شناسهٔ خبر: 67221702 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در میزگرد فرهنگی شبکه دو:

زاکانی: در مترو حجاب‌بان نداریم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حجاب‌بانی نداریم. در مترو دو دسته نگهبان داریم که یک عده امنیتی هستند و به شهرداری ربطی ندارند.

صاحب‌خبر -

نهادسازی جدیدی در سالارکردن مردم بعد از صندوق رای خواهیم داشت
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه امروز - یکشنبه ۲۷ خرداد - مهمان برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دو سیما است. وی در این برنامه به سوالات کارشناسان در حوزه مسائل فرهنگی پاسخ می‌دهد.

 
سوال: آقای دکتر زاکانی نخست به بیان دیدگاه‌های خودتان در حوزه فرهنگ بپردازید به شکل منفرد یا با مشارکت مشاوران یا به گفتگو با کارشناسان بپردازید. 

زاکانی: هسته و ایده مرکزی بنده در همه حوزه‌ها اجرای قانون اساسی است و لذا نکته‌ای را که عرض می‌کنم بر این اساس شکل می‌گیرد. ما در انقلاب اسلامی تغییر نظام سیاسی کشور را داشتیم، اما تغییرات اساسی در حوزه فرهنگ، اجتماع و اقتصاد رخ نداد و در حوزه سیاسی هم عمق بخشی نکردیم تا پای صندوق مردم هستند بعد از آن سالاری مردم گم شده و باید به مردم برگردد و در حوزه فرهنگ و اجتماع و اقتصاد هم مردم سالار و محور قرار می‌گیرند.

ایده اصلی انقلاب اسلامی، فرهنگ است
نکته اساسی این است که نظام ما مطابق با نظام عناصر رقیب نیست، در غرب بعنوان بزرگترین نظام مقابل ما، نظام اقتصادی ایده محوری است و همه بر مبنای اقتصاد سنجیده می‌شود حتی اگر در کرونا مردم مریض بشوند می‌گویند پیرمرد‌ها را بگذارید بمیرند، جوان‌ها باشند، چون نیروی کار هستند، اما در نگاه انقلاب اسلامی ایده مرکزی فرهنگ است و همه چیز بر مبنای فرهنگ سنجیده می‌شود، حتی اقتصاد، در اقتصاد جزء کار، جزء سرمایه و جزء آموزش، جزء آموزش امروز ثابت شده که ۷۰ درصد توانمندی و بهره وری را می‌تواند افزایش بدهد لذا در اقتصاد هم ایده اصلی و محوری بر پایه فرهنگ است در سایر حوزه‌ها و ساحت‌ها هم همین است.

وزیر آموزش‌وپرورش قوی‌ترین عنصر کابینه دولت خدمت خواهد بود
لذا از این جهت فرهنگ اولویت قطعی است گرچه امروز اقتصاد فوریت قطعی ما است و در فرهنگ تعلیم و تربیت پیشران و متحول کننده است و تمام شعباتی که در حوزه تعلیم و تربیت آموزش و پرورش رکنی‌ترین وزارتخانه دولت خدمت است و وزیر آموزش و پرورش قوی‌ترین عنصر کابینه خواهد بود. همچنین آموزش عالی حوزه و تمام مجموعه‌هایی که در این خصوص هستند؛ لذا ما موضوع مان را از حوزه اجتماع شروع می‌کنیم در حوزه اجتماع شعار انقلاب اسلامی آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی است در کلان که جمهوری اسلامی باید مکفل آزادی و استقلال باشد در کنار او عدالت و معنویت، پیشرفت و رفاه را به جامعه عرضه کند.

در حوزه فرهنگ و اجتماع و اقتصاد مردم باید سالار و محور قرار بگیرند
در حوزه آزادی که هم در اصل ۳ تکلیف دولت را معلوم کرده و هم در اصل ۹ تعارض او را با استقلال و تمامیت ارضی بیان کرده، گفته تعارضی ندارند این‌ها و کسی حق ندارد بعنوان استقلال و تمامیت ارضی متعرض آزادی بشود و آزادی در چارچوب قانون را پذیرفتند و نکته بعد در اصل ۸ که امر به معروف و نهی از منکر است به اعتقاد بنده مهم‌ترین بخش امر به معروف و نهی از منکر نظارت مردم به مسئولان و آزادی بازخواست کردن آنها است که مورد غفلت قرار گرفته است و نکته بعد سایر اصولی است که در خصوص آزادی تاکیداتی را بیان می‌کند از جمله این که در اصل ۲۳ تفتیش عقاید را ممنوع می‌کند، اصل ۲۴ آزادی مطبوعات را دنبال می‌کند، اصل ۵ تجسس ممنوع، اصل ۲۶ سازمان و شکل احزاب و گروه‌ها برای رشد جامعه را و اصل ۲۷ حق اعتراض را، ما برای این کار در حوزه آزادی اولین کاری که می‌کنیم این است که نهادسازی جدیدی را در خصوص مردم سالاری بعد از صندوق رای در کشور خواهیم داشت و در تمام سطوح امکانی را فراهم می‌کنیم که مردم بتوانند با انتخاب یک هیئت منصفه‌ای از خودشان، از معتمدین محل خودشان اگر اتفاقی در محل می‌افتد بتوانند مسئولین را مورد بازخواست قرار بدهند، این امر، امر بسیار مهم و حیاتی است. آزادی که برخی ممکن است به شیوه غربی توصیه کنند آن آزادی، آزادی مطلوب نیست، مثل چیست؟ مثل کسی است که در یک جای شلوغی است و کسی به او طعنه می‌زند و مطمئنا بعد از آن جیب او را خواهد زد این طعنه زدنی است که بعد پشت بند آن فساد اقتصادی و فساد‌های مختلف هست و این آن چیزی است که دیگران می‌خواهند به ما القا کنند وگرنه آزادی حقی است که انسان‌ها دارند و انقلاب اسلامی این آزادی را برای ما خلق کرده است. نکته دوم یا نکته بعد ناظر به حوزه تنوع قومی، مذهبی و دینی داخل کشور است، قومیت‌های ما همه مثل دسته گلی هستند که در یک بوستان گل و یک مجموعه یک طراوتی را به جامعه ما دادند، همه آنها نقطه قوت ما هستند، مذاهب در کشور ما و ادیان حق دارند و لذا در قانون اساسی به صراحت در اصل ۱۲ نسبت به مذاهب دین رسمی و مذهب رسمی را اعلام کرده، مذاهب دیگر را هم بیان کرده و گفته آنها علاوه بر این که در حوزه شخصی شان کاملا مختارند مبتنی بر احکام حوزه مذهبی خودشان در حوزه احکام قضایی هم در همین خصوص باید به آنها توجه بشود، حتی اگر جایی غلبه دارند مولفه‌های مدیریت محلی را هم می‌توانند به دست بگیرند، این احکامی است که قانون اساسی برای ما صادر کرده، ما باید به سمت اجرای آن برویم. ناظر به ادیان هم همچنین؛ بیان این نکته حکایت می‌کند که ما یک مینیاتوری از زیبا و قشنگی و طراوت را در مقابل خودمان داریم که ادیان و اقوام و مذاهب در درون او جا گرفتند و به بهترین نحوی می‌توانند با هم یک پیام انسجام و هم افزایی و بعنوان یک فرصت به این تنوع می‌شود برای جهان داشت و در داخل هم تقویت و اساس جدی آن را در نظر گرفت. موضوعات مختلفی است بعضی مواقع کج سلیقه‌ای است مثلا ده‌ها سال در کردستان مسئولین اصرار می‌کردند که اذان اهل سنت از ماذنه‌ها پخش نشود رهبر معظم انقلاب که رفتند دستور دادند و گفتند که این هیچ اشکالی ندارد، پخش بشود، قبلا از فرمایش رهبری خلاف قانون اساسی یک عده با سلیقه خودشان عمل می‌کردند رهبر معظم عین قانون، عین حق و عین شرع را بیان کردند، لذا این آن اصلی است که می‌تواند باشد حتی در خصوص گویش‌ها و در خصوص ادبیات که در کنار ادبیات رسمی اصل ۱۵ این حق را برای مجموعه‌ها و اقوام قائل شده است.

زن و مرد مقابل قانون مساوی هستند
نکته بعد پیرامون مسئله زن و مرد است. زن و مرد هر کدام شان ویژگی‌های اختصاص خاص شان را دارند که مبتنی بر آن جایگاه الهی و اساس خلقت شان رشد و کمال شان مبتنی بر عمل به همان ویژگی‌ها است و رشد و تکامل همان‌ها است. اما در مقابل قانون و در حوزه اجتماع از یک تساوی برخوردارند که به صورت مثبت این را می‌شود مورد توجه قرار داد و اجحاف تاریخی که در حوزه زنان و دختران صورت گرفته را که در گذشته بوده و انقلاب اسلامی این وعده الهی را به ما داده روز به روز می‌شود تقویت کرد و درست کرد و به سمت کارکرد‌های جدی رفت، حتی تبعیض مثبت داشت، این جبران گذشته است. ما وقتی صحبت از عدالت می‌کنیم از تساوی فرصت‌ها صحبت می‌کنیم ایجاد زمینه رشد و شکوفایی برای هر کسی مطابق با استعدادهایش را صحبت می‌کنیم و از جبران یک جاماندگی بحث می‌کنیم مثلا در یک دویی کسی سرعت می‌گیرد، اما یک عده‌ای جا می‌مانند، حتما در حوزه عدالت باید برگشت به آنها کمک کرد که آنها از غافله رشد و تعالی عقب نمانند.
موضوع بعدی که مورد تاکید در حوزه فرهنگ و اجتماع است موضوع آموزش است، آموزش در سطح قاعده هرم اجتماعی در خانواده و مسجد به ویژه در مدرسه شکل می‌گیرد یعنی پیوستگی بین خانواده، مدرسه و مسجد می‌تواند تربیت را شکل بدهد و بعد از آن در سطح عالی‌تر در دانشگاه، حوزه و در رسانه رقم بخورد و سطح عالی‌تر او در رفتار مسئولان مردم آموزش می‌بینند، مسئولی که ساده زیست بود ساده زیستی یاد می‌دهد مسئولی که اشراف بود اشرافی گری را رواج می‌دهد، مردم مسئولی که تبعیض را نهادینه کند در رفتار و عمل و فکر و قاعده اش، این اسباب دوگانگی و شکاف اجتماعی را ایجاد می‌کند، اما مسئولی که در مسیر درست حرکت بکند می‌شود الگو و می‌تواند این به بهترین نحوی کارکرد اساسی خودش را داشته باشد. موضوع بعد موضوع حقوق مردم است. صیانت از حقوق مردم است در حوزه اجتماع که این هم سایر اصول قانون اساسی است اصل ۳۳ به بعد و توجه به او با این عنوان که ریاست جمهوری مجری قانون اساسی و صیانت از اجرا است را درست شدن اجرا است را این جا می‌شود روی آن تاکید داشت و به بهترین نحوی حق و حقوق مردم را پاس داشت که این هم اصل برائت آحاد مردم، آحاد مردم برائت دادند، حتی مجرمین حقوق دارند، حق تعدی به مجرمین نیست این کاملا اصل ۳۹ هتک حرمت و حیثیت مجرمین را هم ممنوع کرده، اگر جایی اتفاق می‌افتد این خلاف قانون اساسی است، خلاف اصول اسلامی است ما باید برگردیم به خودمان و به قاعده خودمان و هیچ کس هم حق ندارد به واسطه احقاق حق خودش به دیگری یا به اجتماع ضرر برساند.

خانواده محور جامعه است و نباید دغدغه داشته باشد؛ ما برنامه‌های جدی داریم
موضوع بعد بحث خانواده است، خانواده مولد که می‌تواند نقش متفاوتی از نقش خانواده منفعل داشته باشد، خانواده مولد خانواده‌ای است که در ابعاد مختلف می‌تواند فرزندان صالح و سرنوشت ساز را برای آینده داشته باشد، صنایع خلاق، تولید، تلاش و هر خانه کارخانه مادر خانه، مادری است که هم همسر است، هم مادر است و هم یک فعال اجتماعی است، نه در درون خانه محبوسش می‌کنند، نه درجامعه حل و بعنوان یک ابزار از او استفاده می‌کنند، لذا این آن الگوی سومی است که دارد دنبال می‌شود، خانواده و دوست دار خانواده بودن و امکان گذاشتن برای این که خانواده یک کنش مندی کند و کنشگری کند یک اصل اساسی است که در دولت خدمت با او پیگیری خواهیم کرد.

دختران مسئله نیستند، بلکه امید ما هستند
نکته بعد ناظر به زنان و دختران است که ایجاد یک آتمسفر درست و یک فضای درست برای حضور و فعالیت و کنشگری آنها و نوآوری آنها باید مدنظر قرار بگیرد و حل مسائل کشور به دست آنها می‌تواند بخش عمده‌ای از آن رقم بخورد، دختران ما مسئله نیستند بلکه امید ما هستند و بنده بعنوان یک پدر دخترداری که سه تا دختر دارم می‌دانم که دختر چقدر شیرین است و چقدر پدری و چقدر می‌تواند موثر واقع شود. ناظر به زنان سرپرست خانوار هم ما تکالیف و وظایفی را داریم که در کارکرد‌های خودمان دنبال کردیم، همچنین راجع به ازدواج و قانون جمعیت و هم افزایی نقش خانواده و فعالیت‌های اجتماعی. نکته‌ای که وجود دارد این است که ما خانواده را محور در جامعه می‌دانیم و مهم‌ترین سلول فعال جامعه و عرض هم کردم که زن چه نقش ویژه و اساسی دارد. این خانواده نباید دغدغه داشته باشد اصل ۲۹ می‌گوید معیشت او، سلامت او و تامین اجتماعی او بعهده دولت است، ما برای این برنامه‌های بسیار جدی داریم که در بخش میزگرد اقتصادی من راجع به آن خواهم پرداخت، هم راجع به معیشت، هم مسکن، هم سلامت، هم ورزش، هم تفریحات.

رکنی‌ترین وزارتخانه ما آموزش‌وپرورش است
اما موضوع اصلی و اساسی ما این است که خانواده محور است و بر اساس او و او بر اساس نقش ویژه‌ای که برای جامعه دارد میتواند بیشترین نقش و اساس را داشته باشد، عرض کردم آموزش و پرورش رکنی‌ترین وزارتخانه ما است، اصلاحاتی را لازم دارد، چرا نباید مدارس دولتی ما مثل دانشگاه‌های دولتی ما مورد اقبال خانواده‌ها قرار بگیرند، رکن مهم در مدارس معلم هستند، معلم منزلت می‌خواهد، معیشت می‌خواهد، توجه به جایگاه بزرگ و ارزشمند خودش را طلب می‌کند، معلم نقش اساسی و تحول آفرین دارد که باید نسبت به آموزش و پرورش و ابعاد او به بهترین نحوی تحول را دنبال کرد، همین جا اگر ما ناظر بر آموزش عالی و علم و فناوری صحبت کنیم که رکن رکین و میانبر برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی است و امروز جایگاه بسیار خوبی را داریم اگر هم نکته‌ای هست باید رفع کرد و میدان را داد به نخبگان که نخبگان محور تحولات کشور بشوند.

گردشگری را برای کشور یک رکن می دانیم
در خصوص ظرفیت فضای مجازی و اینترنت هم بنده این را یک موهبت می‌دانم، البته به الان هم نیست سخنرانی من سال ۸۱ است در ۱۲۵۰ تا دانشجو که آن جا گفتم قدر بدانید این یک موهبتی است، چون ما قابلیت داریم این قابلیت را به بهترین نحوی در این بستر می‌توانیم منتقل کنیم ما فعالیم، یک چنین ظرفیتی می‌تواند برای ما یک امکان بزرگی را خلق کند، ایجاد تسهیلات، ایجاد توجه به تولید محتوا و امثالهم هم برای ما ...، ناظر به گردشگری، گردشگری را ما برای کشور یک رکنی می‌دانیم لذا ما در این سفری که به چین رفتیم تفاهم نوشتیم که بتوانیم سالانه یک میلیون گردشگر چینی برای تهران، از تهران به سایر نقاط کشور را داشته باشیم، در خصوص هنر هم، هنر هم واقع امر آن برای ما یک بستر مناسب هویت بخشی به این مقطع از تاریخ است، در تاریخ گذشتگان هم این بوده، بهترین امکان برای انتقال پیام و ماندگاری پیام است، از طرفی هم رشد دهنده است و به بهترین نحوی می‌شود از هنر استفاده کرد و هنر را در جایگاه رفیع خودش داشت و رشد انسان و ابعاد مختلف آن را در قالب هنر به بهترین نحوی در جامعه دید. ناظر به آسیب‌های اجتماعی هم که آخرین نکته‌ای است که من عرض می‌کنم، ناظر به آسیب‌های اجتماعی است، آسیب‌های اجتماعی هم بنده معتقد هستم که این حق طبیعی این‌ها است بعنوان یک انسان، بعضی‌ها دنبال می‌کردند می‌گفتند که این در واقع یک نوع سبک زندگی است رهایشان کنید، بنده فکر می‌کنم که این‌ها پدر ما هستند مادر ما هستند دختر ما هستند و پسر ما هستند و خواهر ما و برادر ما هستند و در هر سطحی از آسیب‌های اجتماعی ما مکلف هستیم که خدمتگزار آنها باشیم و آنها را احیا کنیم و به جامعه برگردانیم لذا الان در حوزه معتاد متجاهر، کودکان سر چهارراه‌ها و دیگران و دیگران، ما کار‌های بسیار بزرگی را کردیم که به لطف الهی انشاالله در اثنای گفتگو به ابعاد آن هم خودم می‌پردازم هم خواهر گرامی مان و برادر عزیزم، ممنون شما هستم. 

مجری: گفتار کارشناسی را آغاز خواهیم کرد. آقای دکتر زاکانی به این ترتیب خواهد بود که هر یک از کارشناسان ارجمند ۴ دقیقه فرصت خواهند داشت که پرسش خودشان را بازگو کنند و شما هم ۸ دقیقه فرصت دارید که پاسخ بفرمایید همچنین کارشناسان این حق برایشان محفوظ است که در خلال پاسخگویی شما با شما به گفتگو بپردازند. دو دور پرسش خواهیم داشت و دو دور پاسخ. 

یاوری: آقای دکتر، یکی از نگرانی‌های جوان‌های توانمندی که علاقمند هستند در موفقیت کشورمان در ابعاد مختلف ایفای نقش بکنند به ویژه در فضای حکمرانی، تصمیم گیری و تصمیم سازی حاضر باشند، موانعی هست که بر سر راه شایسته گزینی و شایسته سالاری وجود دارد، با وجود همه تاکیدات و تاییداتی که روی اهمیت و ضرورت استفاده از افراد شایسته در جایگاه‌های مختلف تصمیم گیری می‌شود ما هنوز داریم در این مقوله با وضعیت بایسته‌ای که مناسب اهداف تمدنی بلند ما است فاصله داریم. فکر می‌کنید چه عواملی باعث این ضعف شده، چطور می‌شود این موانع را برطرف کرد و چه زیرساخت‌های اداری، قانونی، ساختاری و از این قبیل احتیاج هست برای این که تضمین کنیم که بهترین توانمندی‌ها در خدمت رشد کشورمان قرار بگیرد؟
زاکانی: من ممنونم به واسطه سبقه خودم که از سال ۶۸ تا سال ۸۲ در جریان جنبش دانشجویی یک نقشی را خدا لطف کرد که ما ایفا کردیم که خدمت جناب اقای اسفندیاری هم بودیم، بنده معتقد به ظرفیت بزرگ جوانان هستم، اساس اشکالی که برای بعضی‌ها وجود دارد عدم شناخت است، نمی‌شناسند که چه پتانسیل بزرگی در جوانان هست که روح تطبع، پیگیری و تحقیق را در کنار آن احساس لطیف و دقیق خودشان و در کنار آن جنبه‌های حق خواهی و عدالت جویی شان یک ترکیب بسیار زیبایی درست کردند.

باید به جوانان اعتماد کرد تا مسئولیت‌ها را به آنان سپرد
لذا معتقدم اول باید مسئولین اعتقاد پیدا کنند، من خودم کاملا معتقدم، چون از متن همان‌ها هستم، نکته دوم هم باید اعتماد بکنند، اگر جایی بناست مسئولیتی، کاری داده بشود نه دچار افراط بشوند، نه دچار تفریط، هم افراط آن بد است و هم تفریط آن بد است یعنی یک کسی بعنوان جوان گرایی بیاید دنبال بکند پیرامون خودش یک آدم خامی را که مثلا هنوز پخته نشده را بگذارد یک جایی، هم خود جوان را خراب کرده و هم جوان گرایی را خراب کرده و هم جا را خراب کرده است، یک کسی هم سعی کند اصلا این ظرفیت بزرگ را نبیند لذا به اعتقاد بنده این نیازمند یک تربیت هست که مسئولین ما تربیت بشوند که در حقیقت بتوانند با این ظرفیت بزرگ استفاده کنند، به نظرم همین قدر که ما خدمت خانم یکه زارع هستیم و خدمت آقای نادعلی هستیم خودش یک پیامی دارد، ما سعی کردیم در این نشستی که می‌آییم خدمت شما، دو فرهیخته‌ای را بیاوریم که از متن جوانان هستند و بگردیم، بگوییم که هستند کسانی که در حوزه جوانان که می‌توانند به بهترین نحوی این مسیر را بروند، لذا می‌شود هم در مسیر رشد، در مدارس شما انجمن اسلامی دانش آموزی دارید، بسیج دانش آموزی دارید، تشکل‌های دیگر دارید، در دانشگاه‌ها تشکل‌های مختلفی را دارید، خود این‌ها یک امکانی برای رشد تربیت می‌دهند و بعد هم مسئولین باید امکان انتقال به سطوح بالاتر را برای این‌ها فراهم کنند ولی درمدارج گام به گام و دقیق شان. 

یاوری: من فقط تاکید می‌خواهم بکنم روی این بخش اخیر فرمایش شما، یک بخش قضیه این که موردی ما نخبگان یا فرهیختگانی را در مناسب خوبی بگماریم خیلی هم خوب است، یک وقتی این است که ما یک مسیر نظام مندی طراحی کنیم که صاحبان توانمندی‌ها بتوانند خودشان را معرفی کنند بتوانند در جایگاه‌های درست بنشینند، من فکر می‌کنم که از شما انتظار می‌رود که در دولت شما این مسیر نظام‌مند به درستی شکل بگیرد. 
زاکانی: ما در دوره نوجوانی مان تجربه مان در مدارس بود و بعد هم دفاع مقدس؛ ما تا وقتی که نوجوان بودیم در مدارس و بعد هم ۱۵ سالمان شد جنگ که شروع شد ماه‌های اول رفتیم دفاع مقدس، او شد یک محل تربیت و آزمون ما، بعد از آن هم که برگشتیم سال ۶۸ دانشگاه علوم پزشکی تهران، تمام تلاش مان این بود که در قالب تشکل‌ها و فعالیت‌های کاری بتوانیم یک امکان رشد و تعالی و اثرگذاری را برای دانشجویان عزیز و در کنار آنها فراهم کنیم، چون موضوع ما هم نبود، منیت‌ها کنار رفته بود و یک کار جمعی را انجام می‌دادیم، هر کس در تشکل خودش و تشکل‌ها هم در کنار همدیگر یک کار فعالیت جدی را انجام می‌دادند، اگر ما این ظرف‌ها را فعال کنیم و اجازه بدهیم که این ترکیب بندی صورت بگیرد این خودش بهترین بستر است برای این که چنین اتفاقی بیفتد، علاوه بر این که یک جایی مثلا مثل مدیریت شهری از طریق ایجاد زمینه‌های کنشگری اجتماعی برای دختران و برای پسران عزیزم، توانسته یک کار‌های بسیار بزرگی را بکند که بعدا در نوبت بعد توضیح خواهم داد که چه جریان بزرگی را از دختران و پسران همراه کرده، ناظر به مسائل و موضوعات کلانشهر تهران که این برای کل کشور قابل تعمیم است، لذا برای ما فرقی نمی‌کند همه مردم، مردم ما هستند و همه جوانان، دختران، پسران، دختران و پسران ما هستند و نوع مواجهه ما با آنها نوع مواجهه ایجاد زمینه رشد و شکوفایی آنها است. بستر‌هایی به صورت طبیعی وجود دارد، اما حتما نیاز به اعتقاد و بعد هم اعتماد و بعد هم ایجاد یک بستر‌های جدید و جدی است.

انتظامی: تا پیش از مسئولیت جنابعالی در شهرداری یک سامانه‌ای داشت به نام شفافیت احتمالا استحضار دارید من ۹ سال دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بودم، بنابراین هم با شاخص‌ها و هم عملکرد‌های همه دستگاه‌ها به صورت، کار ما این بود که این‌ها را مقایسه بکنیم و کار تطبیقی بکنیم، انصافا این سامانه نسبت به شاخص‌هایی که ما تعریف کرده بودیم در کمیسیون برتر بود. پرسش مشخص من این است که چرا این سامانه کمرنگ و به تعبیری تعطیل شد؟ 

زاکانی: دو تا اشکال فرمایش جنابعالی داشت، چون ما علاقه داریم با هم تق و توق کنیم، چون نکاتی که بیان کردید کاملا از موضع درستی وارد شدید من ممنون شما هستم جناب آقای انتظامی، اما راجع به حجاب بان‌ها اشتباه کردید ما حجاب بان نداریم، یعنی آن که در رسانه‌ها علی الخصوص رسانه خود شما تبلیغ می‌کنند آنها غلط است، با هم بروید ببینید. 

انتظامی: در مترو مگر نیستند؟ 
زاکانی: نه اشتباه است دیگر، اشتباه است بخاطر همین من همیشه گله‌مند شما بودم که در رسانه تان دارید کار سیاسی می‌کنید و حرف خلاف می‌زنید، حرف درست خیلی خوب است، مردم را آگاه می‌کند. 

انتظامی: احتمالا بلافاصله بعد از فرمایش عکس‌های آنها توزیع می‌شود در فضای مجازی. 
زاکانی: بله حتما توضیح می‌دهم که این‌ها چه هستند و من چه رفتاری راجع به این‌ها کردم، اگر علاقه دارید آن که به من ربط ندارد به من منتسب کنید این خیلی من سعه صدر دارم و تحمل هم می‌کنم، چون اصلا اهل این هستم، آقای اسفندیاری میدانند ما در دانشگاه اینقدر بحث کردم و عادت کردیم به این حرف‌ها، لذا این حرف شما نادرست است توضیح می‌دهم، حرف بعدی تان هم راجع به سامانه شفافیت در شروع کار ما ۵۵ حکم قانونی بود که ما باید شفاف می‌کردیم، الان سه تای حکم قانونی ماندند و شفاف نشده، یعنی ۵۲ تای آن شفاف شده چیزی تعطیل نشده این حرف شما هم نادرست بود. 

انتظامی: عرض کردم کمرنگ شده است.
زاکانی: نه کمرنگ نیست اصلا نبوده که کمرنگ بشود، قبلی‌ها نکرده بودند، حکم زمین مانده بوده از ۵۵ تا ۵۲ تای آن را ما راه انداختیم و شفاف کردیم قبل از ما این کار را نکرده بودند یعنی شعار آن را دادند و ادعایش را کردند. 

قطع درختان را گردن من انداختند
انتظامی: ما در کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات که رتبه بندی می‌کردیم شهرداری تهران جایگاه خیلی خوبی داشت. 
زاکانی: بله، خدمت شما عرض کنم که آن که الان هست بعنوان شفاف ۵۵ تا حکم بوده ما الان ۳ تا یا ۴ تای آن مانده به صورت صریح که این را هم داریم انجام می‌دهیم این هم زمینه سازی می‌خواهد یعنی هر کاری زمینه سازی می‌خواهد لذا ما از شفافیت کاملا استقبال می‌کنیم و از آن ... خانم یکه زارع می‌فرمایند که برخی از آنها هم منع قانونی داشته که آن را هم توضیح می‌دهم خدمت شما. نکته اول که گفتید این، چون یک امر کاملا مشخص است کسی الان برود ببیند نمی‌خواهد من این جا استدلال کنم، اما راجع به حجاب بان، این حرف حرف نادرستی است. یک عده‌ای در حق ما ظلم کردند، همانطور که راجع به قطع درخت در حق ما ظلم کردند همانطور که راجع به خیلی چیز‌های دیگر در حق بنده ظلم کردند، مثلا درختی که سال ۹۷ قطع شده بود را آمدند عکس آن را انداختند و منتسب به بنده کردند، یا پارک قیطریه‌ای که نه یک درخت قطع شده نه یک درخت قرار است قطع بشود را آنقدر برجسته سازی کردند که اتفاقا من انتظارم از جنابعالی این است که بعد از همین جا با هم برویم نگاه کنیم بعد به آن رسانه منتسب به خودتان بگویید که حرف‌های قبلی خود را اصلاح کند. این حق طبیعی من است من هم یک انسانم و این حق طبیعی من است من یک مدیرم.

در مترو حجاب‌بان‌ نداریم
راجع به حجاب بان، ما حجاب بانی نداریم، درمترو دو دسته نگهبان هستند یک دسته نگهبان‌های امنیتی هستند که اصلا عضو شهرداری نیستند، منتسب به فاتب هستند، ۲۸ تا هم مسئولیت دارند، شعاع هم برایشان تعیین کردند، یک دسته دوم نگهبانانی هستند که یگان انتظامات مترو هستند، لباس فرم دارند، کاملا مشخص است و وظیفه شان این است که نظم و انضباط مترو را تنظیم کنند و نگذارند مثلا یک جایی که آقایان می‌روند در واگن خانم‌ها، مانع بشوند بگویند در واگن خودتان بروید، چون ۷ تا واگن است دو تای ابتدا و انتهای آن مختص خانم‌ها است و ۵ تا هم مختلط است خانم و آقا و خانواده می‌توانند با هم بروند، اما برخی از آقایان علاقه دارند که خلاف عمل کنند یگان انتظامات است لباس فرم به تن دارد و به او می‌گوید تشریف ببرید آن سمت، این دو بخش، بخش انتظاماتش مربوط به مترو است، کنار این یکسری فعالیت‌های مردمی صورت می‌گیرد، که در آن فعالیت‌های مردمی مبتنی بر همان قاعده امر به معروف و نهی از منکر است، او به هیچ وجه زیرمجموعه ما نیست و مردم هستند. 

برخی‌علاقه دارند آن چیزی که خودشان فکر می‌کنند را به ما منتسب کنند
انتظامی: شما اجازه می‌دهید هر فعالیت مردمی در مترو بیاید و اجرا شود؟ 

زاکانی: توضیح می‌دهم، فعالیتی که مخل دیگران نباشد بله، لذا ما استقبال کردیم از همین فعالیت مردمی در ۷۰ تا ایستگاه خودمان کار ایجابی آمدند و کردند، حتی دختر خودم، آمده بودند کار ایجابی می‌کردند برای این که بتوانند یک نمایشگاهی را، یک چارچوب فعالیتی را راجع به موضوع حجاب، جنبه ایجابی، جنبه مثبت داشته باشند. اما برخی از عناصر بودند که برای خودشان یک وجوهی را شکل داده بودند مثلا یک لباس‌های خاصی را داشتند، یک آرمی روی سینه شان، یک چیزی زده بودند این‌ها، برای من عکس آوردند و من تا دیدم گفتم این‌ها حق ورود به مترو را ندارند، موضوع شان هم میدان انقلاب بود به صورت شفاف، این عکس را هم منتشر کردند، نه، من گفتم این‌ها حق ندارند وارد مترو بشوند، الا این که اگر خواستند وارد مترو بشوند از طریق ایجابی وارد مترو بشوند، موضوع کاملا شفاف است، بله، یک عده‌ای علاقه دارند آن که خودشان فکر می‌کنند را منتسب کنند به امثال ما، اتفاقا سر این موضوع برخی‌ها اعتراض کردند و ما پیگیری کردیم گفتیم این حق و حقوق است که باید از این صیانت کنیم مترو جایی نیست که بشود در آن یک عده بیایند بخواهند خودمختاری راه بیاندازند هیچ کجا نمی‌شود یک چنین کاری کرد، در مترو روزانه یک میلیون و خورده‌ای تردد می‌کنند کوچکترین اتفاقی بیفتد اساسا یک اتفاق ملی می‌افتد، بله ما مسیری که داریم می‌رویم مسیر کاملا شفافی است، پاسخگو هم هستیم نسبت به همه اعمال و رفتار‌ها.
مجری: علیرضا نادعلی و سرکار خانم صغری یکه زارع دو مشاور محترمشان در استودیو حضور دارند ما هنوز دور نخست پرسش‌های کارشناسان را خاتمه ندادیم آقای دکتر حسین انتظامی چند پرسش را مطرح کردند و پاسخ را دریافت فرموده‌اند پرسش دیگری اگر در خاطر دارید بفرمایید آقای دکتر در غیر این صورت ادامه بدهید.

انتظامی: یکی از ارکان توسعه مشارکت طلبی است. در شعار همه معتقد به مردمی‌سازی هستند. اما اگر به عملکرد شما در شهرداری برگردیم. الگویی از این است که اگر شما رئیس جمهور بشوید چگونه می‌خواهید با مردم برخورد کنید؟

مردم را در انتخاب و نظارت بر پروژه‌های شهرداری مشارکت دادیم

زاکانی: شما کار ما را راحت کردید فرمودید که یک تفاوتی بنده دارم با پنج تا نامزد دیگر بنده یک کشوری را دارم اداره می‌کنم تحت عنوان تهران که به تعبیر حضرت آقا خودش یک کشور است و همه این‌ها را می‌شود منتقل کرد ما مردم را کم کم که نه امکان حضور و ظهورش را در فعالیت هایمان دنبال کردیم دو تا کار انجام دادیم سال هزار چهارصد و یک طرحی داشتیم تحت عنوان من شهردارم ما دو هزار و هشتاد تا پروژه داشتیم به مردم گفتیم که مردم عزیز این پروژه‌ها را شما انتخاب بکنید این پروژه‌ها کارشناسی شده است کدام را شما بهترین می‌پسندید، سیصد و چهل و دو هزار نفر شرکت کردند به ما گفتند که هزار و چهارصد و شصت و دو تا پروژه مورد خواست اونهاست ما عمده این پروژه‌ها را تماوم کردیم خودشان هم نظارت کردند هم انتخاب کند هم نظارت کردند سال هزار و چهارصد و دو گفتیم که عدد آن پروژه‌ها چهار هزار میلیارد تومان بود سال هزار و چهارصد دو هشت هزار میلیارد تومان امکاناتمان آوردیم وسط و به مردم هم گفتیم که مردم عزیز شهروندان عزیزمان شما خودتان به ما پیشنهاد بدهید ما سه هزار و خورده‌ای پروژه داریم شما هم به ما پیشنهاد بدهید مردم در ششصد تا پروژه ما پیشنهاد دادند پروژه‌های آنها را هم کارشناسی کردیم پروژه کارشناسی خود آنها را هم رای آنها گذاشتیم سر جمع یک میلیون و سیصد و پنجاه و دو هزار نفر شرکت کردند این یعنی مشارکت مردم که هم خودشان انتخاب کردند هم قبلش پیشنهاد دادند هم خودشان هم نظارت می‌کنند تو شش ماه اول تو شش ماه اول طبق زمان بندی ما هم کارمان به لطف الهی زمان بندی دارد تو شش ماه اول کل پروژه‌های مناطق مان را گفتیم تمام کنیم که مردم بدانند که صاحب اختیار هستند این نکته لذا این چیزی که دیگران شعارش را میدهند بنده عمل کردم نکته دوم راجع سرای محلات که حالا ریزش را در فرصت سرکار خانم توضیح می‌دهند، نکته‌ای که هست این هست که شورایاری‌ها تو سرا‌های محله بودن ما سیصد و پنجاه و سه تا محله داریم سیصد و چهل و هفت سرای محله داریم شورایاری‌ها که اونجا بودند دیوان عدالت اداری گفت که نباشند عرض کردم فرمایش جناب‌عالی بود بعداً شورای شهر اومد مصوب کرد یک دستور العملی را و آن دستور العمل.

انتظامی: در راستای آن دستور العمل؟
زاکانی: مگر ما می‌توانیم شما موافقید که من رئیس‌جمهور شدم قانون را اجرا نکنم.

انتظامی: عرض کردم دیگر اجرای آن دستورالعمل شورای شهر را ما میخواهیم؟
زاکانی: می‌گویم موافق هستید من رئیس جمهور شدم قانون اجرا نکنم؟

انتظامی: نه هیچکس این انتظار را ندارد.
زاکانی: بنده همان دستور العمل را اجرا کردم و به خاطر اینکه اتفاقاً سیاسی هم نشود همین هفته گذشته بود خدمت آقای چمران عرض کردم که اجازه بدهید یک دو ما هم باز عقب بیفتد که این دو ماهی که عقب می‌افتد امکانی باشد تا آسیب نخورد به این، چون این در واقع ایجاد یک ستاد محلات است که توی این ستاد محلات هم معتمدین محلی هستند هم مسئولین محلی یعنی چی؟ یعنی از آموزش و پرورش یک مدیر آموزش و پرورش اونجاست از مساجد دو نفر از مساجد اونجا هستند از بچه‌های جهادی اون محله منتخبین شان آنجا هستند از بانوان منتخبینشان آنجا هستند یعنی این یک دستورالعملی است که شورا تنظیم کرد و ما اون دستورالعمل را داریم اجرا می‌کنیم ریزش را هم این دو بزرگوار هر کدام به فراخور حال می‌توانند توضیح بدهند، اما نکته‌ای که هست این هست که ما مطابق سند حقانیت عمل به قانون توسط بنده است صد در صد بند این قانون را دنبال کردم و سیاسی‌کاری هم نکردیم که بگوییم خدایی نکرده این ظرفیت بخواهد بسوزد به خاطر یک انتخابات، چون بعضی‌ها این کار را کردند ما این کار را نکردیم.

اسفندیاری: توسعه بی‌حساب و کتاب دیوان سالاری باعث عدم حرکت می‌شود. در زمان تصدی شما در مرکز پژوهش‌های مجلس. در حالی که در آن مرکز ۵ معاونت وجود داشته شما برای ۱۲ معاون حکم زدید آیا این احکام بر اساس ضرورتی بود؟ شما یکی از چهره‌های شاخص دانشجویی بودید. جوانی که به شما یک الگو نگاه می‌کند ممکن است دچار بدآموزی شود. جنابعالی استقرار در مسئولیت و سمت ندارید. به عنوان مثال در یک سمت خیلی کوتاه مدت ماندید و به سمت بعدی رفتید. به نظر شما این روندی که شما طی کردید الگوی خوبی برای جوانان است؟
زاکانی: کدام مسئولیت‌ها منظورتان هست؟

اسفندیاری: خوب از نمایندگی مردم قم بعد مرکز پژوهش‌ها، بعد شهرداری بعد ریاست جمهوری؟
زاکانی: مایه افتخار شد سوالاتی که کردید ما تو مرکز پژوهش‌ها یک تحقیقی کردیم برای اینکه تخصصی کار کنیم، چون یک تجربه دو سال و نیم من در اندیشکده‌های بسیج داشته‌ام قبل از اینکه نماینده مردم قم بشوم دو سال و نیم بیست و یک اندیشکده را اداره کرده بودم وقتی ما تو مرکز پژوهش‌ها آمدیم من دیدم مرکز پژوهش‌ها ساختار و ضوابط و چار چوب هایش متناسب با اقتضائات و نیاز‌هایی که هست، نیست لذا ما آمدیم دفاتر مرکز پژوهش‌ها را از هم جدا کردیم اونجا چهار تا معاونت داشت و ذیل هر معاونت دوتا دفتر داشت معاونت اقتضاء دفاتر را بعضاً نداشت، ما آمدیم این دفاتر را کردیم معاونت کار شد تخصصی و آثارش هم آن قدر بود که اثراتش در مجلس معلوم است و کاملاً مشخص است بعدی که ما اومدیم من مسیر مصوبه‌اش هم از طریق هیئت رئیسه دنبال کردم در مجلس و با رئیس محترم مجلس حتی قواعد و چهارچوب هایش را بستم و حتی ایشان مشاور گذاشت مشاورانش هم آمدند تصدیق کردند این مدل فعالیتی را که در جهت بهبود وضع مرکز پژوهش‌های می‌خواست اتفاق بیفتد.

همواره از گرفتن مسئولیت خودداری می‌کردم
اسفندیاری: یعنی فرایند قانونی اش طی شده بود؟
زاکانی: اصلاً مشاور آقای رئیس اومدند و در هیئت رئیسه هم خودم حاضر شدم توضیح دادم الی آخر بعد از ما دوستان عزیز به هر دلیلی اومدند برگشتند به گذشته، اما امروز به شما خبر می‌دهم که همان ترتیب اجرایی را نگه داشتند خوب نیست آدم شفاف عمل نکند یعنی با همان مدل ما دارند کار را پیش میبرند اینها تبدیل شدند دفاتر به معاونت، یک مدل طراحی اش را شما بتوانید سیستم اندیشه‌ورزی را در متن جامعه با اتکا به اندیش ورزان و با اتکا به نخبگان دنبال بکنید مرکز پژوهش‌ها یک مرکز پژوهش‌های در بسته نباشد بتواند با عمق دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌ها ارتباط بگیرد با حوزه و دانشگاه ارتباط بگیرد این مدل را ما طراحی کردیم بعد از ما اومدند گفتند نه همان چهار معاونتی ولی معاونت نگذاشتند با همان دفاتر کار کرند لذا خوب است که دوستان عزیزی که این کار را کردند پاسخ بدهند که چرا این کار را کردند که اتفاقاً یک ظرفیت بسیار خوب مجلس را جوری کردند که چندی قبل مقام معظم رهبری گله کردند، این گله ما چه زمانی است مال همین زمان دوره اخیر است دیگر معلوم است این نکته اول، پس پاسخ اول پاسخ بخش دوم نه من همیشه استنکاف داشتم از مسئولیت گرفتن اتفاقاً دوستان می‌توانند روی این ویژگی بنده حساب باز کنند همان موقعی که دانشجو بودیم شما هم دانشجو بودید با هم بودیم بنده وقتی دانشگاه تهران مسئول بودم به اجبار مرا بردند کردند مسئول بسیج دانشجویی استان تهران و وقتی اونجا هفت ماه کار کردم به من گفتند که شما این قدر فاصله گرفته مجموعه استان تهران از کشور، کشور عقب افتاده بعد هفت ماه به من اصرار کردند من بروم کشور من قبول نکردم بنده ماندم جاتون خالی کربلا بودم که برگشتم برای یکسال و اندی و دوسال که تو اون مجموعه بودم گفتم من به‌هیچ وجه اینجایی که هستم را رها نمی‌کنم اینجا را سامان می‌دهم غیابی آقای ذوالقدر که الان در حقیقت مجمع تشخیص هستند ایشان به من زنگ زدند به من گفتند تو رفتی کشور یا نرفتی کشور گفتم نه بنا بوده نروم من اینجا دارم کار می‌کنم گفت نه قرار است در هر دو جا شما باشید سلسله مراتب مجموعه کاری می‌خواهم بگویم که پس این در دوره دانشجویی ما منتفی.

خواسته آقای رئیسی شهردار شدن من بود
 در مجلس هم همیشه من جزء کسانی بودم، من سال اول هم در هیئت رئیسه مجلس بودم و هم هیئت رئیسه کمیسیون آموزش جوان‌ترین عضو هیئت رئیسه مجلس هم بودم بعد از سه ماه یک طرحی برای مجلس با کمک دیگران و نماینده‌های قبلی و مرکز پژوهش‌ها نوشتیم بعد من دیدم این کار را آوردند تو هیئت رئیسه مصوب کردند یک طرح حدود پنج صفحه‌ای بود آقای باهنر یک کلمه بهش اضافه کرد هیچی ازش کم نشد من دقیقاً یادم است تنها کسی که جمع هیات رئیسه گفتند یک کلمه گفتم باشه بعد دیدم گفتند خودت برو اجرا کن گفتم مگر می‌توانم اجرا کنم این ابعاد مختلف دارد همه تا باید بیایید بعد که دیدم این جوری است به آقای حداد گفتم آقای حداد من سال دیگر نمی‌آیم هیئت رئیسه روزی که من اعلام کردند هیئت رییسه نمی‌آیم چپ و راست مجلس فرقی نداشت بنده را زیر فشار گذاشتند که باید بروی هیئت رئیسه من گفتم به هیچ وجه نمی‌خواهم من می‌خواهم بیایم کف صحن و اجرایی کنم لذا آمدم کف صحن تحقیق و تفحص، آزمون دستیاری کردم همانی که چندین روز پیش من گفتم و یک عده‌ای تکذیب کردند لازم بود تو اینترنت سرچی می‌کردند سابقه خودشان را می‌دیدند در زمان خود آقای پزشکیان. نکته‌ای که وجود داشت این بود که توی حالا سال هشتاد و شش برای نمایندگی مجلس بنده داوطلب این بودم که من را لیست حذف کنم نفر دوم مان هم خانم الهیان بود سال نود بند داوطلب حذف از لیست بودم لیست تهران آقای نادران نفر دوم بود و هیچ وقت من مشتاق نبودم برای این کار در قضیه نمایندگی قم که من پوزش خواستم از مردم عزیز قم، تصمیم آقای قالیباف بود و تصمیم آقای رئیسی بنده نبودم این دو بزرگوار تصمیم گرفته بودند و البته آقای قالیباف علاقه داشت من تو دولت باشم تو شهرداری نباشم ولی وقتی من خدمت آقای رئیسی رفتم دیدم که علاقه ایشان برای حضور بنده در شهرداری است و بنده این همکاری را پسندیدم و کار کردم اینجا هم دست خود من نبود مرکز پژوهش‌ها وقتی اومدم بیرون که دیگر نمی‌توانم تو مرکز پژوهش‌ها بمانم این هم از این، ناظر به حوزه ریاست جمهوری هم امروز من احساس مسئولیت می‌کنم ایده‌ها و نظراتی که دارم کشور را اصلاح می‌کند نمونه‌اش همین سی و سه ماه است که ما در شهر تهران داریم کار می‌کنیم اگر ابعادش وا بشود قابل مقایسه با دیگران و اسباب تعجب را فراهم می‌کند که چه ابعادی دارد فراهم می‌کند لذا این جهت هم جهت بعدی است که شما می‌دانید که من وقتی که سه سال پیش تو انتخابات شرکت کردم روز دوشنبه تصمیم گرفتم روز سه شنبه انصراف دادم به جای اینکه که یک نفر به من بگوید نباش من دیدم دیگر شایسته جناب آقای رئیسی هست باید بیایم از ایشان حمایت بکنم اگر می‌خواستم بمانم کسی مانعم نمی‌توانست باشد اگر می‌خواستم قدرت‌طلبی کنم کسی نمی‌توانست نه و وظیفه ام را انجام دادم لذا این جهتش به نظرم اگر واکاوی بشود برای جوانان خیلی قابل اعتناست.

یاوری: یکی از مواردی که خیلی برای آموزش و پرورش کشور و برای نسل جدید هم مهم هست بحث مهارت آموزی هست داوطلبان کار در فضای مهارت آموزی روزبه‌روز بیشتر می‌شوند بازار کار هم نیاز بیشتری و گسترده‌ای به بحث مهارت‌آموزی دارد، اما این موضوع حتماً به خصوص وقتی در مقابل کار عمیق‌تر می‌شود قرار بگیرد اثرات فرهنگی جدی و اثرات اقتصادی دارد موضوع تفریط و افراط در حوزه مهارت آموزی را چطور تعریف می‌کنید چطور مدیریت می‌کنید و بعد چه مهارت‌هایی را ضروری‌تر می‌دانید؟
زاکانی: ما توی حوزه آموزش و پرورش متاسفانه نظام آموزشی ما یک نظام حفظ محور است و نیازمند به این هستش که بتوانیم اونجا خلاقیت و مهارت و اجتماعی شدن و جامعیت را برای دانش‌آموزان به ارمغان بیاوریم به تبع در اینجا نقش معلم نقش بی‌نظیری است، اما فرای همین مهارت را اگر شما در حوزه آموزش عالی کشور بخواهید دنبال بکنید می‌توانید به بهترین نحوی پیوست‌هایی را ایجاد بکنید مثل دانشجوی پزشکی که وقتی دوره خودش را می‌بیند جنبه ما مهارت‌آموزی هم برای خودش دارد و نهایتاً تبدیل می‌شود به پزشک برای دانشجوی فنی، حتی دانشجوی علوم انسانی هم می‌شود این زمینه‌ها را فراهم کرد فراتر از آن برای هر خانواده ما الان یک طرحی را داخل تهران داریم دنبال می‌کنیم که هر خانه یک کارخانه هر خانه، خانه مولد که بتوانیم از طریق آموزش‌های گسترده مهارتی امکان اقتصادی کردن خانواده‌ها و توانمندی خانواده‌ها را ما ماهیگیری یاد بدهیم نه ماهی دست اون‌ها بدهیم بتوانیم تو این سلسله مراتب فراهم کنیم تمام سازوکارهایش را هم در مجموعه مدیریت شهری فراهم کردیم لذا موضوع مهارت موضوع توجه به فنی حرفه‌ای‌ها موضوع توجه به سطوح مختلف مهارت چه کار و تلاش چه برای زندگی و فعالیت و چه برای موثر شدن در عرصه اجتماعی امری قطعی و قهری است که باید دنبال شود.

یاوری: هرچه بیشتر بهتر؟
زاکانی: بله و بعد هم هدفمند، هدفمند هدفمند، هدفمند، چون مثلاً ما تو تهران اومدیم پنج تا خط تلاش را داریم کار می‌کنیم این جوری نیستش که ما منابع مان محدود است نمی‌توانیم خودمان را رها کنیم مبتنی بر این مهارت و تلاش دیگران که هویت برای تهران خلق کنیم لذا از این جهت برایمان مهم است که این بهش توجه شود.

انتظامی: بودجه فرهنگی و اجتماعی بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان بود که در حوزه فرهنگ بیشتر اقدامات مناسکی انجام شده است. درباره روزنامه همشهری برخی از نامزد‌های ریاست جمهوری میگویند که این روزنامه قانون انتخابات را رعایت نمیکند، همچنین کل مدیرانی که در دوره شما خانم‌های مدیر در شهرداری تهران کمتر شده است.
زاکانی: نگاه کنید ما بودجه‌مان سی و هفت، هفتصد سال هزار و چهارصد بوده سال هزار و چهارصد و یک شصت و نه و نهصد بوده.

انتظامی: بودجه کل؟

قبلا شهرداری قلک بود، ولی الان به دیگران هم کمک می‌کنیم

زاکانی: بله، در سال چهارصد و دو، صد و هفت بوده ما رشد فوق‌العاده جهشی کردیم و درآمدهایمان فوق‌العاده خوب شد برعکس سال نود و نه که شهردار وقت سه ماه از بانک قرض گرفت حقوقش را داد ما توانستیم بدهی‌های خودمان را هم بدهیم بدهی‌هایی که سال هشتاد و سه، هشتاد و چهار، هشتاد و هشت، نود، نود و یک، نود و سه انجام شد و بانک‌ها صد و شصت و نه همت از ما مطالبه می‌کردند ما بدهی هایمان هم تصحیح کردیم شد هشتاد و یک همت بخش عمده‌ای را دادیم بخش عمده‌ای را هم میدهیم لذا ما توان مندی هایمان توانمندی‌های بالایی بود به لطف خدا نکته‌ای که هست این هستش که بودجه فرهنگی، اجتماعی ما حدود ده درصد بودجه ماست و بالغ بر چهل و خورده‌ای درصد در حمل و نقل و زیرساخت و این هاست به نظرم توجه به روح شهر مهم است و حضرتعالی که یک عنصر فرهنگی هستید باید به ما یک مجوزو یک شادباش و تبریک بگویید ناظر به اینکه کار مناسکی یک فناوری جدید است ما خیلی کار‌ها انجام دادیم یکی‌اش را شما دیدید که اون حوزه مثلاً جشن غدیر است جشن رمضان است، نه همه مردم می‌آیند همه شرکت می‌کنند برایشان هم فوق‌العاده مفید است و این یک جنبه فناوری جدید است.

انتظامی: این شیوه کار فرهنگی را ترجیح می‌دهید؟
زاکانی: نه این یکی از کار‌های فرهنگی ماست ما کار تعلیم و تربیتی داریم می‌کنیم، کار هنری داریم می‌کنیم، فیلم می‌سازیم، انیمیشن می‌سازیم قبلاً شهرداری قلک بوده الان شهرداری هم کمک می‌کند به دیگران هم خودش فکر دارد فکرش را دنبال می‌کند این خیلی مهم است، نکته بعد راجع به همشهری است اگر چی هستش اعلام کنند یک ادعای جناب‌عالی کردید اعلام کند نکته بعد راجع به مدیران زمان آقای قالیباف مدیران ما حدود هفت و نیم درصد مدیران بانو ما داشتیم اصلاح‌طلبان اومدند با اینکه زیاد شعار می‌دهند آوردند زیر شش درصد کم کردند ما الان مدیر‌های انتصابی مان ده درصد است این هم قابل انتقال است می‌شود منتشرش کرد بشود افتخار برای بنده.

اسفندیاری: پزشکان ما آموزش عالی درست کرده اند که این یک موضوع بی سابقه در دنیا است و این در تعارض منافع است، زیرا در سهمیه و تعرفه و... موضوع ذینفع ایجاد می‌شود. شما برای رفع این تعارضات چه خواهید کرد؟
زاکانی: بنده یک پزشک هستم افتخار می‌کنم یک متخصص هستم و خادم مردم هستم.

اسفندیاری: بنده هم فرزند یک پزشک هستم و افتخار می‌کنم ولی این سؤالات مطرح است؟
زاکانی: پزشکان در جامعه ما یک بخشی از جامعه هستند و خدماتی دارند ارائه می‌کنند و شرایطی دارند ارائه می‌کنند اتفاقا حتماً من همان سیستم انگلیس که فرمودید جناب آقای مرندی رفتیم اونجا سیستم انگلیس را از نزدیک ببینیم بله اونجا مدیرانی داشتند غیرپزشک این هم حرف درستی است ما اونچه که در نظام در چارچوب پزشکی و نظام سلامت نیاز داریم این نیستش که حتماً یک پزشک مدیر و مسئول یک جایی باشد بنده این را قبول ندارم بستگی به شایستگی دارد ممکن است کسی در سیستم بهداشتی یا مدیریت متبحر باشد بیاید متصدی اتفاقاً یک بخشی بیمارستانی بر عهده بگیرد خارج از کشور هم همین است لذا این بخشش را من ناظر به شایستگی صحبت می‌کنم.
 
باید تعارض منافع بین پزشکان را از بین برد
 اما نکته دومی که وجود دارد این هستش که واقعاً پزشکان ما و پرستاران ما و عناصری که هستند بیشترین زحمت را دارند می‌کشند و بیشترین خدمت را دارند انجام می‌دهند و باید اون توجه و ویژگی که هست را نسبت بهشون داشت و تعارض منافع را باید از بین برد بین خود پزشکان یک تعارض منافعی هست وقتی از یک صنف پزشکی بودند تعرفه‌ها به آن سمت یک کم چرب‌تر شده این غلط است باید بازبینی بشود مبتنی بر واقعیت‌های جامعه پزشکی و خدمات این در نظر گرفته بشود نکته دوم ناظر به پرستاران است ناظر به اینترن‌ها و کار ورزان و در حقیقت دستیاران تخصصی است و فوق تخصصی که باید اساساً به اون‌ها یک توجه ویژه‌ای شود برای این موضوع لذا اون نکاتی که بیان کرده‌اید نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد بنده هر کجایی که بودم به عنوان یک پزشک به عنوان یک کار مردم بهترین دنبال کردم بهترین خدمت را به مردم عزیزمان انجام بدهم احساس کنم کسی که دارد به من مراجعه می‌کند پدر و مادر خواهر برادر دختر پسر خودم هستند و واقعاً همچین حسی را داشتم بهترین لحظات هم لحظاتی بود که با مریض و بیمار و اینها نوکری و خدمتگزاری کردم و آن نکاتی که راجع به حقوق بیمار گفتید راجع به ظرفیت‌های پزشکی گفتید اینها ظرفیت‌های پزشکی یک واقعاً یک ویژگی است که باید مورد توجه و بازبینی قرار بگیرد و با یک کار کارشناسی دقیق بشود اینجا جایی نیستش که مثلاً در حقیقت کمیت و عدد و رقم را جوری بالا پایین کنند که مابه‌ازای او باید ظرفیت دانشگاه‌های ما کشش داشته باشد امکان داشته باشد، چون مهم است که اون کسی که پزشک می‌شود کیفیت داشته باشد قابلیت داشته باشد بتواند خوب خدمت بکند این از این جهت لذا با اون بخش اول ناظر به مدیریتش با شما موافقم با بخش دومش می‌گویم باید بازبینی بشود و حق در مدار خودش جاری و ساری بشود، اما ناظر به موضوع آموزش که هست اتفاقاً سازمان بهداشت جهانی این جنس کار را به عنوان یک نوآوری ویژه برای ایران دیده ما رفته بودیم سیستم ان اس اچ انگلیس اونجا میگفتند که اصلاً این یک کار ویژه و اساسی است بله یک نکته‌ای وجود دارد که نظام آموزشی برخی از کشور‌ها پارچه است آموزش پرورش و آموزش عالی با هم یکپارچه است آموزش را در واقع یه جا مدیریت می‌کند اگر این نگاه شد سایر جا‌ها هم باید ملزم شود به این انضمام این در بیاید، اما اگر با این نگاه، نگاه بکنید می‌بینید که نظام پزشکی و چهارچوب تربیتی ما ناظر به چی هست ناظر به حوزه‌ای است که در حقیقت با این وضعیت الان رشد کرده همین الان باید این را سامان داد مجدد بخواهید این را جراحی کنید برگردانید به بیست سال سی سال پیش ممکن است آسیب‌های ویژه‌ای را بزند لذا بحث را باید در مقام کارشناسی دنبال کرد بنده اصلاً نفی‌اش نمی‌کنم آثار و اثرات این کار را دید و بعد راجع به او تصمیم گرفت.

یکه زارع: یک وقتی در مورد کارنامه دکتر در حوزه زنان و خانواده می‌خواستم توضیح بدهم بودجه شهرداری تهران طی این سه سال تقریباً چهار برابر شده ولی بودجه حوزه زنان و خانواده تقریباً سیزده برابر شده و در مورد ارتقای ساختار حکمرانی که هم حالا حکم عقل است هم درواقع مطالبه رهبری است و هم تو برنامه هفتم اومده پست‌های انتصاباتی الان لایحه ارتقا اداره کل زنان خانواده مرکز به شورا ارائه شده پست‌های انتصاباتی همان‌طور که آقای دکتر گفتند تو اوج خودش هفت درصد است. پست‌های شهرداری متعلق به زنان بوده الان هشت و نیم درصد پست‌های انتصاباتی خانم‌ها هستند در مورد بودجه که عرض کردم بودجه هزینه‌ای ما از سیزده برابر شده بودجه سرمایه‌ای حوزه بانوان نداشته و برایش اصلاً ردیف بودجه اختصاص پیدا کرده و همین سال چهارصد دو پانصد میلیارد تومان هزینه بودجه سرمایه زیرساخت‌های ویژه بانوان بوده و سال هزار و چهارصد ما بیست و دو تا شهربانو داشتیم که نیمی از اینها حالا هم به خاطر کرونا و هم به خاطر رویکرد قبلی که وجود داشته نیمی از اینها غیرفعال بوده الان همه بیست و دو شهر بانوی ما فعال است و یک شهربانوی جدید اضافه شده هشت تا شهر دخت خلاق و نوآور ساخته شده مراکز کوثر ما سال نود و شش بیش از صد مرکز کوثر فعال بود من کوثر را یک توضیح بدهم کوثر زیرساخت اشتغال بانوان مخصوص حالا با اولویت زنان سرپرست خانوار یک محیط امنی هستش برای اینکه ما سی و شش هزار نفر از بانوان و کودکانشان را در سامانه داریم در سامانه زنان سرپرست خانواده شهرداری تهران که اینها خیلی هایشان فضای اشتغال از ما می‌خواهند یک بخشی از اینها در کوثر‌های ما تامین می‌شود در سال نود و شش بیش از صد کوثر فعال بوده سال هزار و چهارصد که آغاز به فعالیت دکتر بود اینها شده بود پنجاه تا کوثر و الان که من خدمت شما هستم صد و پنج کوثر فعال هستش یعنی یک بخش زیادی از کوثر‌ها دوباره ساخته شدند یک نکته آقای دکتر انتظامی فرمودند در مورد سرای محلات من یک توضیحی کنم ایده سرای محلات ایده جذابی است در راستای مردمی سازی حکمرانی منتها این ایده به مرور تبدیل شده بود برای یک رانت یک بخشی از آدم‌ها نمی‌گویم همه من با مثال خدمتتان الان عرض می‌کنم فرمودید که مثلاً مسئولین دولتی مسئولین دولتی بچه‌های شهرداری هستند بعضی هایشان تک‌تک سرای محلات که ما کسی حالا به هر دلیلی اون مدیر محله قبلی برداشته شد و بچه‌ها شهرداری هستند ما می‌توانیم عملکردشان را‌ها توضیح بدهیم خیلی کوتاه فقط بگویم این‌ها حتی می‌گفتند که ما بیلان مان منفی است حقوق بیمه پرسنل خودشان را می‌گفتند که به سختی می‌توانیم بدهیم ولی الان سرای محلات ما درآمدشان خیلی رفته بالا از وقتی که بچه‌های شهرداری رفتند ما سرای محله‌ای داشتیم که زمین تنیسش پنج میلیون اجاره می‌داد الان همان زمین تنیس وقتی‌که بچه‌های شهرداری‌ها رفتند هشتاد میلیون شده چیزی تفاوت نکرده اینجا یک رانتی بود که فقط قطعاً اولویت قطعاً یعنی ایده‌آل این است که سرای محله توسط مردم در واقع اداره شود منتها اون اتفاقی که اونجا افتاده بود خیلی مردمی سازی نبود یعنی ما باید ببینیم آن خروجی‌ها کجا بود در مورد تک تک سرای محلات ما می‌توانیم این را با عدد و رقم توضیح بدهیم که چه اتفاقی افتاده.

نادعلی: زاکانی قویا به مردم سالاری دینی و مردمی سازی حاکمیت خصوصا در امر فرهنگی اعتقاد دارند. او قویا در امر فرهنگ و اجتماعی به فناوری همه با هم بودن اعتقاد دارد. در میهمانی غدیر دیدیم که دستگاه‌های مختلف در کنار هم به میدان آمدند. در شورا اگرچه دیدگاه‌ها مختلفند، اما همه دیدگاه دکتر را قبول دارند.

زاکانی: مردم عزیز فصل دو و فصل سه قانون اساسی بر زمین مانده است. اگر انتخاب شوم حق شما را ادا خواهم کرد . قانون اساسی را در حق شما اجرا خواهم کرد که یک موهبت بزرگ در آبادانی است.

نظر شما