شناسهٔ خبر: 67220932 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عربستان تأیید کرد

مرگ ۶ حاجی در اثر گرمازدگی

هشدار مقامات سعودی درباره افزایش دمای هوا در طول حج درحالی جدی‌تر شده که از مرگ ۶ حاجی بر اثر گرمازدگی خبر داده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مقامات عربستان سعودی هشدار داده‌اند که ممکن است دمای هوا در طول مناسک حج به ۴۸ درجه سانتیگراد (۱۱۸ درجه فارنهایت) برسد. بر این اساس، خبرگزاری سی‌ان‌ان یکشنبه ۲۶ خردادماه، درحالی‌که زائران در کنار کوه رحمت (جبل الرحمه) و در صحرای عرفات گردهم آمده بودند، از مرگ ۶ زائر بر اثر گرمازدگی اطلاع داد.

وزارت امور خارجه اردن اعلام کرده است هر ۶ کشته، اتباع اردنی بودند و در حال هماهنگی با مقامات سعودی در جده برای انجام مراحل دفن و انتقال احتمالی اجساد آنها به اردن است.

با این وجود، خواهرزاده یکی از متوفیان به سی‌ان‌ان عربی گفته است که یکی از خویشاوندانش در کوه عرفات مرده و در عربستان سعودی به خاک سپرده شده است.

اردن پیش از این گفته بود امسال بیش از ۴۰۰۰ زائر در قالب کاروان‌های رسمی در حج حضور دارند، ‌اما وزارت امور خارجه عربستان تصریح کرده است ۶ نفری که جان باختند جزو کاروان و یا گروه‌های رسمی اردن نبودند و آنها مجوز حج معتبر برای ادای زیارت نداشتند.

بنابر اعلام اداره کل آمار عربستان، بیش از ۱.۸ میلیون نفر امسال در حج شرکت کرده‌اند.

مرگ ۶ حاجی بر اثر گرمازدگی

مراسم حج یکی از بزرگترین اجتماعات مذهبی در جهان و بزرگترین مراسم سالانه در عربستان سعودی است.

پیش‌بینی شده است همزمان با مناسک پنج روزه حج، عربستان گرمای شدیدی را تجربه کند و دمای هوا در مکه به ۴۸ درجه سانتی‌گراد (۱۱۸ درجه فارنهایت) برسد.

خبرگزاری دولتی عربستان SPA نوشته است که محمد العبدالعلی ـ سخنگوی وزارت بهداشت عربستان ـ‌ از زائران خواسته‌ هنگام انجام اعمال حج، چتر به همراه داشته باشند و آب بنوشند و بدن خود را هیدراته نگه دارند.

ارتش عربستان همچنین بیش از ۱۶۰۰ پرسنل را با واحدهای پزشکی مخصوص گرمازدگی و ۳۰ تیم واکنش سریع مستقر کرده است. ۵۰۰۰  داوطلب بهداشت و کمک‌های اولیه نیز در طول مناسک حج در حالت آماده‌باش هستند.

مناسک حج از غروب جمعه ۲۵ خردادماه آغاز شده است و زائران پس از احرام بستن، خروج مکه و وقوف در عرفات و مشعر، به مدت سه روز در منا می‌مانند و سپس برای طواف کعبه و انجام اعمال پایانی حج تمتع، به مکه باز می‌گردند. انجام این اعمال تا دوازدهم ذی‌الحجه (۳۰ خردادماه) طول می‌کشد.

انتهای پیام

نظر شما