شناسهٔ خبر: 67212742 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

قبولی بیش از ۱۰ هزار نفر در آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه

قبولی بیش از ۱۰ هزار نفر در آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: فرایند تشکیل پرونده پذیرفته شدگان از دوم تیر آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: فرایند تشکیل پرونده پذیرفته شدگان از دوم تیر آغاز می‌شود.

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما؛ از قبولی ۱۰۸۴۱ نفر در آزمون وکالت این مرکز خبر داد و گفت: ۴۳۰۰ نفر از پذیرفته شدگان بانوان و ۶۵۴۱ نفر آقایان هستند.

آقای عبدلیان پور افزود: پذیرفته شدگان این آزمون باید از دوم تیر برای اقدامات بعدی از جمله تشکیل پرونده به سایت مرکز وکلای قوه قضائیه مراجعه کنند. پذیرفته شدگان پس از تشکیل پرونده برای طی سایر مراحل پذیرش دعوت می‌شوند.

<div id="video-display-embed-code_11221378"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4261078/11221378?width=400&height=300"></script></div>

آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه اسفند ماه سال ۱۴۰۲ برگزار و نتایج آن ۲۶ خرداد در سایت سازمان سنجش اعلام شد. نتایج این آزمون براساس قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار بدون ظرفیت و با لحاظ تراز نمرات اعلام شده است. پیش از تصویب قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، آزمون‌های وکالت کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضائیه با در نظرگرفتن ظرفیت برای تعداد قبولی‌ها برگزار می‌شد.

 این محدودیت در پذیرش وکیل مشکلات زیادی برای فارغ التحصیلان حقوق ایجاد کرده بود. همچنین تعداد پایین سرانه وکیل در ایران باعث افزایش قیمت خدمات حقوقی و در نتیجه کاهش دسترسی مردم به این خدمات شده بود. در نتیجه به منظور رفع انحصار از حرفه وکالت و افزایش دسترسی مردم به خدمات حقوقی، مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ با تصویب قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، تعیین ظرفیت برای قبولی در این آزمون را از بین برد و طبق این قانون هر کس که تراز علمی لازم را به دست بیاورد، به عنوان پذیرفته شده آزمون وکالت شناخته می‌شود. با اجرای این قانون فقط در دو سال گذشته دسترسی مردم به وکلا حداقل ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

نظر شما