شناسهٔ خبر: 67214722 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حرکت از نقش رجب به سوی طرح اصلی موزه تخت جمشید

شیراز - ایرنا - جرقه تصمیم‌گیری برای انتقال برخی از دفاتر پژوهشی، فنی و پایش مستقر در تخت جمشید از نتایج تحقیقات ۱۵ ساله بر روی دشت مرودشت زده شد و اکنون یک گام اساسی در نقش رجب باستانی برداشته شده تا کارکرد اصلی موزه تخت جمشید به آن بازداده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، هدف از ساخت و بازسازی بنای کنونی موزه جهانی تخت جمشید این بوده تا پس از کاوش‌های باستان‌شناسی، اشیای کاوش شده در این محل مطالعه و سپس به نمایش گذاشته شود، اما این موضوع به طور کامل محقق نشد و محدودیت‌های ساخت و ساز در محدوده تخت جمشید سبب شد تا بخشی از این بنا به عنوان بخش اداری استفاده شود.

نتایج تحقیقات متعدد باستان شناسی دشت مرودشت که از ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۳ انجام شد، روشن کرد که تخت جمشید، شهر استخر، دروازه پردیس یا تل آجری و نقش رستم به رغم وجود فاصله چند کیلومتری از یکدیگر، اما همه واحدهایی از شهر پارسه هستند.

بر این اساس تصمیم بر آن شد تا با استقرار بخشی از تجهیزات بخش‌های مختلف اداری و لجستیک پایگاه جهانی تخت جمشید در سراسر شهر پارسه، فضای لازم و کافی در ساختمان فعلی موزه تخت جمشید برای توسعه آن و نمایش آثار به دست آید.

آنطور که رئیس پایگاه جهانی تخت جمشید در این ارتباط به خبرنگاران گفت، قرار است دفتر پژوهشی، فنی، پایش و باستان شناسی دروازه پارسه، نقش رجب و نقش رستم افتتاح شود.

حرکت از نقش رجب به سوی طرح اصلی موزه تخت جمشید

نقش رجب کجاست؟

نقش رجب محوطه‌ای سلطنتی- آیینی از دوران ساسانیان در سه کیلومتری تختگاه پارسه قرارگرفته گرفته و اگر بخواهید از آن بازدید کنید، باید ۱۳ کیلومتر از شهر مرودشت به سمت شمال تخت جمشید سفر کنید.

نقش رجب محوطه‌ای با چهار نگار کَند صخره‌ای است که همگی متعلق به اوایل دوره ساسانیان و از نظر تاریخی، بین پادشاهی اردشیر بابکان تا بهرام دوم هستند؛ نقش برجسته‌های تاج‌گذاری اردشیر، نقش شاپور اول ساسانی و همراهان او، تاج‌گذاری شاپور اول ساسانی و تصویر کرتیر موبد بزرگ و مقتدر اوایل دوره ساسانی و کتیبه متعلق به آن، در این محوطه تاریخی قرار دارد.

اما علیرضا عسکری چاوردی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: نقش رجب تنها محدود به چند اثر ساسانی نیست، بلکه کتیبه‌ها، اشیا و استودان‌های (جایگاه نگهداری استخوان) بسیاری در کوه رحمت، تخت گوهر و آرامگاه در آنجا وجود دارد که نیازمند مطالعه و بررسی است.

حرکت از نقش رجب به سوی طرح اصلی موزه تخت جمشید

گام نخست تحقق طرح موزه تخت جمشید از سه کیلومتر آن‌سوتر

در پی تصمیم اتخاذ شده برای تمرکز برخی دفاتر اداری و لجستیک در سراسر شهر پارسه، اکنون روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس به نقل از مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید خبر از ایجاد یک کانکس با فضای ۳۰ مترمربع با امکانات موردنیاز اداری در محوطه نقش رجب داد که قرار است کارشناسان بخش اداری، حفاظت و پژوهشی این مجموعه تاریخی را استقرار دهد.

به گفته عسکری چاوردی، پژوهشگران و نیروهای اداری و حفاظتی این محوطه باستانی با استقرار در این دفتر، این فرصت را پیدا می‌کنند تا میدان فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

او پیشتر نیز گفته بود که با استقرار این دفتر پژوهشی در نقش رستم، مجموعه میراث باستانی موجود در این محوطه مطالعه و بررسی می‌شود.

عسکری چاوردی افزود: با اجرای طرح جامع حفاظت الکترونیک، ساماندهی و تجهیز نقش رجب، این محوطه تاریخی به سیستم دوربین‌های مداربسته، روشنایی، نورپردازی، اینترنت و تجهیزات اداری و پژوهشی مجهز شد.

او ادامه داد: با نصب دوربین‌های مداربسته و بهبود روشنایی و نورپردازی در این محوطه، امنیت و حفاظت این اثر ارزشمند بهبود می‌یابد.

عسکری چاوردی اضافه کرد: پایش شبانه این محوطه نیز گسترش یافت تا پهنه وسیع‌تری مورد مراقبت و حفاظت فیزیکی در شب قرار گیرد.

به اعتقاد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، مجموعه این اقدامات پژوهشی و حفاظتی می‌تواند در امر حفاظت و معرفی و درنتیجه افزایش آمار گردشگری این محوطه تاریخی نقش مؤثری داشته باشد.

عسکری چاوردی گفت: برنامه ساماندهی محوطه و بهبود زیرساخت‌های گردشگری در محوطه نقش رجب ازجمله برنامه‌ها و تصمیمات مهم پیش رو است و امید است تا با اجرای این پروژه‌ها، حفاظت و نگهداری از این محوطه تاریخی مهم تضمین‌شده و پژوهشگران و گردشگران بتوانند با امکانات مناسب و بیشتری در این محوطه تاریخی تحقیق، مطالعه و بازدید کنند.

استقرار فضای اداری و لجستیک نقش رجب در این محوطه تاریخی علاوه بر بهبود شرایط مطالعه، حفاظت و امینیت آن، یک گام موثر در جهت تحقق طرح موزه جهانی تخت جمشید است تا ۱۸ هزار شی تاریخی در تخت جمشید که فرصت نمایش نیافته‌اند، مجالی برای رخ‌نمایی پیدا کنند.

نظر شما