شناسهٔ خبر: 67216529 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نشست علمی «ملت ابراهیم» در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد؛

بررسی ابعاد کمتر شناخته شده شخصیتی و اجتماعی شهید جمهور/ رئیسی امید را به ملت ایران برگرداند

محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: دولت شهید آیت‌الله رئیسی به دنبال نیکی و احسان بود و مردم به او و دولتش اعتماد داشتند. به همین دلیل دولت وی سیاست‌های اقتصادی و یارانه‌ای را در پیش گرفت که موجب رسیدگی و توجه به اقشار ضعیف جامعه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا هفتمین گردهمایی ملت ابراهیم با همکاری بنیاد ایران‌شناسی و دانشگاه جامع امام‌حسین علیه‌السلام بعد از ظهر روز شنبه ۲۶ خرداد ماه با حضور جمعی از علاقه‌مندان به شهید جمهور در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد.این نشست علمی و پژوهشی به بررسی ابعاد کمتر شناخته شده شخصیتی و اجتماعی شهید جمهور پرداخت.

در ابتدای این مراسم محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی به بررسی مقایسه‌ای عملکرد آیت‌الله رئیسی با اصول فرمان امام‌علی علیه‌السلام به مالک اشتر پرداخت و گفت: امام علی علیه السلام، در فرمان خود عمران و آبادانی و رسیدگی به امور مردم را وظیفه اصلی مالک اشتر تعریف کرد و شهید آیت‌الله رئیسی نیز از همان ابتدای حضورش در جایگاه ریاست جمهوری، خدمت به مردم را سر لوحه اقدامات خود قرار داد.

رجبی دوانی به نقش کلیدی شهید جمهور در زمان کرونا و عبور از وضعیت نابسامان آن زمان اشاره کرد و افزود: تواضع و ادب شهید ابراهیم رئیسی زبانزد همگان بود حتی کسانیکه به او رای ندادند، به خشوع و خضوع وی تاکید داشتند. توجه به ادیان الهی و پیروانشان در ایران از جمله نقاط مثبت دولت رئیسی بود که پیروان ادیان الهی نیز به نیکی از او یاد می‌کنند و در آیین بزرگداشت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانشان که با حضور پیروان ادیان الهی در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد، یاد او را گرامی‌داشتند و رئیس جمهور را خادم ملت خواندند.

وی در ادامه گفت: دولت شهید آیت‌الله رئیسی به دنبال نیکی و احسان بود و مردم به او و دولتش اعتماد داشتند. به همین دلیل دولت وی سیاست‌های اقتصادی و یارانه‌ای را در پیش گرفت که موجب رسیدگی و توجه به اقشار ضعیف جامعه شد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به پرهیز از فخرفروشی و برحذر داشتن خویشان خود از سودجویی اشاره کرد.

رجبی‌دوانی در پایان به اهمیت حضور ملت شریف ایران در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و اظهار امیدواری نمود که با انتخاب فردی اصلح، ایران عزیز روبه پیشرفت و سربلندی گام بردارد.

موسی حقانی: شهید آیت‌الله رئیسی اسوه ساده‌زیستی، مجاهدت و خدمتگزاری

در ادامه این نشست، موسی فقیه‌حقانی استاد دانشگاه، سعادت جهاد را از آنِ دوستان برگزیده خداوند دانست و گفت: با تکیه بر صفات بارز شهید رئیسی از نگاه رهبر فرزانه انقلاب، می‌توان او را عالمی مجاهد خواند و که جهاد در سیره علمای برگرفته از سیره انبیا و امامان است و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام راحل تمدنی اسلامی بنا نهاد و ابعاد جهاد را گسترده‌تر کرد.

وی افزود: دولت شهید آیت الله رئیسی، در راه تحقق دولت اسلامی تلاش بسیار انجام داد و در نهایت در این مسیر به شهادت رسید. جامعه امروز ما با الگویی از دولت سازی مواجه است و رئیس جمهور شهید، اهداف والای جمهوری اسلامی را در بیان و عمل نشان داد.

حقانی بیان کرد: او یک قانونگذار و مجری قانون بود و از ابتدا با قانونمداری حرکت کرد. مرحوم شهید رئیسی در پاسخ به این سوال که در زندگی تحت تاثیر چه شخصیت‌هایی بودند، پاسخ می‌داد که شهیدان بهشتی، رجایی و سلیمانی سرمشق زندگی او بود. شهید آیت‌الله رئیسی به عنوان اسوه ساده‌زیستی، مجاهدت و خدمتگزاری در انقلاب اسلامی شناخته می‌شود.

موسی نجفی: شهید رئیسی امید را مجدد به ملت ایران برگرداند

موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه شخصیت شهید سید ابراهیم رئیسی را با شخصیت امیرکبیر مقایسه کرد و گفت: معتقدم هر دو به دلیل لیاقت ذاتی که از خود نشان دادند، به مقام والایی رسیدند. مرحوم امیرکبیر در زمان درهم‌ریختگی ایران و مأیوس شدن مردم کشور به وزارت رسید، که در ابتدای دولت شهید ابراهیم رئیسی هم مانند او جامعه، دچار نوعی از دست دادن روحیه و امید ملی شده بود و فضای انحطاطی در جامعه حاکم بود و این شهید بزرگوار تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد و امید را مجدد به ملت ایران برگرداند و به یقین می‌توان ابراز داشت که شهید رئیسی وارث یک ملت و یک رهبر بزرگ بود.

وی افزود: ممکن است فهم ملی را همه افراد جامعه نداشته باشند و ملت‌های بزرگ دارای غرور ملی هستند که در زمان جریحه‌دار شدنش به دنبال التیام و فرصت‌سازی هستند. عدالت و دادگری به عنوان پسندیده‌ترین ویژگی محبوب ایرانیان از اهمیت زیادی برخوردار است که شهید رئیسی دارای آن بود و عشق به اهل‌بیت در بزرگمردان ایران از جمله مرحوم امیرکبیر و شهید ابراهیم رئیسی وجود داشت که با تکیه بر همین ارزش‌ها به رستگاری رسیدند.

بررسی ابعاد کمتر شناخته شده شخصیتی و اجتماعی شهید جمهور/ رئیسی امید را مجدد به ملت ایران برگرداند

امیرحسین بانکی‌پور فرد: سید ابراهیم رئیسی در برابر صاحبان علم تواضع داشت

در ادامه این نشست امیرحسین بانکی‌پور فرد، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، به مولفه‌های حکمرانی سید ابراهیم رئیسی در سخنرانی اشاره کرد و گفت: خدمت خالصانه، مردمی بودن، ساده‌زیستی، خستگی‌ناپذیری، ولایت‌مداری، امیدوار بودن به آینده از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های حکمرانی شهید جمهور بود.

بانکی پور فرد افزود: شهید آیت‌الله رئیسی به عنوان فردی استادپذیر معرفی می‌شود که در برابر صاحبان علم تواضع داشت و شوق و ادب او موجب پذیرش او از جانب اساتید هم بود و صبر او زبانزد بود و با شکیبایی صحبت‌های دیگران را می‌شنید و سخنان آنان را در تصمیم‌گیری‌های دولت مورد اهمیت قرار می‌داد. رئیس جمهور شهید مردمی بود و ارتباطاتی گسترده با مردم داشت و بیش از همه پشتیبان اجتماعی مردم شناخته می‌شد تا مدیر سیاسی.

محسن نصری: شهید رئیسی از حریم کشور در سطح بین‌المللی جانانه دفاع می‌کرد

همچنین محسن نصری، استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم گفت: شهید رئیسی فردی مخلص بود که به واسطه اخلاصش در خدمت به ملت، شناخته می‌شد و از حریم کشور در سطح بین‌المللی جانانه دفاع می‌کرد و در ارتباط با خود، خدا، ولایت و دیگران موفق شد تا سرمایه اجتماعی مهمی را ایجاد کند و نقش مهمی در انتقال این تفکر ایفا کرد.

نصری افزود: توجه به علوم انسانی و بومی‌سازی آن موجب خواهد شد تا شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله رئیسی و سردار سلیمانی در جامعه رشد و نمو پیدا کنند و خادم جامعه خود و بشریت باشند.

علم‌الهدی: خدمتی دلسوزانه که به عزتمندی کشور در مقابل دشمنان منجر شد

در ادامه این مراسم عبدالرسول علم‌الهدی، استاد دانشگاه، با استناد به سخنان مقام معظم رهبری در مورد برتری دولت شهید آیت‌الله رئیسی نسبت به دولت‌های پیشین گفت: شهادت و از دست دادنِ شهید رئیسی اندوهی بزرگ برای ایران است و وجود او نقطه اتصالی بین ملت و دولت بود. این عزاداری پدیده‌ای خاص به شمار می‌آید، پیوستگی ملت با شخصیت‌های سیاسی‌شان نشانه مردمی بودن و قدرتی از هویت و سرمایه ملی ایرانیان است.

علم‌الهدی به بی‌حاشیه بودن و مانند پدری دلسوز بودنِ رئیس جمهور شهید، اشاره کرد و افزود: این ویژگی به خدمتی دلسوزانه و عزتمندی کشور در مقابل دشمنان منجر شد. سفرهای استانی شهید جمهور یک راه خاص برای ارتباط یک مسئول سیاسی با عموم مردم بود.

وی بیان کرد: ایده امیدبخشی شهید جمهور به ملت ایران با تلاش برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام خصوصاً در صنعت، موجب سازندگی ایران و حرکت به سوی پیشرفت کشور شد و در نهایت جریان ملت با شهادت ایشان به سوی آگاهی رفت.

سید مهدی موسوی‌نیا: جاذبه و دافعه او بر اساس مکتب شهید مطهری است

سید مهدی موسوی‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام‌حسین علیه السلام نیز در این مراسم گفت: محبوبیت و مظلومیت آیت‌الله رئیسی ناشی از جاذبه و دافعه او بر اساس مکتب شهید مطهری است که جاذبه‌ای برای دوست‌داران و دافعه‌ای برای دشمنان بود. شهید آیت‌الله رئیسی در زندگی خود با نیت خالص برای خدمت‌گزاری به ملت جان خود را فدا کرد و همواره پایبند به مکتب امام خمینی رحمه‌الله بود.

وی افزود: گام برداشتن شهید جمهور در طریق صحیح تاریخ، نام او را جاودان ساخت و شهید رئیسی احیاگر گفتمان اسلامی در اداره جامعه بود و اخلاص او تا همیشه ماندگار خواهد بود و راز ماندگاری، در جاذبه و دافعه واقعی است که شهید آیت‌الله رئیسی الگویی این‌چنین بود.

رضا قیومی‌پور: دولت او، دولت زندگی‌بخش و اعتماد مردمی بود

در پایان مراسم رضا قیومی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام‌حسین علیه السلام کارآمدی دولت شهید ابراهیم رئیسی را تبیین کرد و گفت: بنا بر سخنان مقام معظم رهبری، دولت او، دولت زندگی‌بخش و اعتماد مردمی بود و در زمانی کوتاه کارهای زیربنایی بسیاری انجام داد که در آینده تأثیرات خود را نشان خواهد داد. دولت شهید رئیسی در حوزه فرهنگ با رشد و توسعه چشمگیری مواجه شد که این رشد از جمله قوت‌های او بود.

وی افزود: در زمینه خدمت‌گزاری، دولت شهید ابراهیم رئیسی، کیفیت بالایی داشت و به صورت کمی و کیفی در بین دولت‌ها بی نظیر بود.

قیومی پور به اهمیت حضور در انتخابات پیش رو اشاره و بیان کرد: امید است بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، انتخاب فرد اصلح در انتخابات ریاست جمهوری موجب پیشرفت و برکت برای ملت شریف ایران باشد.

نظر شما