شناسهٔ خبر: 67207859 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

میعادگاه شورانگیز مداحان در ری | حاج مرزوق و سبک نوین مداحی معاصر

میعادگاه بزرگ مداحان و نوحه‌خوانان تهرانی مسلمیه ری است. گویی قبل از شروع محرم همه نوحه‌ها و اشعار عزاداری اینجا متولد می‌شود و جان می‌گیرد و زبان به زبان به هیات‌ها و حسینیه‌های تهران می‌رسد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - سمیرا باباجانپور : اهالی ری رسم نیکی دارند؛ در آیین مسلمیه مهمان‌نوازی‌شان به اوج می‌رسد. حاج حسن امیری مقدم، خادم حرم شاه‌عبدالعظیم، که خود صدای نیکی دارد و برای عزای مولایش نوحه سر می‌دهد می‌گوید: «در مسلمیه ری همه مداحان می‌آیند. هر مداح تهرانی هرکجا که باشد خودش را اینجا می‌رساند. مگر اینکه مکه باشد و مشغول انجام مناسک حج. ری مداح کم ندارد. مداحان بنام و معروفی اینجا زندگی می‌کنند. هیات‌های بزرگ و قدیمی‌ای هم دارد، اما همه اینها به‌رسم میزبانی و مهمانداری کنار می‌نشینند تا مداحان تهرانی مراسم را به دست بگیرند. هیات‌ها هم بیرون نمی‌آیند تا جا برای هیات‌های تهرانی باشد.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

مسلمیه آیینی است که بیشترین اشعار و بیشترین نوای عزاداری در زمانی کوتاه آنجا خوانده می‌شود. با آغاز مراسم، بعد از نماز مغرب و عشا، نوای یک‌به‌یک مداحان و چهارپایه‌خوانان اوج می‌گیرد. حاج امیری مقدم می‌گوید: «درست است که هر مداح زمان زیادی برای خواندن ندارد و باید نوبت را به دیگری بدهد ولی این نظم و توالی به‌هم‌پیوسته و شورانگیز است. هر مداحی هم وارد شود گویی موظف است که نوایی سر دهد. یادم است روزی حاج منصور ارضی گوشه‌ای ایستاده بود، همه سفارش کردند بخواند. او گفت: فقط آمده‌ام از مراسم استفاده کنم، اما سرانجام به اصرار عزاداران خواند.»

میعادگاه شورانگیز مداحان در ری | حاج مرزوق و سبک نوین مداحی معاصر حاج مرزوق عرب حائری، نشسته نفر چهارم از راست

بانی این مراسم آیینی یک مداح بود؛ حاج مرزوق عرب حائری. مردی که با دعوت اعضای هیات معروف بنی فاطمه (س) از کربلا به تهران آمد و نوحه‌خوانی و سینه‌زنی خاصی را برای تهرانی‌ها به یادگار گذاشت. او مسلمیه را بنا نهاد. حاج حسن مقدم می‌گوید: «قبل از حاج مروزق اهالی ری برای شهادت مسلم بن عقیل عزاداری می‌کردند، اما با آمدن حاج مرزوق این مراسم رسمیت پیدا می‌کند. همه مداحان معروف به همراه حاج مرزوق در مسلمیه دور هم جمع می‌شدند. حاج احمد صالح، سلطان‌الواعظین، شاه‌حسین بهاری، ماشاالله چاووشی، حاج اکبر ناظم، حاج احمد شمشیری، مرحوم سید عباس زریباف، حاج محمد علامه، حاج محمدعلی اسلامی، حاج امیر نوارچی، مصطفی طالبی، استاد غلامرضا سازگار و بسیاری از مداحان و پیرغلامانی که هرکدام محشری به پا می‌کردند. سرآمد مراسم با حضور جامعه مداحان آغاز می‌شد که اغلب مداحانش نابینا بودند همچون مرشد باقر و مرشد اسماعیل. نوحه‌ها بیشتر پیرو سبکی بود که حاج مرزوق راه انداخته بود؛ سبکی که باعث شد او را پدر مداحی معاصر معرفی کنند. مرحوم امیر نوارچی هرسال خیمه‌ای در چهارسوق بازار برپا می‌کرد و عکس همه مداحان قدیمی روی آن نصب می‌شد.»

حکایت‌هایی درباره نذری‌های سنتی مراسم مسلمیه | از فرنی و شیربرنج تا آش شوربا

نظر شما