شناسهٔ خبر: 67211576 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

هزینه دریافت گواهینامه موتورسیکلت چقدر است؟

ترافیک شهرهای بزرگ و همچنین افزایش قیمت ماشین باعث شده بازار خرید و فروش موتورسیکلت داغ شود. از طرف دیگر افزایش فروشگاه‌های اینترنتی و لزوم ارسال کالا برای مشتریان، شاغلین در حوزه پیک موتوری را نیز افزایش داده است.

صاحب‌خبر -

ترافیک شهرهای بزرگ و همچنین افزایش قیمت ماشین باعث شده بازار خرید و فروش موتورسیکلت داغ شود. از طرف دیگر افزایش فروشگاه‌های اینترنتی و لزوم ارسال کالا برای مشتریان، شاغلین در حوزه پیک موتوری را نیز افزایش داده است. برای استفاده از موتورسیکلت، مانند دیگر وسایل نقلیه احتیاج به گواهینامه دارید. اما هزینه دریافت گواهینامه موتورسیکلت چقدر است و دریافت آن چه مراحلی دارد؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت

راندن موتورسیکلت بدون داشتن گواهینامه طبق قانون جرم است. متخلف علاوه بر جریمه نقدی ممکن است با دو ماه زندان تعزیری نیز مواجه شود.

پس اگر قرار است با موتورسیکلت رفت‌وآمد کنید، بهتر است اول از همه گواهینامه بگیرید. سن دریافت گواهینامه موتور سیکلت بر اساس حجم موتور وسیله نقلیه متفاوت و مطابق جدول زیر است.

با در نظر گرفتن شرایط سنی، مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه عبارت است از:

  1. اصل و کپی شناسنامه
  2. اصل و کپی کارت ملی یا رسید کارت ملی هوشمند
  3. 8 تا 12 عکس 4*3 پشت سفید
  4. آدرس و کد پستی محل سکونت
  5. فیش واریزی بر اساس اعلام آموزشگاه

هزینه دریافت گواهینامه موتورسیکلت

اگر شرایط سنی شما به گواهینامه موتورسیکلت می‌خورد و مدارک لازم جهت ارائه به آموزشگاه را دارید، تنها کافی است با انتخاب یک مرکز معتبر روند دریافت گواهینامه را آغاز کنید.

به طور معمول پس از ثبت نام در آموزشگاه، برای شما به عنوان متقاضی یک پرونده تشکیل می‌شود. برای تکمیل مدارک پرونده علاوه بر موارد بالا، متقاضی باید با مراجعه به پزشک معتمد نیروی انتظامی، معاینه چشم و آزمایش خون( تشخیص گروه خونی) نیز بدهد.

روند تشکیل پرونده و ثبت نام در آموزشگاه شامل هزینه‌های زیر است:

  • اگر متقاضی بتواند در امتحان تئوری و عملی موفق عمل کند، گواهینامه موتورسیکلت خود را دریافت می‌کند.

گواهینامه موتور سیکلت چطور به دست متقاضی می‌رسد؟

بعد از قبولی در امتحان تئوری و عملی، برای متقاضی یک کد ارسال می‌شود. کدی که با ورود به سامانه شرکت پست، امکان مشاهده وضعیت ارسال گواهینامه را فراهم می‌کند.

موارد قانونی که باید در رابطه با گواهینامه موتورسیکلت بدانید

دریافت گواهینامه موتورسیکلت کار سختی نیست. متقاضی می‌تواند با دارا بودن شرایط ، اقدام به دریافت گواهینامه کند. اما برخی موارد قانونی ممکن است در این روند چالش برانگیز باشد.

ممنوعیت دریافت گواهینامه موتورسیکلت توسط بانوان

بر اساس قانون، صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان ممنوع است. این ممنوعیت در سال‌های گذشته مورد بحث و نقد قرار گرفته اما همچنان پابرجا است.

بیمه شخص ثالث اجباری

بعد از دریافت گواهینامه و خرید موتورسیکلت، صاحب موتور ملزم به خرید بیمه شخص ثالث (اجباری) است. بدون دارا بودن بیمه شخص ثالث امکان تردد با موتورسیکلت وجود ندارد.

معرفی آموزشگاه‌های رانندگی موتور سیکلت

استفاده از پیک موتوری یکی از راه‌های به صرفه برای ارسال کالا است. به همین خاطر بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی به سراغ شرکت‌هایی می‌روند که در زمینه ارسال مرسوله به وسیله موتورسیکلت فعالیت می‌کنند. 

مسئله‌ای که باعث شده تقاضا برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت روند صعودی داشته باشد. از جمله آموزشگاه‌های معتبر در زمینه آموزش رانندگی موتورسیکلت عبارت است از:

نظر شما