شناسهٔ خبر: 67211675 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

صدور مجوز اولیه تاسیس مرکز منطقه‌ای اقلیم سازمان جهانی هواشناسی در تهران

سرپرست معاونت توسعه پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور گفت: امروزه پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور محور بسیاری از فعالیت‌های اجرایی و زیرساختی در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا بهزاد لایقی در کارگروه پیش‌بینی فصلی سازمان هواشناسی کشور که در سازمان هواشناسی برگزار شد، اظهارکرد: اینکه کاربران مختلف در سطح جامعه پیگیر صحت پیش‌بینی‌های بلند مدت سازمان هواشناسی هستند، نشان از توجه ویژه کاربران به این محصول راهبردی است.

وی افزود: پیش‌بینی‌های اقلیمی باید مبتنی بر تاثیر باشد یعنی اینکه اثرات تغییرات احتمالی یک پدیده را نیز تشریح کند. برای نمونه کاهش بارش چه تاثیری بر کشاورزی یا مدیریت منابع آب دارد؟

سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در پیش‌بینی‌های بلندمدت استفاده از تجربیات موفق کشورهای پیشرو، ارتباط مستمر با کارگروه‌های اقلیمی در سازمان جهانی هواشناسی، اجرا و توسعه مدل‌های پیش‌بینی اقلیمی و برگزاری دوره های آموزشی موجب ارتقا و کارآمدی این حوزه خواهد شد.

لایقی در ادامه با اشاره به اینکه رویکردهای عملیاتی و فنی سازمان جهانی هواشناسی محور خدمات سازمان هواشناسی است، افزود: در پیش‌بینی‌های بلند مدت سازمان هواشناسی از نظرات کارشناسان حوزه های مختلف نظیر کشاورزی، منابع آب و ... به منظور ارتقای توصیه‌های صادره استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به صدور مجوز اولیه برای تاسیس مرکز منطقه‌ای اقلیم سازمان جهانی هواشناسی در تهران گفت: این مرکز ظرفیت خوبی برای ارائه خدمات اقلیمی تهران به کشورهای غرب آسیا است.

الزام سازمان جهانی هواشناسی برای صدور پیش بینی های دهه ای در کشورها

در ادامه این کارگروه ایمان باباییان - عضو هیئت علمی پژوهشکده اقلیم شناسی - گفت: حدود چهار سال است که سازمان جهانی هواشناسی مراکز هواشناسی کشورهای دنیا را ملزم به صدور پیش‌بینی‌های دهه ای کرده است. بر اساس دستورالعمل سازمان جهانی هواشناسی، مراکز هواشناسی باید نوامبر هر سال مدل‌های دهه‌ای پیش بینی را برای ۱۰ سال آینده صادر کنند.

وی افزود: در سال ۲۰۱۹ و همزمان با این الزام، تولید نخستین پیش‌بینی دهه‌ای منطقه در پژوهشکده اقلیم شناسی در دستور کار قرار گرفت در سال های ۲۰۲۱ این پیش بینی صادر شد. پس از آن نیز برای سال ۲۰۲۲ نیز این مدل اجرا شد.

این عضو هیئت علمی پژوهشکده اقلیم شناسی ادامه داد: استمرار اجرای مدل‌های دهه‌ای نیازمند تامین زیرساخت‌های لازم است.

بابائیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به رویکرد جدید سازمان جهانی هواشناسی در پیش بینی یکپارچه اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی یکپارچه زنجیره کامل یک پیش‌بینی است که حلقه اول آن حال بینی و پس از آن پیش‌بینی روزانه است و در حلقه آخر پیش‌نگری ۱۰۰ سال آینده و سناریوهای اقلیمی قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، وی در پایان اظهارکرد: نکته مهم در پیش‌بینی یکپارچه این است که حلقه‌های اول به شرایط حال حاضر جو و حلقه آخر به واداشت‌های بیرونی مانند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای متکی است.

 انتهای پیام

نظر شما