شناسهٔ خبر: 67219693 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اسپوتنیک: اعضای «بریکس» بیانیه مشترک در نشست اوکراین را رد کردند

تهران-ایرنا- خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه امروز (یکشنبه) در گزارشی اعلام کرد که کشورهای عضو «بریکس» و چند کشور دیگر که در نشست اوکراین به میزبانی سوئیس شرکت کرده‌اند، بیانیه مشترک درباره نتایج مذاکرات را امضا نکرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این رسانه روس تصریح کرد: فهرست کشورهایی که بیانیه نهایی [درباره نتایج مذاکرات در نشستی به میزبانی سوئیس درمورد اوکراین] را امضا کردند بر روی صفحه نمایش مرکز مطبوعاتی در استراحتگاه «بورگنستاک» که در آن نشست برگزار شد، توسط سازمان‌دهندگان به نمایش درآمد.

بر اساس گزارش اسپوتنیک، این سند توسط ۸۰ کشور از ۹۲ کشور حاضر در این نشست امضا شد اما ارمنستان، بحرین، برزیل، واتیکان، هند، اندونزی، لیبی، مکزیک، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، تایلند و امارات متحده عربی آن را امضا نکردند.

طبق این گزارش، دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین پیشتر گفته بود که متن بیانیه نهایی شده و مواضع کی‌یف نیز در نظر گرفته شده است.

سوئیس میزبان نشستی درباره اوکراین در شهر تفریحی بورگنستاک از ۱۵ تا ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد) است. برن بیش از ۱۶۰ هیات از جمله کشورهای گروه ۲۰ (G۲۰), گروه ۷ (G۷) و بریکس (BRICS) را دعوت کرده است. با این حال، برگزارکنندگان پیش از این نشست اعلام کردند که هیات‌ها از سوی همه کشورها اعزام نشده‌اند و سران ۵۵ کشور برای شرکت در این نشست به سوئیس سفر کرده‌اند.

روسیه به عنوان یکی از طرف‌های اصلی مذاکرات صلح به این اجلاس دعوت نشده است اما ۹۲ کشور هیات‌های خود را به این نشست اعزام کرده‌اند.

جمهوری آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، ونزوئلا، مصر، ایران، چین، کوبا، مصر، نیکاراگوئه، پاکستان، سوریه، اتیوپی و بسیاری از کشورهای دیگر نیز در این نشست شرکت نکرده‌اند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه پیش از این گفت که نشست سوئیس در مورد اوکراین بدون حضور مسکو «اقدامی به طور کلی پوچ و یک وقت گذرانی بیهوده است و به همین دلیل است که بسیاری از کشورها نمی‌خواهند وقت خود را تلف کنند.»

نظر شما