شناسهٔ خبر: 67207341 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت‌وگوی ایرنا با بدلکار «تمساح خونی»؛

حضور پرریسک جواد عزتی در صندوق عقب ماشین/تعقیب و گریزهای «تمساح خونی» چگونه ثبت شد؟

تهران- ایرنا- طراح بدلکاری فیلم «تمساح خونی» عنوان کرد که جواد عزتی به‌ عنوان کارگردان، برخلاف بسیاری از پروژه‌ها، در یکی از صحنه‌های تعقیب و گریز سخت فیلم، خودش در صندوق عقب خودرو نشست و ما آن صحنه را ضبط کردیم.

صاحب‌خبر -

امیر بدری؛ طراح بدلکاری در فیلم سینمایی «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی که تا به اینجا پرفروش‌ترین فیلم اکران ۱۴۰۳ در سینماها بوده است، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره تجربه حضور در این پروژه، توضیح داد: از آنجایی که از همان ابتدای فیلم «تمساح خونی» مشخص بود که قرار است سکانس‌های تعقیب و گریز بسیاری داشته باشد، در همان مراحل پیش‌تولید، سعی کردیم به‌صورت حرفه‌ای جلساتی داشته باشیم و اتفاقا جواد عزتی هم با اشرافی که به کار داشت، خیلی از این پیشنهادات استقبال کرد. آقای عزتی به‌عنوان کارگردان و سامان لطفیان به‌عنوان مدیر فیلمبرداری، خیلی از این جلسات فنی استقبال کردند و واقعا هم زمان مناسبی برای طراحی سکانس‌های اکشن فیلم، به‌ویژه سکانس‌های تعقیب و گریز، گذاشته شد.

وی افزود: جواد عزتی به‌معنای واقعی کلمه یک سینماگر درجه یک است. ما پیش‌تر در پروژه‌هایی که او بازیگری می‌کرد، تجربه همکاری داشتیم اما در این پروژه دیدیم که او در مقام کارگردان هم درجه یک است و این همکاری خیلی عالی پیش رفت. از آنجایی که او به تخصص ما اعتماد کرده بود، به‌خوبی هم از پیشنهادات‌مان استقبال می‌کرد و ما سهم قابل‌توجهی در طراحی سکانس‌های اکشن داشتیم و از زاویه دوربین گرفته تا طراحی حرکات ماشین‌ها در خیابان، پیشنهادهایی را مطرح می‌کردیم.

این طراح بدلکاری، درباره تجربه‌های محدود سینمای ایران در حوزه کمدی اکشن هم توضیح داد: از منظر بدلکاری خروجی فیلم «تمساح خونی» بسیار خوب بود و واقعا هم تجربه تولید در این ژانر، برای ما از منظر اکشن و بدلکاری چالش خاصی نداشت. به تعبیری می‌توانم بگویم کار عجیب ‌و غریبی در حوزه تخصصی خودمان نکردیم اما آنچه اهمیت داشت این بود که به تجربه و تخصص ما اهمیت داده شد. تیم تولید این کار به‌ ما اعتماد کردند و اجازه دادند با فراغ‌بال در زمینه حرفه‌ای خودمان طراحی‌هایی داشته باشیم.

در یکی از سکانس‌های تعقیب و گریز، جواد عزتی خودش در صندوق عقب یکی از اتومبیل‌ها بود و قرار بود اتومبیل، حرکات ۳۶۰ درجه داشته باشد. این برای خود ما بسیار جالب بود که او به‌عنوان کارگردان و بازیگر اصلی، خودش در اتومبیل نشست و این صحنه را ضبط کردیم

بدری با اشاره به خاطره‌ای از ضبط یکی از سکانس‌های «تمساح خونی» گفت: در یکی از سکانس‌های تعقیب و گریز، جواد عزتی خودش در صندوق عقب یکی از اتومبیل‌ها بود و قرار بود اتومبیل، حرکات ۳۶۰ درجه داشته باشد. این برای خود ما بسیار جالب بود که او به‌عنوان کارگردان و بازیگر اصلی، خودش در اتومبیل نشست و این صحنه را ضبط کردیم. در اکثر سکانس‌های اکشن هم تا جایی که امکان داشت، آقای عزتی خودش پشت فرمان می‌نشست و ما برای ماشین‌های کناری در طراحی سکانس‌های تعقیب و گریز، از بچه‌های بدلکار تیم خودمان استفاده می‌کردیم!

وی افزود: شکرخدا اتفاقی در صحنه‌های اکشن این فیلم رخ نداد. بخشی از وظیفه حرفه‌ای تیم ما، تامین ایمنی عوامل و بازیگران در صحنه است. ما باید همه فضا را امن کنیم، تا کاری که قرار است اتفاق بیفتد، به بهترین شکل رقم بخورد. از این منظر تجربه حضور بازیگر اصلی در برخی سکانس‌های اکشن را داشتیم اما در همکاری با آقای عزتی، قبول حضور در سکانس مربوط به صندوق عقب، برای خود ما هم جالب بود. در عین اینکه تاکید می‌کنم هیچ خطری ایشان را تهدید نمی‌کرد.

این بدلکار باسابقه درباره بی‌توجهی به حوزه بدلکاری در جشنواره‌های سینمایی مانند جشنواره فجر، گفت: متاسفانه معمولا فعالیت‌های صنف ما در جشنواره‌ها دیده نمی‌شود و گاهی دیده شده که زحمات تیم ما و همکاران بدلکاری، به‌پای بخش جلوه‌های ویژه نوشته شده و جایزه آن را هم به طراحان جلوه‌های ویژه میدانی داده‌اند! کاش نگاه جدی‌تری به این حوزه تخصصی داشته باشیم به‌ویژه که در جشنواره‌های معتبر سینمایی در دنیا همواره بدلکاری مورد توجه است. در رویدادهای داخلی قرار بود جشن حافظ جایزه‌ای را به این بخش اختصاص دهد که نمی‌دانم چه سرنوشتی پیدا کرد. به‌خصوص که ما در تولیدات شبکه نمایش خانگی هم بسیار فعال هستیم.

حضور پرریسک جواد عزتی در صندوق عقب ماشین/ تعقیب و گریزهای «تمساح خونی» چگونه ثبت شد؟

وی ادامه داد: وقتی فیلم «تمساح خونی» را در سینما و در کنار مخاطبان دیدیم، شاهد بازخوردهای بسیار خوبی به‌ویژه نسبت به سکانس‌های تعقیب و گریز شاهد بودیم. فکر می‌کنم این فیلم جزو اولین تجربه‌های اکشن در سینمای ایران باشد که سکانس‌های تعقیب و گریزی با این کیفیت دارد و مخاطب هم واکنش خوبی نسبت به آن داشت.

این بدلکار درباره تجربه همکاری با بازیگری که به سمت کارگردانی آمده است هم گفت: تیم ما پیش‌تر تجربه همکاری با هومن سیدی را هم داشت که به نظرم جزو بازیگرانی است که علاوه‌بر درخشش در بازیگری، در حوزه کارگردانی هم درخشان ظاهر شدند. در همکاری با جواد عزتی هم شاهد همین کیفیت بودیم و همین که فیلم اولش تا این اندازه موفق بوده نشان می‌دهد که او در کارگردانی هم فرد مستعدی بوده است.

بدری درباره فعالیت‌های اخیر خود هم توضیح داد: در حال حاضر در چند سریال خانگی مشغول به کار هستیم؛ از سریال «عزازیل» تا سریال تازه خانم پاکروان. هومن سیدی و شهرام مکری هم پروژه‌های تازه‌ای دارند که قرار است با آن‌ها هم همکاری داشته باشیم. کارگردان «کت چرمی» هم قصد تولید فیلم تازه‌ای را دارند و با آن گروه هم همکاری خواهیم داشت. سامان سالور هم اثر تازه‌ای را کلید زده است و مشغول طراحی بدلکاری برای آن هستیم.

نظر شما