شناسهٔ خبر: 67212318 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ماجرای عبور زیردریایی هسته‌ای روسیه از انگلیس چه بود؟

براساس اطلاعات فاش شده، پس از مشاهده شدن یک زیردریایی هسته‌ای روسی در سواحل اسکاتلند در اوایل ماه جاری، نخست‌وزیر انگلیس «توضیحات محرمانه» دریافت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین پس از آنکه هواپیمای شناسایی نیروی هوایی سلطنتی انگلیس تحرکات دریایی در ساحل غربی ایرلند به سمت اسکاتلند را رصد کرد، «گرانت شاپس» وزیر دفاع انگلیس هشداری را مبنی بر شناسایی یک زیردریایی روسیه از کلاس «یاسن» دریافت کرد و بعد آن را به اطلاع «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس رساند.

به گزارش اکسپرس، زیردریایی ۱۳۸۰۰ تُنی «کازان» روسیه از کنار پایگاه نیروی دریایی اتمی بریتانیا در «فازلین» (واقع در اسکاتلند) بدون عبور از آب‌های بریتانیا رد شد و به موجب آن گزارش‌های سریعی به ستاد مشترک دائمی در نورث وود لندن رسید.

به نقل از ایسنا زیر دریایی کازان که با هواپیمای ضد زیردریایی پوزیدون پی۸ در پنجم ژوئن رصد شد، در نهایت به هاوانا رسید. به گفته آمریکا و کوبا، هیچ تهدیدی از جانب این زیردریایی روسی وجود ندارد و در بحبوحه بالا گرفتن تنش‌ها بر سر جنگ اوکراین، روسیه این زیردریایی را اعزام کرده است.

به گزارش اکسپرس، فرماندهان نظامی انگلیس نگران جمع‌آوری اطلاعات به دست این زیردریایی بودند. با این حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تاکید کرد که جای نگرانی نیست و این مانورها اقدامی عادی است. وزارت خارجه کوبا هم تاکید کرد که این کشتی‌های روسی حامل هیچ نوع تسلیحات هسته‌ای نبودند.

311311

نظر شما