شناسهٔ خبر: 67216973 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

قالیباف در میزگرد سیاسی:

سیاست خارجی رکن اصلی دولت من خواهد بود

قالیباف در میزگرد سیاسی: نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی برای بنده بسیار با اهمیت و رکن رکین دولت چهاردهم خواهد بود. یعنی همه دستگاه‌های دولتی در دولت آینده در یک طرف و بحث مربوط به سیاست خارجی در یک طرف خواهد بود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ظهر امروز در میزگرد سیاسی که از شبکه ۳ سیما برگزار شد طی سخنانی ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت عید قربان، گفت: فرصتی است که بعد از میزگرد فرهنگی و اقتصادی امروز در حوزه سیاسی و سیاست خارجی در خدمت مردم عزیز باشم، اولین نکته این است که برای دولت چهاردهم اگر مورد اعتماد قرار بگیرم و در آنجا مسئولیتی برعهده بنده گذاشته شود سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی برای بنده بسیار با اهمیت و رکن رکین دولت چهاردهم خواهد بود. یعنی همه دستگاه‌های دولتی در دولت آینده در یک طرف و بحث مربوط به سیاست خارجی در یک طرف خواهد بود. چه در حوزه مسائل اقتصادی و چه در حوزه های دیگر در یک کلام منافع ملی ما در گرو اجرای سیاست‌های مصوب است.

وی ادامه داد: نکته دوم بنده معتقدم اینکه حکمرانی در سیاست خارجی یعنی تنظیم روابط فارغ از اینکه ارتقاء پیدا کند یا کاهش؛ مهم این است که حداکثر منافع و حداقل هزینه را برای کشور داشته باشد. نکته دیگر اینکه آرمان‌گرایی واقع بینانه‌ بهترین راهبرد برای مانع ملی و روابط راهبردی باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مصداق روشن این مساله دوران دفاع مقدس است که شما در تاریخ پر فراز و نشیب ایران عزیزان مان که نگاه کنید آسیب دیدیم و بخشی از ایران جدا شد اما این نگاه و ایمان و باور به اعتقادات دینی ماند و به ما افتخاراتی را نشان داد، در عملیات وعده صادق حتی شاید کسانی که خارج از کشور بودند و حتی افرادی که شاید در اعتقادات به ما نزدیک نبودند به ایرانی بودن خودشان افتخار کردند.

وی افزود: نکته پنجم که بسیار مهم و اساسی است و می‌خواهم بر آن تاکید کنم موضوع ایران و جانمایی ایران در روابط بین المللی است، مخصوصا در ۵ استراتژی یعنی استراتژی بخشی ۵ گانه در همه این بخش ها برای من مهم است که ایران کجا جانمایی شده است.

قالیباف خاطرنشان کرد: ایران مهم است و موقعیت ویژه ایران در ابعاد مختلف یک ظرفیت و قدرت بزرگ خدادادی است که این نصیب ما ایرانیان شده است که باید به آن توجه کنیم و یکی از مهم‌ترین وظایف دولت چهاردهم این خواهد بود. من بیش از یک دهه شاگردی کردم و در دانشگاه در نزد استادان دانشمند و معظم کشور و بیش از دو دهه تدریس کردم و در کنار آن مطالعه و کارمیدانی داشتم.

وی عنوان کرد: من بر این باورم که اگر خدا به ما نفت و گاز نداده بود که داده، اگر معادن به ما نداده بود که داده و به قولی جدول مندلیف را در سرزمین ایران جای داده است، اگر این ها نبود هم تنها با موقعیت ژئوپلیتیک می توانستیم کشور را اداره کنیم اما ما به خوبی از این ظرفیت استفاده نکردیم

رییس مجلس همچنین ابراز داشت: مدیر قوی و آگاه که هم کارنامه و هم برنامه داشته باشد و شجاعت تصمیم گیری و تنظیم روابط را داشته باشد، می خواهیم ما متاسفانه در دستگاه دیپلماسی مان آنطور که باید پیش نرفتیم، به هر حال ما در حوزه سیاست خارجی به دو نکته توجه داریم با این پنج نکته ای که من به عنوان موضوعات مهم و پیش رو عرض کردم.

وی ادامه داد: راهبردهای ما اولا اقتدار منطقه‌ای است، راهبرد دوم انتفاع اقتصادی است که ما بهره‌مند شویم از این مساله و در اقتدار منطقه‌ای وقتی صحبت می‌کنیم این سیاستی بود که در دولت شهید رییسی هم بود و این را ما با قدرت پیش می بریم و تقویت می‌کنیم.

قالیباف افزود: نکته دیگر تقویت امنیت و ثبت منطقه است، نکته سوم هاب منطقه بودن در موضوعات ترانزیتی است، چه در زمینه ریلی و زمینی و در زمینه دریایی؛ یکی از مسائل مهمی که به آن توجه نکردیم ما در کانون یک کریدور بین المللی برای پروازهای غرب به شرق و بالعکس قرار داریم که فرصت بی‌نظیری است، همچنین در حوزه انرژی و صدور کالاها و خدماتی که بخش خصوصی یا دولت می تواند این ها را ارائه کند.

در ادامه کاظم غریب آبادی به عنوان کارشناس مشاور قالیباف بیان کرد: مقاوم سازی در برابر تحریم ها همان طور که رهبر انقلاب فرمودند رفع تحریم هاست و همزمان رفع تحریم ها را دنبال خواهیم کرد. همه تحریم ها باید رفع شود آن هم نه روی کاغذ بلکه باید در واقعیت رفع شود و تا زمانی که اجرایی نشود برای ما ارزش ندارد. به طور مثال فلان سفارت خانه ما در خارج اجازه افتتاح یک حساب را ندارد. تعهدات ایران عینی بوده است و تعهدات رفع تحریم روی کاغذ بوده است.

وی افزود: باید به طور شفاف مشخص شود در ازای تعهدات هسته ای که ایران انجام می‌دهد، وضعیت فروش نفت ایران، وضعیت بین المللی و تجارت خارجی ایران چه می شود. باید به طور رسمی تعهد داده شود. ما به ازای تعهدات هسته‌ای ایران رفع تحریم ها است آن هم نه فقط روی کاغذ باشد.

غریب آبادی تاکید کرد: هزینه های مضاعف برای هریک از طرفین که تعهدات خودشان را انجام ندهند ایجاد خواهیم کرد و اگر تعهدات به نتیجه برسد یا نرسد در کشور سازوکار داریم.

در ادامه قالیباف تاکید کرد: اگر فرصت ها مدیریت نشود از دست خواهد رفت.

فکری در ادامه عنوان کرد: چیزی که مطرح می کنم  موضوع استفاده از ظرفیت روابط خارجی از دیپلماسی اقتصادی است. باید ببینیم ما الان چه امکاناتی داریم در صورتی که یک دولت قوی پای کار باشد چه طور می تواند این پروژه ها را به نتیجه برساند. سرمایه اجتماعی ایران و مقاومت به خصوص بعد از وعده صادق افزایش پیدا کرده است که از یک طرف می توان برای توانمندسازی کشور و مقاومت از آن استفاده کرد. موضوع دیگر روابط با عراق است که می توانیم سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با اشاره به قانون تولید گفت: می توانیم تا سقف دو میلیارد دلار شغل ایجاد کنیم. نکته بعدی کریدورها است که از سال اول می تواند مورد استفاده قرار گیرد که نیاز به یک دولت پای کار است و فقط بحث ریلی نیست بحث برق و خوشه های صنعتی هم است و قصد داریم ایران را به منطقه ای تبدیل کنیم که قدرت های نوظهور با ایران همکاری داشته باشند. بحث بعدی منطقه مکران است؛ تصمیمی که وجود دارد این است که این حوزه به دروازه کشور تبدیل شود.

قالیباف گفت: مگر اداره یک کشور به چه چیزی نیاز دارد؟ به حکمرانی درست، ۳۵ سال کار من این بوده‌ است. من در شهرداری که یک پارلمان محلی است کارهای زیادی انجام دادم. من بزرگترین پروژه‌ها را انجام دادم، من سد کرخه را ساختم، من بزرگترین پروژوه‌ها را پیش بردم. من ۴۵ سال با مجموعه هایی که اشاره کردم زندگی کردم. من خودم را عرضه کردم، هم اخلاق حرفه‌ای هم تجربه بیشتری نسبت به کسانی که خودشان را در معرض  قرار داده‌اند، دارم .

وی در خصوص کناره گیری‌اش از رقابت‌های انتخاباتی بیان کرد: روز گذشته در ستادهایم هم اطلاع دادم و دو نکته را متذکر شدم، گفتم اول اخلاق را رعایت کنید و بعد در جبهه انقلاب باید یک حرف زده شود و از خود گذشتگی باید باشد و روز هشتم تیر فقط یک نامزد در جبهه انقلاب باقی مانده باشد. ‌

رئیس قوه مجریه درخصوص اجرایی شدن ماده ۱۰۰ برنامه هفتم توسعه بیان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با مدال آوران المپیادی فرمودند رئیس دولت آینده باید باید ملاک‌های انقلابی و کارآمدی را داشته باشد. من علاوه بر حضور دفاع مقدس هیچ‌گاه از مبارزه با استکبار و رژیم صهیونیستی دست نکشیدم. آقای سردار حاجی زاده گفتند که در فلان بحث موشکی من پایه گذاشتم. در زمانی که شهید سلیمانی در جبهه مقاومت بود بی وقفه حضور داشتم، سفر رفتم و کار انجام دادم. حتما اولویت ما در منطقه تقویت جبهه مقاومت است. جبهه مقاومت یک الگو و یک استراژی است که نگاه بخشی از انقلاب اسلامی است و در برنامه و ماده ۱۰۰ پیش بینی شده است.  بنده هم ملاک‌ها را در ۴۵ سال گذشته نشان دادم و نگاه محوری دارم‌.

قالیباف در ادامه ابراز داشت: همینطور که همه ما آگاهیم مسائل داخلی امتدادش در سیاست خارجی است، در همین حال بالعکس هم است؛ یکی از ضعف هایی که در گذشته داشتیم پرونده‌های بود که باز مانده و پیگیری نشده است، یک نکته مهم اینجا در سیاست خارجی قدرت اجماع سازی در جامعه است. رییس جمهور باید بتواند هماهنگی و همگرایی میان نخبگان را به وجود آورد و از ظرفیت های موجود استفاده کند.

در ادامه این برنامه ابراهیم متقی استاد دانشگاه به عنوان نخستین سوال از قالیباف اظهار داشت: بحثی که من دارم مربوط می شود به اخلاق حرفه ای این مساله یک امر خیلی دقیق در فضای توسعه یافتگی و دولت مدرن است. آقای قالیباف نقش‌های زیادی را در کشور ایفا کردند، ارزیابی که من دارم این است که ایشان در دو حوزه دو تحول بنیادین را ایجاد کردند که کمتر دیده شده است. اولا در نیروی انتظامی و تحولی که شکل گرفت و نیروی انتظامی در فضای رویایرویی با مردم قرار نگرفت و اقتدار نیروی انتظامی ملموس بود. نکته دوم مساله فضای شهرداری است، صحبت هایی مطرح می شود اما واقعیت این است که تهران متحول شد. نکته بعدی که وجود دارد این است که این در حوزه موفقیت آیا فرد باید در همان عرصه های خودش فعالیت داشته باشد یا یک عرصه های دیگر؟ ضرورت اخلاق حرفه ای می گوید در حوزه ای کار کن که به نوعی شاگردی آن را کرده ای.

وی ادامه داد: بعد از این آقای قالیباف رفتند مجلس، حتی در دوره اخیر هم کاندیدا شدند و رییس مجلس شدند؛ امروز واقعا برای شخص من و برای شهروندان عموماً این سوال وجود دارد که آیا هرجا تجمیع قدرت وجود دارد، اخلاق حرفه‌ای و توصیه رهبری که گفتند فضای دوگانه بین دولت و مجلس نباشد و از مجلس برای قدرت به دولت نروند، فراموش می‌شود؟ به نظر من می‌رسد یک ذهن بی قرار برای نقش یابی در حوزه های انتخاباتی و مسئولیتی وجود دارد که ایشان را علیرغم موفقیت در آن دو حوزه راهی این مسیر کرده است و نگرانم که حتی آن موفقیت ها هم در ادامه تحت الشعاع قرار گیرد.

قالیباف در پاسخ به متقی عنوان کرد: من اجازه می خواهم خیلی صریح پاسخ دهم، نگاه کنید بنده حتما این نکته ای که شما می فرمایید را می فهمم که چرا بعد از چند روز که در مجلس به عنوان خدمتگزار انقلاب انتخاب شدم آمدم به ریاست جمهوری؟ روشن است ما یک حرکتی را در جبهه انقلاب آغاز کردیم در مجلس یازدهم ادامه آن شد دولت سیزدهم و مسیری که اینجا باهم پیش بردیم خروجی آن برنامه هفتم شد. این برنامه یک برنامه بسیار دقیق و اجرایی و قابل انجام است، خب اتفاق و تقدیر اینگونه شد که این شهید عزیز از جمع ما جدا شد و ما ماندیم و جبهه انقلاب.

وی افزود: به همین خاطر ما نگران شدیم که دوباره ریل حرکت کشور متوقف شود و به ابتدای دهه نود بازگردد که زیر یک درصد رشد کرد و چندین برابر رشد نقدینگی داشت. من اگر بخواهم قدرت طلبی کنم اگر حمل بر خودستایی نباشد من رییس یک قوه بودم با اقتدار هم رأی گرفتم و ۱۹۸ رأی گرفتم تا آنجا بایستم، اما وقتی دیدم که دوستانی که آمدند می‌خواهند مسیر را ادامه دهند من احساس کردم آمادگی من از سایرین بیشتر است و وارد عرصه شدم. من از عافیت‌طلبی گریختم و وارد عرصه شدم.

محمدکاظم سجادپور دیگر کارشناس سیاسی حاضر در میزگرد سیاسی در سوالی از محمدباقر قالیباف پرسید در مسائل بین‌الملل یکی از مفاهیم مهم «توازن» است، کلا در زندگی فردی و اجتماعی مفهوم توازن بسیار کلیدی است، در صحبت های شما و دوستان روی مفهوم ظرفیت ها خیلی تکیه می شود یعنی بسامد کلمه ظرفیت زیاد است، شما چطور می توانید بین ظرفیت و واقعیت توازن ایجاد کنید؟ واقعیت کنونی تلاش برای دورزدن ایران است. نکته دوم توزان در روابط خارجی است هم در سطح منطقه ای و هم در سطح بین اللملی؛ تمرکز به نظر می‌رسد که در غرب سرزمین ماست و چه شرق و شمال و جنوب توازن لازم نسبت به آن ها نیست.

قالیباف در پاسخ به سوال سجادپور ابراز داشت: من توازن را حتما یک موضوع کلیدی می‌دانم، توازن در اندیشه ها و مکتب امام هم وجود دارد و نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. ما از ظرفیت ها می‌گوییم؟ بله، باید بالفعل تبدیلش کنیم. مدیر قوی یعنی مدیری که مشکل را به مساله تبدیل کند و توانایی حل مساله را داشته باشد.

وی با نمایش نمودار و نقشه پروازهایی که از آسمان اطراف ایران انجام می شود عنوان کرد: حتی دو درصد از این پروازها از آسمان ایران انجام نمی‌شود، چرا؟ به دلیل ضعف مدیریت و عدم آشنایی با مساله. فرودگاه امام چهل سال است که دارد ساخته می شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: هموطنان ما الان از فرودگاه امام به کشورهای همسایه که هاب شدند می روند و از آنجا ترانزیت می‌شوند. عموم پروازهایی که از منطقه ما انجام می شوند می‌توانند در اینجا توقف داشته باشند سوخت گیری کنند و کترینگ شان را بگیرند و یک توقف داشته باشند، از درآمد این پرواز ها در ده سال می‌توانیم فرودگاه را به صورت کامل بسازیم.

وی افزود: حکمرانی‌ای که نتواند این را بالفعل تبدیل کند ناکارآمد است، مدیر کارش همین است که ظرفیت های بالقوه را تبدیل به بالفعل کند. ما باید از فرصت ظرفیت‌های منطقه‌ای‌مان که بی‌شک امروز جمهوری اسلامی امروز یک قدرت منطقه ای است، استفاده کنیم.

قالیباف یادآور شد: در مسائل داخلی رییس دولت باید قدرت اجماع سازی داشته باشد، هرکجا هم بنده حضور داشتم در نیروی انتظامی و در شهرداری اگر اتفاقی افتاده بر همین اساس بوده است

متقی با بیان این‌که بحث من در نظام منطقه‌ای بین‌المللی است، گفت: خیلی از نظریه پردازان معتقدند ایران در تنهایی ژئوپولتیکی قرار دارد، رفع خیلی از این‌ها تنهایی زمان‌بر است. در ارتباط با این موضوعات به ویژه با جهان عرب یک تمایزی داریم. همان طور که در داخل به اجماع سازی اشاره کردید در قدرت سیاست خارجی هم به این نیاز داریم. بخشی قدرت و بخشی مقاومت است. بخشی خوداتکایی است و بخش دیگرش کنش ارتباطی است. چالش دیگر ما چالش متقاعدسازی دیگران است. عموما بحث هایی هم که می‌کنیم نمی شود چون جهان منطقش ارتباطی است. مگر ما قدرت جهان هستیم. پرسش من این است که باتوجه به این که موازنه‌سازی در نگاه من ناشی از قدرت است، شما معادله قدرت را در چه چیزی در داخل می‌بینید؟

قالیباف بیان کرد: باید در حرکت مان دنبال دوست مشترک، دشمن مشترک و منافع مشترک باشیم. در پاسخ به سوال آقای سجادپور اشاره کردم در غرب آسیا به سمت غرب رفته ایم و کمتر به سمت شرق رفته ایم. آیا در این موقعیت غریب هستیم؟ اگر بگویم غریب هستیم دنیا سوءاستفاده می‌کند. عمدتا این موقعیت سیاسی و امنیتی است. وقتی یک رژیم نامشروع مانند رژیم صهیونیستی آمریکا و انگلیس را می‌آورد قطعا وضعیت ما سیاسی و امنیتی است. هند، پاکستان و آسیای میانه و خود ایران را نگاه کنید ایران یک موقیعت ارزشمند است.

وی افزود: بندر چابهار را نگاه کنید، مسیر ریلی که باید فراهم شود یعنی دور زدن ایران و این توان ذاتی ما است. فرصت هایی در حوزه جنوب خلیج فارس فراهم شده است. ما می توانیم با کشورهای خلیج فارس دوست مشترک باشیم. معتقدم دستگاه دیپلماسی ما یا ضعیف بوده یا شناخت نداشته است. گفتم دولت چهاردهم یک طرف  ودستگاه دیپلماسی ما یک طرف است.

ایزدی گفت: چه کاری باید کرد ضعف شناخت باید اصلاح شود. شما در تربیت دانشجو وقت زیادی گذاشته اید  آیا از تربیت دیپلمات های ما نه فقط در سیاست خارجی بلکه در سایر حوزه ها مانند ارتباطات راضی هستید؟ در صورتی که برخی از کشورهای همسایه از ده سال پیش این کار را آغاز کردند، آیا شما راضی هستید؟

قالیباف در پاسخ به سوال فواد ایزدی عنوان کرد: اولا ما باید تصمیم سازی را به عهده نخبگان جامعه بگذاریم، ما فرق بین تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی قائل نیستیم، می نشینند در اتاق بسته و خلق‌الساعه تصمیم می‌گیرند. ارز ۴۲۰۰ توان، برچه ا‌ساسی؟ مشخش نیست.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش که اساس آموزش و تربیت در کشور ماست در ۲۰ سال گذشته ۱۷ وزیر و سرپرست گذاشتیم در آنجا، بقالی را اینطور اداره می کنند که ما با وزارت آموزش و پرورش این کار را کرده ایم؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: ما مردم را در تحول حذف کرده ایم، بنده هرکجا بودم اینطور بوده است که تصمیم‌سازی را فرد دیگری کرده و مردم را مشارکت دادند. مردم را حذف کردیم که نمی‌توانیم ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم. ما حتما از روند آموزش و تربیت راضی نیستیم ایضا در دستگاه ها هم همینطور است و ما تمام این را با افزایش دانش و بهره وری دنبال خواهیم کرد.

سجاد پور در سوالی عنوان کرد: همانطور که مشخص شد شما روی مدیر و مدیریت تکیه دارید، اگر مدیر و مدیران قوی باشند تکیه می‌کنید؛ ولی فکر نمی کنید که در کنار مدیریت چهارچوب‌های سیاست‌گذاری حائز اهمیت است؟  آیا روی زمینه سیاست ها هم تکیه دارید یا مدیران؟

وی ادامه داد: ما با کثرت دستگاه‌هایی رو به رو هستیم که در حوزه‌های سیاست خارجی، علمی فرهنگی، اجتماعی و ... درگیر هستند؛ این کثرت در آن سیاست‌گذاری یکی از چالش هاست در مواردی سیاست های این ها باهم یکی نیست چطور می‌توانید مساله را حل کنید.

قالیباف در پاسخ به سوالات سجادپور گفت: ببینید من در عین اینکه به مدیریت قوی و کارنامه و برنامه تاکید می‌کنم که همه این ها لازم است، معتقدم مدیری قوی است که بستر رشد را فراهم می کند. شما آن کتاب تمرکززدایی دانشگاه تهران را که الان دارد تدریس می‌شود ببینید، این کتاب تجربه من است، مردم باید بیایند در اداره کار همکاری و مشارکت کنند.

وی تصریح کرد: دولت الان چه‌ کار می کند در سیاست داخلی و خارجی؟ باید توازن را بشناسد و جاری کند؛ ما الان در کارهایمان اولویت بندی نداریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: ما باید یک کارشناسی کنیم و ببینیم چقدر دشمنان ما برای ما مشکل و چالش درست کردند و مشکلاتی که خودمان برای خودمان درست کردیم چقدر است، بروکراسی داخلی کشور به یک مسیر چالش و مشکل تبدیل شده است؛ ما اصلا یک نگاه سیستماتیک به مسائل و مشکلات کشور نداریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما