شناسهٔ خبر: 67219264 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نظر شما آخرین اخبار وبگردی

حقوق زندانیان باید محترم شمرده شود

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران با تاکید بر ضرورت رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های زندانیان گفت: این امر می‌تواند به تسریع در اجرای عدالت کمک کند و از تأخیرهای غیر ضروری جلوگیری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در راستای بازدیدهای مستمر و میدانی خود از مجتمع‌های قضایی ۲۴گانه تهران بزرگ، در چهاردهمین بازدید میدانی در سه ماهه اول سال جاری، از شعب و قسمت‌های مختلف مجتمع قضایی شهید کچویی بازدید کرد.

ربیع‌الله قربانی در بازدید از در جمع قضات و پرسنل اداری مجتمع قضایی شهید کچویی (ویژه زندانیان) بیان‌کرد: رسیدگی قضایی خارج از نوبت به پرونده زندانیان دارای آثار و اهمیت زیادی است و باید در اولویت رسیدگی باشد.

رئیس کل محاکم تهران گفت: زندانیان دارای حقوقی هستند که باید محترم شمرده شود. تأخیر در رسیدگی قضایی ممکن است موجب نقض حقوق آن‌ها شود.

قربانی افزود: رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌ها می‌تواند از نگهداری بی‌دلیل افراد در زندان جلوگیری کند و تنها کسانی که واقعاً مستحق حبس هستند، در زندان بمانند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در ادامه گفت: رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌ها می‌تواند تراکم زندان‌ها را کاهش داده و شرایط بهداشتی و رفاهی زندانیان را بهبود بخشد.

وی بیان کرد: کاهش تعداد زندانیان می‌تواند فشار روانی و عملیاتی بر پرسنل زندانبانی را کم کند و امکان مدیریت بهتر را فراهم سازد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران با تاکید بر ضرورت رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های زندانیان گفت: این امر می‌تواند به تسریع در اجرای عدالت کمک کند و از تأخیرهای غیر ضروری جلوگیری کند.

قربانی اظهار کرد: نظام قضایی که به سرعت و به طور عادلانه به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند، می‌تواند اعتماد عمومی را افزایش دهد.

وی گفت: رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌ها می‌تواند به زندانیان کمک کند تا وضعیت حقوقی خود را روشن کنند و در صورت بی‌گناهی یا تخفیف مجازات، زودتر به جامعه بازگردند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران افزود: کاهش تراکم زندان‌ها می‌تواند امکان اجرای بهتر برنامه‌های بازتوانی و اجتماعی زندانیان را فراهم کند که در نهایت به کاهش نرخ بازگشت به جرم کمک می‌کند.

رئیس کل محاکم تهران گفت: کاهش مدت زمان حبس غیر ضروری هزینه‌های نگهداری زندانیان را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود منابع مالی به دیگر بخش‌های ضروری اختصاص شود.

وی افزود: کاهش تعداد زندانیان و رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌ها می‌تواند به کاهش هزینه‌های اجتماعی ناشی از حبس افراد کمک کند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران خاطر نشان کرد: تأخیر در رسیدگی به پرونده‌ها می‌تواند موجب بروز نارضایتی و اعتراض در میان زندانیان و خانواده‌های آن‌ها شود. رسیدگی سریع‌تر می‌تواند از بروز چنین نارضایتی‌هایی جلوگیری کند.

قربانی ادامه داد: اجرای سریع و عادلانه عدالت می‌تواند به حفظ ثبات و امنیت اجتماعی کمک کند و از بروز بی‌نظمی و ناامنی جلوگیری کند.

وی گفت: رسیدگی قضایی خارج از نوبت به پرونده‌های زندانیان نه تنها به حفظ حقوق انسانی آن‌ها کمک می‌کند، بلکه به بهبود کارآیی نظام قضایی، کاهش تراکم و مشکلات زندان‌ها، و کاهش هزینه‌های دولتی و اجتماعی نیز منجر می‌شود.

رئیس کل محاکم تهران یادآور شد: رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های زندانیان امکان نظارت دقیق‌تر و مداوم بر وضعیت حقوقی و قضایی آن‌ها را فراهم می‌کند.

وی افزود: بررسی سریع‌تر و دقیق‌تر به پرونده‌ها می‌تواند نقاط ضعف و مشکلات موجود در نظام قضایی را آشکار کند و زمینه‌ساز اصلاحات لازم شود.

قربانی ادامه داد: رسیدگی سریع به پرونده‌های زندانیان تضمین می‌کند که عدالت به‌طور برابر و برای همه افراد، بدون توجه به وضعیت اجتماعی یا اقتصادی آنها، اعمال شود.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در جمع قضات مجتمع قضایی شهید کچویی ویژه زندانیان گفت: سیستم قضایی کارآمد و سریع می‌تواند از بروز تبعیض و بی‌عدالتی در فرآیند قضایی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: رسیدگی سریع به پرونده‌ها از بروز مشکلات روانی، اقتصادی و اجتماعی برای خانواده‌های زندانیان جلوگیری می‌کند.

قربانی بر کاهش مدت زمان حبس غیر ضروری تاکید کرد و گفت: کاهش، مدت زمان حبس غیر ضرور می‌تواند به حفظ انسجام و پایداری خانواده‌ها کمک کند و از تأثیرات منفی زندانی بودن یکی از اعضای خانواده بر دیگر اعضا بکاهد و به زندانیان کمک کند تا سریع‌تر به زندگی عادی خود بازگردند و نقش مثبتی در جامعه ایفا کنند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفت: با توجه نکات گفته شده، اهمیت رسیدگی قضایی خارج از نوبت به پرونده‌های زندانیان آشکار می‌شود و اجرای چنین رویکردی می‌تواند تأثیرات مثبت گسترده‌ای بر نظام قضایی، زندانیان، خانواده‌های آن‌ها و جامعه به‌طور کلی داشته باشد.

رئیس کل محاکم تهران در پایان این نشست تخصصی بیان کرد: مجتمع قضایی شهید کچویی با تدبیر رئیس کل دادگستری استان جهت رسیدگی به پرونده‌های زندانیان خارج از نوبت راه‌اندازی شده است. توقع تامین آثار تسریع در رسیدگی پروندهای زندانیان باید در کاهش جمعیت کیفری و خروج زندانیان تحت قرار از حالت بلاتکلیفی مشهود باشد.

نظر شما