شناسهٔ خبر: 67218452 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

پس‌لرزه ماجرای خبرساز «عمق راهبردی» سعید جلیلی/ ویدئو پس‌لرزه ماجرای خبرساز «عمق راهبردی» سعید جلیلی/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، صحبت‌های «سعید جلیلی» در میزگرد فرهنگی شبکه دوم سیما، در مورد «عمق راهبردی»، برخوردها با زنان و پلمب اماکن به دلیل حجاب و حقوق زنان با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شده است. عمق راهبردیِ ادعایی «سعید جلیلی» بلاتشبیه یادآور آن لطیفه مشهور است که زلزله‌ای واقع شده بود و هر که در حال

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، صحبت‌های «سعید جلیلی» در میزگرد فرهنگی شبکه دوم سیما، در مورد «عمق راهبردی»، برخوردها با زنان و پلمب اماکن به دلیل حجاب و حقوق زنان با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شده است.

عمق راهبردیِ ادعایی «سعید جلیلی» بلاتشبیه یادآور آن لطیفه مشهور است که زلزله‌ای واقع شده بود و هر که در حال کاری بود تا کمکی کرده باشد ولی فردی در آن هنگامه مدام چوبی را به زمین فرو می‌کرد و بعد به آن نگاهی می‌انداخت. وقتی پرسیدند چه می‌کنی پاسخ داد: دارم عمق فاجعه را بررسی می‌کنم!

در میزگرد فرهنگی شبکه دوم سیما در شامگاه شنبه «۲۶ خرداد ۱۴۰۳ خورشیدی»، «حسین انتظامی» به عنوان کارشناس و به زبان فارسی و صریح و روشن با «سعید جلیلی»، کاندیدای سه دوره ریاست جمهوری یک پرسش ساده را در میان می‌گذارد.

او می‌پرسد: «در دولت شما اگر یک خانم بی‌حجاب یا کم‌حجاب در یک رستوران باشد و رستوران تعطیل شود و صاحب رستوران ضرر اقتصادی کند و مردم با هم درگیر شوند و عین ماجرا در یک تاکسی اینترنتی اتفاق بیفتد و سبب شود خودرو را به پارکینگ منتقل کنند برای این اتفاق چه تدبیری دارید؟»

سؤال کاملا واضح و بی‌ابهام است و «سعید جلیلی» به عنوان حامی برخورد با زنانی که یونیفورم رسمی مورد نظر او را رعایت نمی‌کنند، قاعدتا باید پاسخ بدهد: «حکم خدا باید اجرا شود یا حجاب زنان مهم‌تر از اقتصاد رستوران است یا خود راننده اسنپ زودتر باید پیاده می‌کرد و اگر هم مخالف باشد - که نیست و گفته بود نیست- باید بگوید برخورد می‌کنم چون اتفاقا اصول‌گرایان علاقه ویژه‌ای به کلمهٔ برخورد دارند و مدام خواستار برخورد با این و آن هستند» ولی توجه کنید «سعید جلیلی» کاندیدای اصول‌گرایان چگونه پاسخ می‌دهد.

جلیلی می‌گوید: « اگر عمق راهبردی را درک نکنیم سطح را هم درک نمی‌کنیم. نمی‌توانیم بدانیم این چه معنایی با آن دارد!»

متوجه نشدید؟ ۱۰ بار دیگر هم بخوانید متوجه نمی‌شوید چون نمی‌توانید بدانید این چه معنایی با آن دارد! مشخص است که پاسخی چنین پریشان آدمی رسانه‌ای با ذهنی منظم مانند انتظامی را هرگز قانع نکند. پس او دوباره می‌پرسد: «حالا تا آن عمق راهبردی درک شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ مردم همین‌طور باشند؟!»

«سعید جلیلی» بار دیگر درصدد توضیح برمی‌آید و مثل جمله قبل آشفته پاسخ می‌دهد در حالی که حداقل انتظار این است که دوباره آن اصطلاح را به کار نبرد اما باز می‌گوید: «اگر عمق راهبردی را درک کنیم آن موقع زن یک موضوع اصلی می‌شود اما نه در این مسأله‌هایی که این طوری تعریف می‌شود!»

روشن است که او در مقابل دوربین و زیر نور، نه شهامت دفاع از طرح نور و اقدامات وزارت کشور دولتی را دارد که سنگ آن را به سینه می‌زند، نه می‌تواند به صراحت بگوید مخالفم چون همین تازگی از آن به عنوان قانون دفاع کرده بود. طرحی که به تعبیر مسعود پزشکیان، ما را به سیاهی می‌کشاند و در شکست آن، همین بس که قله‌نوردی چون سعید جلیلی هم از دفاع از آن بازمی‌ماند و به عمق راهبردی متوسل می‌شود!

عمق راهبردیِ ادعایی سعید جلیلی بلاتشبیه یادآور آن لطیفه مشهور است که زلزله‌ای واقع شده بود و هر که در حال کاری بود تا کمکی کرده باشد ولی فردی در آن هنگامه مدام چوبی را به زمین فرو می‌کرد و بعد به آن نگاهی می‌انداخت. وقتی پرسیدند چه می‌کنی پاسخ داد: دارم عمق فاجعه را بررسی می‌کنم!

درک آن بنده خدا از عمق فاجعه آن بود و درک این بنده خدا از عمق راهبردی هم این است!

شاید هم چون در این فقره نتوانسته از دو کلمه فرصت و ظرفیت استفاده کند به تعبیر «عمق راهبردی» روی آورده است.

حالا آدم متوجه می‌شود که چرا مذاکرات او در دوران احمدی‌نژاد که به صدور قطعنامه‌های پیاپی علیه ایران انجامید و مهم‌ترین دستاورد هر دور مذاکره تعیین محل بعدی بود ۶ سال طول کشید. احتمالا مشغول کشف عمق راهبردی بوده است!

مهم‌ترین پرسش البته این است او به سود نامزد دیگر کنار می کشد یا با همین دست فرمان می خواهد تا پایان بماند؟

البته خیلی‌ها که قصد رای دادن نداشتند، چه‌بسا با مشاهده نوع استدلالات این کاندیدا متوجه عمق راهبردی تفاوت او با نامزد دیگر شده باشند که آشکار و روشن نظر می‌دهد و نخواهند زندگی خود و تعیین ۴۰۰ هزار منصب دولتی را به افکار جلیلی بسپارند و عمق را با تمام وجود حس کنند.

سپاس ویژه هم البته نثار کارشناسی که عمق راهبردی اندیشه‌ها و شهامت استاد را عیان و عریان به مخاطبان ارایه داد.

واکنش عباس عبدی به ماجرای «عمق راهبردی» سعید جلیلی

عباس عبدی در واکنش به سخنان اخیر سعید جلیلی نوشت:« شهامت داشته باشید بگویید می زنیم و می‌بندیم، زنان هم باید تابع اراده ما که قانون و فراتر از آن است باشند.»

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «این ماجرای «عمق راهبردی» یکی از نامزد‌های اصولگرا را من هم شنیدم. واقعا متاسفم که حداقلی از شهامت و صداقت را ندارند که صریح و روشن از موضع واقعی خود دفاع کنند و بگویند؛ بله می‌زنیم و می‌بندیم زنان هم باید تابع اراده ما که قانون و فراتر از آن است باشند.»

سعید جلیلی و عباس عبدی

منبع: sharghdaily-934405

نظر شما