شناسهٔ خبر: 67210522 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گزارش سی‌ان‌ان درباره یک سلاح روسی که می‌تواند حاشیه امنیت آمریکا در فضا را از بین ببرد!

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- شبکه خبری سی‌ان‌ان در مطلبی به قلم کلیتون اسووپ معاون پروژه امنیت هوافضا و عضو ارشد اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، از یک سلاح روسی نوشته است که می‌تواند حاشیه امنیت ایالات متحده را در فضا از بین ببرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از شبکه خبری سی‌ان‌ان؛ حدود یک ماه پیش بود که مقامات ارشد ایالات متحده نگرانی خود از یک سلاح ضدماهواره روسی را که ظاهرا می‌تواند بخش‌هایی از فضا را برای اقتصاد و امنیت ملی آمریکا دست‌کم تا یک سال غیرقابل استفاده کند، به طور علنی ابراز کردند.

از آن‌جا که ایالات متحده و شرکای بین‌المللی‌اش به دنبال جلوگیری از توسعه این سلاح روسی هستند، باید این حقیقت ناخوشایند را مورد توجه قرار دهند که دشمن با استفاده از این سلاح می‌تواند کاری کند که ارتش ایالات متحده قادر به دسترسی به برخی یا تمام قابلیت‌های فضایی خود نشود و این برای امنیت ملی و به طور کلی معیشت مردم آمریکا آسیب‌های فراوان و ویرانی‌های بسیاری به همراه خواهد داشت.

مایک ترنر رئیس جمهوری‌خواه کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان نیز در ماه فوریه به این تهدید جدی و جدید امنیت ملی اشاره کرده بود- که کاخ سفید آن را تأیید و در ادامه نیز خاطرنشان کرد که روسیه هنوز چنین سلاحی را در فضا مستقر نکرده و بنابراین هنوز تهدیدی فوری متوجه ایالات متحده نیست.

موفقیت‌های عملیات‌های نظامی ایالات متحده در موارد بسیاری نیازمند دسترسی به فضاست و در واقع بسیاری از عملکردهای حیاتی نظامی از قبیل ناوبری، هشدارهای موشکی و ارتباطات از طریق ماهواره‌ها انجام می‌گیرند. برخی از این عملکردها نیز به طور ویژه به عنوان ماموریت‌های «بدون شکست» توصیف می‌شوند.

آخرین باری که ارتش آمریکا مجبور شد بدون کمک‌ها و ارتباطات ماهواره‌ای بجنگد، مربوط به زمان جنگ کره بود- و بعد از آن، در دهه 1960 در دوران جنگ ویتنام شاهد پرتاب اولین ماهواره‌های ارتباطی و در دهه 1970 نیز شاهد راه‌اندازی جی‌پی‌اس بودیم.

اختلال در ماهواره‌های جی‌پی‌اس جوخه‌های تفنگداران دریایی را مجبور خواهد کرد مثل پدربزرگ‌هاشان در زمان جنگ دوم جهانی از قطب‌نما و نقشه استفاده کنند. آمریکا تلاش دارد پرتاب موشک‌های بالستیک قاره‌پیما یا انفجارهای هسته‌ای را بدون ماهواره مورد شناسایی و مقابله قرار دهد.

البته سلاح اسرارآمیز ضد ماهواره روسی علاوه بر مصارف نظامی در زندگی روزمره مردم نیز وقفه‌های غیرقابل تصوری به وجود خواهد آورد و به خصوص برقراری ارتباط و حرکت از مکانی به مکان دیگر را تحت تأثیر قرار خواهد داد. جی‌پی‌اس علاوه بر ارائه اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی، یک استاندارد طلایی برای زمان نیز محسوب می‌شود و تاسیسات برق، شبکه‌های ارتباطی و مؤسسات مالی همگی به زمان‌بندی‌های دقیق ناشی از جی‌پی‌اس متکی هستند.

علاوه بر این، سفرهای هوایی نیز به طور فزاینده‌ای به جی‌پی‌اس وابسته است. دسترسی به اتصالات اینترنتی و حرکت هواپیماها و کشتی‌ها نیز به ماهواره‌ها بستگی دارد.

قبل از افشاگری در مورد تلاش روسیه برای توسعه یک سلاح هسته‌ای ضدماهواره؛ تقریبا همه قدرت‌های جهان در این موضوع متفق‌القول بودند که برخی سلاح‌های فضایی را نباید مورد استفاده قرار داد و تقریباً سه سال می‌شد که هیچ کشوری هیچ آزمایش مخرب ضدماهواره انجام نداده بود.

در دسامبر 2022، با رأی موافق 155 کشور، سازمان ملل قطعنامه‌ای به رهبری ایالات متحده را تصویب کرده بود که از توقف آزمایش تسلیحات مخرب ضدماهواره حمایت می‌کرد. اما این‌ها روندهای زمان صلح- درباره آزمایش تسلیحات نظامی- هستند و در زمان جنگ، چه بسا چین یا روسیه به ناگاه تصمیم بگیرند از سلاحی استفاده کنند که می‌تواند ایالات متحده را از مزایای فضایی‌اش بی‌بهره کند.

تصمیم روسیه- در ماه آوریل- برای وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن مبنی بر ممنوعیت کاربرد تسلیحات هسته‌ای در فضا- و رای ممتنع چین به این قطعنامه را در همین راستا می‌توان ارزیابی کرد. در واقع چنین تصمیمی می‌تواند نشان‌دهنده این واقعیت باشد که روسیه و چین، هر دو، در حال بررسی چنین قابلیتی هستند…

متن کامل این مطلب را در شبکه خبری سی‌ان‌ان بخوانید

نظر شما