شناسهٔ خبر: 67208206 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

گردشگری یونان در معرض آسیب‌های ناشی از تغییرات آب‌وهوایی

تغییرات آب‌وهوایی شدید در یونان به‌شدت صنعت گردشگری آن را تهدید می‌کند. از آنجا که گردشگری بیش از یک‌چهارم تولید اقتصادی این کشور را تشکیل می‌دهد، یونان باید برای ممانعت از وقوع بحران تغییراتی اساسی را در مدیریت پایدار خود ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مکان‌های باستانی، آب‌های فیروزه‌ای مدیترانه‌ای و هوای آفتابی یونان در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۳ میلیون نفر را به این کشور جذب کرد که پنج میلیون بیشتر از سال قبل از آن است. با این حال چنانچه این کشور بخواهد صنعت گردشگری سالمی را در سراسر سرزمین اصلی کوهستانی و جزایر ساحلی خود حفظ کند، باید ساخت‌وسازهای بی‌رویه را کاهش دهد و از منابع آبی و مناطق ساحلی خود محافظت کند.

گردشگری یونان در معرض آسیب‌های ناشی از تغییرات آب‌وهوایی

کمیسیون اروپا اعلام کرد که اروپا سال گذشته شاهد یکی از بدترین فصل‌های آتش‌سوزی قرن حاضر بود که با سوزاندن بیش از نیم میلیون هکتار زمین، منجر به تخلیه گسترده و کشته شدن حداقل ۲۰ نفر در یونان شد. سال جاری نیز گرمای بیش‌ازحد هوا با غش کردن تعدادی از گردشگران همراه بود و مقامات را به تعطیل کردن بناهای باستانی محبوب ملزم کرد.

وابستگی یونان به صنعت گردشگری

اقتصاد یونان به شدت به گردشگری متکی است که این امر نیاز به مدیریت پایدار این بخش را بیش از پیش ضروری می‌کند. گردشگری بیش از یک‌چهارم تولید اقتصادی این کشور را تشکیل می‌دهد و درآمد سالانه نزدیک به دو میلیون یونانی از این بخش حاصل می‌شود. انتظار می‌رود این درآمدها از ۲۰.۵ میلیارد در سال گذشته به ۲۱ میلیارد در سال ۲۰۲۴ افزایش داشته باشد. این امر یک موهبت برای اقتصادی محسوب می‌شود که از یک بحران بدهی یک دهه‌ای خارج شده است، بنابراین یونان نباید پتانسیل خود را در این زمینه از دست بدهد و مقاصد گردشگری خود را غیرجذاب کند.

گردشگری یونان در معرض آسیب‌های ناشی از تغییرات آب‌وهوایی

مواجهه یونان با گردشگری انبوه

مشکل دیگر یونان گردشگری انبوه است. برای مثال سانتورینی جزیره‌ای کوچک با ۱۵ هزار و ۵۵۰ ساکن، سالانه بیش از ۵.۵ میلیون بازدیدکننده دارد که دو برابر تعداد بازدیدکنندگان آن در سال ۲۰۱۲ است. این جزیره سالانه یک میلیارد یورو درآمد دارد و حتی خود گردشگران نیز از تعداد زیاد گردشگران شکایت دارند.

ساکنان و گردشگران به این ترتیب خواستار مقررات بیشتر برای کاهش ساخت‌وسازهای ساحلی و کند کردن روند قطع درختان جنگل‌ها هستند که شرایط را برای جاری شدن سیل هموار می‌کند. آن‌ها همچنین خواستار مراقبت بیشتر از منابع آبی در مواجهه با نیازهای بزرگ برای آب آشامیدنی، استخرهای شنا و پارک‌های آبی هستند.

گردشگری یونان در معرض آسیب‌های ناشی از تغییرات آب‌وهوایی

نظر شما