شناسهٔ خبر: 67217722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید و نبایدهای سیاست‌خارجی پزشکیان، جلیلی و زاکانی تشریح شد

تهران- ایرنا- نمایندگان پزشکیان، جلیلی و زاکانی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در یک برنامه رادیویی اولویت‌هایی سیاست خارجی این داوطلبان را تشریح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، برنامه «پاستور شماره ۱۴» رادیو گفت‌وگو با موضوع راهبردهای سیاست خارجی و راهکارهای ارتقای جایگاه منطقه ای و بین المللی کشور و با حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری؛ فیاض زاهد نماینده ستاد مسعود پزشکیان و مجید عباسی نماینده ستاد علیرضا زاکانی و امیرحسین ثابتی نماینده ستاد سعید جلیلی از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

باید و نبایدهای سیاست‌خارجی پزشکیان، جلیلی و زاکانی تشریح شد

سیاست خارجی، تداوم سیاست داخلی است

فیاض زاهد نماینده ستاد مسعود پزشکیان با بیان این که سیاست خارجی، تداوم سیاست داخلی است، گفت: در عرصه داخلی نمی‌توان وضعیت نا به سامان و ناهمگونی داشته باشیم و انتظار داشته باشیم که در سیاست خارجی از یک الگوی ثابت و فرماندهی یکسان و اثرگذار بهره ببریم.

وی اشاره کرد: در سال ۱۳۷۶، وقتی در انتخابات رقابت میان ناطق نوری و خاتمی بود، وضعیت بین المللی کشور به دلیل ماجرای میکونوس به گونه ای بود که تمام سفرای اروپایی از ایران خارج شده بودند و پرونده روی میز پنتاگون بود و بر اساس روایت قابل استناد مقامات ارشد یکی از کشورهای همسایه به رئیس جمهور، آمریکا آماده حملات نظامی به کشور بود.

دستاوردهای مطلوب در سیاست خارجی با مشارکت موثر مردم در انتخابات

نماینده ستاد مسعود پزشکیان با اشاره به دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی گفت: آن انتخابات و حضور پرشکوه، باعث شد سناریوها تغییر کند و نمایندگان اروپا بازگشتند و اختلافات با تدبیر میان سران کشورهای ایران و عربستان صعودی حل و فصل شد و فصل جدیدی در پیشرفت اقتصادی و بین المللی ایجاد شد. به گونه ای که دولت آقای خاتمی به پشتوانه مردم، قوی ترین دولت در یک صد سال گذشته شد و برای اولین بار حجم اقتصاد ما از کشورهای عربستان و ترکیه بالاتر رفت.

وی با اشاره به تاثیر مشارکت مردم در سال ۱۳۹۲ در حوزه پرونده هسته ای افزود: مشارکت مردم باعث شد، نظام بتواند یکی از بزرگترین پرونده‌های امنیتی و بین المللی یعنی پرونده هسته ای را حل و فصل کند. تیم بسیار حرفه ای، مذاکرات بسیار تاریخی و هدفمندی را در برجام با هدایت مقام معظم رهبری و با پشتوانه مردیم به ثمر رساند.

زاهد تاکید کرد: هرگاه ما مشارکت موثر داشته باشیم، می‌توانیم در حوزه خارجی هم دستاوردهای مطلوبی را داشته باشیم.

ضرورت همراهی سیاست و دیپلماسی و میدان

وی به ضرورت همراهی سیاست و دیپلماسی و میدان اشاره کرد و گفت: میدان می‌تواند ابزار موثری باشد ولی باید در راستای یک سیاست عمومی ملی باشد. البته از نظر اجرا هم باید تابع فرماندهی مشخص باشد.

سیاست خارجی نباید قربانی نزاع‌ها و دعواهای داخلی شود

نماینده ستاد مسعود پزشکیان با تاکید بر این که سیاست خارجی نباید قربانی نزاع‌ها و دعواهای داخلی شود، تصریح کرد: اگر در درون خانواده، دعوایی داریم حق نداریم آن را به بیرون انتقال دهیم. نه از موفقیت‌های بین المللی در جهت حذف رقبا استفاده کنیم و نه با مزاحمت و پشت پا زدن، اجازه ندهیم دیپلمات‌های کشور دچار مشکل شوند.

سیاست خارجی را نمی‌توان جزیره ای اداره کرد

وی با رد اداره کردن سیاست خارجی به صورت جزیره ای بیان کرد: ما نیازمند هارمونی در کل ساختار سیاست خارجی هستیم. آن وقت سیاست خارجی تبعی از وضعیت با ثبات داخلی خواهد بود.

عملیاتی کردن سه اصل حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی

در ادامه مجید عباسی نماینده ستاد علیرضا زاکانی به اصول و مبانی سیاست خارجی از منظر زاکانی پرداخت و گفت: سیاست خارجی دارای سه اصل مهم حکمت، عزت و مصلحت است. ما حتما تلاش خواهیم کرد تا این سه اصل، هر سه با هم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اجرا شود.

با همه جامعه بین الملل رابطه خواهیم داشت

وی با تاکید بر این که با همه جامعه بین الملل رابطه خواهیم داشت، افزود: ما با همه کشورها و نه فقط کشورهای خاص غربی روابط بین المللی برقرار خواهیم کرد.

نماینده ستاد زاکانی یادآور شد: متاسفانه در سیاست خارجی دولت‌های قبل، بجز شهید رئیسی که ریل گذاری جدیدی را برای سیاست خارجی داشتند، اساسا همه چیز را در اختیار کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌دیدند. در حالی که همه جامعه بین المللی این چند کشور نیستند.

وی با اشاره به صحبت های نماینده پزشکیان گفت: برخلاف آنچه آقای زاهد از مذاکرات و حل و فصل هسته ای گفتند، چیزی حل و فصل نشد. چون باز نگاه ما به غرب بود و فقط با سه کشور اروپایی مذاکره کردیم و در نهایت همه چیز به دولت احمدی نژاد منتقل شد.

دیپلماسی متوازن؛ شرط تعامل با جامعه بین المللی

عباسی شرط تعامل با جامعه بین المللی را داشتن دیپلماسی متوازن مطرح و تصریح کرد: در عین این که ما نباید غرب را به کنار بگذاریم و از فرصت‌هایی که در آنجا موجود است، غافل شویم در عین حال باید به شرق هم توجه داشته باشیم. البته لزوما شرق به معنای روسیه و چین نیست. آسیا در ادبیات سیاست خارجی جزو شرق محسوب می شود.

تقویت بخش اقتصادی در سیاست خارجی

وی تقویت بخش اقتصادی در سیاست خارجی را مساله ای مهم بشمرد و گفت: البته در سه سال اخیر، در دولت شهید رئیسی، اقدامات خوبی در وزارت امور خارجه و در سازمان توسعه تجارت انجام گرفت ولیکن این اقدامات به مراتب بیش از آنچه بوده، می توانست انجام بگیرد.

نماینده ستاد زاکانی تاکید کرد: سیاست خارجی ما باید در مواردی در خدمت اقتصاد هم در خدمت صادرات و هم در خدمت واردات باشد.

فعال کردن نقش ایران در سازمانهای بین المللی

عباسی از اهمیت فعال کردن نقش ایران در سازمان های بین المللی گفت و بیان کرد: سازمان‌هایی همچون اکو، شانگهای و گروه بریکس را داریم که برای همکاری با آنها نیازمند برنامه هستیم.

اعتمادسازی و گفت‌وگو با همسایگان

عباسی با اشاره به همسایگان جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران دارای موقعیت ژئوپلتیک منحصر به فرد است و با مناطق مختلف همسایه هستیم. باید تلاش کنیم در تمامی این مناطق، پتانسیل های خودمان را فعال کنیم. اعتمادسازی و گفتگو با همسایگان مقوله بسیار مهمی است.

وی تاکید کرد: در حوزه سیاست خارجی دولت زاکانی به دیپلماسی شهری، دیپلماسی گردشگری و دیپلماسی عمومی و هماهنگی بین دیپلماسی و میدان و نگاه واقع بینانه به مسایل منطقه ای و بین المللی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

باید هزینه حمایت‌مان را از یک فرد یا جریان سیاسی بدهیم

در ادامه زاهد در خصوص اشارات عباسی در زمینه هسته ای متذکر شد: بنده بحث هسته ای در دولت اصلاحات را مطرح نکردم بلکه به دو پرونده اشاره کردم. همچنین ایشان به احمدی نژاد اشاره کردند. ایشان باید خود پاسخ بدهند که آقای احمدی نژاد، نماینده چه تفکری بود؟ اصلا نگرشی که امثال آقای زاکانی آن را دنبال می کنند با نگرش آقای احمدی نژاد چگونه است؟

وی افزود: شاید بگویند ما فریب خوردیم، آقای احمدی نژاد از توان و افکار ما استفاده کرد و رئیس جمهور شد و بعد ما با وی به مشکل برخوردیم. ولی باید اخلاقا بپذیریم اگر ما از یک فرد یا جریان سیاسی حمایت می کنیم، باید هزینه انتخاب مان را هم بدهیم. نمی توانیم مثل آقای احمدی نژاد فکر کنیم، استراتژی بچینیم، هزینه درست کنیم و وقتی با بحران روبرو شدیم بگوییم آقای احمدی نژاد از ما نبوده است.

گفتمان و نگاه به جامعه جهانی زاکانی همانند احمدی نژاد است

نماینده ستاد مسعود پزشکیان، احمدی نژاد را همانند زاکانی مطرح کرد و گفت: این دو فرد با هم هیچ فرقی از نظر گفتمان، نگاه به جامعه جهانی ندارند. پس باید با صداقت در مورد هزینه آن رفتار سخن گفت.

سیاست خارجی متوازن، همه جانبه و موازنه مثبت

فیاض زاهد به اولویتهای سیاست خارجی و راهبردهایی که پزشکیان در صورت منتخب شدن ریاست جمهوری در پیش خواهد گرفت، اشاره و بیان کرد: ما به سیاست خارجی متوازن، همه جانبه و موازنه مثبت اعتقاد داریم.

وی درباره سیاست خارجی روسیه در قبال ایران، گفت: تاریخ و جغرافیا به ما می‌گوید باید به همسایه خود احترام بگذاریم. در ۴۰۰ سال گذشته ارتش روسیه، جزو قوی ترین ارتش های جهان بوده است. بنابراین ما باید به عنوان کشوری که با ان پیوندهای تاریخی داریم با روسیه ارتباط داشته باشیم.

نماینده ستاد مسعود پزشکیان به چین اشاره و اظهار کرد: چین به عنوان یک واقعیت منحصر به فرد است از سال ۱۹۷۹ که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، مصادف با ما اقدامات اصلاح طلبانه در این کشور انجام شد و اکنون این کشور در حال تبدیل شدن به قدرت اول است. این کشور بسیار مهم، تاثیرگذار است و برای ما به عنوان یک دولت استراتژیک است.

تنظیم پیمان راهبرد ۲۵ ساله در روحانی

وی با اشاره به تنظیم پیمان راهبرد ۲۵ ساله در دولت روحانی یادآور شد: این اقدامات در دوره وزارت خارجه محمدجواد ظریف انجام شده است.

زاهد افزود: وقتی از شرق صحبت می‌کنیم باید صریح و صادقانه صحبت کنیم، ژاپن و کره جنوبی بدون هماهنگی با آمریکا، هیچ اقدامی نمی کنند. هند نیز به عنوان یک کشور قدرتمند، حتما تعامل خودش را تابعی از تعامل با جامعه جهانی و به طور مشخص ایالات متحده آمریکا می بیند.

وی با تاکید بر اینکه معتقد به موازنه مثبت در سیاست خارجی هستیم، تصریح کرد: باید با کارت اتحادیه اروپا بازی کرد، خیال اندیشی نکنیم و بین اروپا و آمریکا فاصله بیاندازیم. امکان ندارد در سیاست خارجی بین منافع آمریکا و اتحادیه اروپا فاصله بیاندازید. بین خودشان تفاوت وجود دارد ولی در مواجهه با ما از سیاست یکپارچه تبعیت می‌کنند.

چین و روسیه باید بدانند تنها انتخاب ما نیستند

نماینده ستاد مسعود پزشکیان گفت: چین و روسیه باید بدانند تنها انتخاب ما نیستند. چین در یکسال گذشته، یکی دو بار در مورد جزایر ما اظهار نظر کرده است. روسیه نیز همین کار را کرده است. چگونه جرات دارند با ایران چنین رفتاری را انجام دهند در حالی که ما خود را شرکای استراتژیک آنها می دانیم. برای این که آن ها می دانند ما انتخاب های دیگری نداریم.

تنها خط قرمز ما اسرائیل است

وی خاطر نشان کرد: ما معتقد به غرب زدگی، غرب وادادگی نیستیم. ما معتقد بر استفاده از مزیت گفتگو و چانه زنی است. ما فقط یک خط قرمز داریم و آن رژیم اسرائیل است. دولت کودک کش و نژاد پرست خط قرمز رابطه ما است. اما ما در بسیاری از حوزه ها می توانیم با آمریکایی ها گفتگو کنیم. چرا باید برای گفتگو با آمریکا واسطه داشته باشیم. باید به دیپلمات ها و خودمان اعتماد کنیم.

زاهد ارتباط با آمریکا را به منظور پیشبرد منافع راهبردی و بهبود وضعیت اقتصادی لازم دانست و گفت: از جنگ جهانی دوم تا کنون هیچ کشوری را در دنیا سراغ نداریم که بدون استفاده از سرمایه گذاری خارجی وارد مدار توسعه شده باشد.

وی افزود: ما در ۲۰ سال گذشته، به دلیل عدم اجماع بر یک سیاست داخلی و خارجی، سهم اقتصاد ملی مان ۳۰ درصد کوچکتر شده است.

ایران و عربستان نمی توانند همدیگر را نادیده بگیرند

نماینده ستاد مسعود پزشکیان با اشاره به کاهش روابط با عربستان اظهار کرد: ایران و عربستان نمی توانند همدیگر را نادیده بگیرند. این دو کشور بسیار قدرتمند هستند و این نیازمند تعامل و گفتگو و برنامه های مشترک است.

زاهد متذکر شد: رقبای ما مشکل شان این است که به محض رسیدن به پست و مقام می خواهند اقدامات قبلی را انکار کنند و کار را از اول شروع کنند. عضویت در بریکس و شانگهای بسیار خوب است اما اینها دستاورد اقتصادی برای ما ندارد.

وی اظهار کرد: باید از این سازمان ها دستاوردهای مادی، بانکی، بیمه ای و مناصبات بین المللی داشته باشیم. اتفاقا شانگهای و بریکس و پیمان های منطقه ای به عنوان یک ابزار به دولت کمک کند تا در حوزه های بین المللی دیگر بتواند از این مزیت استفاده کند

ضرورت اقتصاد محور بودن سیاست خارجی

زاهد با بیان این که سیاست خارجی حتما باید اقتصاد محور باشد، گفت: ما باید از یک استراتژی تبعیت کنیم که در آن استراتژی، سودش به مردم بازگردد و مردم احساس کنند تعاملات بین المللی بر سفره شان موثر است.

وی اشاره کرد: رئیس جمهور امکان اجماع سازی، کاهش تنازع و پشتوانه سازی برای گفتگوهای بین المللی را در راستای ایجاد موازنه مثبت هم روسیه، هم چین، هم آمریکا و هم اروپا، هم همه دنیا به جز اسرائیل را می تواند ایجاد کند.

سه اصل مهم عزت، حکمت و مصلحت در دیپلماسی حاکم است

در ادامه مجید عباسی با اشاره به دولت آقای روحانی و حمایت اصلاحات از آن گفت: در دولت آقای روحانی مجوز گرفته شد و برجام هم امضا شد. نتیجه برجام گفتگو با آمریکا به صورت مستقیم بود. نتیجه این گفتگوها چه بود؟ همواره نمی توان گفت نگذاشتند و نشد.

وی افزود: نتیجه این مذاکرات عدم فروش نفت، قطع ارتباط با عربستان، عدم اجازه برای پیمان شانگهای و شکست برجام بود. اما چگونه با تغییر دولت همه این اقدامات صورت گرفت؟

نماینده ستاد دکتر زاکانی با اشاره به سه اصل مهم عزت، حکمت و مصلحت در دیپلماسی گفت: ما باید هر سه این اصل را با هم دنبال کنیم. نباید اجازه دهیم یک کشور منطقه ای از ما بخواهد معاون وزیر امور خارجه را جابه جا کنیم تا رابطه شان را با ما خوب کنند.

وی تاکید کرد: ما نمی توانیم فقط حکمت و مصلحت را داشته باشیم و از عزت خودمان غفلت کنیم. عزت زمانی است که وقتی عملیات وعده صادق اتفاق می افتد، در عین این که هیچ تهدید امنیتی علیه ما مطرح نمی شود، جایگاه ما در افکار عمومی و ملت های منطقه ارتقا پیدا می کند.

هیچ محدودیتی برای گفت‌وگو و مذاکره نداریم

عباسی با اشاره به تعامل با همه جامعه بین المللی اظهار کرد: ما به دنبال رابطه با روسیه و چین نیستیم، البته برای منافع ملی نیازمند رابطه با این کشورها هستیم ولی اصلا نظر ما بر این نیست که باید اروپا و آمریکا را کنار بگذاریم. ما هیچ محدودیتی برای گفت‌وگو و مذاکره نداریم. تنها خط قرمز ما رژیم اسرائیل است.

وی متذکر شد: ما نمی گوییم باید با آمریکا از طریق کشورهای واسط گفت‌وگو کنیم بلکه می توانیم خیلی از مسایل را گفت‌وگو کنیم، کما این که در گفتگوی رو در رو است که خیلی از مسایل قابلیت حل و فصل شدن را دارد. ولی در عین حال معتقد هستیم اگر ما تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد اتحادیه اروپا و آمریکا بگذاریم، آن موقع از بقیه جامعه بین المللی غفلت می کنیم.

نماینده ستاد زاکانی با اظهار به اینکه ما باید از راهکارهایی که به لحاظ حقوقی و سیاسی وجود دارد روابط خود را توسعه دهیم، یادآور شد: ما غفلت کرده ایم و توجه لازم را به راهکارهایی که می توانست رابطه اقتصادی ما را توسعه دهد توجه نکردیم و همه چیز را وابسته به FATF کردیم و گفتیم اگر FATF امضا نشود ما نمی توانیم واکسن وارد کنیم و یا پول آزاد کنیم و بیاوریم. سوال اینجاست که پول هایی که در دولت شهید رئیسی آزاد شد، چگونه آزاد شدند؟

وی با اشاره به دیپلماسی متوازن اظهار کرد: ما باید در عین توجه به غرب به شرق هم توجه داشته باشیم.

سیاست خارجی باید به مسائل اقتصادی و تجاری توجه داشته باشد

عباسی با بیان این که سیاست خارجی باید به مسائل اقتصادی و تجاری توجه داشته باشد، عنوان کرد: مسائل اقتصادی و تجاری دارای دو بعد است؛ بعد اول جذب سرمایه گذار خارجی در داخل است. یعنی ذهنیت بخشیدن و معرفی خوب پتانسیل های ما در خارج از کشور. سفارتخانه‌های ما در این قسمت غقلت داشته اند. ما باید از طریق وزارت خارجه و نهادهای ذیربط بخش اقتصادی وزارت خارجه را بیش از آنچه که وجود دارد، فعال کنیم. در بخش خارجی، صادرات مواد خام از جمله نفت و گاز و صادرات مواد خوراکی تولیدات کشاورزی است.

دیپلماسی ایران در سازمان‌های بین المللی قوی نبوده است

وی با اظهار به این که دیپلماسی ایران در سازمان های بین المللی قوی نبوده است، بیان کرد: ما جزو موسسان سازمان اکو هستیم، در سازمان اکو، کشورهای همسایه مان عضو هستند. با همه ظرفیت هایی که این اکو دارد ولی ان را تقریبا فراموش کرده ایم.

نماینده ستاد زاکانی افزود: ما از طریق این سازمان از طریق چارچوب سیاست همسایگی این امکان را خواهیم داشت در زمینه تعرفه ها و ترجیحات حوزه اقتصادی گفتگو داشته باشیم و از این پتانسیل ها استفاده کنیم. البته به این راحتی نیست و باید تیمی منسجم و با برنامه برای فعال کردن اکو اقدام نماید.

وی اظهار کرد: در میان سازمان های بین المللی نباید از سازمان کشورهای اسلامی هم غفلت کنیم.

اعتمادسازی برای رفع ایران هراسی

عباسی با اشاره به ایران هراسی در منطقه گفت: ایران هراسی نتیجه تبلیغات منفی و عملیات روانی کشورهای غربی در مورد جمهوری اسلامی ایران است. برای رفع این مشکل باید با کشورهای همسایه و منطقه ای خودمان اعتماد سازی کنیم. و این جز از طریق گفتگو و دیپلماسی امکان پذیر نیست.

قدرت سخت؛ پشتوانه گفت‌وگو و مذاکره

وی با اظهار به این که گفت‌وگو و مذاکره بسیار خوب است و باید از آن استفاده شود ولی پشتوانه این گفت‌وگو حتما می‌تواند قدرت سخت هم باشد، بیان کرد: مذاکره و دیپلماسی اولویت اول است و توان نظامی می‌تواند پشتوانه دیپلماسی باشد.

باید و نبایدهای سیاست‌خارجی پزشکیان، جلیلی و زاکانی تشریح شد

پزشکیان نماد ادامه همان مسیر غلط دولت روحانی است

در ادامه امیرحسین ثابتی نماینده ستاد سعید جلیلی با اشاره به این که در دهه ۹۰ اقتصاد به شدت پرتلاطم و آسیب پذیری داشته ایم، یادآور شد: طی این دهه ما بیشترین رابطه را با آمریکا به صورت مستقیم در سطح وزیر امور خارجه برای اولین بار در تاریخ بعد از انقلاب داشته ایم.

وی متذکر شد: اکنون بعد از تغییر ریلی که شهید رئیسی بنا نهادند، در سال ۱۴۰۳ باید خودمان انتخاب کنیم که می‌خواهیم این مسیر را ادامه دهیم و یا می‌خواهیم مسیر دیگری را انتخاب کنیم.

نماینده ستاد سعید جلیلی اظهار کرد: شهیدرئیسی به درستی نشان داد اگر طرف مقابل اراده ای برای لغو تحریم ها برای مذاکره داشته باشد، ما مشکلی نداریم و با آن مذاکره می کنیم. ولی مذاکره به این معنا نیست که همه کشور را قفل می‌کنیم تا ببینیم او تحریم را بر می دارد و یا خیر.

وی با بیان این که پزشکیان نماد ادامه همان مسیر غلط دولت آقای روحانی است، گفت: او در همه عرصه‌ها می گوید من نمی دانم و تخصص ندارم. و این عجیب است که ایشان بعد از سال ها حضور در مجلس، در وزارت بهداشت و در جریان های سیاسی، در چه چیزی تخصص دارد و در رابطه با چه چیزی می خواهد صحبت کند.

جلیلی بیش از سه دهه در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی کار کرده است

ثابتی با اشاره به راهبردهای سعید جلیلی در حوزه سیاست خارجی تاکید کرد: ایشان تنها داوطلب در این عرصه انتخابات است که بیش از سه دهه در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی، کار میدانی و نظری کرده است. رشته تحصیلی‌شان از کارشناسی تا دکتری، علوم سیاسی است و از طرفی مساله سیاست و سیاست خارجی را به صورت خاص در وزارت خارجه و دستگاه های بالادستی همانند شورای امنیت ملی، سال ها در عمل هم تجربه کرده است.

وی از نگاه جامع جلیلی در حوزه سیاست خارجی گفت و بیان کرد: جلیلی معتقد است رابطه ما باید با کل دنیا متوازن باشد اما کل دنیا آمریکا و اسرائیل نیست که بخواهیم آنها را معیار قرار دهیم و بعد کل کار کشور را در تعامل با آنها قفل کنیم. تجربه نشان داده اگر ما هم بخواهیم با آمریکا رابطه خوبی داشته باشیم، آمریکا نمی خواهد با ما رابطه خوبی داشته باشد از جمله برجام.

تهدید زدایی؛ راهبرد جلیلی در سیاست خارجی

نماینده ستاد سعید جلیلی راهبرد وی را تهدید زدایی مطرح و تصریح کرد: اگر بخواهیم تنش زدایی کنیم طرف مقابل سعی می کند تا سایه تنش را بر سر ما بیشتر کند و در این صورت ما باید به دنبال راضی کردن طرف مقابل مان باشیم تا آن تنش زدوده شود. این در حالی است که راه اصلی تهدید زدایی است.

وی افزود: در تهدیدزدایی باید به طور کلی پارادایم را تغییر دهیم. یعنی باید بتوانیم زمین بازی را تغییر دهیم از جمله در حوزه رابطه با کشورهای دیگر باید به گونه ای روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی مان را در هم تنیده کنیم که اساسا امکان تحریم جمهوری اسلامی ایران به حداقل ممکن برسد.

مساله کریدورها از اقدامات راهبردی دولت جلیلی است

ثابتی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات راهبردی که در دولت رئیسی انجام شد و در دولت جلیلی ادامه خواهد داشت، مساله کریدورها است، توضیح داد: سعید جلیلی ساعت ها روی این طراحی در دهه ۹۰ در دولت سایه با کارشناسان مختلف فکر کردند و افراد مختلف مامور شدند تا آن را در حوزه میدان بررسی کنند. و در آخر به دولت شهید رئیسی آن را ارائه دادند. دولت آقای رئیسی نیز، این مساله را اولویت خود قرار دادند. البته هنوز نتایج قطعی نشده و اگر به نتیجه برسد بخش قابل توجهی از امکان تحریم علیه ایران، خود به خود خنثی خواهد شد.

وی از قراردادهای راهبردی با کشورهایی که می توان بده بستان های متوازن با آنها داشت گفت و اظهار کرد: عرصه سیاست خارجی، عرصه روابط دو نفره نیست که بخواهیم بر اساس اعتماد رابطه را پیش ببریم. بلکه با نزدیکترین کشورها هم باید به فکر منافع خودمان باشیم و به گونه ای با آنها بده بستان داشته باشیم که مجبور باشند امتیاز دهند.

به دنبال تغییر زمین بازی در مذاکرات هستیم

نماینده ستاد سعید جلیلی با اشاره به این که از اصلی ترین اقدامات در زمان ریاست جهوری آقای جلیلی تغییر زمین بازی است، گفت: ما باید در کنار کانال مذاکره که یکی از راههای خنثی سازی تحریم‌ها است، سعی کنیم کاری انجام دهیم که طرف مقابل از این جا به بعد نتواند سراغ تحریم‌ها بیاید و در غیر این صورت، یک جبهه متحد و بلوکی مقابلش قرار گیرد که اساسا تحریم برایش به صرفه نباشد.

وی با بیان این که جلیلی در عرصه سیاست خارجی و بین الملل شناخته شده است، گفت: جلیلی شخصیت بین المللی است و در محافل مختلف حضور داشته است و از این جهت، هم فرد شناخته شده ای در میان کشورهای مختلف جهان است و هم دستش بازتر است و می تواند در این عرصه کارهای بزرگی انجام دهد.

مدل چینش سفیران تحول جدی خواهد داشت

ثابت با اشاره به سفارتخانه های ایران در سراسر جهان به عنوان یکی از حوزه هایی که در این سال ها مغفول مانده است، بیان کرد: متاسفانه علی رغم همه سفرای فعال و خوبی که در این سال ها داشتیم، بخش مهمی از سفارتخانه های ما فعالیت لازم را نداشتند. در دوران جلیلی مدل چینش سفیران تحول جدی خواهد داشت.

وی متذکر شد: سفارتخانه‌ها امتیاز سیاسی نیست، طوری که بعضی از آقایان وقتی مسئولیت شان در جایی دیگر تمام می شود به سفارتخانه می روند و هیچ کارآمدی هم ندارند. سفارتخانه باید در دست بهترین افراد باشد.

نماینده ستاد سعید جلیلی با بیان این که هر سفارتخانه در دوران ریاست جمهوری آقای جلیلی تبدیل به سکوی صادراتی و جهش برای کشور خواهد شد، تاکید کرد: سفارتخانه باید برای کشور ایران، بازاریاب باشد نه این که صرفا در آنجا حضور داشته باشیم و به کسی پاسخگو نباشیم.

برجام تصمیم دولت روحانی نبود

فیاض زاهد با اشاره به برجام متذکر شد: برجام تصمیم دولت روحانی نبود بلکه تصمیم نظام سیاسی ایران بود. بسیار مضحک است که باور کنیم آقای روحانی این اختیار را داشت برود با قدرت‌های بزرگ درباره پرونده هسته ای مذاکره کند.

وی افزود: رهبر انقلاب نیز فرمودند سیاست خارجی ذیل عالی ترین منویات نظام سیاسی شکل می گیرد، وزارت خارجه محقق کننده آن اراده است. همان طوری که در بی خبری دولت احمد نژاد، جلیلی بالاترین نقش را در تحریم‌ها و قفل کردن کشور داشت، مذاکرات عمان بدون نظر دولت مستقر پیش رفت.

نماینده ستاد مسعود پزشکیان تاکید کرد: بنابراین گفتگوهای برجام ناشی از استراتژی بود که رهبری ذیل نرمش قهرمانانه از آن یاد کردند. ما یکی از پیچیده ترین گفتگوهای چند جانبه را پیش بردیم.

وی با بیان این که نمایندگان حاضر در مناظره، شناخت دقیقی از وضعیت سازمان های بین المللی ندارند، تصریح کرد: اظهارات این دوستان یا نا آگاهانه است و یا واقعیات را به مردم نمی گویند. اینکه عضو بریکس یا شانگهای باشیم که یک مزیت است ولی چیزی از مشکلات را حل نمی کند. همان طوری که در سه سال گذشته حل نکرد.

زاهد تاکید کرد: اصولی که ایالات متحده آمریکا در سیاست خارجه دنبال می کند، اصول ظالمانه یک طرفه است مبتنی بر اعمال هژمونی و قدرتی که دارد.

وی با اشاره به این که سیاست طولی را قبول نداریم، تصریح کرد: ما مبتنی بر ظرفیت ها و توانمندی های داخلی خودمان که موشک و پهپاد نیز بخشی از ان است، اما پاسپورت و اقتصاد قدرتمند و پشتوانه داخلی وجود ندادر، مشخص است که توانایی گفتگو با طرف خارجی را نخواهید داشت.

نماینده ستاد مسعود پزشکیان خاطر نشان کرد: ما تابع سیاست استراتژیک ملی نیازمند یک اجماع داخلی برای تحقق یک سیاست خارجی متوازن برای حل و فصل اول مساله اقتصادی در کشور هستیم.

وی اشاره کرد: سازمان هایی چون اکو کمک موثری به حل و فصل گفتگوهای بین المللی نخواهد کرد.

مجید عباسی با بیان این که سازمان اکو، اقتصادی است و در حوزه سیاسی تاثیرگذار نیست، در عین حال گفت: وقتی می‌گوییم دیپلماسی اقتصادی، باید از کوچکترین موارد استفاده کنیم. در اکو سندی به نام «اکوتا» وجود دارد که می گوید در یک بازه مشخص، اعضای سازمان اکو باید تعرفه های بازرگانی خود را کاهش دهند. تجارت ترجیحی بین خودشان را افزایش دهند.

در دولت آقای روحانی، همه چیز به غرب و اتحادیه اروپا گره می‌خورد

وی یادآور شد: وقتی در دولت روحانی، همه چیز به غرب و اتحادیه اروپا گره می خورد باعث فراموشی سازمان اکو می شود و نمی توانید این سند را اجرا کنید. در حالی که اجرای این سند با بازاری که در اکو داریم می تواند موثر باشد.

نماینده ستاد زاکانی با طرح این پرسش که اگر برجام تصمیم آقای روحانی نبود پس تصمیم چه کسی بوده است، اظهار کرد: زمانی که آقایان اعلام کردند در برجام به توافقاتی رسیدیم، مقام معظم رهبری یکسری شروط را اعلام کردند. دولت کدام یک از این شروط را اجرا کرد؟ مقام معظم رهبری فرمودند شما بروید مذاکره کنید ولی نتیجه اش مشخص می شود.

وی افزود: ما امتیازات زیادی داده بودیم از جمله تعطیل کردن نیروگاه های هسته ای، جمع کردن سانتریفیوژها، قطع همکاری با دانشمندان هسته ای و پذیرفتن تمامی محدودیت ها. یعنی تا زمانی که ترامپ بخواهد قرارداد برجام را پاره کند ما به تمامی تعهدات خود عمل کرده بودیم و وقتش بود برویم و امتیازات مان را بگیریم. به همین دلیل شهیدان رئیسی و امیر عبداللهیان فعالیت می کردند.

عباسی یادآور شد: ما هم معتقد به پاسپورت قدرتمند هستیم، حتی آقای روحانی نیز با همین شعار بر سر مسند ریاست جمهوری آمد ولی نتیجه اش جز افزایش تحریم ها و تشدید تحریم های قبلی نبود.

وی بر گفتگوی مبتنی بر عزت تاکید کرد و متذکر شد: گفتگوهای نافرجام برجام که ما همه چیز را دادیم و سپس نتوانستیم امتیازات خود را بگیریم و نه بهره اقتصادی هم توانستیم بگیریم و نه تحریم ها را برداریم، عزت خود را از دست دادیم با فشارهایی که اروپایی ها و غربی ها داشتند، این دیپلماسی نمی تواند دیپلماسی گفتگو باشد. گفتگو باید از موضع اقتدار، حکمت و عزت می تواند باشد.

برجام تصمیم روحانی بود

امیرحسین ثابتی با بیان این که برجام تصمیم نظام نبوده است، اظهار کرد: زمانی که برجام تصویب شد، آقای روحانی به برجام افتخار می کرد. اگر برجام تصمیم نظام بوده است پس این افتخار برای چه بود؟ چرا در دولت آقای رئیسی و احمدی نژاد این تصمیم گرفته نشد؟

در زمان دولت آقای روحانی ۸۰۲ تحریم تبدیل به ۱۵۰۰ تحریم شد

وی افزود: در زمان دولت آقای روحانی ۸۰۲ تحریم تبدیل به ۱۵۰۰ تحریم شد و آخرش مطرح شد که برجام تصمیم نظام بود.

نماینده ستاد جلیلی با اشاره به گفته زاهد مبنی بر عامل تحریم بودن آقای جلیلی بیان کرد: اگر فرض شما را درست بپنداریم سوال اینجاست که مسئول ۶۹۸ تحریمی که در زمان آقای روحانی گرفته شده، چه کسی بوده است؟

وی افزود: در سال ۱۳۸۴ اولین ماجرایی که باعث شد پرونده ایران به شورای امنیت برود و قطعنامه صادر شود، توافق خسارت بار و ذلت بار حسن روحانی بود که خشت خامی را کج گذاشت. در دوره احمدی نژاد وقتی اولین قطعنامه علیه ایران صادر شد و به شورای امنیت رفت، متن قطعنامه تاکید می‌کند که به خاطر توافقی است که دولت آقای خاتمی با سه کشور اروپایی انجام داد، تعهدات اضافه داد، آنها با ان که تعهدات خود را انجام نمی دادند شاکی شدند چرا تعهدات تان را انجام نمی دهید.

روحانی با برجام کل کشور را زیر دین برده است

ثابت یادآور شد: در دوره شاه NPT را امضا کردیم به خاطر یک تصمیم غلط، در بعد از انقلاب مجبور شدیم آن مسیر را جلو برویم. برجام یک تصمیم خسارت بار بوده که متاسفانه درگیر آن شده ایم. سنگی را داخل چاه انداخته اند و صد تا آدم عاقل نمی داند با آن چه کند. معلوم است یک شبه نمی توان برایش تصمیم گرفت.

وی افزود: دلیل مذاکره آقای رئیسی و امیرعبداللهیان برجامی است که یک معاهده است و نظام جمهوری اسلامی ایران به آن تعهد داده است. آقای روحانی کل کشور را زیر دین برده است و برای سه نسل آینده تصمیم گرفته است که رآکتور آب سنگین نداشته باشیم.

نماینده ستاد جلیلی با انتقاد از شعارهای دولت آقای روحانی گفت: در سال ۱۳۹۲ مطرح شد که می آییم تحریم ها را برمی داریم، اما با برجام و مذاکره با آمریکا، تحریم ها در دوره روحانی دو برابر شد و قیمت ارز از ۳ هزار تومان به ۳۳ هزار تومان رسید.

باید و نبایدهای سیاست‌خارجی پزشکیان، جلیلی و زاکانی تشریح شد

دیپلمات کارآمد در دولت جدید

در ادامه مجید عباسی با اشاره به قرارداد راهبردی میان ایران و چین و روابط با روسیه در دولت آقای روحانی اظهار کرد: صوت آقای ظریف وجود دارد که در مورد بدبینی ما به روسیه نکاتی را مطرح می کنند که اساسا روابط ما با روسیه را دچار مشکل می کند.

وی به دیپلمات های کارآمد در دولت آقای پزشکیان اشاره کرد و گفت: آقای ظریف به عنوان دیپلمات کارآمد در دانشگاه تهران سخنرانی می کند و می گوید آمریکا با یک دکمه کل سیستم الکترونیکی ما را از کار می اندازد. اساسا نیروهای نظامی ما نمی توانند هیچ کاری کنند. و یا آقای روحانی خبر از خزانه خالی می دهد، این چه سیگنالی به کشورهای غربی می‌دهد؟

نماینده ستاد زاکانی با اشاره به جلسه ظریف در مجلس شورای اسلامی در خصوص برجام گفت: وقتی در مجلس از آقای ظریف در باره «اسنپ‌بک» سوال می شود، پاسخ منفی می دهد و می گوید چنین چیزی نداریم. و وقتی نماینده مربوطه این را نشان می دهد، تازه متوجه می شود که اسنپ بک داریم. آیا ما چنین سیاست خارجی را دوباره می خواهیم؟ قطعا نمی خواهیم.

وی متذکر شد: در برجامی که ما تمام تخم مرغ های خود را در سبد آمریکا و کشورهای اروپایی گذاشتیم، سیف رئیس وقت بانک مرکزی که به اجلاس بانک جهانی رفته بود، به صراحت اعلام کرد ما تقریبا هیچ بهره ای از برجام نبرده ایم. ما فقط با برجام کشور را معطل کرده ایم.

در دولت جدید، نباید امنیت و منافع ملت را به یک توافق محدود کنیم

عباسی با بیان این که در دولت جدید، نباید امنیت و منافع ملت را به یک توافق محدود کنیم، افزود: ما حق نداریم کشور را معطل کنیم. در دولت آقای روحانی، روزانه هفتصد تا هشتصد نفر داشتند جان شان را از دست می دادند ولی آقایان دولت می گفتند ورود واکسن منوط به FATF است. اگر منتظر FATF می ماندیم، ایا می توانستیم واکسن را وارد کنیم و کرونا را ریشه کن کنیم؟

گفتگوهای با واسطه تامین کننده منابع ما نیست

فیاض زاهد در باره راهبرد دولت چهاردهم برای مقابله با تحریم های غرب گفت: سیاست خارجی تبعی از وضعیت سیاست داخلی است. اگر دولتی که روی کار می آید با یک پشتوانه مشارکت بالا انتخاب شود یک پیام به جامعه جهانی است و طبیعتا دستگاه سیاست خارجی می تواند با آن پشتوانه، مذاکرات مفید و سودبخشی داشته باشد.

وی تاکید کرد: ما باید حتما از ظرفیت همسایگی با روسیه و ارتباطات خوب با چین استفاده کنیم و با این برگ ها با اتحادیه اروپا و آمریکا به طور مستقیم گفتگو کنیم.

نماینده ستاد مسعود پزشکیان با اشاره به این که گفتگوهای با واسطه تامین کننده منابع ما نمی باشد، افزود: ما در بسیاری از حوزه ها با ایالات متحده آمریکا، اختلافات راهبردی داریم و می‌توانیم اختلافات مان را فریز کنیم و در حوزه های دیگر مذاکره کنیم تا به نتایجی برسیم که برای طرفین مفید باشد.

گفتگوهای سازنده، موثر و اقتصاد محور با همسایگان

وی از ارتباط با کشورهای همسایه گفت و اظهار کرد: تمرکز بر ارتباط با همسایگان، ضمن تامین منافع اقتصادی ما، حریم های سرزمینی، برخی از موضوعات کوچکی که به صورت مدبرانه باید درباره حوزه‌های نفتی صورت بگیرد، به ما این فرصت را می دهد که مطابق الگویی که قبلا در دولت اصلاحات انجام شد، با همسایگان وارد گفتگوهای سازنده، موثر و اقتصاد محور شویم.

زاهد از وضعیت بحرانی ورود توریست خارجی به کشور گفت و بیان کرد: بسیاری از آژانس های مسافرتی به خاطر این بحران تعطیل شده اند در حالی که ایران کشوری بسیار پر ظرفیت از نظر اقلیمی، تاریخی، پزشکی و مذهبی می باشد.

وی خاطر نشان شد: با تلاش هایی که در گذشته صورت گرفته، ضمن اصلاح برخی از معایب و اشکالات، و فرمان گیری از یک جای ثابت می توانیم وارد یکپارچگی و یکدستی شویم.

تمامی ارتباطات باید در راستای تقویت مواضع ما در مجامع بین المللی باشد

نماینده ستاد دکتر مسعود پزشکیان اشاره کرد: تمامی ارتباطاتی که داریم باید در راستای تقویت مواضع و دیدگاه ما برای پذیرفته شدن و اثر گذاری در مجامع بین المللی باشد.

وی با ذکر این که ما در حوزه های مختلف نفت و گاز، جاده ها، خودرو و آب و هوا دچار بحران هستیم، گفت: اگر آن روز کسی گفت آب و هوای ما هم به تحریم برمی گردد، حرف بی ربطی نزده است. استفاده از مازوت، گازوئیل برای نیروگاه ها موجب آلودگی هوا شده است. اگر ما نسبت به جذب سرمایه گذار خارجی شرایطی را فراهم نکنیم، در تامین گاز، برق و آب در پنج سال آینده برای مردم ایران دچار مشکل خواهیم شد.

راه‌های متنوع برای نجات کشور

در ادامه امیرحسین ثابتی به راهکارهای نامزده انتخاباتی خود در حوزه مقابله با تحریم های غرب پرداخت و گفت: آقای جلیلی هیچ وقت کشور را معطل یکی دو کشور خاص نمی کند. همچنین هیچ وقت نخواهد گفت من جز مذاکره با غرب راه دیگری برای نجات کشور بلد نیستیم. ایشان راه های دیگری را بلد است و قصد انجام آنها را دارد تا عمر ملت برای سال های سال تلف نشود.

وی با بیان این که یکی از کارهایی که در دولت آقای جیلی رونق خواهد گرفت این است که ما دچار آزمون و خطا نخواهیم شد، توضیح داد: قرار نیست وزیر امور خارجه ای را در راس این وزارت خانه بگذاریم و تازه برویم دچار آزمون و خطا شویم که چه سفیری را بگذاریم و یا نگذاریم و چه راهبردی را داشته باشیم.

نماینده ستاد دکتر سعید جلیلی تاکید کرد: یکی از نقاط قوت آقای جلیل این است که برای بسیاری از محصولات ایران می دانند الان کدام کشور، مقصد بهتری است و باید دقیقا چه کاری را انجام داد.

وی خاطر نشان کرد: اگر آقای جلیلی بتواند یک دوره هشت ساله به عنوان رئیس جمهور حضور داشته ابشد، زیرساخت‌هایی ایجاد خواهد کرد که دیگر هشت سال دیگر بحث تحریم و عبور از تحریم، بحث دمده ای برای جامعه شده است. چون نگاه ایشان این است که باید کارهایی در کشور انجام دهیم و کشور را به گونه ای تقویت نماییم که اساسا امکان تحریم ایران، مسئله ای ثانویه برای کشورهای دیگر باشد.

ضرورت فعالیت بیشتر معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه

در ادامه مجید عباسی با تاکید بر ضرورت فعالیت بیشتر معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: اساسا هم سفارتخانه ها و هم سیاست خارجی باید در خدمت اقتصاد باشد و حتما در نوع انتخاب وزیر امور خارجه، معاونین و سفارتخانه ها باید معیارهای لازم مرود توجه قرار بگیرد.

اختلاف بین دیپلماسی و میدان؛ پاشنه آشیل سیاست خارجی

وی یکی از مباحث بسیار مهم در حوزه سیاست خارجی را اختلاف بین دیپلماسی و میدان برشمرد و گفت: متاسفانه در دوره آقای روحانی در این حوزه بسیار وضعیت اسفناکی را داشتیم که نمونه اش گفتگوی دکتر ظریف با مرکز بررسی های استراتژیک است. در بررسی سیاست خارجی قدرت های بزرگ، اگر سیاست خارجی را به مثابه هواپیما در نظر بگیریم، دو بال آن دیپلماسی و میدان هستند. هر کدام از این بال ها ضعیف شوند، سیاست خارجی ضعیف خواهد شد.

وی تاکید کرد: میدان اساسا تسهیلگر سیاست خارجی ما است و نه مانع در مقابل آن. در حالی که دولت آقای روحانی نظر متفاوتی در خصوص میدان داشتند.

وزارت خارجی خسارت بار نباید دوباره تداوم داشته باشد

نماینده ستاد دکتر زاکانی یادآور شد: در دوره دولت آقای روحانی، یکسری از زیرساخت هایی که در برخی مناطق آماده شده بود را به خاطر نوع تفکر غرب گرایانه ای که وجود داشت، از دست دادیم و احتمالا در دولت آقای پزشکیان ادامه خواهد داشت. مردم باید بدانند آن وزارت خارجی خسارت بار نباید دوباره تداوم داشته باشد. ما در دوره آقای روحانی آمریکای لاتین را فراموش کردیم.

وی افزود: نمی توانیم به مردم از تعطیلات مراکز مختلف بدون سند و مدرک بگوییم. در حالی که ما در دوره شهید رئیسی ما با بیش از ۶۰ کشور دنیا، توافق ترک ویزا را امضا کردیم.

پزشکیان راهبرد مشخص برای اداره کشور دارد

در ادامه فیاض زاهد با تائید سخنان دکتر ظریف در مورد روسیه و رفتار این کشور در عین حال گفت: البته نه دکتر ظریف و نه ما معتقد هستیم که می توانیم از ارتباط استراتژیک با همسایه قدرتمندمان چشم پوشی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: آقای پزشکیان راهبرد مشخص برای اداره کشور دارد و برای رسیدن به آن از نظرات تخصصی استفاده خواهد کرد.

نماینده ستاد دکتر مسعود پزشکیان با اشاره به این که در دولت آقای رئیسی باعث تاسف است که بگوییم بالاترین فساد صورت گرفته است، اظهار کرد: دلیل این فساد، فضایی است که در ان ریاکاری و نفاق به جای تخصص و تعهد واقعی میدان داری می کند. این مشکل در دولت آقای احمدی نژاد هم بود.

برقراری روابط با کشورهای آسیای میانه، آفریقا و آمریکای لاتین

در ادامه امیرحسین ثابتی در خصوص روابط با کشورهای دیگر در دولت چهاردهم گفت: در دولت آقای جلیلی روابط با کشورهایی که از لحاظ آقای زاهد، کشورهای مهمی نیست، برقرار خواهد بود و مهم تلقی می شوند. کشورهای آمریکای لاتین، آسیای میانه و کشورهای آفریقایی از جمله این کشورها هستند.

وی یادآور شد: در سیاست خارجی کشورهای دیگر، قاره آفریقا به طور خاص اولویت اول برای سرمایه گذاری است. ولی در ایران به خاطر تفکر قجری، فکر می کنیم همه چیز در دست غرب است و سایر کشورها قدرت ندارند، می خواهیم همه سرنوشت کشور را با تجربه شکست خورده گره بزنیم.

احیای کارخانه های داخلی برای رفع نیاز داخل و صادرات به خارج از کشور

نماینده ستاد دکتر سعید جلیلی از ورشکستگی کارخانه ها در دوران دولت روحانی گفت و بیان کرد: بسیاری از کارگران طی ان سال ها بیکار شدند و با کاهش تولید صادرات هم قطع شد اما در دولت آقای رئیسی بسیاری از آن کارخانه ها احیا شدند. راهبرد آقای سعید جلیلی احیای کارخانه های داخلی برای رفع نیاز داخل و صادرات به خارج از کشور است.

با آمدن جلیلی امنیت کشور بیشتر می شود

وی از امنیت و اقتدار در کشور گفت و تاکید کرد: در دولت آقای رئیسی اقتدار و امنیت کشور تثبیت شد چون وقتی به خاک ایران در سوریه تجاوز کرد دولت ما محکم پاسخ داد و همان طوری که جواب اسرائیل را در کشور دادیم و نه تنها جنگ نشد بلکه اقتدار و امنیت ایران بیشتر شد، با آمدن آقای سعید جلیلی اتفاقا امنیت کشور بیشتر می شود و سکوهای صادراتی ما در سفارتخانه هایمان بیشتر می شود و فرصت های جدیدی در کشور خلق خواهد شد.

بزرگترین فسادها در همان دوره هشت ساله ریاست جمهوری اتفاق افتاد

در ادامه مجید عباسی به فساد در دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: وقتی صحبت از فساد در دولت می کنیم نباید برادر رئیس جمهور دولت اعتدال را فراموش کنیم. و حتی برادر خود را خط قرمز اعلام کرده بودند. همچنین برادر معاون اول و فسادهایی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی به وجود آمد را نباید فراموش کنیم.

وی متذکر شد: بزرگترین فسادها در همان دوره هشت ساله ریاست جمهوری اتفاق افتاد. منابع ارزی بسیار مهم و استراتژیکی که به سختی آن را می اوردیم با ارز ۴۲۰۰ تومانی از کشور خارج شد.

باید به سیاست خارجی نگاهی واقع بینانه و نه آرمان گرایانه داشته باشیم

نماینده ستاد دکتر زاکانی با تاکید بر این که باید به سیاست خارجی نگاهی واقع بینانه و نه آرمان گرایانه داشته باشیم، اظهار کرد: باید از فرصت هایی که در سطح منطقه ای و بین المللی پدید می آید باید نهایت استفاده را ببریم. یکی از فرصت های بسیار خوبی که برای ما پدید امد و می توانستیم از آن استفاده کنیم جنگ میان روسیه و اوکراین بود.

وی افزود: ما به خاطر موقعیت ژئوپلتیک خاصی که داریم و البته تنگناهایی که روسیه دارد، محل بسیار مناسبی برای تزانزیت کالا هستیم. البته برای تمامی کشورهای منطقه این موقعیت برای ما فراهم شده است تا برای ترانزیت کالاها و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی خودمان نهایت استفاده را ببریم.

ایران، قدرت میان جهانی است

عباسی با اظهار به این که ایران، قدرت میان جهانی است، گفت: قدرت منطقه ای هستیم ولی در واقعیت فراتر از منطقه هستیم. در عین حال یک قدرت بزرگ هم نیستیم که به اصطلاح به کشور ما قدرت میان جهانی گفته می شود. ما باید جهانی بیاندیشیم و آرمان های خود را در سطح جهانی گسترش دهیم و منافع را هم جهانی ببینیم.

در ادامه فیاض زاهد با بیان این که ما داریم در کشورهایی مانند سوریه و ونزوئلا هزینه تصمیمات استراتژیک مان را پرداخت می کنیم، گفت: ما میلیاردها دلار ا این کشورها طلب داریم ولی امکان دریافت پول ها را به دلایل سیاسی نداریم.

وی از مبارزه با رژیم اسرائیل گفت و بیان کرد: بعد از حمله قاطع ایران به اسرائیل، به این رژیم فهماندیم که نمی تواند به سفارت به عنوان بخشی از مرزهای جغرافیایی ما حمله کند.

نماینده ستاد دکتر مسعود پزشکیان تاکید کرد: اکنون هم جامعه جهانی و شرایط منطقه ای به گونه ای است که می توانیم از این دست برتری که ایجاد شده در جهت تعاملات منطقه ای و بین المللی به نفع منافع ایران استفاده کنیم. همیشه نمی توانیم دست به سیاست تهاجمی و تخریب گر در منطقه بزنیم.

اهمیت قدرت نرم در دیپلماسی

در ادامه مجید عباسی با اشاره به اهمیت قدرت نرم در دیپلماسی تصریح کرد: مزیت بزرگ انقلاب اسلامی، قدرت نرم است. ما هیچ وقت نخواسته ایم اصول و آموزه های انقلاب اسلامی را با زور صادر کنیم. ولی اکنون به عنوان الگو در منطقه شناخته می شویم.

طلبکار بودن از ونزوئلا و سوریه ادعا است

امیرحسین ثابتی طلبکار بودن از ونزوئلا و سوریه را ادعا دانست و گفت: ما از ونزوئلا شمش طلا گرفتیم و از سوریه هم طلبی نداریم و مشکلی در این حوزه نداریم. بنده رسما صحبت های آقای زاهد را تکذیب می کنم و متاسفانه این فرافه کنی ها از آفت های جامعه ما می باشد به طوری که افراد در جایگاه هایی نیستند ولی ادعاهایی را مطرح می کنند.

وی متذکر شد: عده ای در داخل ایران هستند که اطلاعاتی ندارند و ادعاهای کلی می کنند و انجاهایی که بحث سود اقتصادی در امریکای لاتین و یا کشورهای دیگر مطرح است، شرکت های خصوصی شان به خوبی فعال هستند.

دولت آقای روحانی سیاست واحدی نداشت

نماینده ستاد سعید جلیلی بر سیاست واحد در دستگاه دیپلماسی تاکید و اظهار کرد: مشکل ما با دولت روحانی این بود که سیاست واحدی نداشت و سیاست نظام را نقض می کرد. بدیهیات دیپلماسی و امنیت ملی را زیر سوال می بردند.

نظر شما