شناسهٔ خبر: 67213220 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

در مناظره نمایندگان پزشکیان، جلیلی و قالیباف مطرح شد:

مناظره نمایندگان پزشکیان، جلیلی و قالیباف درباره شش موضوع اساسی

نمایندگان مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در یک مناظره انتخاباتی در دانشگاه آزاد شرکت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان به نمایندگی از مسعود پزشکیان، سید موسی پورموسوی به نمایندگی از محمدباقر قالیباف و امیرحسین ثابتی منفرد به نمایندگی از سعید جلیلی با حضور در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در خصوص چالش‌های فعلی کشور و راه حل‌های نامزدهای‌شان برای فائق آمدن بر مشکلات کشور و کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به مناظره پرداختند و به سوالات مجری پاسخ داد؟

حکمرانی مطلوب از نگاه نمایندگان نامزدها

کواکبیان: پزشکان روی کار کارشناسی تاکید دارد

مصطفی کواکبیان پاسخ داد: قانون اساسی در قوانین عادی چارچوب‌های حکمرانی مطلوب را مشخص کرده است تا کسی فرا قانونی حرکت نکند و قانون را دور نزند.

وی ادامه داد: بهبود معیشت و زندگی مردم در حکمرانی مطلوب بسیار اهمیت دارد. حکمرانی مطلوب این نیست که فقط خودمان را ببینیم بی آنکه به دنیا توجه داشته باشیم و مرزهای دیپلماسی خارجی و مطلوبیت‌های آن را مورد توجه قرار ندهیم.

وی ادامه داد: عزیزان نباید به گونه‌ای صحبت کنند که با عملکرد کاندیداهای‌شان جور نیست. دکتر پزشکان روی کار کارشناسی تاکید دارد اما یک رئیس جمهور در همه دانش‌ها نمی‌تواند تخصص داشته باشد. استفاده از کارشناسان در علوم مختلف کمک خوبی به رئیس‌جمهور است.

ثابتی :رییس جمهور منتخب باید 5 اولویت کاری داشته باشد 

امیرحسین ثابتی نیز پاسخ داد: اگر جلیلی در جایگاه ریاست جمهوری قرار گیرد، بر اساس اولویت کار خواهد کرد. اگر دولتی صدها اولویت را برای خودش تعیین کند معلوم است که به هیچ یک از آن‌ها نخواهد رسید. بلکه باید اولویت‌ها را محدود به ۵ اولویت کلان و اصلی کند و بداند در هر یک از این محورها چه می‌خواهد.

وی برنامه‌های مدون برای پیاده شدن اولویت‌ها را بسیار مهم دانست و افزود: نگاه و رویکرد برنامه‌ها اهمیت دارد اما متخصص بودن رئیس جمهور در این زمینه بسیار کمک کننده است. در حکمرانی مطلوب از انجام کارهای نمایشی باید پرهیز کرد. روحیه ضد فساد رئیس جمهور و اطرافیانش نیز در این زمینه اهمیت دارد.

وی افزود: حرف ما این نیست که رئیس‌جمهور تنهایی کشور را اداره کند و نیازی به کارشناس ندارد. دکتر پزشکیان با دو کارشناس اقتصادی در میز گرد اقتصادی شرکت کردند منتها با دو دیدگاه متفاوت. یکی دیدگاه چپ داشت و دیگری دیدگاه راست. اگر دکتر پزشکیان فردا رئیس جمهور شود چطور می‌خواهد به این دو تا دیدگاه متفاوت عمل کند.

ثابتی ادامه داد: رئیس جمهور باید در جریان امور کشور باشد تا متوجه شود کارشناسان در امور مختلف چه می‌گویند.

پورموسوی:حاکمیت مطلوب در نگاه قالیباف یعنی حاکمیت قانون

سید موسی پورموسوی هم گفت: حاکمیت مطلوب در نگاه قالیباف یعنی حاکمیت قانون و تبعیت از آن، کارآمدی و اثربخشی از ناحیه حاکمیت برای خدمت صادقانه و عقلانیت.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از حاکمیت مطلوب می‌شود نباید از ادبیات استقراضی استفاده کنیم. باید از مبانی فقهی و قانونی استفاده کرده و امور ملی از امور محلی تفکیک شود.

وی ادامه داد: دانایی و توانایی به رئیس جمهور این توان را می‌دهد که بداند چه می‌خواهد و چگونه می‌خواهد. رئیس جمهور باید قدرت تشخیص هم داشته باشد تا بداند چگونه نظرات کارشناسی را عملیاتی کند.

نگاه نامزد شما به حذف یا تغییر کانون‌های قدرت و فساد چیست؟

کواکبیان: پزشکیان نگاه صرفا اصلاح طلبانه ندارد

نماینده مسعود پزشکیان در این جلسه ، پاسخ داد: دکتر پزشکیان تاکید دارد از همه نیروهای کارآمد در دولتش استفاده خواهد کرد. ایشان تاکید دارد از حزب و گرایش سیاسی خاصی حمایت نمی‌کند. به همین دلیل از همه نیروهای کارآمد و متخصص و متعهد استفاده خواهد کرد تا باری از دوش مردم برداشته شود.

وی ادامه داد: ستاد اصولگرایان حامی دکتر پزشکیان هم شکل گرفته است تا اصولگرایانی که تصمیم دارند از ایشان حمایت کنند بتوانند از هم اکنون مشارکت داشته باشند. برخی با اسنپ می‌آیند اما بعداً با اتوبوس بر می‌گردند. ایشان نگاه صرفا اصلاح طلبانه ندارد به همین دلیل نیروهای ستادش را از یک جناح انتخاب نکرده است در حالی که برخی افراد را جابجا می‌کنند تا نیروهای خودشان فقط در مصدر کار باشند.

ثابتی:جلیلی اهل باج دادن به کانون قدرت و ثروت نیست

نماینده سعید جلیلی هم پاسخ داد: بخش قابل توجهی از کانون قدرت و ثروت آنقدر که با آقای جلیلی زاویه دارند با هیچ یک از کاندیداها زاویه ندارند. این جریان‌ها سال‌هاست که دنبال رئیس جمهور کردن یک نفر است. جلیلی اهل باج دادن به این‌ها نیست. تصویری به دروغ در کشور مطرح شده است که چه فرقی می‌کند که کدام نامزد رای بیاورد. ستاد جلیلی جوان‌ترین نامزدهاست. باز بودن نگاه جلیلی باعث شد که شخصی که در قبلاً در ستاد آقای روحانی بود اکنون در ستاد ایشان حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: قرار است کابینه جلیلی کابینه شگفتی‌ها باشد. از ۱۵ وزیر کابینه ۱۳ - ۱۴ نفر افرادی خواهند بود که هیچکس آنان را نمی‌شناسند اما کارشناس و متخصص هستند. دکتر جلیلی در دفترش به روی هزاران دکتر و کارشناس باز است. دکتر نیره خوش خلق یک چهره نخبه و اصلاح طلب است که وقتی درباره جلیلی تحقیق کرد کلاً نظرش به ایشان تغییر کرد و وعده حمایت از ایشان را داد. این شخص نمایی از کابینه آینده دکتر جلیلی است.

پورموسوی: قالیباف نگاه اصلی به نیروهای متخصص دارد

نماینده محمدباقر قالیباف هم پاسخ داد: از پاسخ‌های باز و صمیمانه دکتر کواکبیان و ثابتی خوشحالم. ای کاش چنین مناظره‌هایی هم در انتخابات گذشته برگزار می‌شد. استفاده از متخصصان اتفاق بسیار خوبی است. آقای ثابتی برخی از رفقای شما برنمی‌تابند که کارشناسان در صدا و سیما صحبت کنند. آقای کواکبیان وقتی جریان شما در مصدر کار بود کارشناسان از دستگاه‌ها حذف شدند. قالیباف نگاه اصلی به نیروهای متخصص دارد.

وی ادامه داد: آقای کواکبیان و ثابتی نقد صحبت کنید نه نسیه. بگویید که نامزد شما و رفقایتان چگونه از متخصصان و کارشناسان در دولت آینده خود استفاده خواهد کرد. کلی‌گویی درباره استفاده از متخصصان و کارشناسان راه به جایی نخواهد برد . بنویسید و امضا کنید که در کجا و از چه کارشناسانی در چه تعداد استفاده خواهید کرد.

وی افزود: ایران با مدارا اداره می‌شود اگر این مسئله مهم را متوجه شویم راحت‌تر می‌توانیم درباره طبقه نخبه و متخصص صحبت کنیم.

سیاست ارزی دولت مطلوب شما برای کنترل تورم چیست؟

کواکبیان : دکتر پزشکان تعامل مثبت با دنیا و کشورهای جهان را حتماً در دستور کار دارد

نماینده مسعود پزشکیان پاسخ داد: هیچ دولتی را به جز دولت آقای خاتمی اصلاح طلب نمی‌دانیم و نخواهیم دانست پس ما را به دولت روحانی ارجاع ندهید. ایشان اصلاح طلب نبودند.

وی ادامه داد: چه آقای جلیلی و چه آقای قالیباف معتقدند معیشت و زندگی مردم را نباید به سیاست خارجی ربط بدهیم در حالی که مشکل اصلی همین است. مسائل اقتصادی حتماً به سیاست خارجی مربوط است. زمان انتقال دولت روحانی به رئیسی نرخ ارز ۲۸ هزار تومان بود اما طی سه سال به حدود ۶۰ هزار تومان رسید. چرا؟

وی ادامه داد: نباید حرفی زده شود که در آن گیر کنید. دکتر پزشکان تعامل مثبت با دنیا و کشورهای جهان را حتماً در دستور کار دارد و آن را ارائه کرده است.

ثابتی: باید کاری کنیم که تحریم‌ها نتواند امور کشور را فلج کند، همان کاری که روسیه کرد

نماینده سعید جلیلی هم گفت: جدل نمی‌کنم. آقای پورموسوی از خود آقای قالیباف بپرسید تا نظر حقیقی و واقعی خود را درباره کسی که گفتم به شما بگوید.

وی ادامه داد: هیچ آدم عاقلی اختیار کشور را دست رئیس‌جمهور دیوانه آمریکا نمی‌دهد. باید زیرساخت‌ها فراهم شود تا با تصمیم رئیس جمهور آمریکا در اقتصاد ما تلاطم به وجود نیاید. ما میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم اما واقع‌بینانه به غرب و آمریکا نگاه می‌کنیم.

ثابتی ادامه داد: اولویت‌بندی‌ها در تخصیص ارز دست دولت است؛ بنابراین نباید خرج امور غیر ضروری شود. کالاهایی وارد می‌شود که در داخل آن‌ها را تولید می‌کنیم. چرا؟ دل خوش کردن به مذاکره و منت کشی از آمریکا و اروپا جواب ایران نیست. باید زمین بازی را عوض کرد. همان کاری که رئیسی شروع کرد و باید در دولت آینده ادامه یابد.

وی ادامه داد: باید کاری کنیم که تحریم‌ها نتواند امور کشور را فلج کند، همان کاری که روسیه کرد نمونه خوبی است که نشان می‌دهد تحریم‌های غرب نمی‌تواند روی اقتصاد آن اثر بگذارد و اقتصاد این کشور را فلج کند.

پورموسوی: برای نرخ ارز راهکار وجود دارد میخکوب کردن نرخ ارز یا آزاد گذاشتن آن یا دستوری کردن آن

نماینده محمدباقر قالیباف هم گفت: برای نرخ ارز راهکار وجود دارد میخکوب کردن نرخ ارز یا آزاد گذاشتن آن یا دستوری کردن آن از جمله این راهکارهاست. ظرفیت‌های کشور باید متکی بر ظرفیت ژئوپلیتیکی کشور و محیط پیرامونی انجام شود که قابل تعمیم به نرخ گذاری ارز هم هست.

وی در پاسخ به ثابتی ادامه داد: بنده خودم به لیست اصولگرایان منتقد هستم اما در میان آنان انسان‌های دانشمند و توانمند، زیاد هستند. آقای ثابتی شما خیلی خوب حرف می‌زنید. بنده چیزی را نمی‌پیچانم و به همان زبان روستایی صحبت می‌کنم. با تهمت زدن به این و آن کشور اداره نمی‌شود.

در ادامه این مباحث ثابتی گفت: آقای کواکبیان سرچ کنید تا متوجه شوید در زمان آقای روحانی چقدر به نفع ایشان صحبت کردید. بیشترین جهش نرخ ارز در دولت آقای روحانی اتفاق افتاد. در دولت جنگ نرخ ارز ۵ برابر شد اما در دولت روحانی ۱۰ برابر شد.

وی ادامه داد: جریانی که نمی‌تواند یک لیست انتخاباتی ببندد بعداً چگونه می‌خواهد یک کابینه تهیه کند.

پورموسوی  هم گفت: آقای ثابتی استاد آسمون ریسمون بافتن است. شماره چگونه می‌توانید چنین ادعایی بکنید در حالی که آقای قالیباف یک نفر از لیست ۳۰ نفره ائتلاف اصولگرایان بود. الان هم همین یک نفر کاندیدا شده است، چه ربطی به لیست مجلس دارد. بنده آسمون ریسمون بلد نیستم این کار در تخصص شماست. به جای این کار از توانایی نامزد خودتان صحبت کنید و برنامه‌هایش را تشریح کنید. بگویید کاندیدای شما در شرایط سخت تحریم چه برنامه‌ای دارد. بستن یا نبستن لیست‌ها در گذشته چه ارتباطی به انتخابات فعلی دارد.

کواکبیان هم گفت: متاسفم که عزیزان هنوز در لیست انتخابات گذشته گیر کرده‌اند. اگر اصلاح طلبان نبودند آقای روحانی رای نمی‌آورد. از سر ناچاری به ایشان رای دادیم. آقای عارف خودش کناره‌گیری کرد ما هم از روحانی به ناچار حمایت کردیم.

وی متذکر شد: چه کسی ادعا می‌کند که دکتر پزشکیان در حوزه ارزی ادامه راه روحانی را می‌دهد؟ این درست نیست.

سیاست‌های نامزدها در خصوص انضباط و امنیت فضای مجازی و فیلترینگ چیست؟

کواکبیان: پزشکیان فیلترینگ را نمی‌پسندد

نماینده پزشکیان در این مناظره پاسخ داد: دکتر پزشکیان قائل به محدودیت برای فضای مجازی نیست. ایشان فیلترینگ را نمی‌پسندد. اگر در داخل نرم‌افزارهای قوی داشته باشیم که کار مردم را انجام دهد مسئله خوبست اما چون نداریم پس باید محدودیت و فیلترینگ ایجاد کنیم، درست نیست. آقایان قالیباف و جلیلی به فیلترینگ و اعمال حکمرانی در فضای مجازی اعتقاد دارند که شاید حق داشته باشند چنین صحبت کنند. کنترل و فیلترینگ صد در صدیٍ فضای مجازی به هیچ وجه امکان پذیر نیست. هر قدر فیلتر کنی باز فیلترشکن‌های جدید تولید و روانه فضای مجازی می‌شود.

وی ادامه داد: این‌که آقای جلیلی اصرار دارد که حامی طرح نور و سخت‌گیری در حوزه حجاب باشد جواب نمی‌دهد. بنده معتقدم با بگیر و ببند حکم شرعی قابل اجرا نیست. راهکاری این دوستان جز ضربه به فرهنگ و اعتقادات مردم حاصل دیگری نداشته است.

ثابتی: تلگرام در دوره روحانی فیلتر شد. چرا؟

نماینده جلیلی در این مناظره هم پاسخ داد: حرف‌های دکتر  کواکبیان صد در صد پوپولیستی است. به دانشگاه نیامدم تا کف و سوت بگیرم بلکه آمده‌ام حقایق را بیان کنم. آقای کواکبیان در این یک مورد از آمریکا یاد بگیرید اشکال ندارد. ببینید آنان با «تیک تاک» چه کردند. آمریکایی که مهد لیبرالیسم است با یک اپلیکیشن این کار را می‌کند آن وقت شما معتقدید که باید فضای مجازی باز باشد. دلم برای مردم ایران می‌سوزد به خاطر یک بام و دو هوا بودن مسئولان. تلگرام در دوره روحانی فیلتر شد. چرا؟ مگر معتقد به باز بودن فضای مجازی نیستید.

وی ادامه داد: ترکیه هم مدلی مشابه با آمریکا رفتار کرده است در حوزه فیلتر برخی اپلیکیشن‌ها.

وی افزود: کانال‌ها در خصوص فیلترینگ فضای مجازی و حجاب اطلاعات نادرست مخابره می‌کنند و شما هم روی آن‌ها واکنش نشان می‌دهید که درست نیست. در همین خیابان‌ها چیزهایی مشاهده می‌شود که به بنیاد خانواده‌ها هجمه وارد می‌کند.

پورموسوی: قالیباف در حوزه فضای مجازی معتقد است ابتدا باید این فضا را شناخت  بعد نظام مند و قانونمندش کرد

هم‌چنین نماینده قالیباف در این مناظره گفت: یکی از اولویت‌های دکتر قالیباف اصلاح نادترازی‌هاست. در حوزه فضای مجازی نیز معتقد است ابتدا باید این فضا را شناخت تا بعد بتوان آن را نظام مند و قانونمند کرد. هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که از طریق فضای مجازی امنیت کشورش تهدید شود حتی رژیم اسرائیل نیز چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

وی ادامه داد: آقای کواکبیان جمله‌ای درباره قالیباف گفت که گویا آقای قالیباف به شفافیت اعتقاد ندارد. خوب است قدری وقت بگذارید و مطالعه داشته باشید. طرح شفافیت تصویب شد و به شورای نگهبان رفت و مجمع تشخیص به آن ایراد گرفت و در نهایت از ید اراده مجلس خارج شد. مجلس یازدهم نیز طرح صیانت را اجرایی کرد.

وی ادامه داد: حجاب مربوط به ملت ایران است حتی به دوران پس از اسلام هم مربوط نمی‌شود. نباید به خواسته نشات گرفته از فرهنگ یک کشور توهین کرد. کاری که آقای کواکبیان و دوستان‌شان می‌کنند. چه کسی گفته که اکثریت ملت ایران با مسئله حجاب ایراد دارند؟ با ناهنجاری‌ها مشکل داریم.

در ادامه کواکبیان در واکنش به سخنان ثابتی گفت: این‌که می‌گویند پوپولیستی صحبت می‌کنید درست نیست یک بلانسبت هم بگویید. عزیزان هر کجا کم می‌آورند از این واژه استفاده می‌کنند تا رای  جمع کنند. دکتر پزشکان هر کجا می‌رود با دختر محجبه‌شان می‌رود یعنی ایشان به حجاب معتقد هستند.

وی ادامه داد: شورای عالی امنیت ملی مصوبه می‌کند و ربطی به دولت‌ها ندارد.

ثابتی از کواکبیان پرسید: همین جا بگویید که اگر آقای پزشکیان رای آورد آیا عملکردش را گردن می‌گیرید یا مثل روحانی؟

کواکبیان پاسخ داد: پزشکیان آمده است و تاکید کرده است در چهارچوب همین ساختار دیدگاه‌هایم را اجرایی کنم. ایشان اگر نتوانست باید به مردم بگوید که نتوانسته‌ام.

پورموسوی هم خاطرنشان کرد: رضاخان کشف حجاب را اجرا کرد. مشاورانش به او گفتند همسر خودت را هم به همان صورت در خیابان‌ها بچرخان. وقتی رفتند و برگشتند رضاخان سر تا پا غرق در عرق شد و گفت مردک‌ها زن من را نگاه کردند.

وی ادامه داد: کواکبیان می‌گوید مشکل در شورای عالی امنیت ملی است و باید آن را حل کرد.

جایگاه ایران در نظم جهانی، جبهه مقاومت و عمق استراتژیک ایران را چگونه می‌بینید؟

کواکبیان: از جبهه مقاومت و مجاهدان یمنی حمایت می‌کنیم

نماینده پزشکیان در این مناظره پاسخ داد: در حوزه سیاست خارجی باید پایگاه مردمی داشت تا بتوانیم سیاست‌ها را به نتیجه برسانیم در غیر این صورت به سرنوشت کره شمالی تبدیل می‌شویم. اقتدار حکومت باید به ملت باشد. حتماً می‌توانیم در روابط بین الملل جایگاه برتری را کسب کنیم به شرطی که پشتوانه مردمی را داشته باشیم.

کواکبیان گفت: قطعاً در روابط بین‌الملل اگر مشارکت ۶۰ درصد باشد نتایج بهتری نسبت به مشارکت ۵۰ درصدی عاید کشور می‌شود.

وی گفت: حتماً از جبهه مقاومت حمایت می‌کنیم اما این سخن به معنای این نیست که ایران برود و به جای مقاومت بجنگد. کشورهای غربی و عربستان خیلی دوست دارند ایران بجنگد و این کشورها لذتش را ببرد. در یمن نیز چنین اعتقادی داریم. باید از مجاهدان یمنی حمایت کنیم و آنان با دشمن رو در رو باشند.

کواکبیان گفت: درباره روسیه و چین بحث دارم. این دو کشور ما را خیلی راحت می‌فروشند. جزایر سه گانه نمونه بارز آن است. از حمایت آنها باید به نحوی استفاده کنیم که منافعمان حفظ شود.

ثابتی: جلیلی در حوزه سیاست خارجی ۳۵ سال کار کرده و سیاست خارجی را به خوبی می‌فهمد

نماینده جلیلی در این مناظره به سوال مطرح شده پاسخ داد: بسیاری از چهره‌های مهم دنیا مثل نظریه پردازان مهم روابط بین‌الملل بارها گفته‌اند که آمریکا امروز جایگاه ۳۰ سال گذشته خودش را ندارد و کشورهای شرقی از جمله ایران قدرت‌های نوظهور هستند که در حال به دست آوردن این جایگاه است.

وی ادامه داد: دکتر جلیلی در حوزه سیاست خارجی ۳۵ سال کار کرده است. رئیس جمهور باید سیاست خارجی را به خوبی بفهمد. با پول پاشی‌های میلیاردی چنین القاء می‌کنند که دکتر جلیلی نمی‌تواند در حوزه بین الملل اقدامات خوبی به نفع کشور انجام دهد. چین و روسیه هراسی و اروپا هراسی هر دو اشتباه است. اگر می‌گویید چین و روسیه ایران را سر جزایر سه گانه فروخته‌اند باید بدانیم که معادلات جهانی پیچیده است. مقامات این کشور دوست داشتند در مسئله اوکراین ایران از روسیه حمایت کنند که این کار را نکرد. آنان هم در مسئله جزایر سه گانه آنطور عمل کردند.

ثابتی تاکید کرد: مسئله سفارتخانه‌ها به سهم افراد سیاسی مبدل شده است و این اصلاً ربطی به اصلاح طلب بودن یا اصولگرا بودن، ندارد. آقای جلیلی معتقد است که سفارتخانه‌ها نباید کار روزمره انجام دهد و سفرا به عنوان سهمیه به سفارتخانه‌ها نگاه کنند. سفرا باید دیپلماسی بلد باشند. بخش قابل توجهی از سفرا اصلاً از قواعد دیپلماسی بین‌الملل اطلاعی ندارند.

پورموسوی: آقای قالیباف هم دکترای جغرافیایی سیاسی دارد و علوم سیاسی می‌داند

هم‌چنین نماینده قالیباف در این مناظره پاسخ داد: تغییرات جدی در نظام بین‌الملل در حال اتفاق است. قدرت آمریکا نسبت به گذشته کمتر شده در عوض قدرت‌های نوظهور قدرت بیشتری پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: برعکس دیگران معتقدم جنگ جهانی سوم چند مدتی است که شروع شده است. جایگاه جمهوری اسلامی باید مبتنی بر ویژگی‌های ژئوپلیتیکی تنظیم شود.

وی ادامه داد: محور مقاومت جزئی از ژئوپلیتیک ایران است اما آقای ثابتی به این موضوع ورود نکرد. از جبهه مقاومت حمایت معنوی می‌کنیم و البته در جایی که نیاز باشد حمایت‌های لجستیکی و جنگ افزاری نیز خواهیم داشت. توان ژئوپلیتیک ایران قطعاً باید در نظم بین الملل به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: آقای قالیباف دکترای جغرافیایی سیاسی دارد و علوم سیاسی می‌داند پس تنها آقای جلیلی در این عرصه نیست.

در این لحظه بین ثابتی و پورموسوی درگیری لفظی بالا گرفت و دو طرف تذکرهای مستمر مجری توجهی نمی‌کردند.  دو طرف یکدیگر را به بی‌اطلاعی و رعایت نکردن ادب متهم کردند.

مجری جلسه گفت: شما عزیزان هر دو از یک جبهه و نیروهای معتقد نظام هستید. مناظره باید مبتنی بر سخنان مبنایی باشد، نه تهمت و توهین.

در ادامه کواکبیان گفت:  در دوره قبل دکتر ولایتی درباره دکتر جلیلی چه سخنانی بیان کرد؟ ایشان به صراحت بیان کرد که اگر دکتر جلیلی سیاست خارجی کشور را پیش ببرد باید فاتحه کشور را خواند. ایشان وزیر امور خارجه اول انقلاب است.

وی خاطرنشان کرد: آقای قالیباف سابقه درخشانی در عرصه سیاست خارجی ندارد. سفارت عربستان توسط طرفداران آقای قالیباف اٍشغال شد.

کواکبیان خطاب به ثابتی گفت: عین تخلف است که معاون وزارت خارجه برای دکتر جلیلی تبلیغ کند.

ثابتی هم پاسخ داد: ایشان که معاون وزیر خارجه است، در دوره آقای روحانی در سال ۹۶ خود وزیر خارجه به ستاد ایشان رفت و تبلیغ کرد.

پورموسوی هم وارد بحث شد و گفت: آقای ثابتی از ابتدای جلسه به جای نقد، توهین کرده است. اگر آقای جلیلی جای آقای ثابتی اینجا نشسته بود بنده دست ایشان را می‌بوسیدم. ایشان مودبانه صحبت می‌کند.

وی ادامه داد: همه افرادی که سفارت عربستان را اشغال کردند هیچ ربطی به ستاد آقای قالیباف نداشته و ندارند. برخی به ایشان تهمت زدند.

درباره میدان و دیپلماسی چه می‌گوییید؟

نماینده پزشکیان در این مناظره پاسخ داد: این دو مکمل یکدیگر است.

نماینده جلیلی گفت: بنده با کواکبیان موافقم کاش سه سال قبل که جلیلی همین سخن را گفت شما هم با ایشان موافق بودید.

نماینده قالیباف هم دیپلماسی و میدان را مکمل یکدیگر دانست.

نظر شما