شناسهٔ خبر: 67217501 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سند توسعه و اشتغال ۵۰۰ روستای خراسان شمالی تدوین شد

بجنورد-ایرنا- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: سند راهبردی توسعه و اشتغال ۵۰۰ روستای استان تدوین و امسال در ۹۲ روستا اجرا می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، احمد یزدانی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مقابله با بیان زدایی اظهارکرد: خراسان شمالی با نرخ جمعیت روستایی ۴۰ درصد اولین استانی است که سند اشتغال را اجرا می کند.

وی افزود: سند اشتغال روستایی موجب معرفی و برندسازی محصولات روستا می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: روستاییان از عرصه های منابع طبیعی استفاده می کنند و اگر توانمندی و درآمد روستاییان از طریق این سند بیشتر شود فشار به عرصه نیز کمتر می شود.

تولید ۳.۵ میلیون اصله نهال در خراسان شمالی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز در ادامه این نشست گفت: سه میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال از ابتدای آغاز طرح مردمی "کاشت یک میلیارد درخت" تاکنون در این استان تولید شده که تا پایان امسال بخشی جهت کاشت بین متقاضیان توزیع می شود.

حسن اسدی اظهارکرد: نهال های تولیدی شامل صنوبر، پسته، و سنجد است که کم آب طلب بوده و جنبه اقتصادی دارد و بخشی سال آینده توزیع خواهد شد.

وی افزود: تولید ۷۰۰ هزار اصله نهال توسط کارخانه آلومینای جاجرم به صورت مدیریت مشارکتی در دست اجرا است که از جمله اقدامات خوب انجام شده برای بیابان زایی استان محسوب می شود.

اجرای طرح های بیابان زدایی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: ۱۸۳ هزار هکتار معادل ۹ درصد از عرصه های استان در شهرستان های گرمه، جاجرم، اسفراین و بام و صفی آباد بیابان است.

وی با اشاره به طرح مطالعاتی بیابانزدایی استان ادامه داد: نهال کاری مشارکتی در سطح ۹۰ هکتار، مدیریت رواناب ۶۳۰ هکتار، احاله طرح مرتعداری بیابان در ۲۷ هزار هکتار و اجرای بیش از ۱۵ هزار هکتار طرح بیابان زایی از اقدامات انجام شده در این حوزه است.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ مساحت هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار معادل ۹ درصد وسعت منابع طبیعی خراسان شمالی را بیابان تشکیل می دهد که ۱۱۲ هزار هکتار در شهرستان جاجرم، ۳۹ هزار هکتار در اسفراین و ۳۱ هزار هکتار در گرمه است.

عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.

نظر شما