شناسهٔ خبر: 67212084 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

پیمان صالحی:

آموزش عالی می‌تواند نوک پیکان تعاملات بین‌المللی شود

معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان این که آموزش عالی می‌تواند نوک پیکان دیپلماسی بین‌المللی کشور شود، گفت: دیپلماسی علمی باید در دستور کار وزارت علوم آینده قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، پیمان صالحی درباره مطالبات آموزش عالی از رئیس جمهور و وزارت علوم آینده اظهار کرد: تلاش وزارت علوم در دوره فعلی متمرکز بر نظم‌دهی به آموزش عالی مانند مدیریت گسترش دانشگاه‌ها در سال‌های قبل بود. آمایش آموزش عالی بر اساس اولویت‌های ملی، منطقه‌ای و استانی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که وزارت علوم آینده باید پیگیری کند.

معاون پژوهشی وزیر علوم در گفتگو خبرگزاری ایسکانیوز گفت: اقدامات مهمی در زمینه آمایش آموزش عالی مانند ساماندهی دانشگاه پیام‌نور، علمی_کاربردی و دانشگاه‌های غیرانتفاعی در دولت سیزدهم انجام شده است. لازم است این موارد تداوم پیدا کند. در حوزه پژوهش باید برخی اقدامات مانند پژوهشگران مستقل ادامه پیدا کند. جامعه می‌تواند برای رفع نیازهای خود از پژوهشگران مستقل مطالبه داشته باشد.

صالحی خاطرنشان کرد: پسادکتری هم از جمله موضوعاتی است که توسعه آن نیازمند پیگیری دولت آینده است. ریل‌گذاری‌ها در دولت سیزدهم انجام شده و نیازمند پیگیری است. البته منابع مالی در تداوم این موضوعات بسیار مهم است و اگر بتوانیم منابع مالی موجود در صندوق عتف و سهم از GDP را با جدیت به کار بگیریم، این موارد محقق خواهند شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بهشتی تصریح کرد: جذب و نگه‌داشت نخبگان باید در دستور کار وزارت علوم آینده قرار گیرد. دیپلماسی علم و فناوری در دوره کنونی وزارت علوم با قوت پیگیری شد؛ اما ظرفیت گسترش آن بیشتر است. چرا که دیپلماسی علم و فناوری می‌تواند بر دیپلماسی سیاسی و اقتصادی مقدم باشد. بسیاری از کشورهای جهان از این ظرفیت استفاده می‌کنند. به طوریکه ابتدا تیم‌های علمی با هم ارتباط برقرار می‌کنند و سپس موضوعات سیاسی و اقتصادی مطرح می‌شود.

وی تاکید کرد: دیپلماسی علمی یکی از پنج شعار وزیر علوم بود. به نظر من حوزه آموزش عالی می‌تواند نوک پیکان دیپلماسی بین‌المللی کشور شود. چرا که ایران در حوزه علمی از بسیاری کشورهای جهان بالاتر است.

نظر شما