شناسهٔ خبر: 67215644 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

نوبرانه های فونیکس در نمایشگاه خودروی شیراز - اکونیوز

اقتصاد ایران: فونیکس FX برقی همسو با جریان نوپای برقی‌سازی خودروها در کشور رونمایی شده و تیگو۷ پرومکس دودیفرانسیل نیز برای پاسخگویی نسبی به تقاضای کراس‌اوورهای دارای قابلیت پیمایش خارج جاده معرفی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو شیراز که از تاریخ ۲۲ تا ۲۵خردادماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های این شهر برگزار شد، شرکت مدیران‌خودرو از نسخه برقی کراس‌اوور فونیکس FX رونمایی کرد که نخستین خودرو تمام‌الکتریکی این برند محسوب می‌شود. مدیران‌خودرو همچنین در اتواکسپو شیراز برای نخستین بار به‌صورت رسمی از تیگو۷ پرومکس دودیفرانسیل رونمایی کرد.

هر دو خودرو رونمایی‌شده توسط فونیکس را باید در پاسخ به نیاز روز بازار ایران ارزیابی کرد؛ فونیکس FX برقی همسو با جریان نوپای برقی‌سازی خودروها در کشور رونمایی شده و تیگو۷ پرومکس دودیفرانسیل نیز آمده است تا تقاضای بازار ایران برای کراس‌اوورهای دارای قابلیت پیمایش خارج جاده را به‌صورت نسبی پاسخگو باشد.

«فونیکس FX» برقی؛ قوی‌تر و پرشتاب‌تر

فونیکس FX برقی از یک موتور الکتریکی با قدرت ۲۰۱ اسب‌بخار در محور جلو بهره می‌برد. این موتور ۳۴۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند که آن را از نسخه بنزینی ۱.۶ لیتری توربو این خودرو قوی‌تر می‌کند. به گفته سازنده، فونیکس FX الکتریکی می‌تواند در ۷.۲ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

«FX الکتریکی» و «تیگو۷ پرومکس جدید»؛ نوبرانه‌های «فونیکس» در شیراز


«FX الکتریکی» و «تیگو۷ پرومکس جدید»؛ نوبرانه‌های «فونیکس» در شیراز

انرژی موردنیاز این موتور الکتریکی توسط یک باتری ۶۱ کیلووات ساعتی تامین می‌شود که با هر بار شارژ کامل، امکان پیمودن مسافتی بین ۴۳۰ تا ۵۰۰ کیلومتر را فراهم می‌آورد. البته این برد متغیر بسته به شرایط مختلف مانند دمای محیط، سرعت حرکت و سبک رانندگی تغییر خواهد کرد.

جایگزینی پورت شارژ «AC» و «DC» با جلوپنجره در«FX برقی»

در طراحی ظاهری این کراس‌اوور الکتریکی نسبت به نمونه بنزینی آن تغییراتی صورت گرفته که مهم‌ترین آن‌ها، حذف جلوپنجره و بازطراحی دماغه است. در این قسمت، چراغ‌های جلوی دولایه باقی مانده، اما در بالا یک نوار مشکی رنگ با نوشته فونیکس قرار گرفته است که چراغ‌های باریک LED را به‌هم متصل می‌کند.

«FX الکتریکی» و «تیگو۷ پرومکس جدید»؛ نوبرانه‌های «فونیکس» در شیراز

در طرفین دماغه نیز همان چراغ‌های جلوی نسخه بنزینی را می‌بینیم و درگاه شارژ هم در این قسمت تعبیه شده است. درواقع جلوپنجره FX در نسخه برقی حذف شده و پورت شارژ در بخش دماغه با دو استاندارد AC و DC تعبیه شده است. در نمای جانبی رینگ‌های جدیدی با طراحی آیرودینامیک دیده می‌شود و در عقب نیز اگزوزهای تزئینی روی سپر حذف شده است.

در فضای داخلی کابین هم با کمی دقت متوجه تغییراتی در جزئیات خواهیم شد. صفحه‌آمپر و نمایشگر مرکزی همچنان یکپارچه باقی مانده، اما به شکل خمیده درآمده‌اند. همچنین طرح داشبورد، رودری‌ها و کنسول مرکزی بین صندلی‌ها نیز تغییر کرده است.

«FX الکتریکی» و «تیگو۷ پرومکس جدید»؛ نوبرانه‌های «فونیکس» در شیراز

در کنسول جدید دیگر خبری از شیفتر نیست. در مورد امکانات رفاهی و ایمنی نیز همان موارد نسخه بنزینی ازجمله کروزکنترل تطبیقی، سنسورهای پارک، رادارهای کمکی، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن صندلی جلو، سانروف و سقف پانوراما روی این مدل نیز ارائه می‌شود.

گفتنی است؛ فونیکس FX الکتریکی (اومودا E۵) به‌زودی در بازار بریتانیا نیز عرضه خواهد شد. این کراس‌اوور الکتریکی که در اصل محصول برند چینی چری است، اولین بار در اوایل سال ۲۰۲۳ در نمایشگاه خودرو شانگهای رونمایی شده بود.

«تیگو۷ پرومکس» جدید با دو دیفرانسیل

پیشرانه‌ای که برای فونیکس تیگو۷ پرومکس دودیفرانسیل در نظر گرفته شده، همان ۱.۶لیتری توربو تیگو۸ پرو و فونیکس FX است که می‌تواند ۱۹۷اسب‌بخار قدرت و ۲۹۰نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

«FX الکتریکی» و «تیگو۷ پرومکس جدید»؛ نوبرانه‌های «فونیکس» در شیراز

علاوه‌بر موتور، گیربکس این خودرو نیز ۷ دنده دو کلاچه تر است که کاملا با تیگو۸ پرو یکی است.

به این ترتیب، به‌طور کلی از همان مشخصات فنی تیگو۸ پرو، آریزو۶ جی‌تی و فونیکس FX برای فونیکس تیگو۷ پرومکس دودیفرانسیل استفاده شده و تنها تفاوت این خودرو همان چهارچرخ محرک بودن آن نسبت به نمونه پرومکس استاندارد است.

افزایش جذابیت‌های طراحی در «تیگو۷ پرومکس»

در بخش ظاهری تیگو۷ پرومکس دودیفرانسیل، درست مانند پرومکس تک‌دیفرانسیل شاهد پخته‌تر شدن طراحی به‌ویژه در نمای جلو نسبت به نمونه پرو هستیم؛ جلوپنجره شکل و شمایل منظم‌تری به خود گرفته و یک نوار کرومی به دور آن کشیده شده و زیر چراغ ها امتداد یافته است. محفظه دی‌لایت‌ها نیز شکیل‌تر شده است.

«FX الکتریکی» و «تیگو۷ پرومکس جدید»؛ نوبرانه‌های «فونیکس» در شیراز

در نمای پشت خودرو هم گرافیک چراغ‌ها تغییر کرده و در حالت روشن بودن، کاملا به هم پیوسته هستند. لوگو و نوشته فونیکس هم از نوار میانی چراغ‌ها حذف شده است. مجموعه سپر و دیفیوزر عقب هم تغییر کرده و خوشبختانه اگزوزها فیک نیستند. در بخش کابین اما نسبت به تیگو۷ پرو، تغییرات بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر است؛ داشبورد کاملا تغییر کرده و با داشبوردی شبیه به تیگو۸ با کلاستر و مانیتور یکپارچه مواجه هستیم. علاوه‌بر این، پنل تنظیمات تهویه نیز به‌طور کامل لمسی شده است.

«FX الکتریکی» و «تیگو۷ پرومکس جدید»؛ نوبرانه‌های «فونیکس» در شیراز

لیست بلندبالای امکانات «تیگو۷ پرومکس» دودیفرانسیل

از امکانات ایمنی و رفاهی تیگو۷ پرومکس دودیفرانسیل هم می‌توان به مواردی همچون سیستم ترمز ضدقفل، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم توزیع نیروی ترمز، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و کمکی حرکت در سراشیبی، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سیستم آنتی‌ترپ شیشه‌ها و سانروف و در صندوق، کروزکنترل تطبیقی، دی‌لایت، سنسور نور و باران، کرنرینگ لایت، چراغ مشایعت، تریم داخلی چرمی، کلاستر و مانیتور یکپارچه هر یک با ابعاد ۱۲.۳ اینچ، قطب نما، اپل کارپلی و اندرویو اتو، سیستم صوتی SONY با هشت اسپیکر، خروجی برق ۱۲ ولت، فرمان برقی با قابلیت تنظیم در چهار جهت و روکش چرمی، صندلی‌های جلو برقی، تنظیم گودی کمر صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه اتومات، کول‌باکس، نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ، سیستم ورود و استارت بدون کلید، اتو استارت/استاپ، سقف پانورامیک، کیسه هوای جلو و جانبی و پرده‌ای، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم‌های کمکی رانندگی موسوم به ADAS به‌طور کامل، روف‌رک و... اشاره کرد.

نظر شما