شناسهٔ خبر: 67211841 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

اذعان اصلاح‌طلبان به کاهش وزن سیاسی خود

آن زمانی که اصلاح‌طلبان در میان مردم محبوبیت داشتند، به خاطر افراد یا احزاب اصلاح‌طلب نبود، بلکه همه این‌ها به کاریزمای آقای خاتمی نیاز داشتند. البته آقای خاتمی هم دیگر آن خاتمی سابق نیست و آن نفوذ قبلی را ندارد و به همین دلیل است که خود را کنار کشیده است.

صاحب‌خبر -

روزنامه جوان نوشت:

روزنامه شرق در مطلبی به کاهش وزن سیاسی محمد خاتمی در جامعه و در میان افکار عمومی اذعان کرده است. این روزنامه بیان می‌دارد اگرچه اصلاح‌طلبان در موضعی طرفدارانه از رئیس دولت اصلاحات وی را هنوز در آرای مردمی تأثیرگذار می‌دانند، اما نمی‌توانند افول بدنه رأی اصلاحات و خاتمی را کتمان کنند. بسیاری از اصلاح‌طلبان در سال‌های گذشته و پس از عیان شدن ناکارآمدی دولت روحانی و به دلیل حمایت کاملی که خاتمی از روحانی داشت، معتقد بودند که خاتمی بخشی از افکار عمومی حامی خود را از دست داده است. 

مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از حزب رادیکال اتحاد ملت در گفت‌وگویی با شرق معتقد است که سرخوردگی مردم به دلیل شرایط جامعه و مشکلات موجود است و دلیل افول خاتمی نیست. او معتقد است: «اگر مردم پای صندوق حاضر نمی‌شوند، به دلیل عدم توجه به توصیه یا رأی خاتمی نیست، بلکه به دلیل ناامیدی از روند انتخابات و تأثیر آن بر وضعیت اقتصادی، معیشــتی، اجتماعی و فرهنگی آن‌هاســت» و به نظر او «زمانی که اعتماد جامعه به صندوق رأی تا اندازه‌ای ترمیم شود، یقیناً به همان اندازه پایگاه و جایگاه اجتماعی سیدمحمد خاتمی می‌تواند در حمایت از پزشکیان محور و منشأ اثر باشد.».

اما او طبق معمول بیشتر اصلاح‌طلبان نگاه فرافکنانه دارد و در خصوص نقش خاتمی در ایجاد شرایط نامناسبی که از جامعه توصیف می‌کند، توضیحی نمی‌دهد. آیا خاتمی هشت سال در این کشور رئیس‌جمهور نبوده است؟ آیا او هشت سال در دهه ۹۰ حامی دولت روحانی که باعث نارضایتی بسیار مردم و حتی ناامیدی توده‌های اصلاح‌طلب از صندوق رأی شد، نبود؟ و آیا خاتمی برای رأی آوردن روحانی، اعتبار خود را هزینه نکرد؟

در ادامه، روزنامه شرق درباره نظر علی صوفی، دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات درباره وزن سیاسی رئیس دولت اصلاحات نوشته «به اذعان صوفی"وزن خاتمی برای کشاندن مردم در انتخابات تعیین کننده نخواهد بود "، چراکه این فعال سیاســی، گسل جامعه با انتخابات وصنــدوق رأی را جدی‌تر از آن می‌داند که یک دیدار بین سید اصلاحات و مسعود پزشکیان بتواند آن را پر کند و در نهایت به یک مشارکت بالای ۶۰ درصد و اقناع بخش عمده آرای خاکستری منجر شود.»

این روزنامه افزود: «این چهره سیاســی اصلاح‌طلب مجدد بر گفته قبلی خود مانور می‌دهد که "گســل و قهر مردم با صندوق و انتخابات، صرفا با حضور خاتمی پر نخواهد شد"». 

صوفی در این گفتگو درباره تأثیر دیدار رئیس دولت اصلاحات از پزشکیان برای افزایش سبد رأی این کاندیدای انتخاباتی تصریح می‌کند: این دیدار به دلیل آنکه پیشاپیش ســید اصلاحات از کاندیدای رسمی جبهــه اصلاحات حمایــت کرده بود و به دنبــال آن، از قبل دیدار پزشــکیان و ســیدمحمد خاتمی قابــل پیش‌بینی بود، نمی‌تواند به عنوان نقطه عطفــی برای تحرکات اصولگرایی در جهــت اتحاد، ائتــلاف و در نهایت انتخــاب گزینه واحد عمــل کند. سال ۱۴۰۰ و چندی پس از انتخابات ریاست جمهوری که با پیروزی سید ابراهیم رئیسی به پایان رسید، سردبیر روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در سرمقاله این روزنامه نوشته بود که «اگر خود خاتمی هم در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا می‌شد بیشتر از همتی (۵/ ۲ میلیون) رأی نمی‌آورد.»

یا در اواخر سال ۱۴۰۰ صوفی گفته بود که «مشکل اینجاست که اصلاح‌طلبان هر کاندیدایی را معرفی کنند، مردم استقبال نمی‌کنند. حتی اگر کاندیدای حداکثری هم معرفی کنند، مردم استقبال نمی‌کنند. آن زمانی که اصلاح‌طلبان در میان مردم محبوبیت داشتند، به خاطر افراد یا احزاب اصلاح‌طلب نبود، بلکه همه این‌ها به کاریزمای آقای خاتمی نیاز داشتند. البته آقای خاتمی هم دیگر آن خاتمی سابق نیست و آن نفوذ قبلی را ندارد و به همین دلیل است که خود را کنار کشیده است.»

در هر حال، در درون اصلاحات کاهش سرمایه اجتماعی و کاهش محبوبیت نسبی لیدر‌های اصلاحات وجود دارد و گاه به فضای رسانه هم کشیده می‌شود.

نظر شما