شناسهٔ خبر: 67214140 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ساخت انواع کشتی به سفارش شرکت‌های داخلی

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران از سفارش ساخت انواع کشتی به سازندگان داخلی از سوی سازمان‌های مرتبط خبر داد.

صاحب‌خبر -
آقای منوچهر علیپور در نشست کارشناسی با تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما گفت: در حال حاضر ۲ فروند کشتی چند منظوره برای حمل کالا‌های عمومی (general cargo) و ۲ فروند کشتی با قابلیت ورود کامیون با محموله (رورو) به سفارش سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت است که ۲ فروند، امسال و ۲ فروند دیگر تا سال ۱۴۰۴ تحویل می‌شود. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11221032"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4260987/11221032?width=600&height=350"></script></div>
 
وی به قرارداد ساخت کشتی لایروب با سازمان بنادر و کشتیرانی کشور هم اشاره کرد و افزود: در حال رایزنی برای ارتقا این تعداد به ۳ فروند هستیم، ساخت نخستین فروند آن از اوایل اسفند ۱۴۰۲ آغاز شده و تا ۲۴ ماه آینده برای لایروبی بنادر شمالی و پیشگیری از توقف ورود کشتی‌ها تحویل این سازمان خواهد شد همچنین شناور فایبرگلاس (تفریحی) هم در حال ساخت است، بدنه این شناور ساخته شده و موتور‌ها و بخشی از تجهیزات آن خریداری شده که با رفع مشکلات مالی، این شناور در نیمه اول سال ۱۴۰۳ تکمیل و به منظور استفاده در حوزه گردشگری به بهره برداری خواهد رسید.
 
به گفته علیپور؛ توان تولید سالانه ۵۰ فروند از این شناور را برای مصارف گردشگردی در دریای مازندران داریم. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11221070"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4260987/11221070?width=600&height=350"></script></div>
 
وی در خصوص سفارش به شرکت‌های خارجی برای تامین نیاز داخل، گفت: با توجه به قانون حداکثر استفاده از توان داخل و تجربه‌های موفق داخلی در ساخت نفتکش افراماکس و دیگر شناورها، هم اکنون قراداد‌ها با شرکت‌های داخلی منعقد می‌شود همچنین با اعلام آمادگی شرکت‌های کشتی سازی داخلی و هماهنگی شورای عالی صنایع دریایی و توافقات اولیه توان ساخت کانتینربر و نفتکش برای رفع نیاز داخل وجود دارد. 
 
علیپور با بیان اینکه هم اکنون ۶۰ درصد مواد اولیه خارجی است و ۴۰ درصد تولید داخل گفت: درصدد تقویت و استفاده بیشتر از تولیدات داخلی در ساخت محصولات نهایی هستیم به جز معدود موادی که اصلا تولید نمی‌شود.
 
آغاز ساخت سومین نفتکش افراماکس؛ امسال 
 
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران به طراحی و ساخت کشتی‌های نفتکش افراماکس از سوی این شرکت اشاره کرد و گفت: این کشتی با ۲۵۰ متر طول و ۴۴ متر عرض قابلیت حمل ۱۱۳ هزار تن نفت معادل ۷۵۰ هزار بشکه نفت دارد که ۲ فروند آن تاکنون به شرکت نفت ونزوئلا تحویل شده و ۲ فروند در دست ساخت است. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11220970"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4260987/11220970?width=600&height=350"></script></div>
 
وی به پیشرفت ۲۰ درصدی افراماکس ۳ با پایان بخش مهندسی اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد از طراحی این نفتکش انجام شده و ۴ هزار تن از ۱۷ هزار تن ورق مورد نیاز ساخت آن از شرکت‌های داخلی سفارش داده شده و آماده تحویل است که در صورت رفع چالش مالی با کارفرما، می‌توانیم ساخت این نفتکش را امسال آغاز کنیم.
 
کشتی سازی؛ صنعتی اشتغال زا
 
علیپور به حاشیه سود ۵ تا ۸ درصدی در کشتی سازی اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من کشتی سازی صنعت مادر است و بخش زیادی از رشته‌های مهندسی و حتی رشته‌های شیمی و بیش از ۱۰۰ رشته مهندسی را در برمی گیرد و به عنوان صنعتی پیشران، اشتغال زایی بالایی دارد. 
 
وی ادامه داد: در کشتی سازی قانونی وجود دارد که به ازای هر ۳۰ هزار یورو یک شغل پایدار به صورت مستقیم و ۶ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود که این مزیتی در این صنعت است، اما سرمایه در گردش چالش صنایع دریایی و کشتی سازی است و امیدواریم بانک‌ها با تغییر رویه و مساعدت بیشتر به فعال شدن این بخش کمک کنند همچنین با ارائه تسهیلاتی همچون اعطای وام کم بهره، مالکان را در امر سفارش گذاری ترغیب کنند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11221231"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4260987/11221231?width=600&height=350"></script></div>
 
علیپور گفت: تامین مالی از طریق فاینانسور و یا سرمایه گذاری خارجی به ایجاد زیرساخت، فعال شدن بخش خصوصی و پیمانکاری و افزایش اشتغال از ۳ هزار نفر در حال حاضر به ۱۰ هزار نیرو منجر می‌شود. 
 
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران همچنین با اشاره به آغاز طراحی سکو‌های طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس‌جنوبی گفت: ساخت این سکو‌ها پاییز ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.
 
منوچهر علیپور گفت: طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس‌جنوبی با قطر با هدف افزایش برداشت گاز و میعانات گازی مورد نیاز کشور با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری اواخر اسفند سال گذشته (۲۰ اسفند) در دو مرحله تکمیل زیرساخت و مرحله دوم طراحی و ساخت سکو‌های اصلی برای نصب تجهیزات و هدایت به سمت دریا، امضا شده است. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11221427"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4260987/11221427?width=600&height=350"></script></div>
 
وی به آغاز ساخت سکو‌های فشار افزایی از پاییز امسال اشاره کرد و ادامه داد: تکمیل و ساخت کامل این طرح حدودا ۳ تا ۴ سال زمان می‌برد. 
 
علیپور به واردات حدود ۵۰ درصدی تجهیزات و قطعات مورد نیاز ساخت سکو‌ها اشاره کرد و ادامه داد: در تلاشیم تا این میزان واردات با تولیدات شرکت‌های دانش بنیان و همت دانشگاه‌ها، بومی سازی شود و به مرحله‌ای برسیم که تجهیزات ایرانی را صادر کنیم، در حال حاضر با خروج شرکت‌های بزرگ خارجی، شرکت‌های ایرانی در حوزه صنایع دریایی و فراساحل اتفاقات خوبی را رقم زدند.
 
وی با اشاره به نگاه ویژه دولت به صنایع دریایی در برنامه هفتم گفت: تامین مالی پاشنه آشیل صنایع و به طور ویژه صنعت دریایی است که با حمایت و تامین مالی، کشتی ساز متقاعد می‌شود که در زمان مقرر تجهیزات را تامین و وعده کارفرما را محقق کند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11221312"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4260987/11221312?width=600&height=350"></script></div>
 
علیپور در پایان گفت: هم اکنون فارغ التحصلانی از دانشگاه‌های برتر کشور همچون شریف و امیرکبیر در واحد‌های تولیدی صنایع دریایی در حوزه فراساحل، کشتی سازی و تعمیرات مشغول به کار هستند و امسال با اتخاذ تدابیری درصدد جذب، حفظ و نگهداری نیروی انسانی نخبه هستیم.

نظر شما