شناسهٔ خبر: 67214652 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مهمان سرای مدرن در دل بیابان | اینجا پاتوق کاوشگران ستاره شناسی است

قصر بهرام یا کاروانسرا؛ مهمانسرایی در دل بیابان؛ یادگاری به جا مانده از گذشته دور. خشت خشت دیوارهایش راوی حکایت های تلخ و شیرین تاجران و غلامانی که خسته از سفر گذرشان به اینجا می افتاد

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین-مژگان مهرابی: از آن زمان روزهای زیادی گذشته و حالا مکان دنجی برای اتراق شبانه طبیعت گردان شده است. اغلب تهرانی ها برای دیدن گونه های نایاب جانوری و گیاهی به اینجا می آیند تا در کنار تماشای این بنای تاریخی تا یک روز از طبیعت بکر پارک ملی کویر لذت ببرند. البته در بینشان کم نیستند کاوشگرانی که از شهرهای دور و نزدیک راهی کاروانسرای بهرام می شوند و خستگی رانندگی چند ساعته را به جان می خرند تا شب هنگام زیر طاق آسمان کویر ستاره ها را رصد کنند.

نام مقصد: کاروانسرای قصر بهرام

نشانی: جنوب گرمسار، جنوب شرقی شهرجوادآباد شمال دریاچه نمک

چطور برویم: 65 کیلومتر بعد از شهر گرمسار دریاچه نمک نمایان می شود و از آنجا فاصله چند دقیقه ای به کاروانسرای قصربهرام می رسید.

قدمت: دوران صفویه

امکانات: سرویس بهداشتی و آشپزخانه

جاذبه های اطراف: کاروانسرای عین‌الرشید، پارک ملی کوی، کاروانسرای سفید آب

معرفی: کاروانسرای قصر بهرام برخلاف دیگر بناهای مشابه که اغلب خشتی یا گلی هستند، با سنگ ساخته شده است.

کاروانسرا یا قصر بهرام؟

این محل مخصوص اتراق شاهان و شاهزاده ها بوده که برای شکار راهی دشت و بیابان می شدند. دلیل دیگر برای تایید این ادعا، وجود چشمه آب شیرین شاهی نامور در نزدیکی کاروانسراست که در فاصله‌ 7 کیلومتری آن قرار دارد. اما چرا این کاروانسرا عنوان قصر بهرام را یدک می کشد؟ دلیل آن به ماجرای مفقود شدن بهرام گور، پادشاه ساسانی است. می گویند یک روز که بهرام برای شکار می رود در باتلاق نمکین اطراف سفیداب (حوالی مکان فعلی کاروانسرا) یا بیابان ریگ جن فرو رفته و دیگر برنمی گردد. برای همین نام کاروانسرا را قصر بهرام گذاشته‌اند. این مکان تاریخی در حال حاضر پاسگاه شکاربانی پارک ملی کویر است. البته حجره های زیادی دارد که برای اقامت گردشگران در نظر گرفته اند. بازدید از کاروانسرا هزینه ورودی ندارد اما اگر کسی تمایل به اقامت شبانه در آنجا را داشته باشد، حجره های کاروانسرای برای استراحت آنها در نظر گرفته که می توانند با هزینه ای مناسب از امکانات رفاهی آنجا استفاده کنند.

پارک ملی کویر

کاروانسرای قصر بهرام در منطقه محافظت شده پارک ملی کویر قرار گرفته و از بالای بام آن می توان به خوبی انواع گونه های نادر جانوری را دید. این یکی دیگر از جذبه های این بنای تاریخی به شمار می آید. از این رو بسیاری از گردشگرها برای مطالعه حیات وحش یا برنامه های ستاره شناسی گذرشان به اینجا می افتد. کسانی که تمایل به اقامت در آنجا را داشته باشند باید از طریق سایت با مسئولان فرهنگی این بنای تاریخی هماهنگ کنند. چرا که برای ورود به این منطقه اخذ مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست الزامی است. گردشگران توجه داشته باشند از مسیر سفیدآب برای تردد استفاده نکنند، این منطقه دارای باتلاق‌های فراوان است. همچنین مسیر جاده سنگفرش برای خودرو پیشنهاد نمی شود .

نظر شما