شناسهٔ خبر: 67213117 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

هوش مصنوعی، یک هم صحبت غیر قابل اعتماد! / معرفی و بررسی ChatGPT

احتمالاً شما هم در فضای مجازی و یا محیط اطراف خود نام ChatGPT را شنیده باشید؛ اما ChatGPT چیست؟ آیا فقط یک چت‌بات ساده است؟

صاحب‌خبر -

چت جی پی تی در اصل نوعی چت‌بات هوش مصنوعی هوشمند است که مانند یک انسان صحبت می‌کند. این چت‌بات از هوش مصنوعی مولد generative AI  برای درک و پاسخ به آنچه می‌گویید استفاده می‌کند. شما به عنوان یک کاربر می‌توانید از آن سؤال بپرسید و حتی در مواردی مانند نوشتن ایمیل، مقاله و کدنویسی از آن کمک بگیرید.

این چت‌بات آنچه شما می‌گویید را می‌فهمد و می‌تواند چیزهایی مانند مقاله‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و کدهایی برای شما بنویسد. این چت بات از آنچه مردم به آن می‌گویند یاد می‌گیرد و سعی می‌کند در پاسخگویی بهتر شود. نام ChatGPT از نحوه کار آن (Generative Pre-trained Transformer) گرفته شده است.

خالق ChatGPT

ChatGPT توسط شرکتی به نام OpenAI ساخته‌شده است که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های AI بر تحقیقات هوش مصنوعی تمرکز دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۵ توسط برخی افراد مطرح دنیای فناوری از جمله ایلان ماسک و سام آلتمن آغاز شد. این شرکت ChatGPT را در نوامبر ۲۰۲۲ منتشر کرد. مایکروسافت یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ در OpenAI است. آن‌ها همچنین چیزهای جالب دیگری مانند Dall-E ساخته‌اند که متن را به عکس تبدیل می‌کند.

ChatGPT با استفاده از فناوری ویژه‌ای به نام ترانسفورماتور از پیش آموزش دیده (GPT) کار می‌کند .GPT در واقع مانند مغز بزرگی است که از مثال‌های زیادی یاد می‌گیرد تا متن را بفهمد و به آن پاسخ دهد. این چت بات در ابتدا از GPT-۳ استفاده می‌کرد، اما اکنون برای عملکرد بهتر به GPT-۳.۵ و حتی GPT-۴ ارتقا یافته است.

مزایا و معایب

از مهم‌ترین مزایا ربات چت جی پی تی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. امکان درک زبان‌های برنامه‌نویسی و ریاضیات

۲. امکان استفاده به‌صورت رایگان

۳. ذخیره چت‌ها و اطلاعات گذشته

از برخی از معایب ربات چت جی پی تی ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. داشتن لحن متقاعدکننده با وجود اشتباه

۲. وجود الگو اصطلاحات تکراری به‌منظور پاسخ

۳. امکان خارج‌‎شدن از دسترس در برخی از ساعات

اطلاعات درست یا نادرست؟

چت جی پی تی تلاش می‌کند تا در زمان ما صرفه‌جویی کند، اما آنچه ظاهراً انجام می‌دهد بازگردندان مقادیر زیادی از اطلاعات قدیمی است که در مورد آن‌ها آموزش‌دیده است. اما آیا محققان می‌توانند برای نوآوری، خلاقیت و مهم‌تر از همه برای افزودن ارزش به پیشرفت‌های علمی‌شان که در تلاش هستند، به چت جی پی تی تکیه کنند؟ قطعاً نه. اما ابزارهایی برای بهبود کیفیت مقالات با chat gpt توسعه یافته است. چت جی پی تی و بقیه ابزارهای هوش مصنوعی برای نگارش ایمیل تبلیغ می‌کند اما نمی‌توانند کارهای محققان را انجام دهد.

کارهایی که چت جی پی تی نمی‌تواند مانند یک محقق انجام دهد:

۱.ارائه ایده‌های اصلی پژوهش

۲.تجزیه ‌و تحلیل مستقل

۳. تفسیرداده‌های پیچیده

۴.ارائه بازخورد از زمان واقعی در مورد پیشرفت تحقیقات

۵.انجام کامل مرور پیشینه‌ها

۶.نگارش پروپوزال‌های تحقیقاتی یا درخواست‌های کمک‌هزینه

۷.توسعه روش‌های تجربی جدید

۸.تصمیم گیری اخلاقی در پژوهش

بی‌نیاز از نیروی انسانی

نسرین‌ایمان‌پور، پژوهشگر حوزه یادگیری و بینایی ماشین گفت: این تکنولوژی به دلیل قابلیت‌های خود، ممکن است در برخی حوزه‌ها، جایگزین انسان‌ها شود، به عنوان مثال، در حوزه پشتیبانی مشتریان، «چت جی پی تی» ممکن است، برای پاسخگوئی به سوالات مشتریان استفاده شود. وی خاطرشان کرد: با این حال، در بسیاری از حوزه‌ها، نظیر پزشکی، برنامه نویسی کامپیوتر و موارد مشابه نمی‌توان «چت جی پی تی» را بدون استفاده از تخصص و دانش انسان‌ها جایگزین انسان کرد.

پژوهشگر حوزه یادگیری و بینایی ماشین تصریح کرد: تاثیر فناوری «چت جی پی تی» در آینده بشر و اینکه آیا این تکنولوژی انسان را از خیلی از مشاغل مانند پزشکی، برنامه نویسی، نویسندگی و موارد دیگر بی‌نیاز می‌کند و اینکه کدام مشاغل در آینده باقی خواهند ماند و کدام مشاغل سریع‌تر دچار تحول می‌شوند، سوالات سختی هستند.

تا چه حد «چت جی پی تی» نگران کننده است ؟

حمید حر، کارشناس ارشد هوش مصنوعی نیز در این رابطه گفت: هوشمندی یعنی توانایی تصمیم‌گیری در موقعیت‌های جدید و کنترل و تصمیم‌گیری لحظات بدیع. در طی فرآیند تکامل مغز انسان بدین صورت تکامل یافته که بتواند لحظات بدیع را کنترل و مدیریت کند. وقتی انسان با یک موقعیت جدید برخورد کند، به راحتی تصمیم‌گیری می‌کند در حالی‌که پیش از آن روی هزاران مورد مشابه آموزش ندیده است و این وجه تمایز انسان و ماشین است. بسیاری از ما انسان‌ها وقتی رانندگی یاد می‌گیریم، بدون هیچ تصادفی تا آخر عمر رانندگی می‌کنیم، ولی سیستم‌های هوشمند کنونی باید چندین بار تصادف کنند، و این تصادف منجر به مرگ و یا خسارت بسیار شدید شود تا از آن یاد بگیرد دیگر تصادف نکند. هوشمندی انسان باعث شده که بتواند بدون هیچ آموزشی، یا با تعداد کمی آموزش، تصمیم‌گیری کند.

حُر افزود: با وجود همه پیشرفت‌ها، با دیدن این صحنه که یک کودک پنج ساله به راحتی با چهار یا پنج مورد تصویر عمل شناسایی را انجام می‌دهد و شبکه‌های عصبی با هزاران مورد تصویر همین کار را انجام می‌دهند، مشخص می‌کند که فعلا تا رسیدن به هوش انسانی فاصله زیادی پیش رو داریم. به نظر من همه سیستم‌های هوشمند فعلی می‌توانند در نقش کمک رسان به انسان ظاهر شوند و به عنوان نمونه در برنامه‌نویسی به عنوان ابزاری برای رفع "باگ‌ها" و خطاها و در پزشکی برای کمک به تصمیم‌گیری دقیق‌تر به پزشک کمک کنند.

نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها:

نظر شما