شناسهٔ خبر: 67211096 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

معاون دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر:

مهارت‌های خودآگاهی و تصمیم‌گیری را در فرزندانمان افزایش دهیم

دکتر محمد جمالو در چهل و سومین جلسه کمیته تخصصی زنان و خانواده ستاد مبارزه با موادمخدر که با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو کمیته در مرکز درمان، اشتغال و صیانت از خانواده «طراوت زندگی بانوان» برگزار شد، بر افزایش مهارت‌های خودآگاهی و تصمیم‌گیری در فرزندان تاکید کرد و خواستار مشارکت بیشتر دستگاه‌های عضو کمیته زنان و خانواده در حوزه پیشگیری و صیانت از بهبودیافتگان شد. به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری؛ چهل و سومین جلسه کمیته تخصصی زنان و خانواده ستاد مبارزه با موادمخدر امروز چهارشنبه ۲۳ خردادماه با حضور خانم دکتر فلاحیان معاون بررسی‌های راهبردی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، دکتر محمد جمالو معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی، خانم دکتر خلیلوند مشاور امور زنان و خانواده ستاد مبارزه با موادمخدر و جمعی از نمایندگان دستگاه‌های عضو کمیته، در مرکز درمان، اشتغال و صیانت از خانواده «طراوت زندگی بانوان» برگزار شد. دکتر محمد جمالو معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه اعتیاد یک بیماری یا آلودگی جسمی، روانی و اجتماعی پیش‌رونده و عود کننده مزمن است، اظهار داشت: متخصصان اعتیاد را مولفه‌ای خطرناک و پیچیده عنوان می‌کنند که ویژگی مزمن بودن آن، بسیار مهم است، بر همین اساس نیز بهتر است در مقایسه با سرطان، برای اعتیاد از واژه بهبودی بجای درمان استفاده کنیم چراکه ممکن است مجددا در آینده عود کند. وی با بیان اینکه باید مهارت‌های دهگانه همچون خودآگاهی را به فرزندانمان آموزش دهیم، افزود: شهید مطهری معتقد بودند؛ انسان‌های امروز از فاصله بین دانسته‌ها تا باور رنج می‌برند چون باورمند نیستند. پس تمام تلاش کمیته زنان و خانواده باید در راستای ارتقای سطح باورمندی جامعه، بخصوص زنان و فرزندان در خانواده باشد. معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی اعتیاد را یک آلودگی فراگیر جهانی معرفی کرد که به اعتراف تمامی اسناد بین‌المللی دارای سه مولفه اصلی؛ عامل آلودگی، محیط آلوده و میزبان آسیب‌پذیر است و افزود: علیرغم آمار و ارقام متفاوتی که در حوزه اعتیاد ارائه شده است، امروز عامل آلوده در راس این هرم دارای حداقل ۱۴۷۰ نوع ماده مخدر در دنیا است که حدود ۴۲۰ نوع ماده مخدر طی سال‌های مختلف در آزمایشگاه‌های پلیس ایران شناخته شده است

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری؛ چهل و سومین جلسه کمیته تخصصی زنان و خانواده ستاد مبارزه با موادمخدر امروز چهارشنبه ۲۳ خردادماه با حضور خانم دکتر فلاحیان معاون بررسی‌های راهبردی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، دکتر محمد جمالو معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی، خانم دکتر خلیلوند مشاور امور زنان و خانواده ستاد مبارزه با موادمخدر و جمعی از نمایندگان دستگاه‌های عضو کمیته، در مرکز درمان، اشتغال و صیانت از خانواده «طراوت زندگی بانوان» برگزار شد.

دکتر محمد جمالو معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه اعتیاد یک بیماری یا آلودگی جسمی، روانی و اجتماعی پیش‌رونده و عود کننده مزمن است، اظهار داشت: متخصصان اعتیاد را مولفه‌ای خطرناک و پیچیده عنوان می‌کنند که ویژگی مزمن بودن آن، بسیار مهم است، بر همین اساس نیز بهتر است در مقایسه با سرطان، برای اعتیاد از واژه بهبودی بجای درمان استفاده کنیم چراکه ممکن است مجددا در آینده عود کند.

وی با بیان اینکه باید مهارت‌های دهگانه همچون خودآگاهی را به فرزندانمان آموزش دهیم، افزود: شهید مطهری معتقد بودند؛ انسان‌های امروز از فاصله بین دانسته‌ها تا باور رنج می‌برند چون باورمند نیستند. پس تمام تلاش کمیته زنان و خانواده باید در راستای ارتقای سطح باورمندی جامعه، بخصوص زنان و فرزندان در خانواده باشد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی اعتیاد را یک آلودگی فراگیر جهانی معرفی کرد که به اعتراف تمامی اسناد بین‌المللی دارای سه مولفه اصلی؛ عامل آلودگی، محیط آلوده و میزبان آسیب‌پذیر است و افزود: علیرغم آمار و ارقام متفاوتی که در حوزه اعتیاد ارائه شده است، امروز عامل آلوده در راس این هرم دارای حداقل ۱۴۷۰ نوع ماده مخدر در دنیا است که حدود ۴۲۰ نوع ماده مخدر طی سال‌های مختلف در آزمایشگاه‌های پلیس ایران شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه فرزندان ما امروز با یک کلیک می‌توانند وارد فضا و محیط آلوده بی‌کرانی که به همه چیز دسترسی دارند، بشوند، گفت: سازمان ملل در گزارشی فضای مجازی را دلیل آلودگی محیط دانست و از تغییرات گسترده دسترسی به مواد مخدر در جهان گفته است. ضمن اینکه باید مهارت‌های خودآگاهی و تصمیم‌گیری را در فرزندانمان افزایش دهیم تا از میزبان آسیب‌پذیر بودنشان جلوگیری کنیم.

دکتر جمالو با تاکید بر اینکه موضوع اعتیاد باید به‌عنوان یک دغدغه در جای جای زندگی ما وجود داشته باشد، از اعضای این کمیته خواست تا فرای نقش شخصی، در جایگاه حقوقی نیز در دستگاهی که خدمت می‌کنید، تحرک ایجاد کنید. وظیفه ذاتی ستاد مبارزه با مواد مخدر هماهنگی در بین دستگاه‌های درگیر با موضوع موادمخدر است که گستره آن از مقابله آغاز و به امور فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ختم می‌شود و پس به تبع آن تمامی دستگاه‌های عضو کمیته زنان و خانواده باید مشارکت بیشتری در حوزه پیشگیری و صیانت از بهبودیافتگان داشته باشند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی، افزود: رکورد کشف موادمخدر در دنیا توسط جمهوری اسلامی ایران به اعتراف تمامی سازمان‌های بین‌المللی شکسته شده است که ثمره شهادت ۴ هزار و جانبازی ۱۲ هزار فرزند این کشور طی چهل سال گذشته در راه مبارزه با موادمخدر می‌باشد. طرح «یاریگران زندگی» در حوزه پیشگیری به گستره تمام نهادهای جمهوری اسلامی مانند «یاریگران زندگی» در حوزه دانشجویی، در حوزه دانش‌آموزی، در حوزه تولید و سفیران زندگی در حال فعالیت است. در حوزه درمان تجربه موفق ورود به چرخه درمان رایگان و بهبودی نیز عملکرد بسیار موفقی داشتیم.

دكتر معصومه فلاحیان معاون بررسی راهبری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در این جلسه که در مرکز درمان، اشتغال و صیانت از خانواده «طراوت زندگی بانوان» برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از توجه جدی این ستاد به امر پیشگیری، درمان و توانمندسازی افرادی که در جامعه با مشکل اعتیاد مواجه شده‌اند، گفت: جلسات اخیر کمیته زنان و خانواده بسیار پر بار تشکیل شده است و دستگاه‌های اجرایی وظایفشان را در حوزه آسیب زنان و خانواده مشخص، اعلام و اعضا با کارکرد هر دستگاه و وظایف آن آشنا شدند.

وی افزود: در این جلسات، پژوهش‌های انجام شده در حوزه زنان و خانواده به‌ویژه زنان و دخترانی که درگیر اعتیاد شده‌اند، بررسی شد. بهزیستی اعلام داشت که دوره‌های آموزشی و پیشگیری را در مدارس، شهرستان‌ها و… برگزار می‌کند و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی را با مجموعه‌های مختلف مرتبط با این حوزه به امضا رسانده است.

معاون بررسی راهبری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه هنوز آموزش‌ها در حوزه پیشگیری از اعتیاد کافی نیست و جای کار زیادی داریم، ادامه داد: اعتیاد مسئله‌ای است که وقتی در یک خانواده اتفاق می‌افتد تمام خانواده را درگیر می‌کند، وقتی یک خانواده درگیر می‌شود، حتی ممکن است سایر خانواده‌های مرتبط با خود را نیز گرفتار کند. در واقع با اعتیاد یک نفر در خانواده، جامعه با اعتیاد تعداد زیادی از افرادی که با این فرد مرتبط هستند، مواجه می‌شود.

دكتر فلاحیان افزود: با وجود تلاش همه نهادها و دستگاه‌ها در حوزه درمان افراد مبتلا به اعتیاد، اما ثابت شده است که درمان به طور کامل پاسخگو نیست و بازگشت از این مسیر سخت است.

وی تأکید کرد: آموزش مباحث پیشگیری از اعتیاد بسیار اهمیت دارد و اگر هزینه‌های مالی و حمایتی بیشتری در این حوزه شود،  قطعاً می‌توانیم کنترل بیشتری در ابتلای افراد به اعتیاد داشته باشیم.

معاون بررسی راهبری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری بیان داشت: اهمیت سلامت روان جامعه بر همگان مشخص است و تاریخ نشان داده کشورهایی که با بحران‌های مختلف روبرو می‌شوند، سطح سلامت روان جامعه‌شان افت می‌کند و دچار مشکل می‌شوند. پس اگر به سلامت روان جامعه توجه ویژه شود، بخش عمده‌ای از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، فروپاشی خانواده‌ها و … کنترل می‌شود.

دكتر فلاحیان افزود: برخی میگویند برای بالا بردن سطح سلامت روان جامعه باید امکانات و تسهیلاتی باشد که وقتی فرد احساس نیاز کرد به یک مشاور و روان‌درمانگر مراجعه کند. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد این خوب است اما کافی نیست، زیرا اگر افراد خودشان متوجه نشوند که کی بیمار هستند؟ کی نیاز دارند؟ کی به مشکل برمی‌خورند و کجا باید مراجعه کنند؟ هر چه قدر ما تسهیلات هم بگذاریم کافی نیست؛ لذا باید قبل از وقوع بحران، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی لازم انجام شود.

معاون بررسی راهبری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: برخی سوداگران مرگ با مطرح کردن تبلیغاتی در خصوص بد بودن وزن بالا بین دختران و زنان، موجب شدند که تعدادی از این قشر جامعه شروع به مصرف داروهایی لاغری کنند که حاوی انواع آمفتامین و شیشه است و پیامدهای جبران ناپذیری را به همراه دارد، لذا با توجه به حساسیت موضوع، باید نسبت به «بالا بردن سطح اطلاعات مردم در ارتباط با سلامت روان» و «تنظیم کردن مدل‌های فرهنگی در یک جامعه» اقدام کرد.

دكتر فلاحیان در پایان تصریح کرد: در این امر با ظرفیت رسانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط می‌توانیم در جهت آگاهی و اطلاع‌رسانی در سطح جامعه نسبت به پیامدهای اعتیاد و سبک زندگی و تغذیه سالم اقدام کنیم. همچنین به تحقیقاتی که در دنیا در موضوع اعتیاد انجام می‌شود، توجه ویژه داشته باشیم؛ زیرا با استفاده از این پژوهش‌ها و تحقیقات است که می‌توانیم نقشه راه، تدوین و مراحل بعدی را به شکل عالی طی کنیم.

همچنین دکتر دولت خلیلوند مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در این جلسه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید حضرت آیت‌الله رئیسی گفت: یکی از دستاوردهای خوب دولت سیزدهم؛ توجه ویژه به حوزه زنان و خانواده بود که در برنامه هفتم توسعه، فصل مشخصی به این امر اختصاص یافته است. همچنین معاونت بررسی راهبری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به آموزش، سلامت و توانمندسازی زنان سرپرست خانواده توجه ویژه‌ای دارد که جای قدردانی و تشکر دارد.

خلیلوند افزود: معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر نیز اغلب برنامه‌های مد نظر در حوزه زنان و خانواده را با هدف پیشگیری از اعتیاد زنان انجام داده است.

شایان ذکر است پس از برگزاری این جلسه، اعضای کمیته زنان و خانواده از ساختمان مرکز «طراوت زندگی بانوان» بازدید و با زنان بهبودیافته دیدار و گفت‌وگو کردند.

نظر شما