شناسهٔ خبر: 67212518 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

پرسش بلیتی 5 میلیون ایرانی از رئیس جمهور آینده!

صاحب‌خبر -

در این شش روز هیچ یک از نامزدها از مشکل کمبود بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس که سفر را برای ایرانیان دشوار کرده و در بسیاری موارد سفر آنها را به تاخیر انداخته یا آنها را از سفر منصرف کرده است، سخنی به میان نیاورده است.

پرسش بلیتی  5  میلیون ایرانی از رئیس جمهور آینده!
تین نیوز

کمبود بلیت هواپیما و قطار و حتی اتوبوس برای میلیون ها ایرانی مشکل ایجاد کرده و نامزدهای ریاست جمهوری باید به این پرسش پاسخ دهند که برای حل این مشکل چه راه حلی دارند؟

شش روز از زمان برنامه های تبلیغاتی نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری سپری شده و هر یک از شش کاندیدای محترم با حضور در دیدارهای مردمی و برنامه های تلویزیونی، رایویی و مراسم حضوری و مجازی و... دیدگاه ها و طرح های خود را برای حل مشکلات مختلف مردم بیان کرده اند.

با این حال در این شش روز هیچ یک از نامزدها از معضلی که در سال های اخیر همواره وجود داشته و در ماه های اخیر به شدت اوج گرفته، سخنی به میان نیاورده است. این مشکل کمبود بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس است که سفر را برای ایرانیان دشوار کرده و در بسیاری موارد سفر آنها را به تاخیر انداخته یا آنها را از سفر منصرف کرده است.

اگر جمعیت ایران را 85 میلیون در نظر بگیریم آمار سفرهای نوروزی امسال را نیز که طی بازه یک ماهه – بیش از 63 میلیون نفر شب اقامت - مدنظر قرار دهیم می توان ادعا کرد در ماه های پیک حدود 10 میلیون نفر و در ماه های عادی حدود 5 میلیون تقاضای سفر در کشور با شقوق مختلف حمل و نقل به ثبت می رسد. توجه داشته باشید که تعداد مسافران پروازها در یک ماهه پیک نوروزی بیش از 2 میلیون نفر و در ماه های عادی بیش از یک میلیون نفر است.

کمبود بلیت هواپیما کار را به آنجا رسانده که قیمت بلیت پرواز در بعضی مسیرها طی روزهای اخیر رکوردهای جدیدی زده و به عنوان مثال پرواز تهران مشهد از 7 میلیون تومان عبور کرده است. کنسل شدن پروازها نیز اتفاقی است که تعداد آن رو به افزایش گذاشته و مشکلات عدیده ای برای مسافران ایجاد کرده است.

مشکل دیگر این است که فرسودگی ناوگان سفر هوایی را برای ایرانی ها استرس آور و ترسناک کرده و بسیاری از مسافران در هنگام پرواز خیال آسوده ای ندارند و برای تمام شدن پرواز و نشستن هواپیما روی باند لحظه شماری می کنند.

در مورد سفرهای ریلی نیز وضعیت تهیه بلیت بغرنج و نامطلوب است. پیش فروش بلیت سفرها در ابتدای هر ماه صورت می گیرد و در چند دقیقه تمام بلیت ها به فروش می رسد و دیگر بلیتی برای خریداری در مسیرهای پرتقاضا یافت نمی شود. در مقاطع خاص تعطیلات مناسبتی یا ملی، تقاضا چند برابر عرضه است و مسافران برای تهیه بلیت قطار دست به دامن دلالان می شوند.

سفر با اتوبوس هم در سال های اخیر با مشکلاتی همراه شده و تعداد ناوگان اتوبوس جاده ای کشور با کاهش مواجه شده است. کمبود بلیت اتوبوس را در ایام تعطیلات بیشتر می توان حس کرد چرا که با نبود بلیت هواپیما و قطار، تقاضا برای بلیت اتوبوس با جهش مواجه می شود و ناوگان اتوبوس های موجود پاسخگوی این تقاضا نیست.

نامزدهای ریاست جمهوری تا امروز نگفته اند برای بهبود و ارتقاء ناوگان هوایی کشور چه برنامه ای دارند و تا چه زمانی مردم باید برای سفر هوایی با هواپیماهای به شدت فرسوده بلیت های گران بخرند و تازه بلیتی هم برای خریداری در دسترس نباشد!

کاش یکی از شش کاندیدای ریاست جمهوری همین امروز تلاش کند مثل مردم عادی بلیت قطار به عنوان مثال به مشهد از طریق سکوهای فروش اینترنتی تهیه کند تا مشکلات مردم برای خریداری بلیت قطار را بهتر درک کند. در مورد بلیت اتوبوس شرایط به بدی بلیت هواپیما و قطار نیست ولی در آستانه سفرهای تابستانی کمیاب شدن بلیت اتوبوس نیز اتفاقی است که بارها آن را تجربه کرده ایم.

امیدواریم نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره ها و برنامه های خود طی امروز و روزهای آینده اشاره ای به این معضل که میلیون ها ایرانی – شاید بیش از 5 میلیون نفر – را تحت تاثیر قرار می دهد، داشته باشند و راهکاری عملی برای آن ارائه دهند.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما