شناسهٔ خبر: 67213483 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

کدام کاندیداها به نفع دیگری انصراف خواهند داد؟

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی:انصراف نامزد‌ها در تاریخ ایران بی سابقه نیست. از سال ۶۰ در تمامی انتخابات‌های ریاست جمهوری، برخی نامزد‌ها به نفع نامزدی که اصلح می‌دانستند، انصراف داده‌اند. از انصراف‌های معروف می‌توان به انصراف مهدوی کنی  ظهر روز انتخابات سوم ریاست جمهوری اشاره کرد.

به گزارش رویداد۲۴،در پیامی از نامزدی آیت الله خامنه‌ای دفاع کرد و به نفع او از رقابت‌ها خارج شد. در دوره پیش نیز انصراف نامزد‌های پوششی ابراهیم رئیسی و بعد مسئولیت گرفتن آن‌ها در دولت سیزدهم، محل مناقشه فعالان سیاسی بود.
 
در آستانه انتخاباتی که قرار است هشتم تیرماه برگزار شود، هر روز شایعه‌ای از احتمال انصاف یکی از نامزد‌های انتخابات به گوش می‌رسد. رویداد۲۴ در این گزارش احتمال انصراف هر یک از شش نامزد انتخابات را بررسی کرده‌ است.

یک) محمد باقر قالیباف
قالیباف در انتخابات مجلس نفر چهارم تهران شد. او سال ۱۳۹۶ نیز نامزد پوشش رئیسی بود و ناچار شد به نفع ابراهیم رئیسی انصراف دهد. همین دو سابقه باعث شده تا طرفداران جلیلی به دنبال انصراف قالیباف باشند. او قوی‌ترین ساختار حزبی را برای انتخابات ریاست جمهوری دارد و این ساختار، در واقع حاصل حدود بیست سال برنامه ریزی او برای تکیه زدن به کرسی ریاست جمهوری بوده. شانس قالیباف در انتخابات زیاد است، اما به خاطر مسائل خانوادگی و مراوده با برخی مفاسد اقتصادی، نقاط منفی کارنامه او زیاد است و همین مسئله بهانه جبهه پایداری برای فشار به قالیباف است.

دو) سعید جلیلی
اصولگرایان حامی قالیباف می‌گویند سعید جلیلی باعث شکست اصولگرایان در انتخابات ۹۲ شد و از او انتظار دارند که این دوره آن کار غلط را تکرار نکند و به نفع قالیباف انصراف دهد. حتی در روز‌های گذشته شایعاتی از انصراف سعید جلیلی به گوش رسید. در ابتدا ویدیویی از سعید جلیلی درباره رسیدن کاندیدا‌های جریان انقلاب به کاندیدا‌های واحد منتشر شد که جلیلی در این زمینه واکنش مبهمی نشان می‌دهد و برداشت برخی این بود که جلیلی به نفع قالیباف انصراف خواهد داد، اما پس از آن، یدیویی دیگر منتشر شد و این بار جلیلی در جمع هوادارانش گفت: «در این مسیر با شک وارد نشده‌ایم، این مسیر را با بصیرت انتخاب کردیم و با قوت ادامه می‌دهیم.»

امیرحسین ثابتی نماینده تهران و از نزدیکان جلیلی هم در صفحات اجتماعی خود انصراف جلیلی را یک دروغ خواند که با پول پاشی میلیاردی در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده است.
بیشتر بخوانید: 

سه) مسعود پزشکیان
مسعود پزشکیان در میان نامزدها، همفکری ندارد که اساسا خبری درباره انصراف او منتشر شود. شاید تنها نامزدی که می‌توان به حضور او تا روز آخر انتخابات مطمئن بود مسعود پزشکیان باشد. مگر اینکه پورمحمدی به شکل معجزه آسایی بتواند در روز‌های آخر سنت شکن حاضر شود و رای پزشکیان را به سبد خود هدایت کند.

چهار) مصطفی پورمحمدی
وزیر کشور دولت احمدی نژاد و وزیر دادگستری دولت روحانی، چهره میانه رویی از خود به نمایش گذاشته است. او تنها فردی بود که در دو کابینه احمدی نژاد و روحانی به صندلی وزارت رسیده بود. پورمحمدی که حالا جایگزین مهدوی کنی، در دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز شده است، مثل ولایتی ۹۲ و میرسلیم ۹۶، نقش نامزد راست سنتی و مذهبی را در انتخابات ایفا خواهد کرد. انصراف او به نفع نامزد‌های انتخابات بسیار کم است، اما او هم می‌تواند به نفع قالیباف و هم به نفع پزشکیان انصراف دهد و حمایت او از پزشکیان در مناظره‌ها هم ممکن است و در تعیین برنده انتخابات موثر باشد.

پنج) علیرضا زاکانی
علیرضا زاکانی پوششی‌ترین نامزد انتخابات است. او سعی دارد از خود چهره مردی مرموز تصویر کند و طرفدارانی برای خود پیدا کند تا با دست پرتری به سراغ انصراف برود و بتواند امتیازات بیشتری بگیرد. او این سیگنال‌ها را علنی برای نامزد‌های دیگر هم می‌فرستد. وی چند روز پیش گفته بود اگر ذره‌ای احساس کنم که سایر کاندید‌ها بتوانند اقدامات بنده را دنبال کنند، حضور در انتخابات را برای خود حرام می‌دانم.

شش) امیرحسین قاضی زاده هاشمی
«ان‌شالله همه عزیزان به نفع کاندیدای اصلح کنار خواهند رفت». این عبارت روز شنبه توسط نامزدی ابزار شده که بسیاری می‌گویند اولین انصرافی این دوره از انتخابات خواهد بود. حتی کارشناس صدا و سیما هم در برنامه تبلیغاتی قاضی زاده هاشمی این سوال را از او مطرح کرد و از او پرسید اگر قرار است انصراف بدهید، ما سر کار نباشیم. قاضی زاده هاشمی هم مثل زاکانی دور قبل به عنوان پوششی ابراهیم رئیسی حضور داشت، اما چون سبد رای کمی داشت، در نهایت انصراف نداد. جالب اینجاست که اسم کانال تلگرامی قاضی زاده هاشمی در ایتا، «انصراف بی انصراف» است.

نظر شما