شناسهٔ خبر: 67216644 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اجرای طرح هوشمند تفکیک زباله از مبدا در شهرکرد آغاز شد

شهرکرد -ایرنا- رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد از آغاز اجرای طرح هوشمند تفکیک زباله از مبدا در شهرکرد خبر داد و گفت: با اجرای این طرح با نرم‌افزار "زی‌پاس" ۲۰ درصد زباله‌های خانگی قابل بازیافت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از شهرداری شهرکرد، داوود مومنی روز یکشنبه در آیین بهره‌برداری از طرح هوشمند تفکیک زباله از مبدا افزود: براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور در راستای تفکیک زباله از مبدا، پارسال کانکس‌هایی در سطح شهر مستقر شدند.

وی اظهار داشت: طبق کارهای مطالعاتی انجام شده ۲۰ درصد زباله‌های خانگی سطح شهر قابل بازیافت هستند که در ابتدای اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود ۱۰ درصد زباله‌ها تفکیک شوند.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد با بیان اینکه به ازای هر روز تفکیک زباله از مبدا حدود پنج هزار مترمربع در طبیعت کمتر زباله دفن می‌شود، گفت: به صورت روزانه حدود ۱۳۵ تن زباله خانگی جمع‌آوری می‌شود که ۲۰ درصد زباله‌ها معادل ۲۶ تن زباله قابل بازیافت است.

مومنی ادامه داد: با کمک پارک علم و فناوری نرم‌افزار زی‌پاس طراحی شد و در حال حاضر ماشین‌آلات با آرم یکسان و ۴۰ نیرو به صورت مستقیم با لباس متحدالشکل در سطح شهر، این طرح را اجرا می‌کنند.

وی گفت: با اجرای این نرم‌افزار دوشنبه‌های بازیافتی را خواهیم داشت و در مابقی روزهای هفته به صورت محله محور زباله‌های شهروندانی که پیام خود را ثبت کرده باشند، جمع‌آوری می‌شود.

ضرورت توجه به تفکیک زباله از مبدا در شهرکرد

شهردار شهرکرد نیز در این آیین گفت: یکی از وظایف ذاتی مدیریت شهری به ویژه در حوزه خدمات شهری تفکیک زباله از مبدأ است که طبق قوانین و مقررات خاص باید اجرا و به آن توجه ویژه شود.

محمدحسین واحدیان افزود: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در گذشته اجرا شد اما به دلیل موانعی که وجود داشت به صورت مطلوب اجرا نشد و در همین راستا از سال گذشته مدیریت شهری با برگزاری جلساتی با دستگاه قضا، محیط زیست و سایر دستگاه‌های متولی جلساتی برای بررسی این موضوع برگزار کرد.

شهردار شهرکرد بیان کرد:هم‌اینک تفکیک زباله از مبدا به صورت آنلاین و از طریق نرم‌افزار زی‌پاس برای شهروندان قابل استفاده است.

واحدیان خاطر نشان کرد: این نرم‌افزار با همکاری شرکت دانش بنیان طراحی شده است و هم‌اکنون مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، سالانه ۵۲ هزار تن زباله در مرکز استان تولید می‌شود که حدود ۲۰ درصد زباله‌های تولیدی در مرکز استان قابلیت بازیافت دارند.

سرانه زباله تولیدی هر فرد در استان روزانه ۷۲۵ گرم است و روزانه ۱۴۰ تن زباله در شهرکرد تولید می‌شود .

نظر شما