شناسهٔ خبر: 67218718 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هدر رفت ظرفیت‌های تولیدات کشاورزی مازندران ناشی از غفلت ساماندهی بازار

ساری- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: خطر گسترش تبدیل شالیزارهای مازندران به ویلا سازی ناشی از نبود سیاست گذاری های بازار محصولات کشاورزی این استان، تهدیدی جدی علیه امنیت غذایی کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، بابک مومنی روز یکشنبه به مناسبت گرامیداشت روز کشاورزی در نشست خبری با اصحاب رسانه به امنیت غذایی، جهش تولیدی و مشارکت مردم به عنوان شعار امسال وزارت جهادکشاورزی اشاره کرد و افزود: یکی از راه های مهم برای رسیدن به افزایش تولید و بازار مناسب محصولات کشاورزی در داخل کشور تقویت تشکل های کشاورزی است.

وی با تاکید بر این که تولید و فروش محصولات کشاورزی در مازندران باید جدی گرفته شود، گفت: برای حفظ تولیدات کشاورزی در استان به طور قطع نیازمند برنامه ریزی جهشی هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: برای بهبود وضعیت فعالیت های کشاورزی استان به خصوص در حفظ زمین، واردات و صادرات باید مشارکت تشکل ها در تصمیم‌گیری ها دوچندان شود.

هدر رفت ظرفیت‌های تولیدات کشاورزی مازندران ناشی از غفلت ساماندهی بازار

رشد ۲۳ درصدی تولید مرغ در مازندران

مومنی با ارایه آمار مقایسه ای تولیدات کشاورزی مازندران در دولفت فعلی با دولت قبل گفت: تولید گوشت سفید از ۲۷۹هزار تن دولت قبل در این دولت به ۳۳۶هزار تن رسید که در نتیجه ساماندهی، تامین نهاده ها و ارتقا مدیریت زنجیره تولید طیور محقق ضشد.

وی به افزایش تولید کیوی از ۱۸۰ هزار تن به ۲۲۰ هزار تن، مرکبات از ۲میلیون و ۴۰ هزار تن به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن، توت فرنگی از ۱۴هزار تن به ۱۸هزار تن، گل گاوزبان از ۴۰۰ تن به ۵۰۰ تن اشاره کرد و گفت: همچنین تولید هلو و شلیل از ۲۰۰ هزار تن به ۳۰۰ هزار تن، کلزا از ۱۰هزارو ۷۵۰ تن به ۱۵هزارو ۲۹۶ تن و سویا از چهار هزار و ۲۰۰ تن دولت قبلی در دولت مردمی به هفت هزارو ۱۴۹ تن افزایش یافته است.

هدر رفت ظرفیت‌های تولیدات کشاورزی مازندران ناشی از غفلت ساماندهی بازار

مرمت و بهسازی سه هزار هکتار آب بندان های مازندران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران عملیاتی شدن ساخت و ساماندهی زیر ساخت های منابع آب و خاک را پیشران توسعه فعالیت های کشاورزی استان عنوان کرد و گفت: همسو با این رویکرد سه هزار هکتار از آب بندان های مازندران در دولت سیزدهم مرمت و بهسازی شد.

مومنی با بیان این که این امر سبب شد تا مهار و ذخیره سازی آب در این بخش تا ۶۰ میلیون متر مکعب افزایش بیابد، توضیح داد:‌ عملی شدن طرح ساخت و ساماندهی زیر ساخت منابع آب و خاک روستای نواحی محله شهرستان فریدونکنار در ۲۰۰ هکتار یکی از مهمترین طرح های کشاورزی استان محسوب می شود.

وی تصریح کرد: ضرورت حفظ کشاورزی مازندران با اجرای طرح جامع ساخت و ساماندهی زیر ساخت های منابع آب و خاک وابسته است، طرحی که علاوه بر حفظ و افزایش کیفیت زمین های کشاورزی، کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی را ارتقل می دهد.

وی کنترل سیلاب و آب ماندگی اراضی کشاورزی، بهبود شرایط کشت اول، دوم و امکان کشت سوم همراه با افزایش ضریب کشت در واحد سطح را از دیگر مزیت های اجرای این طرح عنوان کرد.

شناسنامه دار شدن بیش از ۱۵ هزار هکتار باغ های مازندران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد: کشاورزان به‌ویژه باغداران مرکبات و کیوی نسبت به تهیه شناسنامه باغ و شناسه محصولات کشاورزی برای صادرات اقدام کنند، زیرا با شناسنامه‌دار شدن محصولات، امکان افزایش 2 تا سه برابری صادرات با تولید فعلی وجود دارد.

مومنی افزود: طرح شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی با هدف نظارت بر تولید، عرضه و صادرات محصولات سالم و شناسنامه‌دار در سطح استان در حال اجرا است.

وی بیان داشت: کشاورزان به‌ویژه باغداران مرکبات و کیوی نسبت به تهیه شناسنامه باغ و در مرحله بعدی شناسه محصولات کشاورزی برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای خزر اقدام کنند.

هدر رفت ظرفیت‌های تولیدات کشاورزی مازندران ناشی از غفلت ساماندهی بازار

مدیریت بازار برنج مازندران به نفع شالیکاران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که امسال تمامی ۲۱۵هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان بدون مشکلات کم آبی زیر کشت برنج رفته است، خطاب به شالیکاران گفت: به طور یقین در سال زراعی جاری با مدیریت بر بازار، قیمت برنج به نفع شالیکاران ساماندهی خواهد شد.

وی گفت :پس از دستور ویژه رئیس جمهور شهید در دور دوم سفر استانی به این خطه در خصوص جلوگیری از واردات بی رویه برنج و حرکت به سمت خودکفایی این محصول، نظام مسایل تولید تا عرضه برنج تهیه شده است.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

معرفی مدیر جدید امور اراضی مازندران

به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست خبری رییس سامان جهاد کشاورزی مازندران ضمن قدردانی از زحمات محمد رشیدی رستمی مدیر سابق مدیریت امور اراضی این سازمان حجت‌الله هادیان را به‌عنوان سرپرست جدید این مدیریت معرفی کرد.

مومنی با بیان اینکه مازندران یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم امنیت غذایی کشور است، افزود: حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی این استان، از اهمیتی حیاتی برخوردار است و همه ما باید در این راستا تلاش کنیم.

وی با اشاره به برخی چالش‌های پیش روی معاونت امور اراضی ازجمله زمین‌خواری، کوه خواری و دریا خواری، توضیح داد: در سال‌های اخیر شاهد افزایش این‌گونه تخلفات در استان بوده‌ایم و باید با جدیت و قاطعیت با این متخلفان برخورد شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید بر لزوم ارتقای توان فنی و حقوقی این معاونت، گفت: باید با جدیت پیگیر اجرای این احکام باشیم و اجازه ندهیم متخلفان از قانون سوءاستفاده کنند.

مازندران با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

نظر شما