شناسهٔ خبر: 67221516 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مقدم: مناظره انتخاباتی باید آگاهی بخش باشد

صاحب‌خبر -

شفقنارسانه- مدیر مسئول «الف» می گوید: جذاب بودن مناظره انتخاباتی امر مهمی است و باید برای آن فکری کرد تا مخاطب برای دیدن آن وقت بگذارد و آن را ببیند. به عبارتی مناظره انتخاباتی باید آگاهی بخش باشد و به اطلاعات مخاطب اضافه کند که صریح بودن پاسخ ها در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

بیژن مقدم، مدیرمسئول «الف» در بیان ویژگی های یک مناظره انتخاباتی از لحاظ فنی- حرفه ای- اخلاقی به شفقنا رسانه می گوید: با توجه به اینکه بخشی از مناظره بر محور سوالات مجری حرکت می کند، باید با سوالات خوب و به جا، دغدغه مردم را مطرح کند.

او ادامه می دهد: نکته بعدی؛ جذاب بودن مناظره است و باید برای آن فکری کرد تا مخاطب برای دیدن آن وقت بگذارد و آن را ببیند. به عبارتی مناظره انتخاباتی باید آگاهی بخش باشد و به اطلاعات مخاطب اضافه کند. صریح بودن پاسخ ها در این زمینه می تواند کمک کننده باشد. منظور از صریح بودن افشاگری، تندی و  ادعاهای ضعیف نیست چراکه این موارد اگرچه می تواند مناظره را جذاب کند ولی منجر به ایجاد یک مناظره بی اخلاق می شود. اگرچه احتمال دارد همین کار آراء را جابجا کند با این حال تجربه جامعه ما این نوع مناظره را در فایل بی اخلاقی های یک مناظره صریح می برد و آن را نمی پذیرد.

مدیرمسئول «الف» ضمن تاکید بر نقش مجری در مناظره های انتخاباتی می گوید: در مناظره های انتخاباتی مجری یک امر صفر و صدی نیست و نقش او خیلی مهم است. از مجری مناظره انتظار می رود در حد و اندازه خود ظهور و بروز داشته باشد. به عبارتی نه با سکوت بیش از حد و نه با سوالات زیادش نمی تواند مناظره را برای مخاطب جذاب کند.

با این اوصاف رسانه باید مطالبات مردم را چگونه به کاندیداها منتقل کند؟ مقدم می گوید: راه های کسب نظر مردم باید مبتنی بر رای و یا نظرسنجی علمی باشد. در غیر این صورت هر روشی، محل تردید است مگر اینکه از فضای عمومی مطالبه ای را استخراج کنید. به عنوان مثال مطالبه مردم در مسئله بورس، فیلترینگ، اینترنت و… آشکار است و نیاز به نظرسنجی ندارد ولی در موارد دیگر باید از راه رای و نظرسنجی به آن ها رسید.

برخی از کارشناسان بر لزوم تعامل صداوسیما با دیگر رسانه ها(انلاین و مکتوب) و دعوت از آن ها تاکید می کنند. فکر می کنید چگونه می توان نگاه و پرسش های سایر رسانه ها را هم در این مناظره ها مطرح کرد؟ این مدیرمسئول پاسخ می دهد: کثرت رسانه ها امکان دعوت آن ها از سوی صداوسیما را سخت کرده است. ضمن اینکه در همه آن ها اختلاف دیدگاه و سلیقه وجود دارد و هرکس توقع دارد تریبون به او داده شود. اگر دقت کرده باشید صداوسیما هم در میزگردها سراغ افرادی رفته که رسانه مشخصی را نمایندگی نمی کنند.

او می گوید: در جای دیگری جز صداوسیما می شد که از رسانه ها نظرشان را درباره سوالات و مباحث نیازمند مطرح شدن در مناظره ها پرسید ولی با این زمان محدود، فرصت کم و غافلگیری صورت گرفته این کار مشکل است.

رسانه ها چگونه می توانند آراء را به سمت مشارکت حداکثری جذب کنند؟ مقدم پاسخ می دهد: مهمترین کار مجاب کردن بخشی است که نسبت به انتخابات تردید دارد. بخشی از این تردید را برخی از جریان های سیاسی داخلی و بخشی را هم رسانه های خارجی، اپوزیسیون، ضد انقلاب و… ایجاد کردند. به عبارتی تلاش می کنند که مردم رای ندهند تا مشروعیت نظام را زیر سوال ببرند. البته عملکرد مسئولان هم در ایجاد این وضعیت تاثیر دارد.

او تاکید می کند: با این حال رسانه ها باید مردم را مجاب کنند که رای آن ها سرنوشت ساز است و نتیجه انتخابات مرتبط با میدان مشارکت است. نکته مهم دیگر ناامیدی از رای دادن و تغییر و اصلاح است. یعنی مردم می گویند رای دهیم که چه چیزی تغییر کند؟ حقیقتاً هر فردی که انتخاب می شود در جایگاه ریاست جمهوری و در حدود اختیاراتش در قانون اساسی به شدت موثر است و تمام دستگاه های اجرایی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد به عبارتی وقتی وزیر تغییر می کند، بیشتر کارکنان زیر دستش هم تغییر می کنند. این یعنی نوع جدیدی از حکمرانی می آید.  بنابراین وظیفه رسانه القا کردن سرنوشت ساز بودن رای مردم است.

نظر شما