شناسهٔ خبر: 67209856 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تشکیل اکیپ برای حفاظت ویژه از محیط زیست کلات

دادستان کلات که در روزهای اخیر از مناطق طبیعی و محیط زیست این شهرستان بازدید داشته است، درباره وضعیت محیط زیست و نتایج این بازدید اظهار کرد: همان‌طور که مواهب طبیعی فضایی دلچسب برای گردشگران است، باید توجه داشت که طبیعت امانتی در دستان ما برای بهره‌مندی آیندگان نیز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، حمید سلطانی یکی از معضلات گردشگری بی‌ضابطه را تخریب طبیعت و محیط زیست خواند و گفت: گروه‌های آفرودسوار، موتور کراس و برخی تراکتورها که تورهای گردشگران را به نقاط سخت‌گذر منتقل می‌کنند، در برخی موارد به الزامات قانونی در گردشگری کم‌توجه هستند.
وی ادامه داد: از این نظر و برای صیانت از حقوق عموم افراد که حق بهره‌مندی از این مواهب الهی را دارند، دادستانی شهرستان کلات به موضوع ورود کرده و پس از بازدیدهای میدانی صورت گرفته، دستور تشکیل اکیپی از مأموران اداره حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و پاسگاه انتظامی محل را صادر کردیم.
دادستان کلات وظیفه این اکیپ را افزون بر انجام وظایف ذاتی به عنوان ضابط دادگستری در برخورد با جرایم، راهنمایی گردشگران و پیشگیری از ورود خسارت به طبیعت برشمرد.
سلطانی با بیان اینکه طبق ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات ۱۳۷۵) تخریب منابع طبیعی و محیط زیست تا یک سال حبس در بر خواهد داشت، متذکر شد: این مقرره قانونی می‌تواند مصادیق فراوانی داشته باشد؛ از جمله آن می‌توان به تخریب گیاهان و رستنی‌ها در زیر چرخ‌های آفرودسواران اشاره کرد که در صورت احراز سوءنیت مجرمانه حتماً عاملان مورد تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.
این مقام قضایی یکی دیگر از آسیب‌های گردشگری بی‌ضابطه را خطر وقوع آتش‌سوزی دانست و گفت: گاهی بر اثر بی‌مبالاتی در روشن کردن آتش در محلی نامناسب ممکن است کل محیط جنگلی اطراف دچار حریق شود و لطمه جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد کند.
وی تصریح کرد: آتش زدن محیط جنگلی چه به صورت عمدی و چه بر اثر بی‌مبالاتی در مواد ۴۵ تا ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع جرم‌انگاری و از اکیپ مزبور خواسته شده به این مهم نیز توجه ویژه‌ای داشته و اقدامات پیشگیرانه و ارشادی در اولویت کار باشد و در صورت مؤثر نبودن تذکرات، اقدام قانونی متناسب را لحاظ کند.
دادستان کلات بوته‌کنی، قطع درختان جنگلی و اقدامات مشابه را نیز از سایر مصادیق تخریب طبیعت معرفی و بیان کرد: در قانون مزبور برای این اعمال مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.
سلطانی متذکر شد: بهره بردن از طبیعت و ورود گردشگران به این شهرستان مورد حمایت و نیز توصیه این دادستانی بوده و آنچه گفته شد، در راستای مبارزه با آسیب‌های یک گردشگری بی‌ضابطه است.
وی با تأکید بر اینکه گردشگری سالم هم برای گردشگر دلپذیر بوده و هم موجب رونق صنعت گردشگری است، ادامه داد: برای ساکنان شهرستان نیز فرصت مناسبی است تا ضمن شناساندن مواهب طبیعی و سنت و فرهنگ اصیل این منطقه، نیم‌نگاهی به فرصت اشتغال‌زایی ناشی از آن داشته باشند.

نظر شما