شناسهٔ خبر: 67211203 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مردان میانسال روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنند

همدان- ایرنا- کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت ملایر گفت: مردان در سنین میانسالی باید روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنند و بهتر است نیمی از این زمان را در معرض نور آفتاب باشند.

صاحب‌خبر -

«سمیرا رحیمی‌نژاد» روز یکشنبه بمناسبت هفته سلامت مردان در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: حفظ سلامت مردان به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور سبب استحکام و ارتقای سلامت نیروی مهم مولد جامعه می‌شود و بر کیفیت زندگی خانواده‌ها تأثیرگذار است.

وی با اشاره به فرا رسیدن هفته سلامت مردان، افزود: امسال هفته سلامت مردان با شعار «ﻣﺮﺩﺍﻥ سالم، ایران قدرتمند و جوان» از ۲۴ تا ۳۰ خرداد برگزار می‌شود تا فرصتی را برای مرور و بازتعریف اهداف و برنامه‌های سلامت‌محور ‌به‌عنوان یک بستر مهم برای ارتقای آگاهی عمومی درباره این موضوع فراهم کند.

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت ملایر با بیان اینکه گروه سنی هدف هفته سلامت، مردان میانسال است، ادامه داد: این گروه به‌عنوان محور اقتصاد خانواده و نیروی کار در جامعه به‌شمار می‌رود و تلاش برای تامین سلامت جسمی، روحی و روانی آنها تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی دارد.

رحیمی‌نژاد بیان کرد: هفته سلامت مردان فرصتی است تا بیشتر از همیشه به سلامت مردان پرداخته شود تا بدانند اگر سلامتی این دسته از افراد به خطر بیفتد، بی‌گمان تاثیرات روانی، اجتماعی و اقتصادی خود را بر جامعه و خانواده می‌گذارد.

وی گفت: به دلیل اهمیتی که مردان در جامعه به عنوان نیروی کار و در خانواده به عنوان سرپرست دارند، پرداختن به سلامت مردان به ویژه در هفته سلامت ابعاد متعددی دارد که یکی از ابعاد حال حاضر آن سلامت باروری مردان است.

سلامت باروری مردان؛ یکی از اولویت‌های هفته سلامت

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت ملایر با اشاره به ارائه برنامه‌های مرتبط با سلامت میانسالان در مراکز بهداشتی، ادامه داد: خدماتی همچون تب سنجی، بررسی الگوی تغذیه، فعالیت اجتماعی، سلامت روان و بررسی وضعیت بیماری‌های قلبی و عروقی در این مراکز ارائه می‌شود و میانسالان زن و مرد باید از این خدمات بهره‌مند شوند.

رحیمی‌نژاد با بیان اینکه آزمایش غربالگری پروستات با ۳۰ درصد تخفیف در یکی از مراکز بهداشتی ملایر انجام می‌شود، افزود: مشاوره تغذیه و سلامت روان و برنامه مکمل‌یاری در تمامی مراکز به صورت رایگان انجام می‌شود و مردان باید توصیه‌های بهداشتی را در راستای حفظ سلامت خود جدی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: چای، قهوه و آب میوه نمی‌تواند جایگزین آب خالص باشد و میانسالان باید روزانه به مقدار کافی آب بنوشید و برای تامین کلسیم مورد نیاز باید ویتامین دی کافی در بدن وجود داشته باشد.

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت ملایر با تاکید بر اینکه تنظیم فشارخون و پیشگیری از بیماری فشار خون بالا، تقویت ماهیچه‌ها و بهبود عملکرد قلب و ریه‌ها با فعالیت بدنی منظم و مناسب امکانپذیر است، یادآور شد: مردان میانسال باید بدانند که مصرف دخانیات و الکل موجب از دست رفتن کلسیم بدن می‌شود.

رحیمی‌نژاد گفت: با کاهش مصرف قند و چربی، افزایش مصرف سبزیجات، حبوبات و فعالیت بدنی منظم، می‌توان از چاقی و اضافه وزن پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن در معرض دود سیگار و قلیان باعث کاهش باروری می‌شود، افزود: اضافه وزن و چاقی ناشی از عدم تحرک و رژیم غذایی نامناسب از عوامل خطرساز در باروری مردان است.

مردان کمتر از زنان به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت ملایر مواد شیمیایی و سموم همانند حشره‌کش‌ها، دود تنباکو ،الکل، ماری جوانا و استروئیدها را از عوامل خطرساز در باروری افراد برشمرد و بیان کرد: بهترین زمان برای ورزش، هوای معتدل است و در فصل بهار نزدیک ظهر، در تابستان اول روز و در زمستان در انتهای روز بهترین زمان ورزش است.

رحیمی‌نژاد ادامه داد: میانسالان باید از نوشیدن آب خیلی سرد در حین یا بلافاصله بعد از ورزش خودداری کنند و خواب در حالت گرسنگی و خالی بودن معده یا بلافاصله بعد از مصرف غذا باعث سوء هاضمه می‌شود.

وی تاکید کرد: افراد در دوران میانسالی و سالمندی از مصرف غذاهای تند، شور، فرآوری شده، پر ادویه، آماده و نیمه آماده، سوسیس و کالباس، سایر فست فودها و نوشابه‌های گازدار، انواع سس‌ها و آبمیوه‌های صنعتی پرهیز کنند.

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت ملایر یادآور شد: در حال حاضر پنج مرکز بهداشتی شهری و ۱۰ پایگاه شهری فعال در ملایر داریم که در تمامی این مراکز کارشناس سلامت روان و تغذیه مستقر است و پایگاه‌ها زیر نظر این مراکز هستند و مراجعه‌کنندگان مشاوره‌های لازم را دریافت می‌کنند.

رحیمی‌نژاد گفت: با وجود تمامی فعالیت‌ها، اطلاع‌رسانی‌های انجام شده و انجام خدمات رایگان، اما مراجعه و استقبال مردان به مراکز بهداشتی بسیار کمتر از زنان است و توجه کمتری نسبت به برنامه مراقبتی و سلامتی خود دارند.

وی ادامه داد: در همین راستا با دستگاه‌های اجرایی این شهرستان هماهنگی‌های لازم انجام شد تا مردان پایش مراقبتی داشته باشند و برای انجام تست‌های لازم و تست مراقبتی به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

رحیمی‌نژاد سلامت باروری مردان را یکی از محورهای اصلی هفته سلامت مردان عنوان و بیان کرد: با توجه به موضوع مهم جوانی جمعیت، سلامت باروری مردان از اهمیت بالایی برخوردار است و برنامه‌های متعددی در این زمینه پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایرنا؛ هفته سلامت از ۲۴ خرداد آغاز شده و تا ۳۰ خرداد ادامه دارد و روزشمار هفته سلامت مردان «پیشگیری و تشخیص بهنگام ناباروری در مردان»، «سواد سلامت، فرزندآوری و سلامت مردان»، «طب ایرانی و سلامت مردان»، «مواجهات شغلی و سلامت باروری در مردان»، «سرطان‌های شایع مردان؛ معده، پروستات و مثانه»، «کمردرد و بیماری‌های شغلی در مردان» و «حوادث جاده‌ای، از کارافتادگی و مرگ ومیر مردان» نامگذاری شده است.

نظر شما