شناسهٔ خبر: 67216445 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آماده شدن مسلمانان جهان برای عید قربان

مسلمانان جهان هر سال در روز عرفه به آماده‌سازی مقدمات لازم برای جشن پایانی مراسم حج، عید قربان، می‌پردازند، در میان سنت‌های این عید در کنار مشترکاتی هم چون ذبح و توزیع گوشت قربانی، تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، عید قربان، روز مقدس مسلمانان است یادآور اطاعت حضرت ابراهیم (ع) از فرمان خداوند برای قربانی کردن فرزندش حضرت اسماعیل است.

حضرت ابراهیم (ع) که در یهودیت، مسیحیت و اسلام، هر سه معروف است، در طول زندگی خود آزمایش‌های بسیاری را پشت سر گذاشت که یکی از آن‌ها قربانی کردن فرزندش بود. پدر و پسر هر دو پذیرفتند از خواست خدا اطاعت کنند و به سمت کوه موریا حرکت کردند. این واقعه از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا نشان می‌دهد که حضرت ابراهیم تا چه اندازه حاضر به اطاعت از فرمان خدا برای جلب رضایت او بوده است.

ایمان خالص حضرت ابراهیم و تردید نداشتن وی در پیروی از فرمان خالق یکتا موجب شد که خداوند قوچی را برای قربانی شدن به‌جای حضرت اسماعیل بفرستد و ابراهیم (ع) آن را برای خداوند قربانی کرد. بنابراین مسلمین جهان در یادواره این روز حیوانی حلال‌گوشت را ذبح و در سه قسمت برای خود، خانواده خود و نیازمندان تقسیم می‌کنند.

آماده شدن مسلمانان جهان برای عید قربان

این روز که توسط مسلمانان سراسر جهان گرامی و مهم است، در سال ۲۰۲۴ هفدهم ژوئن برگزار می‌شود و یادآور رحمت و برکات خداوند برای کسانی است که بی‌وقفه در راه رضای خدا می‌بخشند. عید قربان همچنین پایان حج، زیارت مقدس واجب مسلمانان برای سفر به شهر مقدس مکه، است.

سنت‌های عید قربان

عید قربان با تزئینات شاد، دیدار دوستان و اقوام، تهیه غذاهای گوشتی و دسرهای مخصوص، هدیه دادن به کودکان و میزبانی از میهمانان با درست کردن کباب برگزار می‌شود. در این روز خانه‌ها به‌طور کامل تمیز و تزئین می‌شوند و مسلمانان بهترین لباس‌های خود را برای اقامه نماز روز عید می‌پوشند.

مراسم اصلی این روز شامل ذبح بز، گوسفند، گاو یا شتر و توزیع آن‌ها است. یک‌سوم گوشت به افراد فقیر می‌رسد، یک‌سوم بین دوستان و همسایه‌ها توزیع و یک‌سوم توسط خانواده خود فرد صرف می‌شود. این عمل بر اهمیت به‌اشتراک‌گذاری دارایی با افراد نیازمند تأکید می‌کند.

آماده شدن مسلمانان برای جشن ختم مراسم حج

روز عید با صبح زود بیدار شدن مسلمانان و پوشیدن بهترین لباس‌ها برای اقامه نماز عید آغاز می‌شود و بقیه روز صرف جیره‌بندی گوشت حیوان قربانی، توزیع آن و آماده‌سازی برای جشن‌های شبانه شامل کباب کردن گوشت در فضای باز ادامه پیدا می‌کند. با این حال بعضی از سنت‌های جشن در سراسر جهان متفاوت است. این آماده‌سازی‌ها به‌طور معمول از روز قبل و پس از مراسم عرفه انجام می‌گیرد.

زنان در شهر الخلیل کرانه باختری فلسطین، شیرینی‌های سنتی پر خرما را روی سینی‌های خود آماده می‌کنند.
آماده شدن مسلمانان جهان برای عید قربان زنی پاکستانی در حال نقش حنا بر دستان زنی دیگر به‌منظور آماده شدن برای جشن گرفتن عید قربان
مردم پاکستان معتقدند که حنا خوش شانسی می‌آورد
آماده شدن مسلمانان جهان برای عید قربان آماده‌سازی شیرینی‌های سنتی عید قربان در یک نانوایی در کابل، افغانستان

آماده شدن مسلمانان جهان برای عید قربان فروش شیرینی‌های تهیه‌شده از ورمیشل در هند به مناسبت عید قربان

نظر شما