شناسهٔ خبر: 67219175 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

جلالی: چالش‌های پادگان‌ها را می‌توان با مهارت‌های صنایع‌دستی مرتفع کرد

مائده سادات میرفندرسکی

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: اگر یکی از چالش‌های پادگان‌های ما مسائل عاطفی و روانی است، می‌شود با مهارت‌های صنایع‌دستی آن را حل کرد و به مقابله با این چالش نشست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار میراث آریا، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در نشست مشترک قرارگاه مرکزی مهارت آموزی نیروهای مسلح و معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گفت: از تمام معاونین صنایع‌دستی در سراسر کشور تشکر ویژه‌ای دارم. من خیلی امیدوارم به عزمی که در قرارگاه مهارت و نیروهای مسلح وجود دارد و اتصالی که با حوزه هویتی صنایع‌دستی برقرار شده است.  

او ادامه داد: صنایع‌دستی را مهارت هویتی می‌دانم و فکر می‌کنم حتی این رفت و آمدی که بین اقلیم‌های مختلف ما در حوزه سربازی هست یک فرصت به شمار می‌رود. همچنین به نیروهای مسلح به چشم شبکه‌ای از ظرفیت‌ها نگاه می‌کنم و به همین دلیل به هر استانی که می‌روم پیگیر این هستم که حاصل تفاهم‌نامه‌ها چه بوده است و شما با آن اتصال برقرار کردید؟ چون معتقدم این هم‌افزایی‌ها منتج به نتیجه‌ای می‌شود که مدنظر حضرت آقا است. 

جلالی در ادامه بیان کرد: آموزش در صنایع‌دستی چند وجهی است، یعنی آموزش مثل انتقال دانش نیست که فکر کنید فقط یک انتقالی اتفاق می‌افتد. در صنایع‌دستی آموزش، پیوند نسلی است و آموزش نمایش و علاقه‌مند کردن و اعتماد به باور و هویت ملی و اعتماد به نفس پیدا کردن است. ما با صنایع‌دستی می‌توانیم سلامت روان و سلامت اجتماعی و سلامت ارتباطی را تحقق ببخشیم و این در حوزه‌های مختلف تجربه شده است. 

معاون صنایع‌دستی کشور افزود: اگر یکی از چالش‌های پادگان‌های ما مسائل عاطفی و روانی است، می‌شود با صنایع‌دستی آن را حل کرد و به مقابله با این چالش نشست. به همین خاطر ما نباید متوسط پسندی کنیم و فقط به کمیت بسنده کنیم. 

او در ادامه گفت: برای مثال اتفاقی که در استان فارس افتاد و من از آن خانه بازدید کردم که ما یک خانه صنایع‌دستی را به این شرط به هنرمندان واگذار کردیم که هنرمندان پیشکسوت موظف شوند در روزهایی به پرسنل وظیفه آموزش دهند و این به خودی خود همگرایی عاطفی ایجاد کرده است و بعدا در نمایشگاه آثارشان را به نمایش گذاشته و از فروش آن‌ها به درآمد رسیدند. همین موضوع برای ما اقدام روی زنجیره ارزش است. 

جلالی ادامه داد: نکته‌ای که سردار گودرزی به آن اشاره کردند توجه به نقشه توسعه استان و حضور بخش خصوصی و کارگاه‌های بزرگ است که ما در این بخش به شدت نیاز به نیروی کار داریم. منظور این است که آموزش صنایع‌دستی را یک طرفه نبینیم و آن را تعاملی بین مهارت‌های از پیش آموخته سربازان وظیفه و صنایع‌دستی بدانیم. 

او در ادامه نیز افزود: آمایشی که به آن اشاره کردم برای اینکه هدف شما مبتنی بر غناسازی و ارتقای بهره وری در دوره وظیفه خدمت باشد، همگرایی ایجاد می‌کند و ما آماده‌ایم هم سربازانی که از قبل این مهارت را دارند یا مهارت‌های جانبی که سرباز می‌تواند به صنایع‌دستی ارائه دهد. یعنی معاونین صنایع‌دستی کشور روی پادگان‌ها به عنوان یک ظرفیت بالقوه در همه عناصر زنجیره ارزش نگاه کنند. یعنی ممکن است ما یک سرباز وظیفه استاد داشته باشیم و حتما نباید یک استاد بفرستیم. ممکن است یک سرباز وظیفه‌ای داشته باشیم که بتواند به این استاد ما در راستای راه‌اندازی پلتفرمش کمک کند. 

جلالی ادامه داد: بهتر است ذهنمان را بازتر کنیم و به قول امروزی‌ها هیبریدی و چند منظوره فکر کنیم. چون آموزش، نمایش، فروش و تجربه صنایع‌دستی همگی در یک عرصه  و یک جا قرار دارد. برخی ظرفیت‌ها هم باید خلاقانه به کار گرفته شود تا بتوانیم بهره‌وری لازم را نسبت به اغنای دوره سربازی که مدنظر شما است محقق کنیم. 

معاون صنایع‌دستی کشور گفت: از معاونین می‌خواهم تا به مفاد تفاهم‌نامه دقت داشته باشند. این مفاد تنها یک آموزش صرف نیست و ما یک همگرایی با ستاد قرارگاه مهارت داریم و مهارت را امری انسانی ببینیم. 

او درباره موضوع اعتباراتی که بنا به درخواست معاونین، گفت: چون ما سال گذاشته این تفاهم نامه را بستیم نمی‌توانستیم اعتباری برای آن در نظر بگیریم اما در سال جدید ردیف بودجه برای این کار دیدیم اما ابتکار و خلاقیت‌های شما می‌تواند کمک کند تا از اعتبارات و اختیاراتی که در دو حوزه وجود دارد به بهترین نحو استفاده شود. 

جلالی ادامه داد: قرارگاه مهارت جای خوبی است برای اینکه این دستگاه‌ها دوباره به کار بیفتد و می‌توانید واگذارشان کنید. نقشه توسعه و زنجیره ارزشی که وزارت کشور برای هر استان می‌دهد بهانه خوبی است برای رشته‌هایی که آسان آموزش هستند. برای مثال اگر زنجیره ارزشی استانی خرما است شما می‌توانید از پادگان برای ساخت بسته‌بندی این خرما و لیبل‌سازی و آموزش و نیروی کار خلاقی که در جوانان ما وجود دارد، استفاده کنید. 

معاون صنایع‌دستی کشور در پایان نیز گفت: امیدوارم این تقویت توجه نسبت به صنایع‌دستی که ایجادش کردیم موجب گسترش بازار شده و گسترش بازار روی آموزش عمومی تاثیر خوبی داشته باشد و صنایع‌دستی باعث امنیت روانی و امنیت اقتصادی و اقلیمی و بومی ما باشد. 

در ادامه ویدا توحدی مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: رشته‌های پر مخاطب ما همچون چرم‌دوزی، منبت، خراطی چوب، ملیله‌سازی، خاتم‌سازی و… نشان می‌دهد که گرایش نوجوان‌ها به سمت چه رشته‌هایی است. 

گودرزی: برای تمام سربازان بسته مهارت‌های عمومی داریم

سردار فرامرز معظمی گودرزی معاون آموزش قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در این نشست، گفت: در کشور با توجه به کمبود مهارت در افراد نیازمند به شغل، بحث اشتغال یکی از نیازهایی بود که نیروهای مسلح برابر فرمان و تدبیر مقام معظم رهبری برای کمک به دولت در بحث اشتغال‌پذیری جوان‌ها دارد. سالانه بیش از هزار جوان مستعد در سراسر کشور با استعداد و سلیقه‌های مختلف به خدمت سربازی وارد می‌شوند و در امر دفاع و امنیت کشور مشارکت جدی و همه جانبه دارند. 

او ادامه داد: سالانه در حوزه‌های مختلف در خوشه مهارت‌های مختلف بر اساس تفاهماتی که با دستگاه‌های مختلف دولتی داریم نسبت به این امر اقدام می‌کنیم و از سال ۷۶ نزدیک به  یک میلیون نفر از سربازان را با مهارت‌هایشان برای ورود به بازار کار در نظر داریم. 

سردار گودرزی افزود: برای تمام سربازان بسته مهارت‌های عمومی داریم. از سواد حقوقی کسب و کار و فضای مجازی و نیاز به خود امدادی و دگر امدادی گرفته تا تمامی سربازانی که وارد پروسه سربازی می‌شوند موظفی‌شان این است که این بسته‌ها را بگذرانند و تحت آموزش‌های تخصصی قرار بگیرند. 

معاون آموزش قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح عنوان کرد: با توجه به محدودیت‌های آب و خاک بالغ بر ۲۰ درصد این ظرفیت را به آموزش مهارت‌های کشاورزی داریم، اما در کل استعداد جوان‌ها در حوزه‌های مختلف مدنظرمان است و هماهنگی و هم‌گرایی در این زمینه حرف اول را می‌زند. امروزه از بُعد سیاست‌گذاری سیاست‌های راهبردی غنی هستیم و در حوزه مهارت‌آموزی توانستیم سند ملی مهارت آموزی کارکنان وظیفه و اشتغال آوری‌شان را برای نقش‌آفرینی در حوزه‌های مختلف تبیین کنیم. 

او ادامه داد: برای کاربردی شدن این سند، سال گذشته برنامه اقدام مشترکی که شرح وظیفه را برای همه دستگاه‌ها روشن کند، تدوین شد و در شورای عالی اشتغال به تصویب رسید. در بحث ارکان هدایت، شورای عالی سیاست‌گذاری و کمیسیون دائمی را داریم که با حضور نماینده‌های دستگاه‌ها صورت می‌گیرد. 

معظمی گودرزی افزود: در حوزه‌های تخصصی نیاز به هدایت و نظارت تخصصی داریم برای همین در تمام شیوه نامه‌هایمان کارگروه‌های تخصصی را دنبال می‌کنیم که تا الان ۱۷ استان شروع خوبی در این زمینه داشته اند. محدودیت‌هایی در بخش کارکنان نظام وظیفه هم داریم، بهترین روش در این بخش کارگاه‌هایی است که ارائه شده و الان بالغ بر ۱۵ هزار کارگاه آموزشی در نیروهای مسلح برپا شده است. 

معاون آموزش قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح ادامه داد: در بحث امکان‌سنجی باید برای دوره آموزشی امکانات لازم اعم از مربی، کارگاه، تجهیزات و… را داشته باشیم. 

در بخش پایانی این نشست برخی معاونین استان‌های فارس، اصفهان، قزوین، آذربایجان شرقی و… درباره تامین بودجه، اعتبارات، حق الزحمه مربیان، مشکل ثبت در سامانه برای دریافت مجوزها، آموزش به کارکنان سربازها و… صحبت‌هایی را مطرح کردند.

انتهای پیام/

نظر شما