شناسهٔ خبر: 67208633 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هشدار موج گرمای زودرس در ژاپن

جواد فرج‌الهی

در پی وصول گزارش‌هایی از هوای گرم در بسیاری از مناطق ژاپن در روز گذشته (شنبه)، مقامات هواشناسی درباره افزایش دما و رطوبت در سراسر کشور طی امروز (یکشنبه) هشدار می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی این کشور می‌گوید هوای آفتابی روز گذشته درجه حرارت را عمدتا در مناطق مشرف به دریای ژاپن به سطوح اواسط تابستان رساند. شهر «ناگائوکا» در استان «نیگاتا» با ۳۵.۴ درجه سانتیگراد بالاترین درجه حرارت را داشت.

دمای بالا که معمولا در نیمه اول ژوئیه (ماه آینده میلادی) مشاهده می‌شود در شماری از شهرهای بزرگ ژاپن نیز ثبت شد. درجه حرارت «اوساکا» ۳۰.۶، «فوکوئوکا» ۳۰.۲، «ناگویا» ۳۰ و مرکز توکیو ۲۹.۹ درجه سانتیگراد بود.

سازمان آتش‌نشانی توکیو می‌گوید تا ساعت ۹ شامگاه شنبه، ۱۸ نفر در پایتخت ظاهرا به دلیل گرمازدگی به بیمارستان منتقل شدند.

به گزارش ان اچ کی، مسئولان هواشناسی دمای هوای سراسر کشور در روز یکشنبه را دوباره حدود ۳۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌کنند و هشدار می‌دهند میزان رطوبت نیز افزایش خواهد یافت.

آنها از مردم می‌خواهند با استفاده از دستگاه‌های تهویه مطبوع در مواقع ضروری از گرمازدگی جلوگیری کنند، مایعات فراوان بنوشند، از کار مداوم یا ورزش سنگین در فضای باز خودداری کنند و در صورت لزوم استراحت کنند.

مقامات همچنین می‌گویند احتمال دارد روز یکشنبه شرایط جوی بسیار ناپایداری در مناطق وسیعی از غرب تا شمال ژاپن ایجاد شود و به مردم توصیه می‌کنند مراقب صاعقه، تندباد، گردباد و همچنین باران شدید و تگرگ باشند.

بنابر گزارش «مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیم (IPCC) سازمان ملل متحد» رسیدن به هدف ۱.۵ درجه افزایش دما برای جلوگیری از اثرات ویرانگر تغییرات اقلیمی ضروری است.

میزان گرم شدن زمین در طولانی‌مدت اکنون در مقایسه با دوران پیشاصنعتی زمین، پیش از انقلاب صنعتی و دورانی که بشر هنوز استفاده از سوخت‌های فسیلی را شروع نکرده بود، حدود ۱.۱ تا ۱.۲ درجه سانتی‌گراد است.

هرچند جهان با وجود همه تلاش‌ها برای مهار گازهای گلخانه‌ای در مسیر رسیدن به میزان افزایش دمای حدود ۲.۵ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰ است. سازمان ملل اعلام کرده است که حفظ حد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش دما به سرعت در حال ناممکن شدن است.

انتهای پیام

نظر شما