شناسهٔ خبر: 67210269 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دادستان ساوه عنوان کرد

پنج اولویتی که در حمایت از خانواده زندانیان ضرورت دارد

علی فرقانی

دادستان عمومی و انقلاب ساوه با اشاره به اینکه برخی از خانواده‌های زندانیان تاوان بیشتری نسبت به زندانی می‌پردازند، گفت: مردم و خیرین با کمک‌های انسان دوستانه در کنار انجمن حمایت از زندانیان، اجازه ندهند خانواده زندانی که مرتکب جرمی نشده، تاوان بیشتری نسبت به زندانی بپردازد.

صاحب‌خبر -

محمودرضا سازنده در جلسه مجمع عمومی سالانه انجمن حمایت از زندانیان اظهار کرد: قوه قضاییه براساس تکالیف قانونی که دارد باید با مجرمین برخورد کند و برابر قانون برای آنها مجازات تعیین شود که زندان و حبس به عنوان یکی از این مجازات‌ها ضرورت تلخ و اجتناب ناپذیر جامعه بشری به شمار رفته که گریز از آن وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: فردی که با برخی رفتارهای مجرمانه مرتکب جرم می‌شود برای خود، خانواده، جامعه، دولت، بیت‌المال و ... ایجاد هزینه می‌کند و هزینه‌هایی که به خانواده زندانی تحمیل می‌شود خارج از توان دولت و حاکمیت است.

وی اظهار کرد: انجمن حمایت از زندانیان و خانواده‌های آنان، با رویکرد حمایتی و با بهره گیری از ظرفیت خیرین و آحاد مختلف مردم به جامعه هدف خود کمک می کند.

دادستان ساوه با اشاره به اولویت های فعالیتی انجمن حمایت از زندانیان گفت: ایجاد اشتغال و توانمندسازی خانواده زندانیان نخستین اولویت کاری انجمن است و با توجه به استقرار بزرگترین شهر صنعتی کشور در ساوه ظرفیتی برای ایجاد اشتغال خانواده زندانیان فراهم شده و باید خانواده زندانیان به سمت و سوی اشتغال با یک درآمد مناسب و پایدار هدایت کند که این موضوع در دستور کار انجمن قرار دارد.

وی در ادامه توجه به فرزندان زندانیان را اولویت دوم انجمن بیان کرد و گفت: اصل فردی بودن و شخصی بودن مجازات در قانون به صراحت آمده است یعنی اگر فردی مرتکب جرمی شد باید خودش مجازات شود اما ناخواسته و ناگزیر خانواده زندانی نیز مشمول مجازات می‌شوند و تحت تاثیر قرار می گیرند و بعضا خانواده زندانی بیشتر از خود زندانی تحت تاثیر مجازات قرار گرفته و حتی در معرض برخی آسیب‌های اجتماعی به دلیل فقدان سرپرست قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر فرزندان زندانیان در سنین کمتر از ۲۰ سال قرار دارند، گفت: باید از فرزندان زندانیان مراقبت کرد تا در معرض آسیب‌های اجتماعی و حتی آسیب تحصیلی قرار نگیرند.

او همچنین توزیع بسته‌های معیشتی بین خانواده زندانیان را اولویت سوم انجمن بیان کرد و گفت: اگر امکان شغلی برای خانواده زندانیان یا توانمندسازی آنان انجام نشد باید از طریق توزیع بسته‌های حمایتی و معیشتی کمک کرد تا دچار مشکل نشوند و بدیهی است پس از ایجاد اشتغال برای آنان، از چرخه حمایت معیشتی خارج خواهند شد.

دادستان ساوه همچنین کمک درمانی و دارویی را اولویت چهارم انجمن بیان کرد و گفت: برخی خانواده‌های زندانیان به دلیل هزینه بالای درمان بیماری خود، از بنیه مالی مناسب برای تامین هزینه درمان و دارو برخوردار نیستند که انجمن از طریق رایزنی با مراجع مربوطه و پزشکان پیگیر درمان آنهاست.

وی همچنین اولویت پنجم انجمن را نیازهای معنوی زندانیان و خانواده آنها دانست و گفت: بسیاری از زندانیان و خانواده های آنها انسان‌های آبرومندی هستند که باید مراقبت کرد کرامت انسانی و آبروی آنان حفظ شود.

وی در ادامه با بیان اینکه انجمن و اعضای آن باید امانت‌دار باشند و نظارت لازم را بر فرآیند فعالیت داشته باشند، تصریح کرد: کمک‌های مردمی باید هدفمند و متناسب با نیازهای جامعه هدف و با شفاف سازی انجام شود تا اعتماد مردم و خیرین را جلب کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی امام جمعه ساوه نیز گفت: هر قدمی که در راه کمک به خانواده زندانیان برداشته شود ضمن جلوگیری از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، موجبات گره گشایی از مشکلات آنها شده و خیرین نزد خدای تعالی مأجور خواهند بود.

وی گفت: زندانیانی که به دلیل جرایم گوناگون باید برای مدتی دور از خانواده متحمل دوره محکومیت شده و در زندان بمانند، قادر به تامین نیازهای معیشتی خانواده نیستند و خانواده این زندانیان به مجموعه اقشار آسیب‌پذیر جامعه افزوده می‌شوند که نیازمند حمایت هستند.

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان نیز با اشاره به اینکه بین ۱۸۰ الی ۲۰۰ خانواده زندانی تحت پوشش این انجمن هستند، گفت: سال گذشته ماهانه بطور متوسط حدود ۴۰۰ میلیون تومان مستمری به خانواده ها پرداخت و علاوه بر آن هر دو ماه یکبار بسته های معیشتی شامل اقلام ضروری به خانواده زندانیان اهدا شده است.

نصرت الله موسوی افزود: پرداخت نقدی شهریه دانش آموزان و کمک هزینه تحصیلی برای حدود ۸۰ دانش آموز، پرداخت هزینه‌های دارو و درمان خانواده زندانیان، پرداخت کمک هزینه ازدواج فرزندان زندانیان، اهدای کامل جهیزیه چهار مورد در سال گذشته، برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی، کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و محکومین مالی و ... بخشی از فعالیت های انجمن بوده است.

در پایان این جلسه پس از ارائه گزارش تراز مالی، امیر آوانلو و سیدسجاد حسینی به عنوان بازرسین انجمن به مدت یکسال با اکثریت اعضا انتخاب شدند.

انتهای پیام

نظر شما