شناسهٔ خبر: 67214390 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گزارش آگهی

راهکارهای جلوگیری از گرفتگی گوش در طول پرواز

در این مقاله قصد داریم درباره عارضه گرفتگی گوش یا گوش‌درد در سفرهای هوایی و راهکارهای جلوگیری و درمان آن صحبت کنیم.

صاحب‌خبر -

آیا تا به حال در طول سفر هوایی گوش‌درد یا گرفتگی گوش را تجربه کرده‌اید؟ گوش‌درد یا گرفتگی گوش، به‌ویژه هنگام برخاستن و فرود، یک اتفاق رایج در سفر با هواپیما است و اغلب با وزوز گوش همراه است. این ناراحتی ناشی از گرفتگی گوش است که زمانی رخ می‌دهد که فشار هوای داخل هواپیما بر گوش‌های شما تأثیر بگذارد.

عارضه گرفتگی گوش یا گوش‌درد در هواپیما چیست؟

به طور معمول، فشار هوا در داخل و خارج گوش‌ها یکسان است، اما تغییر سریع ارتفاع در طول سفر هوایی به گوش‌ها زمان کافی برای یکسان کردن فشار نمی‌دهد. نتیجه فشار یا سفتی ناخوشایند در گوش است و برخی از مسافران حتی ممکن است درد را تجربه کنند. این گرفتگی گوش می‌تواند تا پایان پرواز ادامه داشته باشد. با این حال، مهم است که بدانید هنگامی که هواپیما فرود آمد و فشار هوا یکسان شد، اکثر مردم بهبود سریعی در گرفتگی گوش خود خواهند داشت.

احتقان گوش یک اتفاق رایج در طول سفر هوایی است، اگرچه شدت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. کسانی که سرماخوردگی، عفونت گوش یا مشکلات سینوسی دارند ممکن است ناراحتی بیشتری را تجربه کنند. جالب اینجاست که کوهنوردان هنگام صعود به ارتفاعات از گرفتگی گوش رنج نمی‌برند، زیرا صعود آنها تدریجی است و به گوش‌ها اجازه می‌دهد تا خود را با فشار در حال تغییر وفق دهند.

عوارض گوش‌درد و گرفتگی گوش در هواپیما

گوش‌درد در هواپیما می‌تواند یک یا هر دو گوش را درگیر کند و در موارد حاد باعث ناراحتی، درد، پری گوش و کاهش شنوایی خفیف تا متوسط شود. در موارد شدید، گرفتگی گوش در هواپیما، می‌تواند منجر به درد شدید، کاهش شنوایی متوسط تا شدید، وزوز گوش، سرگیجه و هموتیمپانوم شود.

روش‌های رفع گرفتگی گوش در هواپیما

اگر قصد خرید بلیط هواپیما و شروع سفر هوایی را دارید، نگران مشکلات گرفتگی گوش نباشید، چراکه راه‌های مختلفی برای رفع گرفتگی گوش در هواپیما وجود دارد. خمیازه کشیدن، آروغ زدن، جویدن آدامس یا آب‌نبات، و انجام مانور والسالوا (دمیدن هوا در دهان در حالی که سوراخ‌های بینی را گرفته‌اید) می‌تواند به کاهش گرفتگی گوش کمک کند.

همچنین توصیه می‌شود برای مراقبت از خود در هنگام برخاستن و فرود به خواب نروید. در صورت امکان، هنگام سرماخوردگی، عفونت سینوسی، گرفتگی بینی یا عفونت گوش از پرواز خودداری کنید و اگر اخیراً جراحی گوش کرده‌اید، بهتر است قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه درباره راهکارهای جلوگیری از احتقان گوش در سفر هوایی بیشتر توضیح خواهیم داد.

از گوش‌گیر استفاده کنید

اگر گوش‌های حساسی دارید یا از مشکلات سینوسی و گرفتگی سینوس‌ها رنج می‌برید، استفاده از گوش‌گیرهایی که به طور خاص برای کاربرد در هواپیما طراحی شده‌اند، می‌تواند فشار گوش را در هنگام برخاستن و فرود تنظیم کند.

گوش‌گیرها به آرامی فشار هوای داخل و خارج گوش را در هنگام برخاستن و فرود یکسان می‌کنند. این گوش‌گیرها را می‌توان از داروخانه‌ها، فروشگاه‌های لوازم بهداشتی یا کلینیک‌های شنوایی خریداری کرد.

خمیازه بکشید و چیزی قورت دهید

علاوه بر استفاده از گوش‌گیر، خمیازه کشیدن و قورت دادن برای کمک به کاهش فشار هوا بسیار مهم است. درست زمانی که هواپیما در حال برخاستن بود، سعی کنید خمیازه بکشید. همچنین شما می‌توانید مواد خوراکی مثل شکلات، آب‌نبات، آدامس یا چیزهای دیگری میل کنید. سعی کنید لقمه غذا یا سایر خوراکی‌های قابل بلع را در زمان برخاستن و فرود هواپیما قورت دهید. البته حواستان باشد سریع غذا را قورت ندهید تا مشکلات دیگری مثل گرفتگی گلو و خفگی پیش نیاید.

از اسپری‌های بینی استفاده کنید

در صورت احتقان مکرر گوش در طول پرواز، می‌توان از اسپری‌های بینی (که احتیاجی به نسخه پزشک ندارند) حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از بلندشدن و فرود هواپیما استفاده کرد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که استفاده بیش از حد از این اسپری‌ها می‌تواند گرفتگی بینی را بدتر کند.

درمان گرفتگی گوش در کودکان

برای جلوگیری از گرفتگی گوش و وزوز گوش در کودکان در طول سفر هوایی، آنها را تشویق به خوردن خوراکی کنید. کودکان بالای ۴ سال می‌توانند آدامس بجوند یا با نی مایعات بنوشند تا در نوشیدنی خود حباب ایجاد کنند. گزینه دیگر این است که به آنها اجازه دهید آب‌نبات چوبی را بمکند تا احتقان گوش برطرف شود. هرگز به کودکان داروهای ضد احتقان ندهید.

برای جلوگیری از گوش‌درد در کودکان در هواپیما، آنها را تشویق کنید که در هنگام برخاستن و فرود آمدن، چیزی قورت دهند یا خمیازه بکشند تا فشار گوش برابر شود. دادن یک بطری آب یا آب‌میوه به کودکان بزرگ‌تر نیز می‌تواند از گوش‌درد جلوگیری کند.

برای نوزادان، از پستانک یا شیشه شیر برای جلوگیری از گوش‌درد در هواپیما استفاده کنید. در مورد استفاده از قطره‌های گوش دارویی برای نوزادان با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است قطره‌هایی حاوی داروهای بیهوش‌کننده یا مسکن تجویز کنند.

راهکارهای جلوگیری از گرفتگی گوش در طول پرواز

از داروهای ضدگرفتگی استفاده کنید

در صورت توصیه پزشک از داروهای ضد احتقان خوراکی استفاده کنید. برای بهترین نتیجه، دارو را ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت قبل از بلند شدن از زمین مصرف کنید. با این حال، اگر شرایط خاصی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، بارداری یا مشکلات پروستات دارید، ممکن است پزشک از تجویز داروهای ضد احتقان خوراکی خودداری کند. پزشک خود را در مورد سایر داروهایی که مصرف می‌کنید و ممکن است با داروی ضد احتقان تداخل داشته باشند، مطلع کنید.

تجویز داروهای ضد احتقان به کودکان زیر ۶ سال به دلیل اثرگذاری محدود و عوارض جانبی احتمالی توصیه نمی‌شود.

از داروی ضد آلرژی استفاده کنید

در صورت نیاز یک ساعت قبل از پرواز داروی آلرژی مصرف کنید تا از گوش‌دردهای ناشی از احتقان جلوگیری شود. آنتی‌هیستامین‌ها همچنین می‌توانند در جلوگیری از گوش‌درد در حین پرواز ناشی از گرفتگی مؤثر باشند.

مانور والسالوا را انجام دهید

مانور والسالوا یک تکنیک تنفسی است که می‌تواند با باز کردن لوله‌های استاش مسدود شده به کاهش فشار در گوش داخلی کمک کند. با این حال، اگر فشار خون بالا دارید، در معرض خطر سکته مغزی یا حمله قلبی یا آریتمی هستید، این کار نباید انجام شود. هنگام انجام مانور والسالوا مراقب باشید تا از آسیب رساندن به پرده گوش جلوگیری کنید.

سفرتان را تعویق بیندازید

اگر حال شما خوب نیست، سفر خود را به تعویق بیندازید، زیرا پرواز هنگام سرماخوردگی، عفونت سینوسی یا عفونت گوش می‌تواند گوش‌درد را تشدید کند و خطر عوارضی مانند سرگیجه، کاهش شنوایی یا پارگی پرده گوش را افزایش دهد.

راهکارهای جلوگیری از گرفتگی گوش در طول پرواز

کلام آخر

گرفتگی گوش در هواپیما به دلیل تغییر فشار هوا در هنگام برخاستن و فرود رخ می‌دهد. گوش سعی می‌کند فشار بین گوش میانی و فشار فضای داخل هواپیما را برابر کند. عفونت گوش می‌تواند در روند یکسان‌سازی فشار هوا اختلال ایجاد کند و باعث درد شود. در این مقاله درباره گرفتگی گوش و گوش‌درد در هواپیما صحبت کردیم. اگر در آینده پرواز دارید و از عفونت گوش رنج می‌برید، با پزشک خود مشورت کنید. اگر با کودک سفر می‌کنید، از پزشک اطفال خود برای ایمن‌تر و راحت‌تر کردن سفر راهنمایی بخواهید.

نظر شما