شناسهٔ خبر: 67215662 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

چرا پرسپولیس بعد از برانکو هم موفق بود؟

باشگاه پرسپولیس از زمانی که برانکو ایوانکوویچ را استخدام کرده و با او قرارداد بلند‌مدت امضا کرد توانست یک فلسفه جدید را وارد باشگاه خود کند.

صاحب‌خبر -

با وجود گذشت تقریبا دو هفته از پایان مسابقات لیگ برتر پرسپولیس هنوز سرمربی خود را مشخص نکرده است. این باشگاه همچنین مذاکره با بازیکنان تمدیدی خود را به تازگی آغاز کرده و منتظر است آنها بعد از گذراندن تعطیلات و با بررسی شرایط برای تمدید اقدام کنند.

در کنار این مسائل پرسپولیس در شرایطی قرار دارد که هنوز تکلیف هیات‌مدیره جدیدش مشخص نیست. هفته‌هاست که کنسرسیوم بانک‌ها قصد دارند با برگزاری مجمع، اعضای جدید هیات‌مدیره این باشگاه را مشخص کنند که هنوز این اتفاق رخ نداده و در کدال نیز هنوز ثبت نهایی مالکیت این باشگاه پرطرفدار انجام نگرفته است. در چنین شرایطی مدیریت باشگاه به نوعی مجبور است که با بودجه محدود به فکر استخدام سرمربی خارجی باشد و این مساله کار این باشگاه برای جذب یک مربی خوب را سخت‌تر می‌کند. اما این دلیل نمی‌شود ایراداتی که در مذاکرات باشگاه پرسپولیس با مربیان خارجی وجود دارد را نادیده بگیریم. در ادامه این گزارش به بخشی از آنها اشاره خواهیم داشت. 

چرا پرسپولیس بعد از برانکو هم موفق بود؟

چرا پرسپولیس بعد از برانکو هم موفق بود؟ 

باشگاه پرسپولیس از زمانی که برانکو ایوانکوویچ را استخدام کرده و با او قرارداد بلند‌مدت امضا کرد توانست یک فلسفه جدید را وارد باشگاه خود کند. سرمربی کروات در اولین روزهای حضورش در پرسپولیس متوجه این مساله شد که تیمش قبل از هر چیز به بازیکنانی نیاز دارد که تمام فکر و ذهن‌شان موفقیت تیم باشد و درگیر مسائل حاشیه‌ای نباشند. او بعد از اینکه جواب تست یک‌سری از شاگردانش را از ایفمارک گرفت متوجه مسائلی شد و از این رو در اولین اقدام تصمیم گرفت یک‌سری از بازیکنان تیمش را کنار بگذارد که این کار را خیلی زود انجام داد. برانکو در گام بعدی تیمش را از نظر فنی یکدست و به نوعی بالانس کرد تا وابسته به ستاره‌ای نباشد. مرد کروات در مرحله بعدی یک دوره بدنسازی سخت برای بازیکنانش در نظر گرفت تا قوای جسمانی آنها را بالا ببرد. بعد از آن او روی ذهنیت شاگردانش کار کرد که به چیزی کمتر از قهرمانی راضی نباشند. پروفسور در گام نهایی تاکتیک مدنظرش که بازی با دو هافبک دفاعی و یک مهاجم بود را در تیمش جا انداخت تا به نوعی اول به گل نخوردن فکر کنند و بعد گل زدن. هر سالی که پرسپولیس با برانکو گذراند بهتر از قبل شد و وقتی هم که بعد از تقریبا پنج سال این تیم را ترک کرد مدعی شد تیمی را تحویل می‌دهد که تا پنج سال دیگر هم قهرمان لیگ خواهد شد که اتفاقا در چهار سال این اتفاق رخ داد. کالدرون وقتی پرسپولیس را از برانکو تحویل گرفت تلاش زیادی کرد سبک بازی این تیم را تغییر دهد اما تغییرات تاکتیکی‌اش چندان به مذاق بازیکنان خوش نیامده و آنها مدام از افرادی که در باشگاه تصمیم‌گیرنده بودند خواستار تغییر سرمربی بودند. ضمن اینکه بازیکنانی نظیر شجاع خلیل‌زاده، سید‌جلال حسینی و علیرضا بیرانوند ارتباط خوبی با پیرمرد آرژانتینی نداشتند. درنهایت نیم‌فصل محمدحسن انصاریفرد تصمیم گرفت یحیی گل‌محمدی را جانشین کالدرون کند. یحیی در اولین اقدام سیستم تیمش را به همان زمان قبل (دوره برانکو) برگرداند و پرسپولیس در نیم‌فصل دوم به راحتی قهرمان شد و در لیگ قهرمانان آسیا نیز تا فینال پیش رفت. روندی که فصل بعد از آن هم ادامه داشت. در واقع پرسپولیس با یحیی همان مسیر قبل خود را ادامه داد و اوسمار نیز به گفته خودش ادامه‌دهنده راه یحیی در پرسپولیس بود. بازی با چهار خط، پرس سنگین همراه با فوتبال مالکانه سبک بازی پرسپولیس در 10 سال اخیر بوده است. 

نظر شما