شناسهٔ خبر: 67221983 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

سفر دو مقام قضایی ایران به روسیه با هدف شرکت در نشست‌های بری کس

دو هیأت عالی قضایی ایران به سرپرستی رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور برای شرکت در نشست‌های جداگانه حقوقی و قضایی کشورهای عضو بری کس در شهرهای سوچی و سن‌پترزبورگ وارد روسیه شدند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش مشرق، هیات دیوان عالی کشور جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور و هیات دادستانی کل به سرپرستی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور ، برای شرکت در نشست‌های جداگانه حقوقی و قضایی کشورهای عضو گروه بریکس روز یکشنبه وارد روسیه شدند.

اعضای دو هیات بلندپایه قضایی جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به فرودگاه شرمیتووا مسکو مورد استقبال مقامات دستگاه قضایی روسیه و حسین ملکی کاردار موقت سفارت ایران در غیاب سفیر قرار گرفتند.

فرصتی برای توسعه همکاری حقوقی و قضایی با اعضای بریکس

رئیس دیوان عالی کشور در بدو ورود به روسیه با اشاره به عضویت دائم کشورمان در گروه بریکس و پیمان شانگهای افزود : در حوزه مسائل حقوقی و قضایی ، جلسات مختلفی با روسیه و نیز برخی کشورهایی که اکنون عضو بریکس و شانگهای هستند برگزار شده و امیدواریم این نشست به تقویت همکاری‌ها در حوزه مسائل حقوقی و قضایی کمک کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری افزود: این نخستین اجلاس رسمی روسای دیوان های عالی پس از پیوستن جمهوری اسلامی ایران به گروه بریکس و فرصتی مناسب برای توسعه و تحکیم همکاری‌های حقوقی و قضایی میان ۱۰ کشور عضو است.

بررسی تأمین امنیت حقوقی و قضایی سرمایه‌گذاری در کشورهای عضو بریکس

دادستان کل کشور نیز گفت: عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس که تلاش‌های رئیس جمهور شهید ، آیت‌الله رئیسی میسر شد ، می‌تواند سطح همکاری‌های قضایی و حقوقی با روسیه و دیگر کشورهای عضو بریکس را متحول کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد به محورهای اجلاس دادستان‌های بریکس اشاره کرد و گفت: از آنجا گروه بریکس یک تشکل اقتصادی است، در این اجلاس ، چگونگی تامین امنیت حقوقی و قضایی برای سرمایه‌گذاران در کشورهای عضو این گروه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور در حاشیه این دو نشست جداگانه با مقامات بلندپایه قضایی روسیه و برخی کشورهای عضو بریکس دیدار و مذاکره خواهند کرد.

روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس در سال 2024 میلادی افزون ۲۴۰ رویداد تدارک دیده است که برگزاری اجلاس سران ۱۰ کشور عضو بریکس که اول تا سوم آبان‌ماه 1403 در کازان مرکز تاتارستان برگزار خواهد شد، مهمترین رویداد سالانه این گروه به شمار می‌رود.

درباره گروه بریکس

"اصطلاح اختصاری BRIC (بریک) – متشکل از حروف نخست اسامی کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین - در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط یک تحلیلگر غربی مطرح شد. وی پس از مطالعه پتانسیل اقتصادی کشورهای در حال توسعه، به این نتیجه رسید که این چهار کشور جهت اقتصاد و سیاست جهانی را در قرن بیست و یکم تعیین خواهند کرد؛ در واقع، این تحلیلگر غربی، ایجاد گروه بریکس را پیش بینی کرد."

این عبارات بخشی از سخنان یوری اوشاکوف دستیار رئیس‌جمهوری روسیه درباره تاریخچه بریکس در یک مصاحبه است. بنا بر روایت این مقام روس، پنج سال بعد - در سال ۲۰۰۶ میلادی، در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وزیران امور خارجه روسیه، برزیل و چین و وزیر دفاع هند یک نشست ویژه جداگانه برای توافق بر سر توسعه همکاری های متنوع در یک چارچوب چهارجانبه را بررسی کردند.

در سال ۲۰۰۹، نخستین اجلاس سران چهار کشور "بریک" در یکاترینبورگ (روسیه) برگزار شد که آنها در بیانیه مشترک نهایی، توافق کردند که گفت‌وگوها و همکاری‌های منسجم، فعال، عمل‌گرا، باز و شفاف را نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، بلکه برای ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می‌کند، توسعه دهند.

با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱، حرف س - "S" – (ابتدای نام South Africa ) به "بریک" اضافه شد.

به دنبال تصمیم سران بریکس در نشست آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) به عضویت گروه بریکس درآمدند.

 

نظر شما