شناسهٔ خبر: 67214040 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: کمیته ملی المپیک | لینک خبر

خدمات ضددوپینگ آماده برای سرویس دهی به هزاران تست المپیکی | کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران

صاحب‌خبر -

آماده‌سازی اقدامات ضد دوپینگ در بازی‌های المپیک پاریس از ماه‌ها قبل آغاز شده است و بیش از 1000 پرسنل برای آزمایش تقریباً 4000 ورزشکار در طول این رقابت‌ها تلاش می‌کنند. این تلاش ها همواره به دستورالعمل های تعیین شده توسط آژانس جهانی ضد دوپینگ پایبند است.
به گزارش  روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از اینساید د گیمز، اخیراً سؤالاتی در مورد عملکرد این آژانس در بازی‌های المپیک توکیو در سال 2021 مطرح شده است، به ویژه در مورد رسیدگی به پرونده شناگرانی که آزمایش آنها مثبت بوده اما قبل از بازی‌ها تحریم نشده‌اند. آژانس بین المللی آزمایشات ضددوپینگITA  که در سال 2018 تاسیس شد و تا حدی توسط کمیته بین المللی المپیک تامین مالی می شود، بر اقدامات ضد دوپینگ در پاریس 2024 نظارت خواهد کرد. ITA از 18 جولای، یک هفته قبل از شروع بازی ها، در دهکده المپیک مستقر خواهد شد.
 از اواسط آوریل، ITA با فدراسیون های بین المللی و آژانس های ملی ضد دوپینگ برای هماهنگی آزمایش های هدفمند در فواصل زمانی مناسب همکاری می کند.
 سخنگوی این نهاد بین المللی به خبرگزاری فرانسه گفت: "اگر ورزشکارانی هستند که دوپینگ می کنند، قبل از بازی ها این کار را انجام می دهند، بنابراین این مرحله بسیار مهم است".با پایان یافتن مسابقات مقدماتی چند هفته قبل از بازی‌ها، این سازمان وظیفه نظارت بر 40000 ورزشکار را دارد که از میان آنها 10000 ورزشکار در پاریس به رقابت خواهند پرداخت. در طول بازی های المپیک توکیو، این نهاد حدود 6200 آزمایش را روی 4000 ورزشکار انجام داد که در نتیجه آن برخی از یافته های مثبت احراز گردید.
 جنجال پیرامون کامیلا والیوا، اسکیت باز روسی، که در تست تری متازیدین مثبت و چهار سال محروم شد، در بازی های زمستانی پکن در سال 2022 هیجان ایجاد کرد. روند کنترل با تکیه بر نظارت مستمر، استفاده از مسابقات، گذرنامه های بیولوژیکی (که داده های ورزشکاران را جمع آوری می کند) و افشاگران احتمالی که ممکن است اقدامات مشکوک را گزارش کنند؛ ذیل اینجنین برنامه قراردارند.

 

نظر شما