شناسهٔ خبر: 67207620 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

محصولات بذر اصفهان با محصولات بذر هلند قابل رقابت  است

نرگس سلطانی

رئیس اداره تحقیقات، آموزش سازمان و پارک‌های فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: اواخر زمستان درختان تکثیری شده مانند، نبه (پسته وحشی)، بلوط زاگرس و انجیری را به مناطق تحویل خواهیم داد و از لحاظ قیمت نیز با بذرهای خارجی رقابت تولید خواهیم کرد چرا که محصولات بذر ما با محصولات بذر هلند قابل رقابت است.  

صاحب‌خبر -

نیما نیکخواه در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص اقدامات شاخص سازمان و پارک‌های فضای سبز شهرداری اصفهان، اظهارکرد: یکی از چالش های اصلی تامین نهاده های فضای سبز شهری خرید بذر یا وارد کردن بذر از کشورهای تولید کننده مانند هلند است که طبق برآورد اولیه سالانه ۱۰۰ میلیون دلار ما در کشور واردات بذر را داریم.

وی افزود: این موضوع به دو دلیل حساسیت ما را برانگیخته است، یکی به دلیل خروج ارز که به هر دلیلی دچار چالش نشویم و دیگری وجود تکنیک‌های جدیدی در تکثیر گونه‌های گیاهی و زینتی بوده که یکی از این تکنیک‌ها «کشت بافت» است.

رئیس اداره تحقیقات، آموزش سازمان و پارک‌های فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: خوشبختانه با یک شرکت دانش بنیان که زیرنظر دانشگاه صنعتی است پروژه بذر اطلسی آبی را به تعداد ۲۰هزار عدد با موفقیت انجام دادیم و در مناطقی که این بذرها کاشته شده با گزارش‌ها مورد تایید قرار گرفته است.  

نیکخواه با بیان اینکه امسال در تکثیر درختان مقاوم و بومی ایرانی مانند بنه، بلوط زاگرس و درخت انجیری در مراحل آخر هستیم و پروتکل‌های آن‌ها را به دست آورده‌ایم، افزود: در اواخر زمستان این درختان تکثیری شده را به مناطق تحویل خواهیم داد و از لحاظ قیمت نیز با بذرهای خارجی رقابت تولید خواهیم کرد چرا که محصولات بذر ما با محصولات بذر هلند قابل رقابت  است.  

وی با اشاره به اینکه هر کدام از این گونه‌ها پروتکل و محیط آزمایشگاهی مخصوص به خود را دارند، یادآورشد: کشت بافت در تکثیر گونه‌های گیاهی طبی نقش بسزایی دارند، اما در زمینه تکثیر گونه‌های زینتی در ایران کار نشده است. ما باید همیشه چند درصد از توان اجرایی خود را در بحث تحقیقات بگذاریم. اگر روش‌های قدیم را ادامه دهیم دستاوردهای ما نیز مانند دستاوردهای قدیم پیش رفته و قطعا منجر به توسعه نمی‌شود.

انتهای پیام

نظر شما