شناسهٔ خبر: 67210577 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پورمحمدی: دولت موفق باید به دنبال مردم و بخش خصوصی حرکت کند

تهران- ایرنا- نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به حضور و نقش مردم در سطح کلان حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره معتقدم، اگر دولت بخواهد موفق باشد باید به دنبال مردم و بخش خصوصی حرکت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام "مصطفی پورمحمدی" امروز (یکشنبه) در نشستی با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، تعاون و اصناف ایران اظهار داشت: امروز آمده‌ایم که شنونده باشیم و با شما گفتگوهای بیشتری داشته باشیم.
وی‌ با بیان این که برای حل مشکلات و پیشرفت عمومی کشور، نظرات همه را می‌خواهیم، بیان کرد: نمی‌خواهم ادعا کنم و وعده بدهم، امروز جامعه ادعاها و وعده‌ها را قبول ندارد.
پورمحمدی گفت: می‌توانم پیشینه‌ام را مبنای همکاری‌های آینده قرار دهم، اگر دولت بخواهد موفق باشد باید به دنبال مردم و بخش خصوصی حرکت کند.

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اساس برنامه‌های ما باید بر اساس ثبات باشد تا پیش بینی پذیر، قابل محاسبه و اندازه‌گیری باشیم؛ به این منظور باید سناریوهای قابل درک و عمل طراحی شود، ثبات یک اصل عمده در اقتصاد است و سعی می‌کنم به این اصل توجه جدی داشته باشم.

حجت الاسلام پورمحمدی بر لزوم اعتمادسازی تاکید کرد و اظهار داشت: در غیر این صورت همه نقشه‌های ما بی ثمر خواهد ماند.

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اعتماد معجزه می‌کند و امروز ما به معجزه نیاز داریم، معجزه‌ای که با مردم باید شکل بگیرد و به این منظور باید صادقانه با مردم صحبت کنیم.

وی گفت: ادعا نمی‌کنیم برنامه‌هایمان کامل است حتی در آمریکا و انگلستان بحث‌ها و دعواهای اقتصادی وجود دارد، ما کمبود نظریه و کارشناس نداریم اما باید به یک نظر مشترک جمعی و اجماعی (توافق ضمنی قابل قبول از نظر کارشناسی) برسیم.
وی اظهار داشت: ما همه قبول داریم که بانک‌ها نباید بنگاهداری کنند و حتی می‌دانم که بانک‌هایی داریم که بنگاه‌های موفقی دارند، اما نمی‌شود سرمایه و منافع مردمی را به سمت بنگاه‌داری خاص هدایت کرد چون در این صورت اقتصاد رشد نمی‌کند

پورمحمدی تاکید کرد: معجزه اعتماد می‌تواند کشور را به پیش ببرد و هیچ راه دیگری به جز این نداریم.

دولت از تصدی گری کنار بکشد

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: دولت باید قدرت هماهنگی داشته باشد و از مدیریت و تصدی گری خود را کنار بکشد.

وی خاطرنشان کرد: این مهم یکی از مسائل محوری است که باید در فناوری‌های نو به آن توجه کنیم به طوری که آی‌تی، هوش مصنوعی و دولت الکترونیک قدرت هماهنگ سازی دارد.

پورمحمدی تاکید کرد: نسل جدیدی از استارتاپ‌ها و دانشمندان فناوری‌های نوین باید به خدمت ما بیایند و بدانیم بدون اتکا به این نسل نمی‌توانیم امور کشور را به پیش ببریم.

وی اظهار داشت: هرچند بنده در این حوزه تخصصی ندارم و حتی کارشناسان برجسته من و تیمی که می‌خواهم برای دولت بچینم نیز شاید با آن آشنایی نداشته باشند، اما مهم این است که اعتقاد به آن داشته باشیم.
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: اساس هماهنگی، هماهنگی مردمی و پشتوانه قدرت مردمی است که در این صورت هماهنگی‌ها راحت‌تر انجام می‌شود.

وی بر لزوم جسارت مدیران در عمل اشاره کرد و گفت: امروز باید تصمیمات سخت بگیریم و به تصمیمات سخت در امور داخلی و بین المللی نیازمندیم، با ملاحظه کاری، مسامحه و مماشات نمی‌توان امور کشور را گذراند؛ این در حالی است که دچار آن هستیم و از تهدید و انتقاد می‌ترسیم.

پورمحمدی ادامه داد: باید جسارت تحمل سختی‌های مسیر را داشته باشیم.

وی گفت: در تجربه همه فعالیت‌های شغلی‌ام از ابتدای انقلاب تاکنون تلاش کردم منافع ملت بر محبوبیت فردی غلبه داشته باشد، دهه‌هاست که پیامدهای اجتماعی متوجه من بوده است، اما معتقدم اگر در فکر محبوبیت هستیم باید جسارت در عمل و جسارت حل مسائل مردم را داشته باشیم.

مدیرانی که ترس از استیضاح داشته باشند به درد کشور نمی خورند

پورمحمدی تصریح کرد: مدیری که ترس از استیضاح داشته باشد یا به دنبال راضی کردن سایر افراد، مدیران، جناح‌ها و غیره باشد، به درد کشور نمی‌خورد.

این نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: اداره امور کشور همکاران متعهد، توانمند و جسور می‌خواهد که ملاحظات جانبی بر تصمیمات آنها تاثیر نگذارد و تهدید و تطمیع آنها را متزلزل نکند.

وی گفت: باید از تصدی‌گری و دخالت در امور به جد پرهیز کنیم، در این راستا ما تصمیم می‌گیریم و بر اساس دیدگاه‌های کارشناسی عمل می‌کنیم، انسان موفق کسی است که از عقول استفاده کند و باید از خودرایی‌ها فاصله بگیریم.

مواضع روشن و شفافم درباره FATF را در به زودی اعلام می کنم

پورمحمدی خاطرنشان کرد: در فرصت‌های بعدی مواضع روشن و شفافم را در خصوص fatf بیان می‌کنم.

وی در خصوص موضوع مبارزه با فساد یادآور شد: با فساد مبارزه کرده‌ام و در این حوزه سررشته دارم، اما دیگران تنها دستی از دور به آتش دارند و راه برخورد با آن را نمی‌دانند و با ابزار و عوامل آن آشنا نیستند.

به خوبی می دانم مافیای وی پی ان چه بلایی سر ارتباطات آورده است

پورمحمدی تصریح کرد: به خوبی می‌دانم امروز مافیای وی پی ان چه بلایی سر آی تی، ارتباطات و اقتصاد آن آورده است.

وی اظهار داشت: معتقدم فساد تا از کشور فاصله نگیرد اقتصاد ما رونق نمی‌گیرد، اما مبارزه با فساد، با بگیر و ببند، جریمه و زندانی کردن محقق نمی‌شود. هر چند تا حدودی باید این‌ها نیز انجام شود.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: راه حل مبارزه با فساد، ایجاد بانک‌های جامع اطلاعاتی، شفافیت، کنترل هوشمند، پاسخگویی، هوش مصنوعی و توسعه دولت الکترونیک است و باید به اجرای دقیق دولت الکترونیک بازگردیم.

وی گفت: تجارب جهانی نشان داده بخش زیادی از مبارزه با فساد با ابزارهای دولت الکترونیک حل و فصل شده است و امروز در جهان بزرگترین پلیس‌های اقتصادی و مالی، سازمان‌های مالیاتی هستند.

وی تاکید کرد: با تجربه‌ای که در این زمینه دارم، گام‌های خوبی می‌توانیم در این حوزه برداریم و توفیق در این زمینه را قوت بخشیدن به سلامت اقتصاد می‌دانم.

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: اگر ملت به من رای بدهد تازه کار جدی من با شما فعالان اقتصادی آغاز می‌شود، به شدت به کمک شما نیاز دارم و در عین حال سختگیر و کم ملاحظه هستم.

وی بیان داشت: نام دولتم را دولت قرار وفادار و عهدمدار گذاشته‌ام و به دنبال ثبات و آرامش هستم.

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: عدالت، ثروت، انضباط، نظم و اقتدار (در جهت دفاع از حقوق مردم، نه علیه مردم) اولویت‌های من خواهد بود.

وی در خصوص بالا رفتن مصرف بنزین در کشور گفت: در برخی از ایام سال مصرف بنزین به ۱۴۰ میلیون لیتر در روز هم می‌رسد، این در حالیست که ترکیه در همسایگی ما این رقم تنها ۲۰ میلیون لیتر در روز است و چین با آن جمعیت میلیاردی کمی بیشتر از ما مصرف می کند.

پورمحمدی تاکید کرد: این مساله باری بر دوش ما شده، زندگی ما را سخت کرده، موجب ترافیک، آلودگی هوا و رانت و فساد در کشور شده است، به طوری که بخش بزرگی از اقتصاد ما با رانت انرژی زندگی می‌کند. به عبارتی این مزیت بزرگ کشور به نقطه تهدید ما تبدیل شده و باید در این راستا چاره‌اندیشی و اعتمادسازی کنیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به سهمی‌بندی مصرف سوخت در دولت نهم اشاره کرد و گفت: کمیته‌ای به این منظور در دولت شکل گرفت و مقرر شد من به عنوان وزیر کشور مدیر آن باشم، همچنین آقای نعمت‌زاده رئیس وقت شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با همه توان مدیریتی و تجربه خود پشت این موضوع بود؛ با این حال این طرح اجرایی نمی‌شد و مجریان مرتب فرصت می‌خواستند حتی وقتی از آقای نعمت‌زاده می‌پرسیدم می‌گفت طرح تکمیل نیست.

پورمحمدی بیان داشت: گفتم راهی به جز اصطلاح مشهور "راه بینداز، جا بینداز" نداریم، غافلگیری انجام دادم و زمان اجرای طرح را عنوان نکردم و همه کشور غافلگیر شد. در سال ۸۵ شاهد بودیم تا ۱۲ شب صف‌های طولانی بنزین شکل گرفت، اما با آمادگی قبلی تا صبح روز بعد این صف‌ها جمع شد و با کمترین آسیب این طرح ملی را اجرا کردیم، این در حالی بود که قرار بود کارت سوخت بدهیم، اما هنوز برای بسیاری از جمله تراکتورها، موتور چاه‌ها، برخی خودروها و موتورسیکلت‌ها کارت آماده نبود.

پورمحمدی تصریح کرد: بالاخره در مدت چهار ماه طرح را به نتیجه رساندیم و میزان مصرف سوخت به روزانه ۴۷ تا ۵۰ میلیون لیتر کاهش یافت،  هرچند حمل و نقل و تولید نیز متوقف نشده بود.

وی تاکید کرد: این موفقیت ثمره اعتماد بود، اعتماد معجزه می‌کند و امروز به معجزه نیاز داریم.

به گزارش ایرنا، مقابله با تحریم‌ها، دیپلماسی اقتصادی، روابط بین‌المللی کشور، ناترازی زیرساخت‌های تولید، برق و گاز، نبود رغبت نزد بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری، مشکلات ارزی، بانکی، بیمه‌ای، مالیاتی، مبارزه با فساد، تقویت سرمایه اجتماعی در کشور، اصلاح ساختار اقتصادی کشور و تبیین جایگاه دولت و مردم و نقش بخش خصوصی، آسیب‌های اقتصاد تکلیفی و قیمت گذاری دستوری، صدور بخشنامه‌های متعدد، ناترازی انرژی، چگونگی هدایت نقدینگی به سمت بازار و تولید، نقش بازار سرمایه در اقتصاد، بنگاه‌داری بانک‌ها و لزوم تاسیس و راه‌اندازی نهاد تنظیم‌گر و رگولاتور، اجرای سند توسعه بخش تعاون و ارتقای سهم آن به ۲۵درصد در اقتصاد، مبارزه با قاچاق، ناترازی آب و فرونشست زمین، تغییر اقلیم، وضعیت وخیم صنعت هوایی و حمل و نقلی کشور، لزوم توجه به صنعت هوا فضای کشور و ... از جمله مهمترین مسائل و مشکلاتی بود که توسط فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی در این جلسه مطرح شد.
 

نظر شما