شناسهٔ خبر: 67221394 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

آزادی که برخی به شیوه غربی توصیه می کنند، آزادی مطلوب نیست/ در مترو حجاب‌بان نداریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آزادی که برخی ممکن است به شیوه غربی توصیه کنند آزادی مطلوب نیست

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد فرهنگی که عصر امروز در شبکه دو سیما برگزار شد گفت: هسته و ایده مرکزی من در همه حوزه ها اجرای قانون اساسی است. ما در انقلاب اسلامی تغییر نظام سیاسی کشور را داشتیم تغییر اساسی در حوزه فرهنگ اجتماع و اقتصاد رخ نداد و در حوزه سیاسی هم عمق بخشی نکرده ایم تا پای صندوق مردم هستند و بعد از آن سالاری مردم گم شده است و باید به مردم برگردد و در حوزه فرهنگ اقتصاد و اجتماع هم مردم باید سالار گردند.

وی ادامه داد: نظامات ما مقابل نظام رقیب نیست. در غرب به عنوان بزرگترین نظام مقابل ما اقتصاد اول است اما در نگاه انقلاب اسلامی ایده مرکزی فرهنگ است و همه چیز بر مبنای فرهنگ سنجیده می شود حتی اقتصاد. در اقتصاد جزء کار و سرمایه و آموزش امروز ثابت شده است. آموزش می تواند امروز 70 درصد بهره وری را افزایش دهد لذا در اقتصاد هم فرهنگ پایه است اگرچه اقتصاد برای ما اولویت دارد. 

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در فرهنگ تعلیم و تربیت پیشران و متحول کننده است و آموزش و پرورش رکنی ترین وزارت خانه دولت خدمت است و زیر آموزش و پرورش قوی ترین وزیر کابینه خواهد بود. لذا ما موضوع مان را از حوزه اجتماع شروع می کنیم در حوزه اجتماع شعار ما ازادی استقلال جمهوری اسلامی است. 

وی ادامه داد: در حوزه آزادی که هم در اصل سه تکلیف دولت را معلوم کرده است و هم در اصل 9 تعارض آن را با استقلال و تمامیت ارضی مطرح کرده است و هیچ تعارضی با هم ندارند و آزادی در چهارچوب قانون پذیرفته شده است و در اصل 8 که اصل نهی از منکر و امر به معروف است که به اعتقاد بنده مهمترین اصل این بخش نظارت مردم به مسئولان و آزادی بازخواست کردن آنها است که مورد غفلت قرار گرفته است و نکته بعد سایر اصولی است که در خصوص آزادی تاکیداتی را بیان می کند از جمله اینکه در اصل 23 تفتیش عقاید ممنوع است. در اصل 24 آزادی مطبوعات است. اصل 5 درخصوص تجسس ممنوع است و اصل 27 حق اعتراض را بیان می کند. ما در حوزه آزادی نهاد سازی جدیدی را در خصوص سالار کردن مردم بعد از صندوق رای در کشور خواهیم داشت و امکانی را فراهم می کنیم که مردم بتوانند با انتخاب یک هیات منصفه از معتمدین محله خود بتوانند مسئولان را مورد بازخواست قرار دهند. آزادی که برخی ممکن است به شیوه غربی توصیه کنند آزادی مطلوب نیست. این آن چیزی است که دیگران می خواهند به ما القا کنند آزادی چیزی است که انسان ها دارند و انقلاب اسلامی این حق را به ما عطا کرده است. 

وی ادامه داد: قومیت های ما دسته گلی هستند که طراوتی را به جامعه ما داده اند مذاهب در کشور ما و ادیان حق دارند ودر قانون اساسی در اصل دوازده نسبت به مذاهب دین رسمی را اعلام کرده و مذاهب دیگر را بیان کرده است. دهها در کردستان مسئولان اصرار داشتند که اذان اهل سنت از مساجد پخش نشود رهبر به کردستان رفتند و گفتند هیچ اشکالی ندارد و پخش شود. لذا این اصلی است که می تواند باشد حتی در خصوص گویش ها و ادبیات که در کنار ادبیات رسمی اصل 15 این حق را برای اقوام قائل شده است. 

وی با اشاره به ویژگی های زن و مرد گفت: رشد و کمال زن و مرد در نتیجه عمل به ویژگی هایشان است اما در قانون از یک تساوی برخوردار هستند و می توان اجحافی را که در حق زنان و دختران شده است را روز به روز جبران کرد و حتی به سمت تبعیض مثبت رفت. 

وی ادامه داد: صیانت از حقوق مردم از اصول قانون اساسی است و این موضوع از وظایف رییس جمهور است و می توان بر آن تاکید داشت. حتی مجرمان حقوق دارند و تعدی به مجرمان ممنوع است و اگر تعدی صورت می گیرد خلاف قانون اساسی است. و هیچ کسی حق ندارد به واسطه حق خود به اجتماع ضرر برساند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: خانواده مولد که می تواند نقش متفاوتی از خانواده منفعل داشته باشد خانواده مولد می تواند در ابعاد مختلف فرزندان صالح و آینده ساز داشته باشد در خانواده مولد مادر یک همسر است مادر است و یک فعال اجتماعی است و نه او را در خانه محبوس می کنند و نه در جامعه او را حل می کنند.دوستدار خانواده بودند و امکان ایجاد کنشگری برای خانواده یک اصل اساسی است که در دولت خدمت پیگیری می کنیم. 

وی ادامه داد: ایجاد یک فضای درست برای زنان ودختران باید مد نظر قرار بگیرد. حل مسائل کشور به دست آنها می تواند صورت بگیرد و بخش عمده ای را رقم بزنند. دختران ما مسئله نیستند بلکه امید ما هستند بنده به عنوان پدری که سه دختر دارم می دانم که دختر چقدر شیرین است و چقدر می توانند موثر واقع شوند ناظر به زنان سرپرست خانوار هم وظایفی داریم که در برنامه هایمان مشخص کرده ایم همچنین نسبت به قانون جوانی جمعیت نیز تکالیفی را مشخص کرده ایم. 

زاکانی خاطرنشان کرد: خانواده نباید دغدغه داشته باشد براساس اصل 29 معیشت و تامین اجتماعی و سلامت خانواده بر عهده دولت است که ما برای اینها برنامه داریم. اما در واقع موضوع اصلی و اساسی ما این است که خانواده محور است و براساس آن و با توجه به نقشی که خانواده دارد می تواند بیشترین نقش را در جامعه داشته با شد.

وی با تاکید بر آموزش گفت: چرا نباید مدراس دولتی مورد اقبال خانواده قرار گیرد. معلم منزلت و معیشت می خواهد، معلم نقش اساسی و تحول آفرین دارد. اگر ناظر به آموزش عالی صحبت کنیم آموزش عالی جایگاه بسیار خوبی امروز دارد و باید اگر نکته ای وجود دارد رفع کرد و به نخبگان میدان داد. اینترنت و فضای مجازی نیز یک موهبت است و در سال 1381 این را مطرح کرده ام ما قابلیت داریم و می توانیم به بهترین نحو در این بستر آن را فعال کنیم. گردشگری را برای کشور یک رکن می دانیم و تفاهم با چین داریم که سالانه یک میلیون گردشگر برای تهران و سایر نقاط کشور داشته باشیم. هنر یک بستر مناسب هویت بخشی برای این مقطع از تاریخ است بهترین امکان برای انتقال پیام و ماندگاری پیام است و رشد دهنده است و به بهترین نحو می توان از هنر استفاده کرد و رشد انسان را در قالب هنر به بهترین نحو دید. 

وی با اشاره به آسیب های اجتماعی گفت: حق طبیعی این  افراد است به عنوان یک انسان زندگی کنند. برخی معتقدند که این یک سبک زندگی است و باید رهایشان کنیم اما معتقدم که مکلف هستیم که کارهای بسیار بزرگی کرده ایم که به لطف الهی به آن خواهیم پرداخت. 

زاکانی درباره ضعف آموزشی در رشد کشور گفت: از سال ۶۸ تا ۸۲ در جنبش دانشجویی بودم. معتقد ظرفیت بزرگ جوانان هستم. اساسا اشکالی که برای بعضی‌ها وجود دارد این است که روح جوانان را نمی‌شناسند. جوانان در کنار روح لطیف حق طلب و عدالت خواهانه هسنتد. نکته دوم هم این است که باید اعتماد کنند. این نیازمند این است که مسئولان ما تربیت شوند تا جوانان با یک روح بزرگ تربیت کنند. بگردیم جوانان با بهترین نحو جوانان این میسر را بروند. انجمن‌ها وتشکل‌ها بهترین مسیر هستند. 

وی در خصوص این‌که چه مسیر نظام مندی باید تربیت شود تا نخبگان در جای خود قرار گیرند، عنوان کرد: تجربه ما در مدارس بود و بعد در دفاع مقدس حاضر شدیم. ۱۵ سال داشتیم به دفاع مقدس رفتیم و بعد هم برگشتیم در دانشگاه به فعالیت پرداختیم. اگر ظرف‌ها را فعال کنیم این خودش باعث می‌شود که کنش‌گری بگذرد. 

وی تاکید کرد: همه مردم، مردم ما هستند. همه دختران و پسران، دختران و پسران ما هستند. باید اول بستر را فراهم کنیم و بعد هم اعتماد کنیم. 

حسین انتظامی در ادامه گفت: آقای زاکانی شما مسئولیت سازمانی دارید که مانند اداره یک کشور کوچک است مثلا اگر بپرسیم اداره سبک زندگی مردم چگونه است، می‌توانیم کیفیت استقرار حجابان‌ها را در مترو مبنا قرار دهیم. پرسش من این است که چرا سامانه شفافیت کمرنگ شده است؟ 

زاکانی اظهار داشت: ما در مترو حجاب‌بان نداریم، من همیشه منتقد شما هستم که اشتباه می‌کنید. اگر علاقه دارید آن چیزی که به من ربط ندارد را به بنده منتصب کنید، من سعه صدر دارم. درباره سامانه شفافیت باید بگویم، ۵۵ حکم داریم که باید نهایی شود، که ۵۲ حکم شفاف شده و ۳ حکم مانده است. آن چیزی که الان است ۵۵ حکم مانده است و ۳ حکم مانده است لذا ما از شفافیت استقبال می‌کنیم. 

وی گفت: حجاب‌بان حرف نادرستی است عده‌ای در حق ما ظلم کردند، مانند قطع درختان که در حق ما ظلم کرده‌اند. در پارک قیطریه یک درخت قطع نشده است. ما حجاب‌بانی نداریم در مترو. بلکه دو دسته نگهبان هستند که منتصب به فاتب است، یک دسته یگان مترو است که نظم و انظباط مترو را هماهنگ می‌کنند. بخش انتظامات منتصب به مترو است. یک بخش فعالیت مردمی است که امر به معروف و نهی از منکر می کنند و مردمی هستند. این افراد در ۷۰ ایستگاه کار ایجابی کردند مانند دخترم خودم. برخی از عناصر برای خودشان وجوه به وجود آوردند که برای من عکس آوردند که من گفتم این‌ها حق ندارند وارد مترو شوند. گفتیم مترو جایی نیست که خودمختاری ایجاد کنند. روزانه یک میلیون رفت و آمد دارند که اگر اتفاقی بیفتد مشکل بزرگی است.

در ادامه این میزگرد انتظامی گفت: یکی از مدل ها و شاخص های برنامه ریزی توسعه مشارکت طلبی است و این کار با عقب نشینی به نفع بخش خصوصی فراهم نمی شود روح مردمی سازی نیز که رهبر انقلاب به آن اشاره کرده اند به این موضوع تاکید دارد در شعار همه به مردمی سازی معتقد هستند اما اگر به عملکرد شما در شهرداری برگردیم ما در دوره های گذشته شهرداری سرای محلات را داشتیم بجز ایرادی که درباره شورایاری ها دیوان عدالت گرفت. در آنجا امنا انتخاب می شدند و نقش داشتند بر نظارت عملکرد و سرای محله پرنشاط بود اما اخیرا اینگونه شده که مدیران دولتی در آنجا هستند و این یکی از گلایه هایی است که شورای شهر به شما دارد؟ در این باره توضیح دهید. 

زاکانی در پاسخ به این سوال گفت: شما کار ما را راحت کردید من یک کشوری به عنوان تهران را اداره می کنم. ما مردم را کم کم که نه امکان حضور و ظهور آنها را در فعالیت هایمان ایجاد کردیم و طرحی به اسم من شهردار هستم را راه اندازی کردیم و بیش از 2 هزار پروژه داشتیم و از مردم نظرخواهی کردیم. بیش از 300 هزار نفر شرکت کردند. در سال 1402، 8 هزار میلیارد را به میدان آوردیم و از شهروندان درخواست کردیم که به ما پیشنهاد دادند. مردم 600 پروژه به ما پیشنهاد دادند و در نهایت بیش از یک میلیون نفر دراین طرح مشارکت کردند. در شش ماهه ابتدایی سال براساس زمان بندی کل پروژه های مناطق را تمام کردیم. لذا چیزی که دیگران شعار می دهند بنده عمل کرده ام. 

وی درخصوص سرای محلات گفت: 353 محله داریم که 347 سرای محله داریم. شورای شهر دستورالعملی را مصوب کرد. بنده همان دستورالعمل را اجرا کردم و به همین دلیل که سیاسی نشود همین هفته گذشته به آقای چمران گفتیم اجازه دهند دو ماه عقب بیفتد تا آسیب به آن وارد نشود چراکه ایجاد یک ستاد محلات است که در آن معتمدان محلی و مسئولان محلی هستند. 

شهاب اسفندیاری ادامه داد: یکی از چالش های مهم نظام اداری ما دیوان سالاری است توسعه بی حساب و کتاب دیوان سالاری مانع ثمربخشی عملکرد دستگاهها می شود. در زمان تصدی مرکز پژوهش های مجلس اینگونه مطرح شد که در حالی که 5 معاون حضور داشته جنابعالی برای 12 معاون حکم زده اید، آیا این کار ضروری بود و بعد از شما ادامه پیدا کرد؟ چرا شما در مسئولیت های متعددی حضور داشتید از مجلس گرفته تا مرکز پژوهش های مجلس، شهرداری و حالا هم ریاست جمهوری.

زاکانی با اشاره به توضیحاتی درباره مرکز پژوهش های مجلس گفت: در مرکز پژوهش ها تحقیقاتی را انجام دادیم باتوجه به تجاربی که در اندیشکده های بسیج داشتیم در مرکز پژوهش ها دیدیم که چهارچوب های آن متناسب با اقتضائات آن نیست و ما دفاتر مرکز پژوهش را جدا کردیم در مرکز پژوهش ها 4 معاونت بود که در ذیل آن 2 دفتر بود. ما این دفاتر را معاونت کردیم و کار تخصصی شد و اثرات آن در مجلس نیز معلوم بود ما مسیر آن را از طریق مجلس دنبال کردیم. بعد از ما گفتند 4 معاونتی باشد اما با همان دفاتر کار کردند لذا بهتر است دوستانی که این کار را انجام دادند در این باره توضیح دهند چراکه کاری کردند که مقام معظم رهبری در این خصوص گلایه داشتند. من همیشه از مسئولیت گرفتن استنکاف داشتم. در دوران دانشجویی به من اصرار کردند که به بسیج دانشجویی استان تهران بروم. دوباره به من اصرار کردند که به بسیج کشور بروم. اما من نرفتم. اما آقای ذوالقدر به من گفتند که باید در هر دو سمت باشید. 

وی ادامه داد: در مجلس هم جوانترین عضو هیات رییسه مجلس بودم. یک طرح 5 صفحه ای نوشتیم و آقای باهنر فقط یک کلمه به آن اضافه کرد. بعد به ما گفتند که خودت آن را اجرا کن. به آقای حداد گفتم من در سال بعد هیات رییسه نمی آیم.  اما چپ و راست مجلس از بنده خواستندکه در هیات رییسه مجلس بمانم اما من به کف مجلس آمدم و موضوع تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری کردم. 

وی تصریح کرد: هیچ وقت مشتاق برای این کار نبودم در قضیه نمایندگی قم هم بنده عذرخواهی کردم و تصمیم آقای قالیباف و آقای رییسی بود البته آقای قالیباف علاقه داشتند دردولت باشم اما آقای رییسی علاقه مند بودند که من در شهرداری باشم. ناظر به حوزه ریاست جمهوری نیز من احساس مسئولیت کرده ام. 

یاوری گفت: یکی از موارد مهم مهارت آموزی است. راهکار شما برای جلوگیری از افراط و تفریط در حوزه مهارت آموزی چیست؟

زاکانی گفت: در حوزه آموزش و پروش نظام ما حفظ محور است و در تلاش هستیم که نظام خلاقیت و مهارت آموزی به وجود بیاوریم. فراتر از آن برای هر خانواده، هر خانه یک کارخانه و مولد باشد تا امکان اقتصادی را برای خانواده فراهم کنیم. موضوع مهارت برای کار و تلاش یک امر قطعی است که هدفمند هم باشد. در تهران ۵ خط تلاش ایجاد کردیم. 

انتظامی درخصوص بودجه فرهنگی و اجتماعی گفت: سال گذشته ۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه است که به جای فرهنگ به مناسک پرداخته شده است، روزنامه همشهری به جای پرداختن به تمامی نامزدها بیشتر به شما پرداخته می‌شود و وضعیت مدیران زن در شهرداری شما چگونه است. 

زاکانی گفت: سال ۱۴۰۰ بودجه کل ۳۷.۷ و سال ۱۴۰۱ به ۶۹ و سال ۱۴۰۲ به ۱۰۲ هزار میلیارد رسید. بودجه فرهنگی و اجتماعی حدود ۱۰ درصد است. به نظرم توجه به روح شهر مهم است. کار مناسکی یک کار جدید است، یکی از آن را شما دیدید جشن غدیر و رمضان است. ما کار تعلیم و تربیتی می‌کنیم. قبلا شهرداری قلک بود و امروز به دیگران کمک می‌کند. 

وی ادامه داد: در خصوص روزنامه همشهری هرکسی ادعا کند بگوید. من در دوره آقای قالیباف ۷.۵ درصد مدیر بانوان داشتیم، در دوره اصلاح طلبان علی‌رغم شعارشان به ۶.۵ درصد رسید و امروز به ۱۰ رسیده است.

زاکانی درباره پزشک بودن وزیر بهداشت گفت: پزشکان در جامعه ما یک بخشی از جامعه هستند که خدمات ارائه می‌کنند. ما آن چیزی که در نظام سلامت نیاز داریم این نیست که حتما یک پزشک باشد من این را قبول ندارم، فرد باید شایستگی و مدیریت داشته باشد. پزشکان و پرستاران ما بیشترین خدمت و زحمت را انجام می‌دهند . تعارض منافع را باید از بین برد. نکته دوم درباره پرستان و غیره است که باید توجه ویژه صورت گیرد. بنده هرجایی بودیم دنبال کردم بهترین خدمت را انجام دهم . بهترین لحظات هم لحظاتی بود که نوکری بیمار کردم.

وی با بیان اینکه در بخش اول یعنی در بخش مدیریت با سخنان کارشناس موافق هستم، ادامه داد:در خصوص موضوع آموزش سازمان بهداشت جهانی اتفاقا این نوع آموزش را به عنوان یک نوآوری دیده است. نظام آموزشی برخی از کشورها یکپارچه است اگر این نگاه باشد ما ملزم می شویم که به این روش دربیاوریم اما اگر حال حاضر را ببینیم می بینیم که نظام پزشکی و تربیتی ما ناظر به حوزه ای است که با این وضعیت رشد کرده است و باید آن را سامان داد و اگر مجدد بخواهیم آن را به سی سال پیش برگردانیم ممکن است آسیب های ویژه ای را بزند. 

در ادامه صغری یکه زارع گفت: بودجه شهرداری تهران در این سه سال تقریبا 4 برابر شده است اما بودجه حوزه زنان و خانواده تقریبا 13 برابر شده است و در ارتقای ساختار حکمرانی،  لایحه ارتقای اداره کل زنان و خانواده مرکز به شورا ارائه شده است و در پست های انتصاباتی نیز  به 8.5 درصد رسیده. در حوزه بانوان بودجه سرمایه ای نداشته ایم و برای آن ردیف بودجه اختصاص پیدا کرده و در سال 1402،  500 میلیارد تومان هزینه بودجه سرمایه ای زیرساختهای بانوان شده است. در سال 1400، 22 شهربانو داشتیم که الان همه فعال است و یک شهربانوی جدید اضافه شده است. همچنین 8 شهردخت خلاق ساخته شده است مراکز کوثر که برای اشتغال زنان سرپرست خانوار است. الان 36 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار و کودکانشان در سامانه زنان سرپرست خانوار اداره کل بانوان شهرداری تهران داریم که بخشی از آنها در این مراکز فعالیت می کنند در سال 96 بیش از 100 کوثر فعال بود که در سال 1400 به 50 کوثر تقلیل پیدا کرده بود که الان به 104 کوثر رسیده است. سرای محلات به مرور تبدیل به رانت بخشی از افراد تبدیل شده بود. تک تک سرای محلات که مدیر محله برکنار شده و مدیران شهری در آن جایگزین شده است ما می توانیم الان به عملکرد خوب آنها اشاره کنیم. ایده ال این است که سرای محلات توسط مردم اداره شود اما در گذشته خروجی مطلوبی نداشت. 

علیرضا نادعلی گفت: به عنوان یک نفر که از درون جنبش دانشجویی در کنار آقای زاکانی بوده ام و همیشه از ایشان آموخته ام. می توانم نظر خودم را از دور بگویم که ایشان به مردم سالاری دینی و امری مانند مردمی سازی حاکمیت به ویژه در حوزه فرهنگ اعتقاد دارند و به دلیل همان نگاه جنبش دانشجویی مطالبه گری از مسئولان حاکمیتی که منتج به نظارت مردم بر مسئولان می شود، اعتقاد دارند در امر فرهنگی و اجتماعی به موضوع همه باهم اعتقاد دارند. چیزی که ما در درون مدیریت شهری مانند مهمانی غدیر و یا در قرار گاه اجتماعی شهر تهران که نتیجه کار همه دستگاههای حاکمیتی باعث شده که ببنیم معتادان متجاهر از شهر تهران جمع آوری شده است. 

وی ادامه داد: همه اعضای شورا اگرچه دیدگاههای مختلفی دارند اما رابطه خوبی با آقای زاکانی دارند. دوستانی هم که ممکن است منتقد باشند در برخی از موارد دیگر همراه بوده اند. 

زاکانی در پایان گفت: مردم عزیز فصل دو و فصل سه قانون اساسی و بخش عمده ای از فصل بر زمین مانده است نمی خواهم سیاهنمایی کنم انجام شده و مانند گذشته قابل مقایسه نیست اگر انتخاب شوم قانون اساسی را در حق شما اجرا می کنم که یک موهبت بزرگ در زندگی شما و آبادانی کشور عزیزمان شود. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما