شناسهٔ خبر: 67211936 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: کشور‌ها به مسئولیت‌های قانونی خود درباره غزه عمل کنند

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با اشاره به وضعیت در نوار غزه خواستار اقدام کشور‌ها برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - میریانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در اجلاس پاسخ بشردوستانه اضطراری امان، از حاضران برای اقدام فوری بشردوستانه در غزه دعوت کرد. 
اسپولیاریک گفت: من امروز دو خواسته دارم؛ نخست این‌که متن و روح کنوانسیون‌های ژنو باید صادقانه اجرا شود.

وی اضافه کرد: تخریب محض، بی‌توجهی به جان و کرامت افراد، وحشتناک است. این مخاصمه مرز‌های خطرناکی را برای نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه پشت سر گذاشته که ممکن است به بدعت‌های جدیدی برای نحوه اجرای جنگ در آینده منجر شود. کنوانسیون‌های ژنو تاکید می‌کند که جان همه انسان‌ها به یک اندازه شایسته حمایت است.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین گفت: طرفین مخاصمه و کسانی که از آن‌ها حمایت می‌کنند باید اطمینان پیدا کنند که قانون به گونه‌ای تفسیر و اعمال شود که تضمین‌کننده کامل این موارد باشد؛ تمامی غیرنظامیان تحت حمایت قرار گیرند، با تمامی اشخاصی که از آزادی محروم شده‌اند انسانی رفتار شود و تمامی زندانی‌ها آزاد شوند.

میریانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بخش دیگری از سخنرانی خود در اجلاس پاسخ بشردوستانه اضطراری، گفت: دوم، باید برای کاهش خشونت و فعال کردن یک سیستم بشردوستانه کارآمد توافق‌های سیاسی منعقد و اجرا شوند.

وی با اشاره به ناکارآمدی قطعنامه‌های تصویب شده، گفت: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از تمام تلاش‌ها برای حفاظت از غیرنظامیان، همچون قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل، استقبال می‌کند، اما آن‌ها اکنون باید جامه عمل بپوشند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، به عنوان یک میانجی بی‌طرف، مطمئن و قابل اعتماد، آماده است تا دست‌کم اجرای بخش‌هایی از چنین توافق‌هایی را تسهیل کند؛ همان‌طور که در نوامبر گذشته در آزادسازی بیش از ۱۰۰ زندانی کمک کردیم.

اسپولیاریک خاطرنشان کرد: وضعیت موجود نمی‌تواند ادامه یابد. بدون یک توافق سیاسی که از یک آتش‌بس حمایت کند، سیستم کمک‌رسانی بشردوستانه به نقطه فروپاشی سوق داده می‌شود.

امروز ما قادر به آوردن تدارکات کافی به غزه نیستیم و هنوز با چالش‌های امنیتی و لجستیکی عظیم مواجهیم؛ یک پاسخ گسترده بشردوستانه، شامل مسیر‌های امن برای توزیع کمک، برای کمک‌رسانی بشردوستانه بی‌غرض لازم است.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ادامه، گفت: اسرائیل به‌عنوان یک قدرت اشغالگر، باید نیاز‌های اولیه مردم را تامین کند و ارسال سریع و بدون ممانعت کمک‌های بشردوستانه را تسهیل کند.

وی تاکید کرد: امداد بشردوستانه، مانند بیمارستان صحرایی که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر فلسطین به‌همراه شرکای نهضت ما در غزه افتتاح کرده‌اند، رگ حیات هزاران مجروح و بیمار است؛ اما هرگز نمی‌تواند جایگزین اقدام سیاسی به‌منظور پایان دادن به درد و رنج‌ها باشد.

میریانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، تاکید کرد: دولت‌ها نمی‌توانند بیش از این برای انجام مسئولیت‌های قانونی (و اخلاقی خود) تعلل کنند.

انتهای پیام/

نظر شما