شناسهٔ خبر: 67217526 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

با حضور وزیر صمت صورت گرفت؛ راه اندازی اولین شهرک انرژی خورشیدی کشور در استان

به منظور حفظ محیط‌زیست و بهره‌وری از انرژی پاک در مراسمی با حضور وزیر صمت عملیات اجرایی اولین شهرک انرژی خورشیدی کشور در استان قزوین آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جوان آنلاین، راه اندازی اولین شهرک انرژی خورشیدی کشور در استان  و در منطقه صنعتی شال با حضور علی‌آبادی وزیر صمت، اعلایی استاندار، مقیمی معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور، آقا علیخانی دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور، رحمانی معاون اقتصادی استاندار، رستمی مدیرکل صمت و صفاری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، اینانلو مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان، عباسپور نماینده بوئین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی و ادیب رامندی فرماندار بوئین‌زهرا آغاز شد.

این شهرک در زمینی به مساحت ۷۸۶ هکتار در چند فاز اجرا می‌شود و قرار است در آن با مشارکت سرمایه‌گذاران  ۴۰۰ مگاوات برق خورشیدی تولید شود. در فاز اول این شهرک که عملیات اجرایی آن در ۱۰۰ هکتار آغاز شد ۶۱ مگاوات، برق خورشیدی تولید خواهد شد. احداث این شهرک هم از مصوبات سفر رئیس جمهور شهید رئیسی به استان بوده است.

سرمایه‌گذاران در شهرک انرزی خورشیدی از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند

فرشاد مقیمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور در این مراسم اظهار کرد: راه‌اندازی این شهرک در راستای بهره‌وری از انرژی پاک بوده است که زیرساخت‌های تخصصی و اراضی مورد نیاز آن از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور مهیا می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرک صنعتی انرزی خورشیدی شال 15 مگاوات قابلیت اتصال به شبکه وجود دارد؛ تصریح کرد: در حال حاضر مکان‌یابی برای ایجاد شهرک‌های انرژی خورشیدی در 21 استان انجام شده است و به زودی عملیات اجرایی این پروژه‌ها در 8 استان آغاز می‌شود.

این مسئول توضیح داد: در شهرک انرژی خورشیدی استان قزوین تاکنون ۳۲  فقره عقد قرارداد آماده شده است که از این میزان ۲۱ مورد نهایی و دفترچه بهره‌برداری آنها صادر شده و ۱۱ قرارداد نیز به مرحله صدور پروانه بهره‌برداری رسیده است.

مقیمی درباره مدل واگذاری این شهرک به سرمایه‌گذاران مطرح کرد: چنانچه متقاضیان قصد داشته باشند اراضی این شهرک را در اختیار بگیرند برای واگذاری به آنها امادگی داریم؛ در صورتی هم که تمایل به کار مشارکتی داشته باشند با تامین زیرساخت‌ها از آنها حمایت خواهیم کرد. سرمایه‌گذاران در این شهرک هم از معافیت مالیاتی برخوردار می شوند.

وی افزود: در فاز نخست، اعتبار لازم برای برای تکمیل زیرساخت‌های این شهرک اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان خواهد بود؛ یکی از مهم‌ترین اهداف ایجاد شهرک‌های انرژی خورشیدی نیز حفظ محیط زیست می‌باشد.

تصفیه‌خانه فاضلاب مرکزی شهرک صنعتی خرمدشت تاکستان به بهره‌برداری رسید

در ادامه سفر مقام ارشد وزارت صمت به استان قزوین مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب مرکزی شهرک صنعتی خرمدشت تاکستان نیر به بهره‌برداری رسید.

رضا صفاری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان درباره این پروژه اظهارکرد: تصفیه‌خانه شهرک صنعتی خرمدشت با ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مدت دو سال اجرایی شده است ظرفیت ورودی این فاضلاب نیز به میزان 1000 متر مکعب در روز و با سیستم هوازی، بیهوازی می باشد.

نظر شما