصوب کردند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  ادامه داد: در مجلس بعد از سه ماه طرحی ۵ صفحه‌ای را با دوستانم نوشتم و به بنده گفتند که خودت آن را اجرا کن. به حداد اعلام کردم سال آینده به هیات رییسه مجلس نمی‌آیم، چپ و راست بنده را زیر فشار گذاشتند اما در کف صحن مجلس، کار را شروع کردم. در سال ۱۳۸۶ و ۱۳۹۰ داوطلب حذف از لیست نمایندگی بودم.

زاکانی ادامه داد: به دلیل علاقه آقای رییسی به بنده از مجلس به شهرداری آمدم و خودم تصمیم‌گیرنده نبودم.

وی با تشریح برنامه مهارت‌محور، گفت: نقش معلم در این کار بسیار اهمیت دارد. فرای آن در حوزه آموزش عالی نیز می‌توان پیوست‌هایی را ایجاد کرد. مثل دانشجویان پزشکی و مهارت‌آموزی‌های دانشجویان رشته پزشکی از طریق طرح‌های اجرایی.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  ادامه داد: «طرح هر خانه، یک کارخانه» را در شهرداری دنبال می‌کنم.

زاکانی ادامه داد: رشد فوق‌العاده جهشی در درآمد شهرداری نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته‌ایم. بدهی‌های بانکی شهرداری از سال ۱۳۸۳، ۱۶۹ همت بود که به ۸۱ همت کاهش دادیم و کمتر هم خواهیم کرد. در حوزه فناوری نیز رشد فوق‌العاده‌ای داریم. کار تعلیم و تربیب، فیلم‌سازی و انیمیشن‌سازی را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: مدیران زن شهرداری تهران در دوره آقای قالیباف  ۷.۵ درصد بود اما در دوره اصلاح‌طلبان ۶ درصد بود و در دوره بعد به ۱۰ درصد افزایش یافته است، جدول آن را هم منتشر خواهیم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به خدمات پزشکی، گفت: برای پاس کردن سیستم ان اچ اس به انگلستان رفتم و دوره‌های آن را طی کردم. پزشکان و پرستاران و کادر پزشکی بیشترین خدمت را انجام می‌دهند پس باید متناسب با آن، به این عزیزان توجه کرد و بین پزشکان، تعارض‌ها را از بین برد. تعرفه‌ها باید مبتنی بر واقعیات و خدمات ارائه شده، اصلاح شود. باید به دستمزد و منافع پرستاران، کارورزان و دستیاران توجه ویژه شود.

زاکانی تصریح کرد: ظرفیت‌های پزشکی یک ویژگی است که باید بازنگری و کارشناسی شود. کسی که پزشک می‌شود باید بتواند قابلیت داشته باشد و خوب خدمت کند.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش و آموزش عالی با هم یکپارچه هستند و باید به انضمام هم درآیند اما باید آن را سامان داد.

زاکانی گفت: قبلا شهرداری قلک بود اما الان شهرداری هم به دیگران کمک می‌کند و هم فکر دارد که آن را دنبال می‌کند. ۱۰ درصدِ بودجۀ شهرداری مربوط به موضوع فرهنگی-اجتماعی است. جشن‌های غدیر و رمضان و… جنبۀ فناوری جدید دارد. زمان آقای قالیباف ۷.۵ درصد مدیران شهرداری خانم بودند. در دورۀ اصلاح‌طلبان این رقم را زیر ۶ درصد کشاندند و الان این رقم ۱۰ درصد است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان وعده داد: در صورت رییس‌جمهور شدن اصول ۲ و ۳ قانون اساسی را بهتر از این اجرا خواهم کرد تا موهبت، تحول و آبادانی بزرگ در زندگی مردم و کشور به وجود آید.

در این نشست علیرضا نادرعلی و صغری یکه‌زارع فعالان حوزه خانواده و فرهنگ در کسوت مشاوران زاکانی و الهام یاوری، حسین انتظامی و شهاب اسفندیاری به عنوان کارشناسان برنامه حضور داشتند.

نظر شما