شناسهٔ خبر: 67207331 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سیاست دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی فعال حوزه نفت و گاز باید در دولت بعد ادامه یابد

نماینده مردم اسفراین در مجلس با بیان اینکه دولت سیزدهم چه در بحث صادرات نفت و چه صادرات فرآورده های نفتی اقدامات مهمی انجام داد، گفت: سیاست دولت سیزدهم در حوزه نفت باید در دولت بعد ادامه یابد.

صاحب‌خبر -

فتح الله توسلی، نماینده مردم  بهار و کبودرآهنگ در گفت وگو با خبرنگار قدس در مورد سیاست دولت سیزدهم در حوزه نفت، گفت: ما از کشورهای بزرگ تولید کننده نفت در دنیا هستیم محدودیت های تحریمی که برای ما اعلام کردند باعث شدکه  سهم ما در تولید نفت کاهش پیدا کند.اگر سهم عربستان را با ما اگر مقایسه کنید  متوجه می شوید که ما به سهم حداقلی خود به دلیل تحریم هایی که کشورهای غربی علیه ما اعمال کردند نرسیدیم.

وی اظهار کرد: از طرف دیگر در حوزه های دیگر انرژی مثل گاز ما در کشور ناترازی داریم و برای ما تامین گاز اهمیت دارد. متها یک جاهایی سوآپ انجام می دهیم برفرض از ترکیه و آذربایجان ازجایی گاز می گیریم به کشورهای دیگری می فروشیم و اینها دیپلماسی انرژی است که انجام می شود .انصافا باید گفت دولت سیزدهم در این قضیه خوب عمل کرد و اقدامات خوبی برای بحث انرژی انجام داد.

توسلی تاکید کرد: دولت  سیزدهم چه در بحث صادرات نفت و چه صادرات فرآورده های نفتی اقدامات مهمی انجام داد. قسمت اعظمی از صادرات غیرنفتی ما از طریق محصولات پتروشیمی است که کمک زیادی به اقتصاد ملی و تجارت خارجی ما در حوزه صادرات غیر نفتی کرده است. قسمت اعظم صادرات غیر نفتی ما پتروشیمی ها هستند و علیرغم ناترازی  که در بحث صادرات غیر نفتی داریم باز وقتی آن میزان صادرات را نگاه می کنیم پتروشیمی است و نشان می دهد در این حوزه خوب کار شده و باید تقویت شود.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم  خصوصا در بحث گازهای تولید شده و فرآورده های نفتی که ما نفت خام را نفروشیم و پتروشیمی ها خوب کار کرد. سیاست دولت آقای رئیسی در حوزه نفت باید در دولت بعد نیز ادامه داشته باشد و امیدواریم که در دولت بعدی هم این اتفاق بیفتد .

توسلی خاطر نشان کرد: ما نمی توانیم به این شکل بحث صادرات مواد را بصورت خام دنبال کنیم برای تامین نیازهای مالی و ارزی باید صادرات داشته باشیم و بخشی از آن نفت است و تلاش کشور و تاکید رهبری این است که  فروش نفت خام را کاهش دهیم و صادرات فرآورده های نفتی را افزایش دهیم.

وی گفت: مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها و به کارگیری دیپلماسی فعال انرژی در دولت سیزدهم به خوبی توانست مسیر صادرات نفت خام ما را تقویت کند و در حال حاضر توانستیم با وجود تشدید تحریم‌ها، میزان فروش خوبی در نفت خام داشته باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما