شناسهٔ خبر: 67210023 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

میزبان اجلاس اوکراین: روند صلح بدون روسیه ممکن نیست

مهر

رئیس جمهور سوئیس که کشورش میزبان کنفرانس صلح اوکراین است، تاکید کرد که روند صلح بدون مشارکت روسیه امکان‌پذیر نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، ویولا امهرد، رئیس جمهور سوئیس که کشورش هم‌اکنون میزبان اجلاس صلح اوکراین است، می‌گوید که روند صلح در اوکراین به حضور و مشارکت روسیه نیاز دارد!

امهرد گفت: همه به خوبی می‌دانیم که روند صلح بدون روسیه ممکن نیست. رسیدن به راه‌حلی پایدار باید با مشارکت طرفین حاصل شود.

وی افزود: به همین دلیل، می‌خواهیم درباره چند و چون و همچنین شروطی که براساس آن بتوان روسیه را در این روند گنجاند، بحث و تبادل نظر کنیم.

رئیس جمهور سوئیس ادامه داد: ما اینجا اولین گام حیاتی را برمی‌داریم. به خودمان بستگی دارد که گام دوم هم متعاقب آن برداشته شود یا خیر.

سوئیس امروز و فردا در منطقه تفریحی «بورگن‌اشتوک» میزبان اجلاس صلح اوکراین است. بِرن بیش از ۱۶۰ هیأت دیپلماتیک را از جمله کشورهای جی ۷، جی ۲۰ و بریکس به این اجلاس دعوت کرده است. با این حال، برگزارکنندگان در آستانه این اجلاس اعلام کردند که همه این کشورها هیأت دیپلماتیک اعزام نخواهند کرد و ۹۰ کشور به‌علاوه منطقه خودمختار کوزوو در صربستان به همراه هشت سازمان بین‌المللی در آن حضور خواهند داشت. براساس فهرست، ۵۵ کشور، سران کشوری یا دولتی متبوع خود را اعزام کرده‌اند و تعداد کشورهای غربی از این حیث به مراتب بیشتر از سایرین است و در نتیجه، امید چندان زیادی را برای مذاکره و رایزنی متوازن باقی نمی‌گذارد.

روسیه در بین مدعوین نیست. اکثر کشورهایی که عضو سازمان ملل متحد هستند، هیأتی اعزام نکرده‌اند. برای مثال، چین در فهرست شرکت‌کنندگان نیست و برزیل صرفاً به عنوان یک ناظر حاضر شده است. جمهوری آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، ونزوئلا، مصر، ایران، چین، کوبا، نیکاراگوئه، پاکستان، سوریه اتیوپی و بسیاری کشورهای دیگر هم حاضر به حضور نشده‌اند!

قرار است در این کنفرانس سه موضوع شامل مسائل بشردوستانه، هسته‌ای و امنیت غذایی بررسی شود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیروز تاکید کرد که بدون مشارکت روسیه و گفتمان صریح، دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز برای جنگ اوکراین غیرممکن است.

نظر شما